Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-18, 04:34   #31
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Folkslag har väl blandat sej i alla tider syns ju tydligt i sydeuropa .Morerna har invaderade Spanien så det är ju en anledning att Spanjorer är väldigt mörka .Sen är ju många svarta väldigt ljusa särskilt i USA så där har väl slavägarna blandat in sej
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 05:13   #32
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
https://www.youtube.com/watch?v=uZUJKXs6W-4

En beskrivande dialog i ämnet.
Två stora skådespelare
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 07:15   #33
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Hud och hårfärger..bryr man sig om sådant bör man nog på riktigt överväga att skaffa sig ett meningsfullare liv
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 07:25   #34
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ni får se skiten i sitt sammanhang med. Artikeln som jag vägrar att läsa är en del i ett sammanhang. En del i en massiv ansats att göra historien mer inklusiv och mångkulturell för att göra framtiden ännu mer inklusiv och mångkulturell. Finns det inte några svenskar, några skandinavier eller några europeer så kan man importera högvis av andra hit, ge dem samma eller större rätt till den här delen av jorden än vi själva har. Om vi inte finns som folk, och alla är likadana kan vi lika gärna korskopulera oss helt ur existens.

Där har ni syftet med ett konstant bombardemang av inklusiv historierevision. Inte den enskilda artikeln.
TS hade lika gärna kunnat länka en rickroll och hittat på en massa citat med clickbate titel och du hade fallit för det och blivit vansinnig. Talar inte du ofta om alla vänster-kommunister som bara sväljer all propaganda de kommer åt?
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 07:54   #35
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
TS hade lika gärna kunnat länka en rickroll och hittat på en massa citat med clickbate titel och du hade fallit för det och blivit vansinnig. Talar inte du ofta om alla vänster-kommunister som bara sväljer all propaganda de kommer åt?
Det här är inte förtäckt ironisk högerpropaganda. Jag misstänker att det kanske möjligtvis kan vara just det från Aryt som flitigt svänger mellan ytterligheter men artikeln är inte det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 09:06   #36
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Precis som många här uppmärksammat så ändras hårfärgen över livets gång. Många som är blonda som barn, ja till och med vita på sommaren, får ju mörkare hår när de blir äldre, åtminstone delvis av fler anledningar än att de spenderar mindre tid i solen. Dessutom tar sig de specifika europeiska gener som ligger till grund för deras pigmentering sig uttryck i en ganska stor variation i fenotypen. Lägg till detta det faktum att Europeer står för nästan all variation vad gäller hårfärg och ögonfärg i världen. I övriga världen är normen mörk med reservation för europeiskt genetiskt inflytande.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 09:14   #37
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Dra något gammalt över dig, Aryt.

Samtliga vikingar var blonda, blåögda socialbidragstagare.
Det vet vi alla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 09:41   #38
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För övrigt leks det väldigt mycket med orden kring den här studien. Det pratas om "viking burials" och "viking skeletons" vilket är ungefär lika vetenskapligt som att prata om "berry picker burials" och "berry picker skeletons". Man kan inte göra anspråk på en vikingidentitet utifrån en sporadisk sysselsättning som pågick i flera världsdelar och samtidigt underminera den med ett icke-homogent genetiskt underlag.

I övrigt så pratas det om oberoende "vikinga-Pikter" men om vi gräver lite djupare i historien så finner vi att skandinaver svepte över Orkney och Skottland och utrotade den piktiska kulturen på plats. "Vikinga-Pikter" var alltså överlevare av invasionen som absorberats i det skandinaviska samhället. Det kan i detta sammanhang även vara intressant att notera att Ingvar den förskräcklige som ledde den stora hedningahären var en prins av "Lochland" som alltså var ett kungadöme styrt av skandinaver i vad som idag är Skottland.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 09:45   #39
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag hade mörkt hår när jag föddes, var blond som barn och mellanblond i mellersta tonåren. Nu är det grått. Ögonen är brungröna tyvärr, hade väldigt gärna haft germanskt blå istället.

Vill inte ta ett DNA-test pga att jag misstänker att jag är lite slavisk.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 09:58   #40
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag hade mörkt hår när jag föddes, var blond som barn och mellanblond i mellersta tonåren. Nu är det grått. Ögonen är brungröna tyvärr, hade väldigt gärna haft germanskt blå istället.

Vill inte ta ett DNA-test pga att jag misstänker att jag är lite slavisk.
Primära anledningen till att slaverna skiljer sig en del från de germanska stammarna bortsett från genetisk drift är att de folkmördades/blandades med invaderande asiatiska folkslag under loppet av medeltiden. Hunner, Magyarer, Mongoler.

Citat:
Ancient descriptions of the Huns are uniform in stressing their strange appearance from a Roman perspective. These descriptions typically caricature the Huns as monsters. Jordanes stressed that the Huns were short of stature, had tanned skin and round and shapeless heads. Various writers mention that the Huns had small eyes and flat noses. The Roman writer Priscus gives the following eyewitness description of Attila: "Short of stature, with a broad chest and a large head; his eyes were small, his beard thin and sprinkled with grey; and he had a flat nose and tanned skin, showing evidence of his origin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Huns
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 11:10   #41
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För övrigt leks det väldigt mycket med orden kring den här studien. Det pratas om "viking burials" och "viking skeletons" vilket är ungefär lika vetenskapligt som att prata om "berry picker burials" och "berry picker skeletons". Man kan inte göra anspråk på en vikingidentitet utifrån en sporadisk sysselsättning som pågick i flera världsdelar och samtidigt underminera den med ett icke-homogent genetiskt underlag.

I övrigt så pratas det om oberoende "vikinga-Pikter" men om vi gräver lite djupare i historien så finner vi att skandinaver svepte över Orkney och Skottland och utrotade den piktiska kulturen på plats. "Vikinga-Pikter" var alltså överlevare av invasionen som absorberats i det skandinaviska samhället. Det kan i detta sammanhang även vara intressant att notera att Ingvar den förskräcklige som ledde den stora hedningahären var en prins av "Lochland" som alltså var ett kungadöme styrt av skandinaver i vad som idag är Skottland.
Det här är något jag tycker är fascinerande med arkeologi, hur vet man EGENTLIGEN vad man tittar på?

På bilden i artikeln så har man hittat en kvinna i en grav i Varnhem och eftersom hon har vad man anser vara en viking begravning (Hur vet man det) så måste alltså även personen som ligger där vara viking; Hur vet man det?

Citat:
Willerslev and colleagues report how they sequenced the genomes of 442 humans who lived across Europe between about 2,400BC and 1,600AD, with the majority from the Viking age – a period that stretched from around 750AD to 1050AD.
Söker man så brett över så stora spann tidsmässigt hur vet man vad man hittar ens.

När historien är såhär pass diffus som den faktiskt är, så anser jag att det inte gör någon skada att tro på sin egna verklighet och leva i ovisshet om det stämmer eller inte.

Det är väldigt mycket gissningar från den här yrkesgruppen. Och ingen kan säga något om det heller eftersom vi bara har en sida av myntet då det handlar om folk som varit begravda i tusentals år.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-09-18 klockan 11:13.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 11:24   #42
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 070
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag är mörkhårig men var riktigt Emil i Lönneberga-blond upp till typ 4-5 års ålder, blir lite chockad nästan när jag ser gamla bilder på mig själv. Detta är väldigt vanligt tydligen.
Många vilda djur ändrar också färg när de mognar. Intressant nog inte domesticerade djur, detta kallas domesticeringssyndrom - domesticerade djur bibehåller fler av sina barnsliga drag upp i fullvuxen ålder.
Det finns teorier om att vuxenblonda människor även de har en sorts domesticeringssyndrom.

Domesticeringssyndrom innefattar inte bara utseende utan även ett mer barnsligt, lekfullt beteende. Så för mig faller det ganska naturligt att vikingarna var mörkhåriga, då de inte var några domesticerade får, utan vilda blodtörstiga bestar med ett stort genetiskt övertag över allt som kom i deras väg.
Så tyvärr alla blonda lipsillar, det är inte så att vikingarna inte var svenskar, det är bara så att ni är domesticerade barnrumpor.
Du har liknande tankar som mig, så jag är inte ensam om de tankebanorna ser jag.

Också riktigt blond som pojke.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 11:50   #43
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Själv föddes jag rödhårig men blev inom kort ljusblond på somrarna och rödblond på vintrarna. Jag minns att jag fortfarande som 20-åring fick nästan vitt hår på sommaren. Idag som 40+ så är min hårfärg rödblond på somrarna och rödbrunblond på vintrarna.

Min syster däremot föddes mörkhårig men fick sedan liknande utveckling som mig själv, kanske något mörkare blond på sommaren.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 17:24   #44
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Perramja Visa inlägg
Hud och hårfärger..bryr man sig om sådant bör man nog på riktigt överväga att skaffa sig ett meningsfullare liv
Skyll på rasbiologins fader "vetenskapsmannen" Carl von Linné...
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-18, 18:49   #45
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Skyll på rasbiologins fader "vetenskapsmannen" Carl von Linné...
Gillar inte att skylla på andra, var person bör rannsaka sig själv i min värld.
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)