Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-23, 09:50   #4651
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
En snubbe på jobbet tog med sig 2 och 2.5 till jobbet för ett tag sedan. Stängde 2 och var kanske 0.5cm från 2.5an. Kanske kan stänga 2.5an med uppvärmning och magnesium

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Snyggt! Ja det gör du ju garanterat och med lite CNS aktivering osv. Lärde han dig sättning eller tar du den bara och stänger den i en hand?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:52   #4652
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Snyggt! Ja det gör du ju garanterat och med lite CNS aktivering osv. Lärde han dig sättning eller tar du den bara och stänger den i en hand?
Neeeej, nu skrev jag fel när jag kollar bak i journalen. Det var 1.5 jag stängde relativt lätt och 2an som var en pyttebit ifrån. BRA att du frågade det så jag kollade upp det, kanske bäst att ändra min beställning då...

Jag bara tog tag som vanligt, ingen teknik. Kanske ta bort 3an i beställning och ta en 1.5 istället? så 1.5, 2 & 2.5?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 09:57   #4653
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Neeeej, nu skrev jag fel när jag kollar bak i journalen. Det var 1.5 jag stängde relativt lätt och 2an som var en pyttebit ifrån. BRA att du frågade det så jag kollade upp det, kanske bäst att ändra min beställning då...

Jag bara tog tag som vanligt, ingen teknik. Kanske ta bort 3an i beställning och ta en 1.5 istället? så 1.5, 2 & 2.5?
Om du nästan klarade stänga #2 utan sättning tycker jag absolut 3an ska vara kvar i beställningen. Du kommer garanterat stänga 2an snorlätt när du lärt dig sättning och kört några pass och sedan öka snabbt till 2.5an och 3an.

Ska man vara korrekt så skulle jag ju säga köp 1.5an så du har något att stänga innan du går på 90-100% av max. Man brukar generellt säga att man ska värma upp, med lättare grippers Trainer - 1 och 1.5 men jag har slutat med det och mina händer tål det och många andras. Värmer upp händerna på något sätt (varmt vatten, 10:- gripper eller typ fingercurls) så går det nog fint ändå
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2020-04-23 klockan 09:58.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 10:31   #4654
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Stänga och träna grippers:

Det finns olika "sättningar" när man tränar grippern, alltså olika sätt att sätta grippern i handen för att optimera styrka osv.

1. TNS - (Table No Set) Mestadels till för skryt, att man kan stänga en gripper utan att använda andra handen. Bygger inte så mycket styrka förutom att man blir bra på just TNS.
2. MMS - (Monster mash set) Man hjälper till med andra handen att sätta grippern i en position där det är ca 15-20mm mellan handtagen. Sen släpper man givetvis och stänger med 1 hand. Detta är huvudsakliga metoden för träning för att bli stark samt det folk inom greppvärlden räknar som om man klarar stänga en gripper eller inte.
3. CCS (Credit Card Set) Man hjälper till med offhanden att sätta grippern i en position där man får mellan ett kreditkort mellan handtagen och sedan stänger. Detta är sätter man certifierar hos ironminds de som tillverkar captain of crush grippers.


Hur man tränar grippers:
Hur ofta? - De flesta tränar 2-3 gånger per vecka, vissa fler viss väldigt mycket mindre. De som tränar tunga grippers som 3.5+ kan behöva så lång tid som 10 dagar mellan passen. Jag har kört varje dag vissa perioder och händerna har klarat det, mer armbågarna som blir problem då. Skador är det som begränsar folk i börjar, snorlätt att få helt inflammerade händer.

Hur mycket och på vilket sätt? - I början tycker jag man kan köra 4-5 set och öka reps linjärt tills man når 5-6 reps varje set. Då kan det vara bra att börja slänga in 1 försök på målgripper och sedan utöka det linjärt. Reps brukar inte förespråkas för att bli stark i grippers utan de flesta tränar tunga singlar MMS på målgripper eller den tyngsta grippern de klarar.
Negativa reps har vissa upplevt vara väldigt givande men med hög skaderisk.


Sätta MMS:


CCS:
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2020-04-23 klockan 10:33.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 15:20   #4655
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Best of material på den posten, Lennix. Nu blev jag sugen på att testa lite. Synd bara att händerna så lätt blir mos.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 18:29   #4656
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Stänga och träna grippers:

Det finns olika "sättningar" när man tränar grippern, alltså olika sätt att sätta grippern i handen för att optimera styrka osv.

.........................
Grymt, tack!

Det ska jag kika igenom. Alright, kör på med den best. då. Får hitta en billig klämgrej någonstans att värma upp med. Skall försöka klämma lugnt i början så det inte går åt h. Hur tränar du extensorerna?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 20:20   #4657
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Best of material på den posten, Lennix. Nu blev jag sugen på att testa lite. Synd bara att händerna så lätt blir mos.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack! Börja lätt, fortsätt lätt 1-2 månader så du bygger tolerans så ska de inte vara några problem.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Grymt, tack!

Det ska jag kika igenom. Alright, kör på med den best. då. Får hitta en billig klämgrej någonstans att värma upp med. Skall försöka klämma lugnt i början så det inte går åt h. Hur tränar du extensorerna?
Mitt nöje!

Gummiband runt fingertopparna! Bra prehab också.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 20:24   #4658
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Tack! Börja lätt, fortsätt lätt 1-2 månader så du bygger tolerans så ska de inte vara några problem.



Mitt nöje!

Gummiband runt fingertopparna! Bra prehab också.
Alright. Sett folk som pratat om typ ris i en bunke/hink, något du prövat?


PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 21:14   #4659
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Alright. Sett folk som pratat om typ ris i en bunke/hink, något du prövat?
Som rehab jättebra som träning inte så mycket. Uthållighet för klättring typ.

Jävla bra underarmar!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 12:56   #4660
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Som rehab jättebra som träning inte så mycket. Uthållighet för klättring typ.

Jävla bra underarmar!
Skall pröva för uppvärmning och kanske hjälpa extensorerna lite i alla fall.

Danke Schön.


En extra vilodag i helgen och de-load denna veckan. Blir lite avskalade pass och 4 pass istället för 5 nästkommande 7 dagar. Aldrig direkt haft inplanerade deloads förut men det känns vettigt.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 11:04   #4661
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Igår:
Benspark för 4 arbetsset 12or
Dips ~10 set för 10or superset med chins
Chins ~7 set för 5or
Stående axelpress bakom huvud 4 set för 12or

Idag funderar jag på:
Frontböj upp till 5or @7.5-8
Dips 5 set 12or
Chins 5 set 7or
Liggande låcurl 2 myo & 2 12or
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 10:22   #4662
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Fick hem CoCs idag. Redan lyckats dra sönder pekfingret Helvetes.

Lyckades i alla fall stänga 2an när jag försökte få till något slags grepp. Svårt. Skall nog köpa en 1.5 också, svårt att öva greppsättningen på 2an som redan är tung tycker jag. Å andra sidan kanske det blir bättre snabbt när man vant sig lite.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 00:26   #4663
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957


Skämt och sido..
Köttiga pass. Det är imponerande på den kroppsvikten.

Hur kan en träningsvecka se ut när du har så pass hög frekvens med dips i träningen? Gör du någonting annorlunda?

Själv har jag kört samma schema i 2 månader. Gillar iofs att köra superset, dropset och myo. Men har inget emot att testa någon ny övning. Att ha t.e.x chins/dips som bas i programmeringen under en period.

https://docs.google.com/spreadsheets...t?usp=drivesdk
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 13:14   #4664
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg

Skämt och sido..
Köttiga pass. Det är imponerande på den kroppsvikten.

Hur kan en träningsvecka se ut när du har så pass hög frekvens med dips i träningen? Gör du någonting annorlunda?

Själv har jag kört samma schema i 2 månader. Gillar iofs att köra superset, dropset och myo. Men har inget emot att testa någon ny övning. Att ha t.e.x chins/dips som bas i programmeringen under en period.

https://docs.google.com/spreadsheets...t?usp=drivesdk


Lite andra övningar på deloadvecka tror jag är bra.

Gött, går det bra? Ja, varför inte. Kul att byta lite om man inte satsar på att bli världsbäst i typ bänk.

Dips
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 22:39   #4665
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Snyggt. Riktiga arne persson dips. Bra djup.
Just nu gör det inte så mycket. Bänkpress ställningen på mitt gym är helt kass. Kör mest hantelpressar och vanliga bröstpressar i maskin.

Ska absolut testa dips en period. Börja oviktat (har inte kört viktade på flera år). Annars tycker att de är ett bra komplement till just bänken i vanliga fall.

Gjorde
10x10 idag och det var förvånansvärt lätt.
Ordentlig pump i axlarna efter press bakom nacken. Fuck alltså..
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)