Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-20, 17:06   #301
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
Pat! =) Jag har hunnit med hela kroppen i veckan, trots att jag var rätt demolerad i överkroppen där första dagarna =) Lite dålig på att uppdatera alla pass bara =) Ska försöka lägga in gårdagens axlar/mage senare.

Tjena krub!

Låter bra att du gör vad du kan o kör på efter egen förmåga..

Helgen blir lite mer lugn för min del, kört igenom alla muskelgrupper i veckan men håller mig aktiv genom promenader... o laddar upp fysiskt/mentalt till nästa vecka.

Jag har inte haft någon gymskada förutom en klämd nerv (inträffade i decline bänk), o ibland känner jag av något i ena låret vid extrema sprintar... men ingen besvärande gymskada nej. Kanske har gjort gott att jag satsat mycket på att köra tungt/hårt men sett till att vara fullt återhämtad... rörligheten/smidigheten har nog också varit till hjälp för att förebygga skador.

Har jag känt av något har jag framförallt undvikit det mest belastande, eller känt av och kört kortare lyft/pressar, o uppdelat i lite fler set.

Jag förstår din "frustration" men kämpa på med tålamod, låt det läka o gör det bästa du kan så länge... o träna de muskler du kan, så bra som möjligt.

Trevlig helg!
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)

Senast redigerad av str den 2012-10-20 klockan 17:09.
str är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-20, 17:46   #302
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Ser fram emot updates! Trevlig helg!!
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 10:50   #303
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
Axlar/mage i fredags:

Inga pressar denna v (förutom lite korta/statiska/balans i gymnastik), anledning till detta undvika slit i framsida axel då jag inte var 100% sedan måndagen. Här istället utsida/baksida:


Lyft till hakan (skivstång): 5x6, 70 kg

Hantellyft åt sidan: 5x8, 22 kg

Bakåtlutade/liggande (arsle på golvet) höga latsdrag: 5x8, fullt mag

Omvänd bänkpress (heter det så?), i smith, dvs dra upp kroppen: 5 set + 15 kg viktplatta, glömt repsantal.


Mage: Generellt... undviker fällknivsrörelser (iliopsoas) fokus på att krumma.

Crunchmaskin: fullt mag, 3 set

Brutalbänk + 15 kg, 3x6 (skulle ha börjat med denna)

Explosiva crunch/benlyft combo på bänk, 3x ca 10-15 reps

2 olika varianter med kabel/rep för abs o obliqerna, raka o sneda några set för varje.
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)

Senast redigerad av str den 2012-10-21 klockan 10:52.
str är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 13:27   #304
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av str Visa inlägg
Tjena krub!

Låter bra att du gör vad du kan o kör på efter egen förmåga..

Helgen blir lite mer lugn för min del, kört igenom alla muskelgrupper i veckan men håller mig aktiv genom promenader... o laddar upp fysiskt/mentalt till nästa vecka.

Jag har inte haft någon gymskada förutom en klämd nerv (inträffade i decline bänk), o ibland känner jag av något i ena låret vid extrema sprintar... men ingen besvärande gymskada nej. Kanske har gjort gott att jag satsat mycket på att köra tungt/hårt men sett till att vara fullt återhämtad... rörligheten/smidigheten har nog också varit till hjälp för att förebygga skador.

Har jag känt av något har jag framförallt undvikit det mest belastande, eller känt av och kört kortare lyft/pressar, o uppdelat i lite fler set.

Jag förstår din "frustration" men kämpa på med tålamod, låt det läka o gör det bästa du kan så länge... o träna de muskler du kan, så bra som möjligt.

Trevlig helg!
Trevligt med en lugn helg.

Skönt att du har klarat dig från besvärande gymskador i alla fall. För min del har jag nog inte riktigt lyssnat på kroppen med återhämtningen och haft för hög volym i träningen. Men det är bara se till att åtgärda, kämpa på och ha tålamod så kommer det bli bra. =)

Angående omvänd bänkpress så tror jag övningen heter "omvänd rodd"/fatman pullups. Skön övning faktiskt. Kör du med fötterna på en bänk eller fötterna på marken? Starkt att ha 15kg viktplatta på!!
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 16:25   #305
Tokruska
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 860
Härligt pass Du som kört länge och antagligen hunnit utvärdera och avfärda diverse kosttillskott - vad tar du för tillfället och vad/vilka tycker du är viktigast förutom en bra kost i sig?
Tokruska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 17:11   #306
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Sköna pass! Blir sugen att mosa mage nu!! =)
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 17:50   #307
spongias
Registered User
 
spongiass avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 131
När du kör axlar, brukar du slänga in många rotator cuff övningar?
__________________
Zombiesink - Instagram
spongias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-21, 18:20   #308
tearz
Registered User
 
tearzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 223
"räck hävs"
Antar jag det är str kör ,)
Fina dom för explosivitet tycker jag
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203518

<<< Lé Journalé
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 10:08   #309
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
Citat:
Ursprungligen postat av Tokruska Visa inlägg
Härligt pass Du som kört länge och antagligen hunnit utvärdera och avfärda diverse kosttillskott - vad tar du för tillfället och vad/vilka tycker du är viktigast förutom en bra kost i sig?
Kosten är absolut viktigast. Gjorde analys (datorprogram) på några personer för många år sedan för att identifiera vitaminbrister/näringsbrister, många trodde de hade kraftiga underskott på vitaminer/mineraler... men nådde upp med flera 100 % över sina RDI på flera. Däremot finns det ju så klart vitaminer som det är svårare att få i sig höga doser genom den kost de äter, och även kreatin... som skulle kräva enorma mängder kött/fisk.

Det är ju i dessa sammanhang kosttillskott kan bli populärt (förutom av smidighetsskäl etc), kreatin ju har dokumenterat goda effekter. Har testat kreatin förr, och jag upplevde resultat på prestationen... men det blir ju en stor vikt i vätskeansamling också (monohydratkreatin). Finns ju andra varianter (kre-alkalyn), som inte binder vätska. Hur effektivt det är har jag ingen aning om. Kanske någon annan som testat.
Jag själv använder inte kreatin för att jag vill vara lätt/smidig i kroppen.

Använder en del kasein, aminosyror och vitamin/mineraltillskott, nyttiga fetter. Kaffe/koffein ibland innan träning/promenad. Preworkout - nej, upplevde mest att det stack/kliade (beta-alaninet), o koffein finns ju redan i kaffet =) För snål för preworkout =)
Efter träning förslagsvis amino/protein + malto/fruktsocker(eller dessa mixade). Här lite personligt varierande/beroende på hur hårt man tränat/diet eller hur kosten ser ut efter passet.

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Sköna pass! Blir sugen att mosa mage nu!! =)
Haha fint! Frustrerande för dig med vilovecka

Citat:
Ursprungligen postat av spongias Visa inlägg
När du kör axlar, brukar du slänga in många rotator cuff övningar?
Kör en del övningar för rotator cuff innan överkroppspass. Får mycket stärkande/stabiliserande träning av gymnastiken. Tycker absolut rotatorcuff/stabiliserande muskler romb/traps etc skall tränas. De flesta vet att axelskador är extremt vanligt, men fler borde tänka på att förebygga det.

Citat:
Ursprungligen postat av tearz Visa inlägg
"räck hävs"
Antar jag det är str kör ,)
Fina dom för explosivitet tycker jag
Ja, gillar den. Jag kallar den räckhäv f.r.o.m. nu...verkade stämma =) Fanns mer namn också, fatman pullups som krub sa, eller horisontal row etc. Jaja. Räckhäv nu, kort och enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Trevligt med en lugn helg.

Skönt att du har klarat dig från besvärande gymskador i alla fall. För min del har jag nog inte riktigt lyssnat på kroppen med återhämtningen och haft för hög volym i träningen. Men det är bara se till att åtgärda, kämpa på och ha tålamod så kommer det bli bra. =)

Angående omvänd bänkpress så tror jag övningen heter "omvänd rodd"/fatman pullups. Skön övning faktiskt. Kör du med fötterna på en bänk eller fötterna på marken? Starkt att ha 15kg viktplatta på!!
Ja kämpa på... tålamod o disciplin! Jag kör med fötterna på bänk, underlättar vinkeln och att kunna dra upp sig till bröstet.

Glömde säga att jag aldrig kör pressar eller drag bakom nacken, fick lite "känning" där en gång och slutade med det omedelbart.
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)

Senast redigerad av str den 2012-10-22 klockan 10:11.
str är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 15:37   #310
Tokruska
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 860
Bra och tänkvärt svar, tackar vi för! Jag tar för tillfället kreatin, aminosyror och vanligt proteinpulver och är mycket nöjd med det för tillfället!
Tokruska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 17:41   #311
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
Tummen upp Tokruska!

På tal om kost,

Veckans proteinbomb... Får se om någon kan gissa vad det kan vara?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg protein.jpg (77.3 KB, 50 visningar)
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)
str är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 17:54   #312
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av str Visa inlägg
Tummen upp Tokruska!

På tal om kost,

Veckans proteinbomb... Får se om någon kan gissa vad det kan vara?
Det MÅSTE vara dem där chipsen jag åt förra veckan!!! Wild nånting hette dem! Kan det vara rätt? Minns siffrorna 54 och 1247 nämligen!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 17:55   #313
Likeapeanut
Registered User
 
Likeapeanuts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 1 900
Wild jerky chips?! Är det framgången till din form STR?! BAM im on to you Mr.Opti
__________________
Likeapeanut
valar morghulis
Likeapeanut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-22, 18:04   #314
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
Ej otippat att några gossar från norr skulle komma med bra gissningar

Haha. Jonithan, du verkar "lida" av siffror i skallen du också! =) Du har nog hittat rätt i dina studier
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)

Senast redigerad av str den 2012-10-22 klockan 18:06.
str är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-23, 16:53   #315
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
Gissar-tävlingen avgjordes oväntat fort där, och hur stora är oddsen att Jonithan (aka sifferminnet) ska dyka upp bara efter några minuter, som dessutom precis ätit detta Rätt svar är alltså torkat/rökt viltkött, och även friluftsentusiasten likeapeanut rodde hem detta.

Får bli svårare till nästa gång.

Ni vinner varsin power-walk med PatJack (kaffe och påtår ingår), grattis! Nästa vecka är priset att gå på bio/hockeymatch med Nano.



Veckans genomkörare: Rygg (chins och pullups). Körde detta utomhus denna gång, så gäller att vara ordentligt varm i kroppen. Riktig miss här att glömma dragremmar, svårt att behålla greppstyrkan genom ett så långt pass.

Chins (noga med skulderbladssänkning i varje rep):

15
15 (slutade med 15 här då jag insåg jag inte skulle klara hålla det spec. länge
10, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10.

Gick sedan över till pullups då jag började tappa greppstyrkan ordentligt.

10, 10, 10, 10, 10.

Stannade där.

Totalt: 16 set, 170 reps.
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)
str är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)