Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-20, 15:48   #1
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Blötlägga mandlar

Bör man blötlägga naturliga mandlar eller inte? Har läst lite om hur det ska avaktivera fytinsyra som är en antinutrient som hindrar upptagningen av mineraler, men jag såg också att fytinsyra kan ha goda egenskaper och kan bl.a. motverka cancer.

Hur ser ni på detta? Och om man väljer att blötlägga dom, vet man hur stor andel av fytinsyran som försvinner? Och om man rostar dom efteråt, försvinner ännu mer av fytinsyran då?

Tjarå~
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 20:04   #2
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
Inget svar men jag har ätit ca 40g mandlar minst 3-4 dagar i veckan i ett år o mår fan inte sämre i alla fall
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 04:30   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Wibergify Visa inlägg
Inget svar men jag har ätit ca 40g mandlar minst 3-4 dagar i veckan i ett år o mår fan inte sämre i alla fall
Och om det nu skulle vara risk för cancer är det något man upptäcker på ett år?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 17:23   #4
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Och om det nu skulle vara risk för cancer är det något man upptäcker på ett år?
Fytinsyran är inte cancerframkallande, teorin är tvärt om. Däremot vet jag inte om det är värt det eftersom fytinsyra som sagt förhindrar upptagningen av mineraler.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 17:32   #5
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Fytinsyran är inte cancerframkallande, teorin är tvärt om. Däremot vet jag inte om det är värt det eftersom fytinsyra som sagt förhindrar upptagningen av mineraler.
Så går det när jag skumläser... missade helt "motverkar" cancer i ursprungsinlägget.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 19:24   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av Mäktigman Visa inlägg
Fytinsyran är inte cancerframkallande, teorin är tvärt om. Däremot vet jag inte om det är värt det eftersom fytinsyra som sagt förhindrar upptagningen av mineraler.
Jag skulle blötlägga mandlar för att lättare få av "skalet", annars inte. Verkar mest dumt att blötlägga för att trigga mögel och annats tjafs på ytan. Mandlar är kompakta och det tar tid innan vattnet tränger in i kärnan på mandeln.

Mineraler i mandel ? Kalium givetvis men kalium påverkas inte av fytinsyra. Vad skulle annars vara värdefullt från mandel. Magnesium har du i mjölk och havregryn ifall det är viktigt. Järn har du i kött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 20:24   #7
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag skulle blötlägga mandlar för att lättare få av "skalet", annars inte. Verkar mest dumt att blötlägga för att trigga mögel och annats tjafs på ytan. Mandlar är kompakta och det tar tid innan vattnet tränger in i kärnan på mandeln.

Mineraler i mandel ? Kalium givetvis men kalium påverkas inte av fytinsyra. Vad skulle annars vara värdefullt från mandel. Magnesium har du i mjölk och havregryn ifall det är viktigt. Järn har du i kött.
Men då gäller det ju att bara äta mandlarna för sig, och ligger inte mandlarna därav fytinsyran kvar ett tag i magen eller tarmarna vilket kommer blockera framtida mineralupptagning? Jag menar, fytinsyran i nötterna binder väl inte bara upp mineralerna i själva nöten, utan det kan väl också binda upp mineraler från andra livsmedel man äter?

Och vad jag har läst så ska mandlarna isf blötläggas i 8-12h, alltså bör inte mögel hinna bli ett problem.

Senast redigerad av Mäktigman den 2019-11-21 klockan 20:29.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 20:31   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Jag tänkte surdeg och den ligger något dygn eller två. Möjligt att 12 timmar räcker för mandel.

Men jag ser inte fytinsyra som något problem. Vi får i oss mineraler från annat håll. Inte underskatta "köttfaktorn". Att aminosyrorna i proteinet vi äter tar med sig mineraler ut i blodet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 21:30   #9
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Fytinsyra hämmar upptaget av järn i en köttrik måltid. Fytinsyra är en antinutrient och det finns även i bland annat havregryn, fullkornsris och övriga nötter. Vet inte vad Sverker svamlar om det är allmän information. Du bör blötlägga mandlarna OM du tycker det är värt besväret för att maximera upptaget av mineraler från mandlarna och övriga livsmedel i anslutning. Oftast är det ett ickeproblem att få i sig allt ändå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Nja, en mycket liten del i så fall. Detta handlar om ganska kraftig "bulk" utan träning och i två av grupperna genom att dricka nästa 2,5 L läsk per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 16:33   #10
Mäktigman
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 167
Mandlar har ju lektiner i sig också, främst i skalet då antar jag. Hur mycket forskning finns det på lektiner egentligen? Läste lite om hur det kan skada tarmväggen men vet inte hur belagt det är. Och om det är kefft för dig, är mängden lektiner i skalet så pass väsentlig så man pallar skala bort det? Det är ju jävligt drygt att göra trots allt.
Mäktigman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 16:46   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
https://www.google.com/url?sa=t&sour...7dApfuRshv32ws

Ja. Jag svamlar för jag förstår inte uppläget. Mandel är kompakt och fett. Kändes meningslöst att blötlägga för det blir som att slå vatten på en gås.
Normalt torkar man och rostar mandel för hållbarhet och smak.
Det fanns en undersökning som jag snabbt hittade och bifogar. Säger att man bäst maler mandlarna till en gröt med lite salt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 20:36   #12
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Så man bör undvika mandlar och havregryn med allt nyttigt man äter? Hur stor påverkan har det? Jag klämmer muslimer med mandlar med 1.5 kg grönsaker, makrill, flera piller och grönt te 4 gngr i veckan.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 20:54   #13
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 509
Blir inte muslimerna arga om du klämmer dem?? :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-22, 20:56   #14
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Lol älskar mobiler
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-25, 12:16   #15
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Så man bör undvika mandlar och havregryn med allt nyttigt man äter? Hur stor påverkan har det? Jag klämmer muslimer med mandlar med 1.5 kg grönsaker, makrill, flera piller och grönt te 4 gngr i veckan.
Ingen som vet?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)