Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-03, 17:46   #16
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
En luftavfuktare borde väl göra jobbet?
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 17:59   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Dåliga fönster= ägarens fel? 15 grader räknas som uppehållsvärme och nog har du väl en aning varmare? Jag tror inte det hjälper att gassa på med batterierna för fullt
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 18:06   #18
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Om jag minns min fysik rätt så innebär högre temperatur att man kan ha högre luftfuktighet innan det börjar kondensera ut en massa dagg. Jag antar det är detta som gör att man behöver bättre ventilation för att vädra undan fukten ifall man har lite svalare temperatur.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 18:23   #19
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jo om det är ett gammalt hus är det ofta utan ventiler. Bodde själv i ett sådant och hade 20 grader inne men fönstren svettades rejält. Jag menade att bara för att det kan hjälpa mot kondens så är det lite tokigt att man med elelement som enda värmekälla ha 25 grader inne.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 18:31   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jo om det är ett gammalt hus är det ofta utan ventiler. Bodde själv i ett sådant och hade 20 grader inne men fönstren svettades rejält. Jag menade att bara för att det kan hjälpa mot kondens så är det lite tokigt att man med elelement som enda värmekälla ha 25 grader inne.
Helt klart. Jag tycker det låter som att man mycket väl kan argumentera för att ansvaret istället ska ligga på hyresvärden, så att han får lov att fixa ventilationen.

Men jag skulle tagit kontakt med nån hyresnämnd eller nåt för att få klarhet i vem ska ansvara för detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 18:35   #21
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ja det borde man för säkerhetsskull. Det är ju dock ett tekniskt fel enligt mig

Senast redigerad av Läskeblask den 2019-11-03 klockan 18:38.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-03, 22:15   #22
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Dåliga fönster= ägarens fel? 15 grader räknas som uppehållsvärme och nog har du väl en aning varmare? Jag tror inte det hjälper att gassa på med batterierna för fullt
Det är säkert under 15 här på nätterna men efter ett par timmar med datorn igång så är det ju uppe i 18.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 11:05   #23
dluddeckens
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 822
Ställ frågan på lawline, de brukar kunna ge bra svar.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 11:24   #24
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Vid 12 grader och en människa som flåsar ut ånga kommer du nog få kondens nerpå fönstret med helt normala fönster gissar jag, förutsatt att du inte her någon rätt extrem ventilation som transporterar ut den fukten då.

Kanske går att sätta igen fönstret med isolering och slippa problemet eller ngt iofs.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 12:21   #25
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Skulle ju gissa att hyresvärden argumenterar för att genom att vägra betala för uppvärmning så uppfyller inte hyresgästen vilkoren för normal användning vilket leder till för hög relativ luftfuktighet vilket i längden skulle kunna förstöra hela huset pga mögel.

Om det skulle hålla juridiskt? ingen aning.....men om luftfuktigheten ligger över 70% under lång tid i en träkåk torde påväxt vara en förväntad konsekvens.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:36   #26
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Skulle ju gissa att hyresvärden argumenterar för att genom att vägra betala för uppvärmning så uppfyller inte hyresgästen vilkoren för normal användning vilket leder till för hög relativ luftfuktighet vilket i längden skulle kunna förstöra hela huset pga mögel.

Om det skulle hålla juridiskt? ingen aning.....men om luftfuktigheten ligger över 70% under lång tid i en träkåk torde påväxt vara en förväntad konsekvens.
Ja, precis. Och den andra lösningen på samma problem är att ha bättre ventilation så att vattenångorna i luften vädras undan snabbare.

Så frågan är ju egentligen var gränsen för "normal inomhustemp" och "normalt ventilationsflöde" går och ifall det finns precedensfall för detta.

Googlar man på det så hittar man ju enbart det motsatta problemet, dvs att hyresvärden inte har tillräckligt hög värme och tycker att hyresgästerna ska sätta på sig tofflor om de fryser.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:49   #27
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Googlar man på det så hittar man ju enbart det motsatta problemet, dvs att hyresvärden inte har tillräckligt hög värme och tycker att hyresgästerna ska sätta på sig tofflor om de fryser.
Precis så man undrar om det funnits liknande fall tidigare. Undrar om hyresvärden kan justera hyra och inkludera värme så att problemet "försvinner".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 13:58   #28
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag hade 15 grader inne en tid men inte fan är det bekvämt. Hur kan man ha 12? Man måste ju gå med jacka på inomhus.är det pga värmekostnaderna endast?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 15:42   #29
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag hade 15 grader inne en tid men inte fan är det bekvämt. Hur kan man ha 12? Man måste ju gå med jacka på inomhus.är det pga värmekostnaderna endast?
En aspekt kan vara fetmarelaterad övervikt. Känner en person som är ganska fet, väger kanske 120kg otränad på runt 180cm. Han svettas jämt och klagar över att det är varmt, börjar riktigt rinna svett vid minsta rörelse. Känns ju i allmänhet igen att fetton svettas mycket. Själv väger jag strax över 100kg och har lätt för att hålla värmen, men skulle aldrig ha endast 15 grader inomhus.
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 16:30   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag hade 15 grader inne en tid men inte fan är det bekvämt. Hur kan man ha 12? Man måste ju gå med jacka på inomhus.är det pga värmekostnaderna endast?
Han skrev ju att han föredrog 16-18 grader generellt. 12 grader gällde väl enbart sovrummet.

Jag antar att han har ett väldigt tjockt täcke.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)