Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-04, 17:22   #31
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Om huset har undermålig ventilation så borde detta åtgärdas först av allt men som en snabblösning skulle jag testa med en billig kondensavfuktare från tex Jula. Att gå runt med 25 grader inomhus borde ge andra problem, tex påstås vissa allergier bero på höga inomhustemperaturer i kombination med täta hus. Mögelsporer, fukt och hög temperatur kan göra dig sjuk på sikt
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 19:12   #32
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av rosto Visa inlägg
Om huset har undermålig ventilation så borde detta åtgärdas först av allt men som en snabblösning skulle jag testa med en billig kondensavfuktare från tex Jula. Att gå runt med 25 grader inomhus borde ge andra problem, tex påstås vissa allergier bero på höga inomhustemperaturer i kombination med täta hus. Mögelsporer, fukt och hög temperatur kan göra dig sjuk på sikt
Fast den högre temperaturen är ju till för att det inte ska kunna kondensera fukt. Jag skulle tro att det är högre risk för mögel om man har det råkallt inne och har en ständig ström av kondensvatten rinnande på insidan av fönstret.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 19:59   #33
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Alltså mer värme ökar ju kondensen. Det är ju när kall och varm luft möts som det kondenserar, det kallas daggpunkt. Problemet är ventilationen.

Möjligt att man skulle klara sig genom massor av värmeöverskott så man trycker ut daggpunkten utanför fönstret.

Problemet är ventilationen eller att man behöver täta om bågarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 20:30   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Alltså mer värme ökar ju kondensen. Det är ju när kall och varm luft möts som det kondenserar, det kallas daggpunkt. Problemet är ventilationen.

Möjligt att man skulle klara sig genom massor av värmeöverskott så man trycker ut daggpunkten utanför fönstret.

Problemet är ventilationen eller att man behöver täta om bågarna.
Tvärtom. https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Höjer man temperaturen så får det plats med mer vattenånga i samma volym luft.

Sänker man temperaturen på luft som har en viss luftfuktighet så kommer det kondenseras ut vatten ur luften.

Det är ju det som händer om man ställer en iskall pilsner på bordet en varm dag. Fukten som finns i den varma luften kondenserar då luften blir nedkyld av den kalla ölflaskan.

Precis samma sak som händer med fönster.

Lösningen är ju som du säger att ha bättre ventilation, så att luftfuktigheten inomhus inte blir så hög. Ifall man minskar mängden vattenånga i luften så kommer det krävas en lägre temperatur innan det börjar kondensera.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 00:28   #35
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Castle Visa inlägg
En aspekt kan vara fetmarelaterad övervikt. Känner en person som är ganska fet, väger kanske 120kg otränad på runt 180cm. Han svettas jämt och klagar över att det är varmt, börjar riktigt rinna svett vid minsta rörelse. Känns ju i allmänhet igen att fetton svettas mycket. Själv väger jag strax över 100kg och har lätt för att hålla värmen, men skulle aldrig ha endast 15 grader inomhus.
Jag har faktiskt gått ner en hel del i vikt men ja det var svettigt när man var oaptitligt fet

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...6&postcount=33

Jag har ganska mycket kläder på mig bara och gillar att ha det så, tofflor och tjockare fleecetröja. Blir man varm tar man av sig, bättre göra så än tvärsom.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 00:32   #36
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Om vi kan fastställa att det beror på ventilationen så är det nog inget som kommer åtgärdas i vilket fall så då ska jag säga till för att ha mitt på det torra om det blir några eventuella skador. Ventilationen är extremt dålig det visste jag sen tidigare, jag blev lite fundersam över bara om det kunde bero på att jag väljer att ha det relativt svalt inomhus som ställde till det men om ni inte tror det så är det ju lugnt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 08:32   #37
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Ingen kan fastställa att det är ventilationen som är undermålig, undermåliga fönster eller annat utan att undersöka. Bara för att du föredrar det svaret betyder det inte att det är sant eller hela sanningen.

Det enda vi vet är att du håller det onormalt kallt och dina kalla fönster får mycket kondens på sig. Det finns en anledning till att vi i norden placerat element under våra fönster och sett till att värma insidan på dem. Även vid normalt förfarande kan tex täta rullgardiner skapa en kallare miljö på insidan så att fönsterglaset blir kallt och fukten kondenserar.

Det säger dessutom sig själv att om du endast ventilerar mer så blir det ännu kallare i kåken under vintern, eller du får tillföra mer värme bara för att behålla samma temperatur som nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:36   #38
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Om vi kan fastställa att det beror på ventilationen så är det nog inget som kommer åtgärdas i vilket fall så då ska jag säga till för att ha mitt på det torra om det blir några eventuella skador. Ventilationen är extremt dålig det visste jag sen tidigare, jag blev lite fundersam över bara om det kunde bero på att jag väljer att ha det relativt svalt inomhus som ställde till det men om ni inte tror det så är det ju lugnt.
Att du har det kallt bidrar ju helt klart till problemet. Höjer du värmen får du mindre kondensering eftersom du kan ha högre luftfuktighet utan att vattnet börjar kondensera.

Att höja temperaturen på insidan av fönstrena hjälper till på samma sätt, precis som Grahn skrev. Ifall fönsterrutorna är iskalla på insidan kommer de sänka temperaturen på luften som cirkulerar där. Om den lufttemperaturen går under daggpunkten kommer det kondensera på rutorna.

Ifall du sätter en kastrull med vatten på spisen och stormkokar denna i en timme kommer du få så hög luftfuktighet i köket att du får kondens på insidan av fönstrena även på sommaren. Sätter du på fläkten och ventilerar undan vattenångan lite effektivare så är det mindre chans för detta, eftersom daggpunkten (temperaturen då vattenånga kondenserar) flyttas uppåt då luftfuktigheten sjunker.

Så du kan ju skaffa dig en hygrometer och mäta vilken luftfuktighet du har i rummet. Det finns säkert riktvärden för vad som är vettigt inomhus. Har du en onormalt hög luftfuktighet så är väl troligen ventilationen undermålig, och du kommer få kondens vid en högre temperatur än om du hade lägre luftfuktighet i din lägenhet.

Ifall du inte har regnskogsklimat inne, men ändå får en massa kondens på insidan av rutorna trots att det inte är -10 ute, så bör du sätta in treglasfönster eller sätta på elementet under fönstret, eftersom dessa åtgärder gör så att den inre fönsterrutan inte blir lika kall, och temperaturen är över daggpunkten och ingen vattenånga kondenserar.

Ifall du absolut ska ha det kallt inne så kan du kanske ha elementen i närheten av fönstrena påslagna, men elementen på andra platser lite svalare. På det sättet kanske rummet är hyfsat svalt medans insidan på fönstrena ändå hålls lite varma och kondensfria.

Ska du bråka med hyresvärden och vara obstinat bör du definitivt prata med hyresnämnden eller nåt liknande organ och få klarhet i vem som har vilket ansvar här.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)