Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-29, 13:30   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Hade faktiskt en diskussion med sambon häromdagen om just detta..

Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?

Galet. GALET!
Det är väl (?) rätt så känt att under sömn upplever man tid helt annorlunda, vilket man även kan göra med diverse droger.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 13:36   #17
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag är helt säker på att jag drömt under narkos en gång. Om det nu är fysiskt möjligt.

I övrigt är mina drömmar oftast helt sinnessjuka. Ibland kan det ta en kvart innan jag uppfattar var jag och jag får berätta för mig själ i lugn och ro var jag är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 13:51   #18
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag är helt säker på att jag drömt under narkos en gång. Om det nu är fysiskt möjligt.

I övrigt är mina drömmar oftast helt sinnessjuka. Ibland kan det ta en kvart innan jag uppfattar var jag och jag får berätta för mig själ i lugn och ro var jag är.
Kan säga att under mina narkoser har det varit släckt och lyckt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 14:40   #19
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Jag har ett annat fenomen när det gäller drömmar, jag minns nästintill aldrig något vad jag drömt. Enstaka drömmar kan jag minnas men då pratar vi fåtal per år annars har jag väldigt sällan något minne av vad jag har drömt. Kan säkert vara en anledning till mitt ointresse när andra börjar "jag drömde..", då zoomar jag ut direkt.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 15:05   #20
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg


Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är väl (?) rätt så känt att under sömn upplever man tid helt annorlunda, vilket man även kan göra med diverse droger.
Absolut, men ändå. Hur hänger det ihop? Var drömmen 5x snabbare än vad vanliga världen är, men allt uppfattades som vanligt? Är allt en efterkonstruktion i skallen?

Galet. Jag säger det, GALET!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 15:07   #21
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Jag har ett annat fenomen när det gäller drömmar, jag minns nästintill aldrig något vad jag drömt. Enstaka drömmar kan jag minnas men då pratar vi fåtal per år annars har jag väldigt sällan något minne av vad jag har drömt. Kan säkert vara en anledning till mitt ointresse när andra börjar "jag drömde..", då zoomar jag ut direkt.
Någon får rätta mig om jag har fel, men har fått till mig att om man har en god natts sömn så ska man inte komma ihåg vad man drömmer, sover man ytligt så kommer man ihåg..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 16:26   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg




Absolut, men ändå. Hur hänger det ihop? Var drömmen 5x snabbare än vad vanliga världen är, men allt uppfattades som vanligt? Är allt en efterkonstruktion i skallen?

Galet. Jag säger det, GALET!
Tänk dig själv hur man, i vaket tillstånd, relativiserar med tid och avstånd. Tänk att du ska gå ut från ditt hus och gå till närmsta pizzeria. Tänk dig att du låser dörren, går nerför trappan, spatserar iväg, öppnar dörren till pizzerian. Ta tid och se hur lång tid det faktiskt tar, även när du anstränger dig att göra det i realistisk tid. Troligen en bråkdel av vad det faktiskt tar. Så fungerar det ju i drömmar också.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 16:28   #23
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Någon får rätta mig om jag har fel, men har fått till mig att om man har en god natts sömn så ska man inte komma ihåg vad man drömmer, sover man ytligt så kommer man ihåg..
Nja. Det är ju under REM-sömnen man drömmer, och visst är det den "ytliga" delen av sömnen men det är helt normalt med ytligare delar av sömncykeln.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rapid_eye_movement_sleep
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 16:37   #24
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Rekommenderar denna för allting gällande sömn.

Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 22:38   #25
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan säga att under mina narkoser har det varit släckt och lyckt.
Den gången jag varit under narkos så var det också helt släckt. Dock så kändes den första tiden då jag vaknade upp som en dröm
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 20:18   #26
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Har ni några bra tips för bra sömn och att vakna utvilad?

Själv snubblade jag över ett enkelt recept, 2 tsk äppelcidervinäger och 1 tsk honung, blanda i varmt vatten. Drick och somna gott, kanske är det bara placebo, men upplever att det fungerar =)

(hoppa fram till 2,05 då de pratar om detta)

Sedan köpte jag mig en bra nattmask (?)
https://mantasleep.com/

Den gör att jag sover mer djupt längre, upplever även att sömnen blev mycket bättre under sommarmånaderna.


Någon som använder någon bra sömnapp och vill dela med sig av tips?
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 21:27   #27
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Den gången jag varit under narkos så var det också helt släckt. Dock så kändes den första tiden då jag vaknade upp som en dröm
Första uppvaket, definitivt. För min del var det när föräldrarna stod och hängde över en som drömkänslan var tyngst.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-05, 09:07   #28
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Det har hänt att jag drömmer om att jag gör någon tradig syssla, exempelvis krattar löv i trädgården. Plötsligt kommer jag underfund med att jag befinner mig i en dröm.

Och så tänker jag "äh, men jag är snart klar med krattningen" och fortsätter kratta klart trots att det är tråkigt och trots att jag vet att det bara är en dröm.

Logiken har väl inte vaknat 100 procent.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-05, 09:11   #29
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Det har hänt att jag drömmer om att jag gör någon tradig syssla, exempelvis krattar löv i trädgården. Plötsligt kommer jag underfund med att jag befinner mig i en dröm.

Och så tänker jag "äh, men jag är snart klar med krattningen" och fortsätter kratta klart trots att det är tråkigt och trots att jag vet att det bara är en dröm.

Logiken har väl inte vaknat 100 procent.
Plikttrogen, även som medvetslös.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-05, 09:23   #30
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 613
Hallucinationer i samband med insomnande och uppvaknande upplever jag då och då. Dock är de extremt korta, max någon sekund. Oftast handlar det om att det kryper spindlar överallt.

Jag har också ett utvecklat och kraftigt sömngångarbeteende som jag haft hela livet. Intressant nog försvann det helt när jag åt strikt keto (tre veckor utan avbrott). Tyvärr är det ohållbart att äta strikt keto i längden, men det är intressant att det "botade" mina våldsamma sömngångerier totalt. Det borde man forska på. Keto hjälper ju mot epilepsi och vad jag har läst så uppstår sömngångeri på grund av att hjärnan får någon sorts anfall i samband med att den skiftar mellan olika sömnstadier.

Har drabbats av äkta sömnparalys en gång för kanske 20 år sedan och det var en total skräckupplevelse. Var förlamad i min egen kropp samtidigt som någon sorts demoniskt ogreppbart väsen svävade ovanför mig och liksom gjorde någonting med mig som jag inte riktigt förstod.

Senast redigerad av Bandid0 den 2023-05-05 klockan 09:24.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)