Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-25, 12:48   #16
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Jag har hört om detta någonstans. Gisorielektuon kanske? Eller någon stadsvandring? Trälådevillor, radhus och hela bostadsområden av sådana kom upp i en tid då fabriksarbetare började tjäna mer pengar och inte ville bo i lägenheter längre. Dessa skulle byggas snabbt och kostnadseffektivt. 50? 60? 70? ingen aning.

Sen blev designen modern och det ritades dyra exklusiva villor i samma stil. Men idén från början är att smälla upp dem fort och billigt, och lätt bygga flera lijadana.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 18:37   #17
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Bor i en villa byggd -36 och gediget är det iaf. Har just rivit bort två inbyggnadgarderober och en innervägg. Man får verkligen inte bort så mycket som en list gratis, allt måste sågas eller brytas med kofot, miljarder spik och tjocka brädor som är stenhårda. Men när man svurit klart så gillar jag det ändå, även om mycket är overkill.
Så ska det vara!


Inte ett pepparkakshus.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 19:08   #18
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
De rackliga trähusen är ju en ren ekonomisk fråga. Byggmetoden med lätta träkonstruktioner och regelväggar tillåter att man sparar en hel del, t.ex. förekommer det att isolering i innerväggar är tillval.

Det finns inget som hindrar en från att bygga ett gediget trähus i t.ex. limträ eller massivträ typ KL-element, vill man betala för det så.

Förr i tiden var arbetskraften billig och materialet var säkert billigare också samt tillgången på rejält virke. Äldre trähus har sina svagheter så allt var inte bättre förr.

Men visst är det lite synd att man i Sverige valt att bygga en massa rackliga skräphus istället för att satsa på hus med lång hållbarhet.

__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 19:44   #19
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Hade man råd med hus förr i tiden och de står kvar idag så var det kvalitetsbygge, du kan köpa dem idag , tyvärr väldigt dyrt då det blivit väldigt populärt med själ och charm. Jag personligen gillar sådana hus mycket.

Idag (från 60 talets slut) är det enklare och lite billigare att bygga hus med tanke på industrins "innovation" och då blir det lägre kvalité. Men självklart kan du ju idag också bygga fina hus med sten och med lite glädje, men det kostar sig. De som har råd med detta idag tänker jag mig är ungefär samma typ av folk som kunde bygga fina hus på 20-30 talet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2020-10-25 klockan 19:45.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 22:47   #20
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har hört om detta någonstans. Gisorielektuon kanske? Eller någon stadsvandring? Trälådevillor, radhus och hela bostadsområden av sådana kom upp i en tid då fabriksarbetare började tjäna mer pengar och inte ville bo i lägenheter längre. Dessa skulle byggas snabbt och kostnadseffektivt. 50? 60? 70? ingen aning.

Sen blev designen modern och det ritades dyra exklusiva villor i samma stil. Men idén från början är att smälla upp dem fort och billigt, och lätt bygga flera lijadana.
Nere på snedgatorna på södra Hisingen i Lundby finns i alla fall några gamla enkla flerbostädershus som i dag är omgjorda till fina och dyra bostäder. Det var ju renoveringsboom samtidigt som bygg-villa boomen.

På bruksorter finns också sådana liknande. Osäker på exakt vad du menar iofs.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 01:53   #21
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
@trädgårdsmöbel

Bräcke småstugor? Något sådant här?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%...cke-1934-3.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%..._G%C3%B6teborg

Senast redigerad av Hemi den 2020-10-26 klockan 01:54.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 06:20   #22
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Bräcke, den delen åtminstone, är nog ett typexempel på arbetarklass-villor. Men de husen är väldigt fina ändå. Kanske personlig bias, då jag har vänner som vuxit upp just precis där
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 12:46   #23
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Bor i en villa byggd -36 och gediget är det iaf. Har just rivit bort två inbyggnadgarderober och en innervägg. Man får verkligen inte bort så mycket som en list gratis, allt måste sågas eller brytas med kofot, miljarder spik och tjocka brädor som är stenhårda. Men när man svurit klart så gillar jag det ändå, även om mycket är overkill.
Vi har lika gamla hus Och ja det är gediget, för att nämna exempel så är mina golvbrädor 28 mm tjocka och spontade. Reparerade en del av golvet och hade med en bit till träaffären, han tittade på årsringarna och sa: "de där kan du inte köpa längre".

Men som sagt, frågan på TS fråga är pengar.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 13:37   #24
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Bräcke, den delen åtminstone, är nog ett typexempel på arbetarklass-villor. Men de husen är väldigt fina ändå. Kanske personlig bias, då jag har vänner som vuxit upp just precis där
Ja nu är ju det där ett riktigt fint område om man jämför med nyare, billigare områden, såklart som är miljonprogramslägenheter. Det finns hamnarbetar hus runt om i världen som är enkelt byggda men håller för evigt, bara det sitter täckande tak på dem.

Men det där var fint när de byggdes också och jag kan se vissa stadiga fördelar med att husen är fristående och inte sitter ihop, som statarlängor, om man tittar på Sveriges och världens historia. När man byggde på 50 talen och efteråt trodde man nog att alla eändigheter, fattigdom, smittor, och skadedjur etc var borta för alltid. Samt, de står ju på en bit mark.

Materialen i dem är/var nog bra. Renoverar man nu köper man lådor och skäp i plastförpackningar från megaaffärskedjor men då var det likaså ordentligt trä i lådor och skåp när man byggde och renoverade på 30, 40 talet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 14:19   #25
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 686
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Bor i en villa byggd -36 och gediget är det iaf. Har just rivit bort två inbyggnadgarderober och en innervägg. Man får verkligen inte bort så mycket som en list gratis, allt måste sågas eller brytas med kofot, miljarder spik och tjocka brädor som är stenhårda. Men när man svurit klart så gillar jag det ändå, även om mycket är overkill.
Dra ut sju-tums spikar är bland det grisigaste jag gjort hos mina föräldrar


Edit: On topic - Det är pengar, som alla andra har svarat.
Har en kompis som är ute och bygger rejäla hus, inga moduler som bara smälls upp. Och kan säga att det är en ganska mycket saftigare nota på dessa hus. Men då har du ju fördelen att du kan designa dom lite som du själv vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2020-10-26 klockan 14:28.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 15:28   #26
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Vi byggde nyligen hus - Husets stomme byggdes i fabrik enligt byggarnas krav och levererades - Isolering i väggarna - Inte lyhört för fem öre då det är gips samt spånskiva i väggarna. De nya spånskivorna är tydligen nästan lika bra som OSB - Byggarn lovade iaf att betala tvn ifall den rök.

Som alla andra sagt, det handlar om pengar. Lådor bygga snabbt och effektivt. På 60-70-talet kom de väll och det fyller sin funktion.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 17:04   #27
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Nya hus är lättare att renovera. T.ex tak och väggar (inner) som spikats fast är ju inte så kul. Bor själv i en trälåda byggd på 80 talet. Ytterväggarna är vanliga sågade bräder (fult som fan) och inne så är det målade gipsväggar. Looken går ju lätt att ändra ifall man byter brädorna mot nån snygg panel och innerväggarna kan man göra i princip vad som helst med. Grejerna är ju att nästan alla kör basic lister, målade väggar osv så det gör ju att det ser billigt ut. Om man vill ha nåt speciellt, vad det än är, så kostar det så det är ju det som det faller på.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:35   #28
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Bara inse att ni är snåla.

/Arbetsledaren inom bygg.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-10-26 klockan 18:37.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:46   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Vi har lika gamla hus Och ja det är gediget, för att nämna exempel så är mina golvbrädor 28 mm tjocka och spontade. Reparerade en del av golvet och hade med en bit till träaffären, han tittade på årsringarna och sa: "de där kan du inte köpa längre".

Men som sagt, frågan på TS fråga är pengar.
Nä, det är lite kul att tänka sig att träden säkert började gro 1850 eller kanske ännu tidigare. Det riktigt skriker när man drar ut spikarna.
Det var med viss ångest jag körde så fina plank till tippen. Ditt kanske skulle bli snyggt golv med dem framme?
Lite imponerad över hur rakt och välbyggt det ändå är, ett gediget hantverk.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 03:09   #30
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
@trädgårdsmöbel

Och denna bild är inte Londongatan som det står utan Oslogatan rakt ned.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%...:Polsebo-1.jpg

Zooma in den bilden och kolla alla flaggstänger. Som ett hav av båtmaster långt bort i bakgrunden. Idag är de alla borta.

Fast man har byggt till på nästan alla de där husen så det blivit riktiga villor och trots att de var enkla så kommer de nog att stå i många år och sekler.

Däromkring fanns typ ett enda hus i närheten av skolan runt 1900 allt annat var typ ängar och vildmark, sedan tågade alla dessa upp på 30 talet, antar jag.

Jag var runt i Göteborg på 70 talet som unge, har stor släkt där och staden har som alla andra förändrats mycket.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)