Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-28, 09:42   #16
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80


Tänker jag droppar det här avsnittet med Joe Rogan med en forskare inom området neurovetenskap som droppar massa intressant skit på ämnet med diverse coola studier som man gjort inom fältet. Allt från hypnos, nikotin, visualisering, fokus, virtuell verklighet, dopamin, stress, kokain och varför adrenal trötthet är humbug.

Gillar du vetenskap så bör du tycka om det här avsnittet.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 09:54   #17
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Hmm. Fan, förutsatte att alla räknade så där? Mest förvånad att det blev en nyhet.

Så där har ju jag gjort i alla tider men det var väl kul att de hittade på ett namn för det...
Kanske ska läsa artikeln innan du försöker framhäva din briljans. Det står varken hur algoritmen ser ut eller att den har något namn mer än "Harvey and van der Hoeven’s algorithm" och “We use [the fast Fourier transform] in a much more violent way, use it several times instead of a single time, and replace even more multiplications with additions and subtractions,”.

Är det din excellenta fantasi som tar sig uttryck igen?
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 10:18   #18
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Kanske ska läsa artikeln innan du försöker framhäva din briljans. Det står varken hur algoritmen ser ut eller att den har något namn mer än "Harvey and van der Hoeven’s algorithm" och “We use [the fast Fourier transform] in a much more violent way, use it several times instead of a single time, and replace even more multiplications with additions and subtractions,”.

Är det din excellenta fantasi som tar sig uttryck igen?
Så kom jantelagen igen som en smäll på käften
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 10:31   #19
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Och för de nollor som inte använder sig av Harvey and van der Hoeven’s algoritm när ni ska räkna ut hur många dollars ni lade på brudar förra veckan så kan ni läsa denna simpla 43 sidor korta artikeln om algoritmen så kanske ni lär er något:

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02070778/document

Sluta nu hacka på Bruno. Detta är grundskolematte.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 17:27   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Är det någon som på allvar trodde på att Bruno faktiskt använder sig av nåt som ens är i närheten av den algoritmen för att multiplicera "på papper"?

Det är ju algoritmer som funkar bra för datorer då det handlar om väldigt stora tal. Finns ju liksom ingen anledning att mecka med sånt då man ska räkna för hand.

Så det troliga är väl att Bruno antingen ibland använder sig av Karatsuba-algoritmen från 60-talet som finns beskriven med bilder i artikeln
(dvs inte den algoritm som är den revolutionerande nya...) och missförstod alltihop och tror det var denna som det var hoolabalo om. Alternativt så trollar han bara.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 18:35   #21
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det någon som på allvar trodde på att Bruno faktiskt använder sig av nåt som ens är i närheten av den algoritmen för att multiplicera "på papper"?



Det är ju algoritmer som funkar bra för datorer då det handlar om väldigt stora tal. Finns ju liksom ingen anledning att mecka med sånt då man ska räkna för hand.



Så det troliga är väl att Bruno antingen ibland använder sig av Karatsuba-algoritmen från 60-talet som finns beskriven med bilder i artikeln
(dvs inte den algoritm som är den revolutionerande nya...) och missförstod alltihop och tror det var denna som det var hoolabalo om. Alternativt så trollar han bara.
Han skriver ju att FFT sitter i ryggmärgen så givetvis är han ett troll som lever ut sina "supersmart alfa som knullar modeller"-drömmar här.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 18:44   #22
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Han skriver ju att FFT sitter i ryggmärgen så givetvis är han ett troll som lever ut sina "supersmart alfa som knullar modeller"-drömmar här.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Jag tror att det är Aryt (aka Plasttiger) som är Bruno.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 18:52   #23
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Han skriver ju att FFT sitter i ryggmärgen så givetvis är han ett troll som lever ut sina "supersmart alfa som knullar modeller"-drömmar här.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Avundsjuka är inte vackert, Köttis. Hur det än är så är mitt höga IQ faktiskt inte mitt fel. Kolla i den där tråden om hur länge blir man smartare - nästan alla hävdar att det mesta är genetiskt ju.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 20:13   #24
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag tror vi fått en ny Diomedea Exulans på forumet!
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 21:26   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag tror att det är Aryt (aka Plasttiger) som är Bruno.
Ett uppenbart troll iofs. Men jag tycker inte Brunos sätt att skriva och formulera sig påminner så mycket om Aryt/Plasttiger, så jag tror det är nån annan.

EDIT: Och appropå hög IQ och liknande så skulle jag säga att Aryt är bra mycket smartare än Bruno, som mest verkar ha ett självhävdelsebehov och inte mycket substans bakom skrävlet.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-07-28 klockan 21:29.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 22:04   #26
Ekko
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 35
Ni är ganska duktiga på att mata uppenbara troll.
Ekko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 22:23   #27
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Ni är ganska duktiga på att mata uppenbara troll.
Vi är så uttråkade att vi inte bryr oss om ifall trollen får mat och orkar fortsätta härja.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 22:29   #28
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Ekko Visa inlägg
Ni är ganska duktiga på att mata uppenbara troll.
Troll och troll. Folk tillverkar sina egna sådana här.

Mitt första inlägg här var liksom inte skrivit i en seriös ton, men det gick tydligen inte fram hos vissa men kanske borde varit klart senare i tråden när jag i ett annat inlägg lade till en "".

Sen kommer nån torr typ in här som vill göra en viktig poäng av att andra inte ska tro att de är någonting och skriver ett bajsnödigt surt inlägg och går off-topic, way to ruin a joke. Det är dock uppenbart för alla som läst Köttis inlägg senaste tiden att se att han har komplex och har svårt att dölja sin avundsjuka mot mig, så han har ägnat halva sommarlovet åt att skriva muttrande sura janteinlägg. Så ge inte mig nån trollstämpel för att nån annan torris har en pinne uppe någonstans.

Senast redigerad av BrunoC den 2020-07-28 klockan 22:31.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 18:36   #29
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Lite härlig vetenskap på lördagskvällen:

https://nypost.com/2020/08/08/nasa-t...avenly-bodies/

"Political correctness has now expanded to space, where NASA says planets, galaxies and other heavenly bodies will no longer be referred to by “offensive” nicknames.

In a press release Thursday, the space agency said that all planets and heavenly bodies will be referred only to by their scientific names, the Houston Chronicle reported.

Under the new rules, the “Eskimo Nebula,” discovered in 1787 by William Hershel, will only be referred to as NGC 2392."
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 23:08   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Skitnödigheten har inga gränser och sprider sig över hela universum.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)