Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-22, 15:13   #46
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Whiskey tips?



Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.



Funderar på Glen Moray eller Old Pulteney som ligger i den lägre prisklassen. Planen är att få till en liten samling av skotska, irländska och bourbons någonstans mellan 300-450kr per 70cl.
Flaviar eller liknande prenumeration där man får hem smakprover kanske kan vara någonting för dig. Sen köpa flaskor av det du gillar.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 22:09   #47
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Jag lär väl bli dumförklarar nu men frågar ändå. ^^
Eftersom öl och vin finns i alkoholfri versioner så undrar jag om det finns något whiskyliknande utan alkohol?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 07:13   #48
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag lär väl bli dumförklarar nu men frågar ändå. ^^
Eftersom öl och vin finns i alkoholfri versioner så undrar jag om det finns något whiskyliknande utan alkohol?
Verkar inte finnas på bolaget, aldrig hört om det i Sverige iallafall.

Whiskyessens + vatten är väl vad man får köra på då ^^
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 07:52   #49
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
En gång när min far var lite för mycket på lyran och skulle bjuda på en whisky med soda, så mixade han whisky och vodka 50/50. Det var förvånansvärt icke-gott. Rekommenderas ändå att prova.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 11:38   #50
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Kolla in Ralfy på youtube så ska du nog få hyfsat med underlag för att ta ett beslut. Annars är ju Highland park 12 ett säkert kort i den klassen.

Evan Williams bottled in bond ligger i den prisklassen och är nog bästa bourbon på systemet för det priset.
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Köpte Dalwhinnie 15 på systemet för 490 kr. Riktigt bra, om jag får säga det och låter som att den passar in på det du efterfrågar.

Första glaset när den öppnats var godast. De senaste gångerna jag druckit av den har jag haft i 3 droppar vatten (max 1 kryddmått) och då blir den riktigt god. Lite sötare i början men toppar av med en lagom rökighet.


Vill du testa på något spännande så finns Paul John som är en indisk whisky som jag tyckte var väldigt trevlig också.
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Flaviar eller liknande prenumeration där man får hem smakprover kanske kan vara någonting för dig. Sen köpa flaskor av det du gillar.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Bra tips tack!
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 11:46   #51
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En gång när min far var lite för mycket på lyran och skulle bjuda på en whisky med soda, så mixade han whisky och vodka 50/50. Det var förvånansvärt icke-gott. Rekommenderas ändå att prova.
Jag kan på rak arm inte komma på något vars smak INTE försämras av att man tillsätter vodka.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 13:12   #52
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En gång när min far var lite för mycket på lyran och skulle bjuda på en whisky med soda, så mixade han whisky och vodka 50/50. Det var förvånansvärt icke-gott. Rekommenderas ändå att prova.
Låter som något som slutar med att man sitter i rännstenen och frågar sig hur det kunde bli såhär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 00:11   #53
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Whiskey tips?

Jag gillar rökiga som Talisker även sötare Bourbons som Maker's Mark. Lagavulin någon äldre årgång är nog en av de bättre jag har smakat.
Om du gillar rok i stil med Lagavulin kan jag rekommendera att du stannar inom Islay (ett specifikt omrade i Skottland) som ar kanda for rokiga whiskyn

Buffalo Trace brukar vara ett populart alternativ till Maker's Mark
Om jag inte minns fel sa har Buffalo Trace en medelalder pa 8 ar pa fat medans Maker's Mark har 6 ar pa fat sa du far lite mer vaniljtoner och indirekt sotma i Buffalo Trace

Sen rakar jag vara polare med Drew Mayville som ar Master Blender pa destilleriet i Kentucky


Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Jag lär väl bli dumförklarar nu men frågar ändå. ^^
Eftersom öl och vin finns i alkoholfri versioner så undrar jag om det finns något whiskyliknande utan alkohol?
Alkoholfri "sprit" finns, men i whiskyvarianter vet jag inte. Om inte, lar det inte droja da det borjar komma fler och fler marken. Vet inte om Seedlip finns i Sverige? De ar kanda for alkoholfri destillerad dryck

Vill dock bara forvarna att de bar samma prislapp som alkoholhaltiga drycker, iallafall har i UK

__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 12:20   #54
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Om du gillar rok i stil med Lagavulin kan jag rekommendera att du stannar inom Islay (ett specifikt omrade i Skottland) som ar kanda for rokiga whiskyn

Buffalo Trace brukar vara ett populart alternativ till Maker's Mark
Om jag inte minns fel sa har Buffalo Trace en medelalder pa 8 ar pa fat medans Maker's Mark har 6 ar pa fat sa du far lite mer vaniljtoner och indirekt sotma i Buffalo Trace

Sen rakar jag vara polare med Drew Mayville som ar Master Blender pa destilleriet i Kentucky
[/IMG]
Jag vill gärna ha whiskey från olika distrikt. Det blev en Glen Moray från Speyside, relativt billig, halvrökig, något för lättdrucken, var inga problem att ta en stor klunk, kanske något de billigare whiskeyn tenderar att vara. Nästa flaska kan bli Laphroaig från Isley eller Highland Park 12y som har jag hört från olika källor ska vara bra vilket verkar vara från Islands distriktet. Buffalo Trace har jag smakat nångång, ingen direkt smakminne, men den var drickbar. Så fick tipset Evan Williams tidigare och nu Buffalo Trace som bourbon.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 13:16   #55
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Har hunnit gå igenom en drös "rökigare" singel malt i dom billigare klasserna på systemet, kan skriva ner några ikväll när jag är hemma.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 17:21   #56
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Jag vill gärna ha whiskey från olika distrikt. Det blev en Glen Moray från Speyside, relativt billig, halvrökig, något för lättdrucken, var inga problem att ta en stor klunk, kanske något de billigare whiskeyn tenderar att vara. Nästa flaska kan bli Laphroaig från Isley eller Highland Park 12y som har jag hört från olika källor ska vara bra vilket verkar vara från Islands distriktet. Buffalo Trace har jag smakat nångång, ingen direkt smakminne, men den var drickbar. Så fick tipset Evan Williams tidigare och nu Buffalo Trace som bourbon.
Jag skulle vilja slå ett slag för Bunnahabhain Mòine i kategorin Islay 3-500kr.
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 21:51   #57
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Jpn Visa inlägg
Jag skulle vilja slå ett slag för Bunnahabhain Mòine i kategorin Islay 3-500kr.
Är den prisvärd med andra ord? Har hållit den i handen flera gånger på bolaget men valt bort den till fördel för annan, åldrad whisky.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 14:47   #58
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Gällande whiskey har jag alltid en flaska 12-årig Caol Ila hemma. Helt oumbärlig i dryckesförrådet. Rökig, fruktig, lätt och bred på tungan. Tycker man behöver gå upp en 3-400 spänn för att hitta något annat som är lika väl balanserat.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 21:37   #59
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Är den prisvärd med andra ord? Har hållit den i handen flera gånger på bolaget men valt bort den till fördel för annan, åldrad whisky.
Jag tycker den är riktigt trevlig iallafall. Helt klart värd att testa.
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-31, 23:39   #60
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Med åldern har jag kommit på att jag behöver bara två sorters alkohol. Brännvin special (vilken okryddad vodka eller brännvin som helst funkar) och carlsberg hof.

När baren numera är tom, så ser jag inget syfte att ha whisky, ouzo, wierd likör och annat äckligt bara för att ha hemma. Samma med ölsorter, roligt med olika men helt onödigt närjag har en favorit.

För gäster? Är man gäst får man ta vad som bjuds.

Vad dricker frugan? Helst cider. Så starkcider också.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)