Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-05, 15:42   #1
Kudoz
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 13
svag vänstersida rygg/ svank. Råd mottages

Kroppsdel: svank / vänster ryggmuskel och vänster sida höft.

smärta: värk / stelhet svaghet. ytterst sällan hugg. Inge domningar.

Samtal med vård: absolut... sjukgymnaster, naprapat, kiropraktiker, läkare. Även vanlig röntgen för utesluta diskbråck.

Alla verkar tillslut enas om att jag är svagare på vänster del vid höft/bäckenet ländrygg. Däremot hur jag ska lösa det har ingen lyckats hjälpa mig med.

Dom pratar om att stärka å stabilsera med skitövningar utan vikt. Jag har problem med plankan å benspark pga smärta i ryggen. Någon som har liknande problem?

Blir tokig att man är 35 å känner sig som 60 i ryggen. Bilkörning osv är förödande. stå raklång länge också. Böjningar bakåt. Har fått råd om en "gördel" "korsett" för å kunna hålla bättre.

Har tagit bort marklyft och knäböj ur träningen för det förvärrar. blir som kramp i nedre partiet.

kan tillägga att man såg tydlig skillnad i mina fotavtryck att höger förslits/ får utstå mer tryck än vänster. Så försöker medvetet luta mig lite nu till vänster. Men då får man väl hälsporre istället

Senast redigerad av Kudoz den 2020-04-05 klockan 15:43.
Kudoz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 09:19   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Har du testat diverse enbenta balansövningar? Hip hitches, draken och liknande?

De tar ju kanske inte direkt på ryggmuskeln, utan snarare på musklerna kring höften och rumpan. Men ifall höften har en tendens att åka utåt vänster ifall du står på vänsterfoten och balanserar så kan du vara klen i gluteus medius och ha nytta av hip hitches för att klara av att hålla uppe höften. Det kan kanske vara en del i problematiken. Jag antar att det är 3 set om 15-50 reps en till två gånger dagligen i flera månader som gäller. Dödligt tråkigt och ingen garanti på att det hjälper.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)