Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-13, 19:27   #23731
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Vad gör du under återhämtningen på dina 4*4? Går står joggar?

Ang att du inte få ner pulsen när du joggar. Vad får du för puls när du går rask promenad?
Senaste tillfällena har jag joggat lugnt (5:30-6:00), men när jag började för 2-3 veckor sedan så promenerade jag eller stannade och bara "skakade loss"/höll benen i rörelse i väntan på nästa 4 min. Då kom ju pulsen givetvis ned ganska rejält.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 20:20   #23732
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressanta funderingar. En möjlig orsak till din "pulsproblematik" skulle kunna vara att din egentliga maxpuls kanske är betydligt högre än 195. Ifall du inte är säker på din maxpuls kan du istället använda dig av andningen som ett hjälpmedel.

Hur var din andhämtning då du sprang 12k i 5:30-tempo? Kändes det som att du var andfådd, eller skulle du utan problem ha kunnat föra ett samtal under passet utan att behöva hämta andan efter varje mening?

Ifall du är kapabel att prata i hela meningar så ligger du under den första ventilatoriska tröskeln (VT1) eller den aeroba tröskeln (AeT) i intensitet (dvs du håller ett tempo du skulle kunna springa i flera timmar) vilket är typ 75-80% av maxpuls. Säg att du höll precis AeT (och att den är 80%) så skulle det betyda att din maxpuls är närmare 207 kanske...

Ifall man håller sig strax under VT1 så brukar detta kallas pratfart, och det är ett läpligt tempo för vanliga distanspass och även lugna långpass. Dvs man behöver inte ha koll på pulsen eller tempot så länge man kan föra ett samtal utan att behöva ta ett extra andetag efter varje mening.

Angående att du inte skulle kunna springa långsammare än 5:30-tempo utan att det blir gång så låter det som att du bara är ovan. Det kan vara knepigt att få ihop det ifall man aldrig medvetet försökt springa långsamt tidigare. Testa att helt enkelt korta ner stegen. Du behöver inte ta fullånga kliv för att det ska ändå vara löpning. Med detta sagt så låter 5:30 som ett rimligt tempo för distanspass ifall du grejar 4:30 i 10k. Men du kan säkert må bra av att ta ner tempot ännu lite mer under vissa pass också, så det kan vara bra att få till det så du faktiskt klarar av attt sänka tempot. Tänk "myrsteg"!

Ifall man börjar bli så andfådd att man i princip hyperventilerar så har man passerat den andra ventilatioriska tröskeln (VT2) vilken sammanfaller med den anaeroba tröskeln (AnT) eller mjölksyratröskeln (LT) och det tempot ska man alltså kunna hålla uppemot 60min. Detta är alltså det tempo man håller i c:a 20min på tröskelpass. I ditt fall borde tröskeltempot vara aningen långsammare än ditt miltempo (eftersom du ju ska kunna hålla det i 60min och inte bara 45min) men det kommer bara röra sig om några sekunder per km långsammare.

Vad gäller intervallerna så tror jag inte det är nåt större problem egentligen. Klarar du att hålla tempot i alla intervallerna utan att ta ut dig så du vill spy så ligger du rimligen på rätt sida gränsen. Du kan ju för säkerhets skull testa att springa sista intervallen så fort du absolut kan också. Ifall du kan springa 50-100m längre på de fyra minuterna så har du hållit 3:50-3:35 tempo istället för 4:00 tempo. Och ifall du klarade det på sista intervallen var tempot nästan säkert inte för hårt de tidigare intervallerna.

Jag skulle personligen kört mer fokus på mängdträning ett tag först innan jag körde intervaller. Ifall du redan har god kondition (vilket du har) från nån annan träningstyp (låter som cykel för dig då kanske) så kan det teoretiskt sett vara ett problem med att benen inte har härdats genom löpning. Så det är inte alls orimligt att du har kondis och psyke för att springa sönder benen. Så jag skulle nog hålla mig ifrån både tröskelträning och intervaller ett tag. Kanske inte att du behöver utesluta det helt. Jag skulle ha kört ett gäng veckor med enbart fokus på att öka träningsvolymen i lugnt tempo (dvs 5:30-6:30 tempo i ditt fall). Ifall man inte ägnar sig åt träning i hög intensitet så kan man också öka träningsmängden i lite snabbare takt utan att behöva vara rädd för skador. Sen tror jag överlag att träningsmängden är viktigare än intervallträning ifall du tex vill gå från 45min/10k till 40min/10k. Det optimala är såklart att lägga pulver på bägge dessa aspekter (och även tröskel), men ifall man bara får välja en...
Stort tack för kloka tips och ett utförligt svar.

Tror jag försöker lägga om och satsa på 2 pass i veckan med lägre intensitet och mer distans, vilket passar ganska bra under juli och början på augusti, då tid inte riktigt är samma bristvara som annars. Psykologiskt så tycker jag dock om att få pressa mig lite, så ett intervallpass hoppas jag att kroppen ska klara.

Vad gäller fart och prat så skulle jag väl säga att första halvtimman på 5:30 går i pratfart, men sedan snarare 3-5 ordsmeningar, så hyggligt tung andning men inte så att jag är helt slut efter en timma (snarare att ben/vader börjar kännas lite soggiga efter 10 km och jag oroar mig för om det sliter för mycket att fortsätta). Får träna på myrstegen. Tror inte maxpulsen är väldigt off, men kanske att den ligger några slag högre, uppåt 200, då jag inte avsiktligt försökt nå den.

Rent allmänt så tror jag att just farten kanske blir lite missvisande i förhållande till kondisen då jag har tjockt pannben och hyggliga anlag/förutsättningar för typ medeldistans. Alltid varit relativt klen och fick som barn aldrig delta i någon explosiv friidrott i skolkamperna, men lätt överviktig så fick jag alltid ställa mig på startlinjen för skolan och stånga mig igenom medeldistanserna, trots att jag utöver skolidrotten endast spelade golf och lite hobby-tennis. Rent anekdotiskt minns jag också att jag sprang 2 km under lumpens första månad sub-7 min och då tränade jag ingen som helst konditionsidrott, hade aldrig ens sprungit 10 km i ett svep, men jag och mina älgben var väl relativt lätta och jag hade spenderat en del tid på gymmet.

Senast redigerad av Dk1ng den 2020-07-13 klockan 20:22.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 20:35   #23733
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Senaste tillfällena har jag joggat lugnt (5:30-6:00), men när jag började för 2-3 veckor sedan så promenerade jag eller stannade och bara "skakade loss"/höll benen i rörelse i väntan på nästa 4 min. Då kom ju pulsen givetvis ned ganska rejält.

Då kan du göra ett mellanting vid dina 4*4, dvs gå lite och sen jogga igång efter 1-2min av vilan. Du vill få ner pulsen för att hinna rensa ut och förbränna skiten från förra intervallen.

Om du inte kan jogga tillräckligt långsamt för att få ner pulsen är snabb promenad ett alternativ, att du har svårt att hålla låg puls tyder på att du har stor potential att utvecklas vad gäller den lokala adaptionen. I början brukar man också få snabba resultat av den träningen.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:01   #23734
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Då kan du göra ett mellanting vid dina 4*4, dvs gå lite och sen jogga igång efter 1-2min av vilan. Du vill få ner pulsen för att hinna rensa ut och förbränna skiten från förra intervallen.

Om du inte kan jogga tillräckligt långsamt för att få ner pulsen är snabb promenad ett alternativ, att du har svårt att hålla låg puls tyder på att du har stor potential att utvecklas vad gäller den lokala adaptionen. I början brukar man också få snabba resultat av den träningen.
Intressant!
Detta är inget jag tänkt på eller lagt märke till. Har du nån koll på vad detta kan tänkas bero på, eller är det sambandet bara nån allmän observation du gjort?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:25   #23735
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Stort tack för kloka tips och ett utförligt svar.

Tror jag försöker lägga om och satsa på 2 pass i veckan med lägre intensitet och mer distans, vilket passar ganska bra under juli och början på augusti, då tid inte riktigt är samma bristvara som annars. Psykologiskt så tycker jag dock om att få pressa mig lite, så ett intervallpass hoppas jag att kroppen ska klara.

Vad gäller fart och prat så skulle jag väl säga att första halvtimman på 5:30 går i pratfart, men sedan snarare 3-5 ordsmeningar, så hyggligt tung andning men inte så att jag är helt slut efter en timma (snarare att ben/vader börjar kännas lite soggiga efter 10 km och jag oroar mig för om det sliter för mycket att fortsätta). Får träna på myrstegen. Tror inte maxpulsen är väldigt off, men kanske att den ligger några slag högre, uppåt 200, då jag inte avsiktligt försökt nå den.

Rent allmänt så tror jag att just farten kanske blir lite missvisande i förhållande till kondisen då jag har tjockt pannben och hyggliga anlag/förutsättningar för typ medeldistans. Alltid varit relativt klen och fick som barn aldrig delta i någon explosiv friidrott i skolkamperna, men lätt överviktig så fick jag alltid ställa mig på startlinjen för skolan och stånga mig igenom medeldistanserna, trots att jag utöver skolidrotten endast spelade golf och lite hobby-tennis. Rent anekdotiskt minns jag också att jag sprang 2 km under lumpens första månad sub-7 min och då tränade jag ingen som helst konditionsidrott, hade aldrig ens sprungit 10 km i ett svep, men jag och mina älgben var väl relativt lätta och jag hade spenderat en del tid på gymmet.
Enligt din beskrivning där så låter det som om det tempot kanske är aningens för tufft för vanliga lugna distanspass. Alternativt att det är lite långt med över 10km på dessa pass.

Lite oklart exakt vad det är som gör att du känner dig trött i benen efter en timmes löpning. Då jag haft ett längre träningsuppehåll och smygit igång löpträningen så har jag brukat ägna några veckor åt enbart lugna distanspass, och när jag jobbat upp dessa 3-4 distanspass per vecka till att bli längre än c:a 6-7km så har jag försökt få till ett specifikt långpass på över en timme, vilket typ brukat vara strax över en mil. Då har jag brukat hålla ett riktigt lågt tempo, men benen har blivit muskulärt trötta efter ungefär en timmes löpning. Så de följande veckorna då jag ökat på längden på dessa långpass har jag brukat köra långpass som varit såpass långa att jag faktiskt känner det i benen. Jag tycker inte detta funkar så bra när jag varit bättre tränad, eftersom långpassen väl helt enkelt oftast då blir rätt mycket kortare än maxkapaciteten. Men poängen är att man kan bli muskulärt trött i benen i slutet av ett långpass oberoende av om man sprungit riktigt långsamt, eftersom det i dessa fall är tiden man stått på benen som är det avgörande.

Men som sagt det behöver ju bero på detta. Det kanske är troligare att du blir lite seg i benen pga lite för högt tempo. Jag skulle testat att försöka ta det lite lugnare och se om du märker nån skillnad. Men sen är det ju inte heller alltid så att en viss typ av pass är optimala för alla. Ifall man försöker maximera träningsmängd och kör 5-6 pass per vecka (eller ännu mer) är det ju viktigare att de lugna passen faktiskt är lugna, så man öht klarar av att ta i ordentligt på de jobbigare passen. Annars blir det ju liksom varket hackat eller malet. Men ifall man inte vill köra mer än 2-3 pass per vecka så är det ju inte lika noga med att distanspassen inte sliter så mycket. Man kommer ju ändå ha flera vilodagar mellan passen. Så det är alltid vanskligt att uttala sig tvärsäkert tycker jag.

Jag brukar tycka att ifall man känner av att benen är trötta dagen efter ett distanspass så har man inte hållit igen på tempot tillräckligt. Detta betyder i praktiken att man är tvungen att anpassa tempot på dessa pass till vad man gjort dagarna innan. Kör man intervaller eller tröskel på måndagen så kommer man såklart vara lite sliten på tisdagen. Så då blir man troligen tvungen att ta det väldigt lugnt på tisdagen (både vad gäller tempo och distans) för att benen faktiskt återhämtar sig från kombinationen av måndag + tisdag till onsdagen. Dvs har man cementben på onsdagen så beror det inte på måndagens tuffa pass, utan på att man inte fick tillräcklig återhämtning pga tisdagen. Men som sagt detta tankesätt funkar väl sämre om man inte springer flera dagar i rad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 13:32   #23736
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant!
Detta är inget jag tänkt på eller lagt märke till. Har du nån koll på vad detta kan tänkas bero på, eller är det sambandet bara nån allmän observation du gjort?
Det är ett annat sätt att säga att vederbörande är dåligt tränad (vad gäller den lokala biten).

Både egen erfarenhet och från utbildningen i Umeå.

Ett ganska vanligt fenomen som man ser hos bla innebandyspelare. Den centrala kapaciteten är välutvecklad men inte den lokala. Man kan prestera bra på typ en mil men bristen på lsd-pass innebär att kapillärnätet +enzymer är dåligt trimmat. Minns inte exakta siffran men vi diskuterade det här med gänget som gjorde laktattester på Umeå idrottsfysiologi och det skulle göra ett par minuter på milen bara man fick upp det i nivå som matchade resten av ens system.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 14:02   #23737
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Det är ett annat sätt att säga att vederbörande är dåligt tränad (vad gäller den lokala biten).

Både egen erfarenhet och från utbildningen i Umeå.

Ett ganska vanligt fenomen som man ser hos bla innebandyspelare. Den centrala kapaciteten är välutvecklad men inte den lokala. Man kan prestera bra på typ en mil men bristen på lsd-pass innebär att kapillärnätet +enzymer är dåligt trimmat. Minns inte exakta siffran men vi diskuterade det här med gänget som gjorde laktattester på Umeå idrottsfysiologi och det skulle göra ett par minuter på milen bara man fick upp det i nivå som matchade resten av ens system.
Okej. Jag tror jag missförstod det du skrev om "svårt att hålla låg puls". Jag minns inte riktigt vad jag tyckte du skrev...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 20:22   #23738
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Fjällturen blev väldigt lyckad även om jag är alldeles för otränad för att inte vara lite öm här och var såhär tre dar efter hemkomst.

11 mil, 3 k höjdmeter och massa fina vyer. Unnade mig ett par toppturer och höll mig förutom det på Kungsleden.

Nu är ju nummer två i barnaskaran på väg så jag vet inte riktigt när jag ska kunna ta så lång ensamsemester nästa gång, men fick helt klart blodad tand. Kommer dock försöka välja lite mindre stenig sträcka, stora delar av sträckan mellan singi och tjäkta är för svårlöpt för min smak.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 20:32   #23739
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Fjällturen blev väldigt lyckad även om jag är alldeles för otränad för att inte vara lite öm här och var såhär tre dar efter hemkomst.

11 mil, 3 k höjdmeter och massa fina vyer. Unnade mig ett par toppturer och höll mig förutom det på Kungsleden.

Nu är ju nummer två i barnaskaran på väg så jag vet inte riktigt när jag ska kunna ta så lång ensamsemester nästa gång, men fick helt klart blodad tand. Kommer dock försöka välja lite mindre stenig sträcka, stora delar av sträckan mellan singi och tjäkta är för svårlöpt för min smak.
Padjelanta är som en en enda härlig gräsmatta!!!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 13:20   #23740
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Påverkar andningsövningar hur långt du orkar springa?

Sprang nämligen 2.5 mil utan några som helst förberedelser.

Fick lite feeling och valde att bege mig ut på ett långdistanspass direkt jag vaknat för ett par veckor sen. Tom mage. Bara 0.5 liter vatten i kroppen.

Värt att notera:

På min ringa ålder av 31 har jag aldrig någonsin sprungit längre än en mil. Och det gjorde jag nu i början på sommaren för första gången. Innan dess hade jag någon vecka i början på året när jag var ute och sprang 6 km direkt jag vaknat som ett sätt att vakna. (Fast fick snabbt problem med benhinnorna så jag blev tvungen att sluta upp med det)

Men annars har jag inte sprungit mer än i samband med Crossfit-träning (som ibland kräver 100, 200, 400, 800 eller 1600 m löpning).

Min träning har dom senaste åren gått lite i vågor. Lite Crossfit-inspirerad träning. Lite klassisk styrketräning alá 3 pass i veckan ungefär. Utöver det, en hel del vardagsmotion i form av cykling och promenad till & från affärer osv osv osv.

Jag sprang alltså 2.5 mil helt på tom mage, andades BARA genom näsan och hade det inte varit för den där satans smärtan i höften så hade jag nog kunnat fortsätta.

Kände mig inte fysiskt trött. Det var smärtan som satte stopp.

Så, nu är min fråga:

Hur kunde det gå så lätt?

Är det för att jag börjat göra lite andningsövningar och sen, när jag tränar, bara fokuserar på att andas genom näsan? Kan det verkligen göra sån skillnad?

Ska tilläggas:

Hade jäävligt ont i höften direkt efter och dagen efter. Inget jag rekommenderar. Kanske inte det smartaste att gå från inget till 2.5 mil bara sådär. Utan uppvärming eller nedvärmning.

Aja...
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 13:58   #23741
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Bra jobbat.
Folk tror ofta enligt mig felaktigt att det är jobbigt att springa långt.
Men mest handlar det om att anpassa tempot och inte psyka ner sig att det är tråkigt.
Bäst är nog ändå att bygga upp distansen efter hand för att undvika skador.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 15:04   #23742
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Påverkar andningsövningar hur långt du orkar springa?

Sprang nämligen 2.5 mil utan några som helst förberedelser.

Fick lite feeling och valde att bege mig ut på ett långdistanspass direkt jag vaknat för ett par veckor sen. Tom mage. Bara 0.5 liter vatten i kroppen.

Värt att notera:

På min ringa ålder av 31 har jag aldrig någonsin sprungit längre än en mil. Och det gjorde jag nu i början på sommaren för första gången. Innan dess hade jag någon vecka i början på året när jag var ute och sprang 6 km direkt jag vaknat som ett sätt att vakna. (Fast fick snabbt problem med benhinnorna så jag blev tvungen att sluta upp med det)

Men annars har jag inte sprungit mer än i samband med Crossfit-träning (som ibland kräver 100, 200, 400, 800 eller 1600 m löpning).

Min träning har dom senaste åren gått lite i vågor. Lite Crossfit-inspirerad träning. Lite klassisk styrketräning alá 3 pass i veckan ungefär. Utöver det, en hel del vardagsmotion i form av cykling och promenad till & från affärer osv osv osv.

Jag sprang alltså 2.5 mil helt på tom mage, andades BARA genom näsan och hade det inte varit för den där satans smärtan i höften så hade jag nog kunnat fortsätta.

Kände mig inte fysiskt trött. Det var smärtan som satte stopp.

Så, nu är min fråga:

Hur kunde det gå så lätt?

Är det för att jag börjat göra lite andningsövningar och sen, när jag tränar, bara fokuserar på att andas genom näsan? Kan det verkligen göra sån skillnad?

Ska tilläggas:

Hade jäävligt ont i höften direkt efter och dagen efter. Inget jag rekommenderar. Kanske inte det smartaste att gå från inget till 2.5 mil bara sådär. Utan uppvärming eller nedvärmning.

Aja...
Hur lång tid tog det?
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 17:34   #23743
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Påverkar andningsövningar hur långt du orkar springa?

Sprang nämligen 2.5 mil utan några som helst förberedelser.

Fick lite feeling och valde att bege mig ut på ett långdistanspass direkt jag vaknat för ett par veckor sen. Tom mage. Bara 0.5 liter vatten i kroppen.

Värt att notera:

På min ringa ålder av 31 har jag aldrig någonsin sprungit längre än en mil. Och det gjorde jag nu i början på sommaren för första gången. Innan dess hade jag någon vecka i början på året när jag var ute och sprang 6 km direkt jag vaknat som ett sätt att vakna. (Fast fick snabbt problem med benhinnorna så jag blev tvungen att sluta upp med det)

Men annars har jag inte sprungit mer än i samband med Crossfit-träning (som ibland kräver 100, 200, 400, 800 eller 1600 m löpning).

Min träning har dom senaste åren gått lite i vågor. Lite Crossfit-inspirerad träning. Lite klassisk styrketräning alá 3 pass i veckan ungefär. Utöver det, en hel del vardagsmotion i form av cykling och promenad till & från affärer osv osv osv.

Jag sprang alltså 2.5 mil helt på tom mage, andades BARA genom näsan och hade det inte varit för den där satans smärtan i höften så hade jag nog kunnat fortsätta.

Kände mig inte fysiskt trött. Det var smärtan som satte stopp.

Så, nu är min fråga:

Hur kunde det gå så lätt?

Är det för att jag börjat göra lite andningsövningar och sen, när jag tränar, bara fokuserar på att andas genom näsan? Kan det verkligen göra sån skillnad?

Ska tilläggas:

Hade jäävligt ont i höften direkt efter och dagen efter. Inget jag rekommenderar. Kanske inte det smartaste att gå från inget till 2.5 mil bara sådär. Utan uppvärming eller nedvärmning.

Aja...
Jag är inne på samma spår som Frustrator (tror jag i alla fall). Dvs du sprang helt enkelt i ett tempo som var såpass långsamt att du inte drog på dig nån mjölksyra. Ifall man håller ett tempo som är långsamt nog att man kan prata i hela meningar utan problem så ligger man under den Aeroba Tröskeln, vilket innebär att man kan hålla den intensiteten i flera timmar om man har ben som klarar detta. Ifall man inte har uthålligheten i benen så kommer samma tempo börja bli mer krävande efter en timme eller så och man kommer dra på sig mer syra.

Angående andningsövningar och sådant så hjälper det väldigt mycket att inte ha hållning "som en hösäck" (eftersom lungornas volym blir mindre ifall man inte har "stolt hållning"). Detta kan man märka under ett och samma löppass ifall man trixar lite. Man kan ju även juster pulsen upp och ned beroende på hur man andas. Så ifall man ser till att få ner luften djupt i lungorna så kan det rimligtvis exponera fler alveoler för syrerik luft, vilket kan hjälpa till. Med det sagt så tror jag inte andningen gör jätteskillnad från ett pass till ett annat.Särkilt inte vid väldigt lugnt tempo.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 18:33   #23744
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Padjelanta är som en en enda härlig gräsmatta!!!

Stod mellan Padjelanta och det jag valde. Det föll på att jag hade enklare få till logistik, lagom långa etapper och att jag efter en lagom etapp hamnat i en bra övernattningsstuga med stor butik och bastu. Att bastuarna var stängda pga Corona var tråkigt.

Ett steg i att bli lite friare är att byta rygga till 20l, den på 15l fick jag knappt med någon mat i.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-22, 19:01   #23745
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 687
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Bra jobbat.
Folk tror ofta enligt mig felaktigt att det är jobbigt att springa långt.
Men mest handlar det om att anpassa tempot och inte psyka ner sig att det är tråkigt.
Bäst är nog ändå att bygga upp distansen efter hand för att undvika skador.

Ja men det kommer från folk som halvmaxar sin runda på 5-10 km (eller inte ens springer alls) och sedan extrapolerar att dubbla distansen måste vara minst dubbelt så jobbig.

Angående andning så har jag absolut ingen koll. Magkänsla: hittepå, men killgissar samtidigt på att det under ett pass kan verka självreglerande så att man springer långsamt nog att man orkar längre - snarare än någon löpekonomisk effekt.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)