Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-08, 22:18   #61
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Problemet med att det är maximalt tyngst i squeezeläget är att man inte kommer dit med maximal belastning. Ett sätt att komma runt det på är att göra som Robban gör, och tränar ballistiskt eller åtminstone har en jäkla acceleration så du kommer upp ordentligt. Jag tror det fortfarande sänker vikten en del, totalt sätt, men man behöver ju inte träna alla övningar gristungt eller träffa alla muskelfibrer perfekt i alla övningar.

Benspark utförs också med maximal belastning i ett försvagat läge och det är ju ingen som tvivlar på att det är en dålig övning för framsida lår (även om det finns maskiner som har lite annorlunda utväxling för att komma runt det här). På samma sätt är det ju med hantellyft åt sidan, om jag inte tänker fel.

Ur ett skadeperspektiv är det nog inte dåligt att lära muskler och leder att kunna ta en tung belastning på sträckt led. Jag har behandlat flera bänkpressare med bråkiga armbågar som blivit bättre av liknande saker.

En liten detalj..

En genomtänkt bensparkmaskin, typ Cybex Eagle, har tyngst belastning i startläget där man är som starkast i framsida lår, och minskar belastningen mot utsträckt knäled. Detta oavsett var du har bendynan mot underbenet
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2020-07-08 klockan 22:20.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 22:46   #62
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
En liten detalj..

En genomtänkt bensparkmaskin, typ Cybex Eagle, har tyngst belastning i startläget där man är som starkast i framsida lår, och minskar belastningen mot utsträckt knäled. Detta oavsett var du har bendynan mot underbenet
Bästa bensparken jag provat.
Den vi har nu på gymmet är helt sämst och går inte att justera för just nånting, väldigt stor skillnad på en bra och dålig maskin.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 00:02   #63
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Bästa bensparken jag provat.
Den vi har nu på gymmet är helt sämst och går inte att justera för just nånting, väldigt stor skillnad på en bra och dålig maskin.

Precis. Det finns tyvärr alldeles för mycket skrot ute på gymmen som borde bli nåt annat istället. Ett staket, en stolpe, eller ett sänke i Nybroviken...

Det finns såklart en del önskningar man skulle vilja ha även på Cybexmaskinen, men den skulle bli krånglig att tillverka, och snudd på omöjlig att ställa in.
Men den är annars en mycket bra kompromiss.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 15:53   #64
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Den bästa legextensionmaskinen var åtminstone de äldre versionerna (de nya kan jag inte uttala mig om) av Nordic Gyms legextension. Den korrekta peaken vid Knäextension ligger vid ca 60 graders böjning i knäleden vilket denna maskin har. Denna maskin upplevs lika tung hela vägen även med tung belastning.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-24, 08:01   #65
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Den bästa legextensionmaskinen var åtminstone de äldre versionerna (de nya kan jag inte uttala mig om) av Nordic Gyms legextension. Den korrekta peaken vid Knäextension ligger vid ca 60 graders böjning i knäleden vilket denna maskin har. Denna maskin upplevs lika tung hela vägen även med tung belastning.
Du menar den här ?


Personligen tycker jag egentligen att det är Gymlecos legextension och Leg curl som har lite sämre utformning.

Cybex Eagle tycker jag sisådär om det finns en uppsjö av maskiner som har samma belastningskurva och med bättre fastsatt benspark. Det här flytande de rör på sig lite för lätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 17:51   #66
Fey
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror varken att triceps pushdowns eller Bicepscurl är några optimala övningar varken för triceps eller biceps om du vill få biffiga muskler

Lika lite som en vanlig bänkpress ger biffiga pecs : Övningarna funkar för en mycket liten minoritet av byggarskaran.
Skulle du kunna utveckla detta lite? Jag är mycket intresserad av biffiga muskler och kör primärt dessa övningar. Skulle du rekommendera några andra varianter för bättre muskelstorlek och tillväxt?
Fey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-25, 18:39   #67
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Fey Visa inlägg
Skulle du kunna utveckla detta lite? Jag är mycket intresserad av biffiga muskler och kör primärt dessa övningar. Skulle du rekommendera några andra varianter för bättre muskelstorlek och tillväxt?
Det beror mycket på att övningsutförandet brister för de flesta i de här övningarna. Därför menar jag att det oftast är bättre att använda övningar där övningsutförandet inte brister och övningen tar maximalt på målmuskeln.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 17:05   #68
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du menar den här ?


Personligen tycker jag egentligen att det är Gymlecos legextension och Leg curl som har lite sämre utformning.

Cybex Eagle tycker jag sisådär om det finns en uppsjö av maskiner som har samma belastningskurva och med bättre fastsatt benspark. Det här flytande de rör på sig lite för lätt.
Japp!
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 21:33   #69
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
När man ser Nordic Gyms gamla maskiner
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)