Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-03, 01:42   #31
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Jag har fått mina motståndsgummiband men ej plockat upp dem ännu. Paketet ligger i tillfällig karantän. Har kikat på övningsvideoklippen för att få ett hum om hur jag skall köra olika övningar.

Det blir spännande inom kort när jag får fingret ur arslet och öppnar paketet på ett smart vis och kan få ut motståndsgummibanden utan att kontaminera dem innan jag hinner tvätta händerna.

Hursomhelst, skall bli skönt att få börja "styrketräna" igen efter ett par veckors uppehåll nu. Jag måste komma igång med träningen för jag börjar utveckla en enorm irritation mot oaktsamma människor nu. Måste lugna mitt sinne.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 16:28   #32
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Körde just overhead extensions med band.

Vilken oerhörd CP-pump man får! Skönt också när armbågarna inte tycker om overheads med hantel. Enda dåliga (?) är att man inte får någon stretch under load i bottenläget.

Enarms flyes görs också med fördel genom att ligga på sängen, och ankra bandet runt ena sängbenet. Tuttpump delux!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 10:41   #33
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Körde just overhead extensions med band.

Vilken oerhörd CP-pump man får! Skönt också när armbågarna inte tycker om overheads med hantel. Enda dåliga (?) är att man inte får någon stretch under load i bottenläget.

Enarms flyes görs också med fördel genom att ligga på sängen, och ankra bandet runt ena sängbenet. Tuttpump delux!
Ja, de skiner som fan i bl.a. overhead extensions. Har också lite känsligheter i armbågarna så när jag gjort push ups eller dips så är de ofta väldigt möra, detta är första gången på länge jag har kunnat göra bra OHEs efter ett presspass.

Jag gjorde precis en specialare för Flyes, denna var helt galen i pumpen, men det hade den varit oavsett verktyg - Gummibanden gjorde bara det lättare enligt mig.

Jag kör stående Flyes, en arm i taget. Stod på ett avstånd som gjorde att det var tungt från start och hela rörelsen var under tung (relativt för flyes) belastning.
Jag maxade så många jag kunde, sedan när jag var helt död i muskeln tog jag ett steg närmare gummibandets fäste, sen gjorde jag om det. Jag upprepade detta tre gånger, så det blev sortish någon form av Myo-Reps/Dropset-reps.

Kan starkt rekommenderas som en pump-övning. Guds nåde vad det bränner.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 11:40   #34
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Har den senaste veckan märkt att jag har börjat vänja mig in med att använda gummibanden nu. Övningar som jag började med det lägsta gummibandet på har börjat få en teknik nu som gjort att jag har kunnat öka till nästa band, osv
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 12:40   #35
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Gummiband är väl ett bra som substitut vid resor, skador osv, men ingen har blivit Mr Olympia med gummiband.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 15:04   #36
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Gummiband är väl ett bra som substitut vid resor, skador osv, men ingen har blivit Mr Olympia med gummiband.
Det intressanta att det verkar inte som att någon vanlig schmoe har försökt göra något liknande med gummiband heller. Jag för logg på rätt mycket av min träning med dem för att se hur det ser ut efter en ca 3 månaders period, men håller mig väldigt neutral med förväntningarna, ur ett muskelbyggarperspektiv.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 18:47   #37
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Gummiband är väl ett bra som substitut vid resor, skador osv, men ingen har blivit Mr Olympia med gummiband.
Det är nog vanligt med gummiband för att pumpa upp sig precis innan man går upp på scenen, även på olympia.

Personligen tror jag gummiband är bättre för hypertrofi än för styrka om man måste välja ett.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-18, 16:33   #38
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Det är nog vanligt med gummiband för att pumpa upp sig precis innan man går upp på scenen, även på olympia.

Personligen tror jag gummiband är bättre för hypertrofi än för styrka om man måste välja ett.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Att pumpa in blod i befintliga muskler innan man äntrar scenen går förstås utmärkt med gummiband. Man kan inte bygga en imponerande kropp med gummiband, och definitivt inte styrka, men det är väl ingen som tror. Som komplement under skadeperioder och resor kan gummiband vara ett bra alternativ, eller för svennebanan som vill aktivera musklerna lite..
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-25, 20:31   #39
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Jag prövade det röda resistance för ett par dagar sedan (det med upp 12 kg motstånd) och rätt cool upplevelse då aldrig har använt sådana slags träningsredskap i något sammanhang överhuvudtaget.

Fråga:
hur långt kan man vanligen sträcka på banden efter man nått deras maximala spänningsvikt (12 kg i röda fallet)? Jag är smått orolig att jag skall dra sönder det så jag får spänningsvikten (12 kg) på mig, och i värsta fall rakt i nyllet.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 23:13   #40
FOSHO
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Att pumpa in blod i befintliga muskler innan man äntrar scenen går förstås utmärkt med gummiband. Man kan inte bygga en imponerande kropp med gummiband, och definitivt inte styrka, men det är väl ingen som tror. Som komplement under skadeperioder och resor kan gummiband vara ett bra alternativ, eller för svennebanan som vill aktivera musklerna lite..
Varför skulle man inte kunna bygga en imponerande fysik med gummiband?
FOSHO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 22:14   #41
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av FOSHO Visa inlägg
Varför skulle man inte kunna bygga en imponerande fysik med gummiband?
Prova får du se
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 22:22   #42
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Köpte mig ett blått band från GG. Bra för bicepsträning.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 15:19   #43
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Snabb fråga: i tidigare tråd har jag frågat om gränsen för "fail".

Eftersom motståndet i gummiband växer proportionellt när man drar i det från dess spänningspunkt så undrar jag hur man skall räkna att man har nått "fail" i sitt set?

Hur långt skall man orka i rörelsebanan en given rep med gummiband för att anse att man har nått "fail" i det?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 16:41   #44
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Finns det studier på gummibandsträning som styrketräning?
Behövs inga studier, skiten funkar.
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-15, 08:44   #45
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Har du kört vidare med banden? Hur blev resultaten nu ett år senare?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)