Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-14, 18:52   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
uppskatta teoretiska 1RM utifrån set+reps med lättare vikter?

går det räkna ut på något sätt?
T ex om jag klarar precis 3x12 i nån övning med 30kg
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 18:56   #2
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
https://www.styrkelabbet.se/berakna-1rm/
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 18:58   #3
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Bör nog hitta fail på 1-6 reps någonstans för att formeln inte ska dra iväg i totala glädjesiffror.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 09:01   #4
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Nä, inte 12 reps då det är en för lätt vikt som inte får en muskel att jobba. Sen handlar det ju mycket om vilken övning. Ta en vikt du iaf bara klarar en vikt på 5 reps.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:02   #5
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Mitt svar är nej.

Om du använder en kalkylator utifrån nuvarande 8, 12 eller 15 RM och sedan provar maxa den vikt som kalkylatorn gett dig nästa pass så kommer du med all sannolikhet inte få upp vikten. Det är min (och andras) erfarenhet. Max-kalkylatorer överskattar din maxstyrka.

Jag gör t.ex. 4 reps med 42 kiloshantlarna i bröstpress. Enligt styrkelabbets kalkylator ska jag klara en rep med 47,6 kg, men jag får inte ens upp en rep med 46 kiloshantlarna.

Jag får också olika 1 RM beroende på vilket av mina max jag matar in för övningen. Exempel:

4 x 42 kg -> mitt max beräknas vara 47,6 kg
9 x 36 kg -> mitt max beräknas vara 46,8 kg
13 x 32 kg -> mitt max beräknas vara 45,9 kg

Senast redigerad av Bandid0 den 2020-07-15 klockan 10:05.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:23   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Mitt svar är nej.

Om du använder en kalkylator utifrån nuvarande 8, 12 eller 15 RM och sedan provar maxa den vikt som kalkylatorn gett dig nästa pass så kommer du med all sannolikhet inte få upp vikten. Det är min (och andras) erfarenhet. Max-kalkylatorer överskattar din maxstyrka.

Jag gör t.ex. 4 reps med 42 kiloshantlarna i bröstpress. Enligt styrkelabbets kalkylator ska jag klara en rep med 47,6 kg, men jag får inte ens upp en rep med 46 kiloshantlarna.

Jag får också olika 1 RM beroende på vilket av mina max jag matar in för övningen. Exempel:

4 x 42 kg -> mitt max beräknas vara 47,6 kg
9 x 36 kg -> mitt max beräknas vara 46,8 kg
13 x 32 kg -> mitt max beräknas vara 45,9 kg
Vad tror ni om vi istället snackar styrkepotential med den muskelmassan som finns? Låt säga att jag gör 12 reps på 100kg i bänk vilket estimerar ett max på 140kg. Är denna vikt osannolik om jag lägger en tid på att vänja mig vid tyngre vikter och maxträning?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 12:56   #7
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om vi istället snackar styrkepotential med den muskelmassan som finns? Låt säga att jag gör 12 reps på 100kg i bänk vilket estimerar ett max på 140kg. Är denna vikt osannolik om jag lägger en tid på att vänja mig vid tyngre vikter och maxträning?
Jag tror helt klart det är sannolikt.
Tänk istället att desto högre reps du slår in desto mer missvisande kommer 1-rm calcen vara.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 12:57   #8
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Jag tror helt klart det är sannolikt.
Tänk istället att desto högre reps du slår in desto mer missvisande kommer 1-rm calcen vara.
Tex kan man "vobbla" till på en av din 12 reps på 100 men gör det du det på 1 rm så får man helt inte upp vikten.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:03   #9
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 618
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad tror ni om vi istället snackar styrkepotential med den muskelmassan som finns? Låt säga att jag gör 12 reps på 100kg i bänk vilket estimerar ett max på 140kg. Är denna vikt osannolik om jag lägger en tid på att vänja mig vid tyngre vikter och maxträning?
Helt övertygad om att estimatet går att nå utan muskelökning bara man lägger lite fokus på maxträning.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 13:24   #10
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Helt övertygad om att estimatet går att nå utan muskelökning bara man lägger lite fokus på maxträning.
Således borde estimerade 1RM-beräkningar även vid högreps vara ett bra mått på om man går framåt? Det är så jag har jobbat under min träningskarriär då jag aldrig maxar. För mig är det ointressant vad jag maxar, men viktigt att veta om jag går framåt eller inte.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 19:19   #11
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Således borde estimerade 1RM-beräkningar även vid högreps vara ett bra mått på om man går framåt? Det är så jag har jobbat under min träningskarriär då jag aldrig maxar. För mig är det ointressant vad jag maxar, men viktigt att veta om jag går framåt eller inte.
Det tjatas alltid otroligt mycket om hur dåliga dessa formler är om man gör högreps. Men folk överdriver. De är relativt träffsäkra även om man gör väldigt många reps. Jag har tränat med vikter på runt 40-50 reps och det stämmer ganska bra (minst lika bra som vid lågreps) för mig.

En exakt siffra går dock aldrig att få fram. Man vet aldrig vart man landar på för max tills man faktiskt har tränat för det.

Men hamnar man inom 2% så är det tillräckligt bra för att vara användbart.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 19:44   #12
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Således borde estimerade 1RM-beräkningar även vid högreps vara ett bra mått på om man går framåt? Det är så jag har jobbat under min träningskarriär då jag aldrig maxar. För mig är det ointressant vad jag maxar, men viktigt att veta om jag går framåt eller inte.
Varför behlver du beräkna 1RM för det? Får du ett högre kalkylerat 1RM har du förmodligen en tyngre vikt på dina tior eller vad du kör. Det borde räcka för att veta att du går framåt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:10   #13
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Mitt svar är nej.

Om du använder en kalkylator utifrån nuvarande 8, 12 eller 15 RM och sedan provar maxa den vikt som kalkylatorn gett dig nästa pass så kommer du med all sannolikhet inte få upp vikten. Det är min (och andras) erfarenhet. Max-kalkylatorer överskattar din maxstyrka.
Vi människor är olika, för mig har det varit tvärtom när det gäller bänkpress åtminstone.

När jag knappat in mina prestationer här:
https://strengthlevel.com/one-rep-max-calculator
så har jag varit starkare i maxning än vad den gissat.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:44   #14
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Varför behlver du beräkna 1RM för det? Får du ett högre kalkylerat 1RM har du förmodligen en tyngre vikt på dina tior eller vad du kör. Det borde räcka för att veta att du går framåt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Kör många olika repsintervall/höjer vikt
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 11:58   #15
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kör många olika repsintervall/höjer vikt
Finns ju ett ganska begränsat antal rimliga repsintervall så har väl senaste gången du körde det att jämföra med. Du får naturligtvis göra som du vill men känns inte som det ger särskilt mycket extra informationen.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)