Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-01, 11:13   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Erfarenheter av bodybuilding balett och byggarsplit i allmänhet?

Är sugen på att testa en redig byggarsplit då jag endast har följt helkroppsscheman, över/under samt PPL i korta perioder. Vad är era erfarenheter av hederliga byggarupplägg så som t.ex. ett klassiskt 5-split?

Sugen uppstod då jag läste om styrkelabbets bodybuilding balett, någon som har provat detta och vad är era slutsatser?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 11:40   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Tycker det funkar om man skippar vilodagar, så man kör var 6:e dag per muskel! Sen vilodag ngn gång i månaden, annars växer iaf jag snabbare av mer frekvent tränande, träffa samma muskel var3:e - 4:e dag
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 11:49   #3
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Jag gick till baletten (en modifierad version med merparten kroppsviktsövningar men samma set/rep progression) efter att ha kört PPL och över/under en lång tid.

Utmaningen med brosplitten för mig har varit den mastiga volymen per pass. Inte att jag tycker den är för stor, då jag älskar att träna, men att acceptera hur seg man är i bröstmusklerna efter 15 set olika armhävningar och då ska gå på en till variant, där styrkan inte är den samma som när man gjorde seten utspritt på fler av veckans dagar. Men med hypertrofi som främsta mål kom jag ganska snabbt över det. Hade jag tränat för att bli bättre på armhävningar/pull-ups som övningar hade jag nog inte valt en brosplit.

Med det sagt så älskar jag brosplitten. Att köra skiten ur varje muskel en dag i veckan gör att jag inte håller tillbaka, medvetet eller omedvetet. Det finns inget hos mig som tänker ”bäst att spara några reps, jag ska ju göra pull-ups om ett par dagar igen”. Jag kan ge musklerna en rejäl späkning under passet och behöver inte noja lika mycket över om jag går för nära fail eller inte. Jag tycker mig ha blivit mer muskulös under baletten. Det beror dock sannolikt på en kombination av motivationen som kom med nytt träningsschema och att jag börjat äta mer och ser lite fylligare ut. Men jag intalar mig att brosplitten var något mina muskler behövde. Kommer köra en vända till, men variation föder motivation och jag kommer säkert gå tillbaka till PPL eller rent av helkropp för lite omväxling när jag känner för det.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 11:54   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Gensvaret på BB har varit extremt positivt från mängder av användare. Så positivt att programmet kommer i utökad version i form av en riktig bok.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:55   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag spår en mörk framtid för Axons beachprogram för 20 papp när denna bok släpps (kan man ju hoppas i alla fall).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 13:13   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gensvaret på BB har varit extremt positivt från mängder av användare. Så positivt att programmet kommer i utökad version i form av en riktig bok.
Intressant. Hur är det med programmet, behöver man ha premiumversionen av appen för att komma åt det eller kan man köpa endast programmet ännu?

Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag gick till baletten (en modifierad version med merparten kroppsviktsövningar men samma set/rep progression) efter att ha kört PPL och över/under en lång tid.

Utmaningen med brosplitten för mig har varit den mastiga volymen per pass. Inte att jag tycker den är för stor, då jag älskar att träna, men att acceptera hur seg man är i bröstmusklerna efter 15 set olika armhävningar och då ska gå på en till variant, där styrkan inte är den samma som när man gjorde seten utspritt på fler av veckans dagar. Men med hypertrofi som främsta mål kom jag ganska snabbt över det. Hade jag tränat för att bli bättre på armhävningar/pull-ups som övningar hade jag nog inte valt en brosplit.

Med det sagt så älskar jag brosplitten. Att köra skiten ur varje muskel en dag i veckan gör att jag inte håller tillbaka, medvetet eller omedvetet. Det finns inget hos mig som tänker ”bäst att spara några reps, jag ska ju göra pull-ups om ett par dagar igen”. Jag kan ge musklerna en rejäl späkning under passet och behöver inte noja lika mycket över om jag går för nära fail eller inte. Jag tycker mig ha blivit mer muskulös under baletten. Det beror dock sannolikt på en kombination av motivationen som kom med nytt träningsschema och att jag börjat äta mer och ser lite fylligare ut. Men jag intalar mig att brosplitten var något mina muskler behövde. Kommer köra en vända till, men variation föder motivation och jag kommer säkert gå tillbaka till PPL eller rent av helkropp för lite omväxling när jag känner för det.
Intressant. Baletten kan nog vara något för mig, jag har svårt för att hitta en balans i hur mycket man ska ta ut sig själv vid flera träningstillfällen per vecka. Låter simpelt att köra slut på muskeln en gång i veckan för mig som inte orkar sätta mig in i något optimalt "RPE hit och dit"-schema. Brukar sällan vara ett problem för mig att ta ut mig maximalt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 13:45   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Slog till och köpte baletten. Vad skulle ni rekommendera av 4,5 och 6-dagars varianten? 4 eller 5 känns spontant som något jag skulle trivas med, om tiden finns, vore det någon fördel att välja 4 dagar istället för 5?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:06   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Du får fler dagar över till annat och till återhämtning med fyra. Å andra sidan blir passen längre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:59   #9
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du får fler dagar över till annat och till återhämtning med fyra. Å andra sidan blir passen längre.
Hur är det med utbyte av övningar i programmet? Funderar främst över att byta ut böj mot frontböj samt mark mot sumomark. Dessa är övningar jag tycker sliter mindre och bygger bättre.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 15:25   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Jag gick till baletten (en modifierad version med merparten kroppsviktsövningar men samma set/rep progression) efter att ha kört PPL och över/under en lång tid.

Utmaningen med brosplitten för mig har varit den mastiga volymen per pass. Inte att jag tycker den är för stor, då jag älskar att träna, men att acceptera hur seg man är i bröstmusklerna efter 15 set olika armhävningar och då ska gå på en till variant, där styrkan inte är den samma som när man gjorde seten utspritt på fler av veckans dagar. Men med hypertrofi som främsta mål kom jag ganska snabbt över det. Hade jag tränat för att bli bättre på armhävningar/pull-ups som övningar hade jag nog inte valt en brosplit.

Med det sagt så älskar jag brosplitten. Att köra skiten ur varje muskel en dag i veckan gör att jag inte håller tillbaka, medvetet eller omedvetet. Det finns inget hos mig som tänker ”bäst att spara några reps, jag ska ju göra pull-ups om ett par dagar igen”. Jag kan ge musklerna en rejäl späkning under passet och behöver inte noja lika mycket över om jag går för nära fail eller inte. Jag tycker mig ha blivit mer muskulös under baletten. Det beror dock sannolikt på en kombination av motivationen som kom med nytt träningsschema och att jag börjat äta mer och ser lite fylligare ut. Men jag intalar mig att brosplitten var något mina muskler behövde. Kommer köra en vända till, men variation föder motivation och jag kommer säkert gå tillbaka till PPL eller rent av helkropp för lite omväxling när jag känner för det.
Att köra skiten ur varje muskel en dag i veckan gör att jag inte håller tillbaka

Ett litet råd på vägen det här att köra skiten ur muskeln är helt befängt det är enbart kontraproduktivt. Muskler och leder är biologiska celler som har en viss takt för att kunna reproduceras och förstärkas. Det tar tid och du ska aldrig köra skiten ur dig om du vill få muskler och styrka. Det handlar om lagom stimuli vid varje enskilt pass och över tid ska du kunna se progression på något sätt. Initialt anpassar kroppen nervbanor och du känner att du svarar på all sorts träning men det är högst tillfälligt så försök inte fortsätta i de banorna för länge det är förkastligt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 16:26   #11
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Jag vet inte hur den modifierade versionen ser ut, men upplägget i den vanliga baletten förespråkar inte riktigt att "köra skiten ur varje muskel en dag i veckan". (Många muskler används för övrigt mer än bara en gång)

2-3 reps från fail under tyngre lyft, lite närmare fail i isolationsövningar med lägre belastning. Alltid med bra muskelkontakt. Det står tillochmed uttryckligen att man inte bör köra till failure för ofta. :P
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:13   #12
TränaUtanMuskler
Registered User
 
TränaUtanMusklers avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Gensvaret på BB har varit extremt positivt från mängder av användare. Så positivt att programmet kommer i utökad version i form av en riktig bok.
Om jag har förstått det rätt så förespråkar King Grub hög volym, bro splits. Jag letar nämligen just efter ett sådant program och kanske har då hittat det.

Är det King Grub som har skapat BB? För då köper jag det direkt.
Hur får man tag på den bok som det talas om?
TränaUtanMuskler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:17   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ja, det är jag.

Boken kommer förhoppningsvis ut i år. Det är en massa saker runt omkring, med formgivning och tryckeri och liknande.

Jag är inte bromsklossen. :p Jag har skrivit klart allt för länge sedan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:26   #14
TränaUtanMuskler
Registered User
 
TränaUtanMusklers avatar
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 13
Fasiken vad exalterad jag är nu. Skulle vilja vänta in boken, men "förhoppningsvis ut i år" skrämmer mig en aning. Boken kommer enbart släppas i fysisk form?

Vad kan man förvänta sig av boken jämfört med att enbart köra genom appen?
TränaUtanMuskler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:26   #15
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Att köra skiten ur varje muskel en dag i veckan gör att jag inte håller tillbaka

Ett litet råd på vägen det här att köra skiten ur muskeln är helt befängt det är enbart kontraproduktivt. Muskler och leder är biologiska celler som har en viss takt för att kunna reproduceras och förstärkas. Det tar tid och du ska aldrig köra skiten ur dig om du vill få muskler och styrka. Det handlar om lagom stimuli vid varje enskilt pass och över tid ska du kunna se progression på något sätt. Initialt anpassar kroppen nervbanor och du känner att du svarar på all sorts träning men det är högst tillfälligt så försök inte fortsätta i de banorna för länge det är förkastligt.
Men är det inte så eliten tränar? Kollar man på Youtube så verkar ju alla proffs ta ut sig helt och hållet, visst doping är med i bilden men även de som påstår sig själva vara rena verkar ju träna så.
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)