Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-05, 09:56   #23791
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Vad är syftet med skorna du vill ha?
Snabbare intervaller?
Skor för tröskelträning?
Persa på milen?

Skor som är snabbare men ändå går att köra LSD i?
Intervaller och jaga PB är tanken, föredrar lite mera dämpning på vardagsnötandet.

Mest vill jag ha skor som känns lätta och som driver på lite. Fötterna känns tunga ibland.
Och så är det väl det vanliga "villhöver något nytt för motivation"
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 10:30   #23792
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Det är ett annat sätt att säga att vederbörande är dåligt tränad (vad gäller den lokala biten).

Både egen erfarenhet och från utbildningen i Umeå.

Ett ganska vanligt fenomen som man ser hos bla innebandyspelare. Den centrala kapaciteten är välutvecklad men inte den lokala. Man kan prestera bra på typ en mil men bristen på lsd-pass innebär att kapillärnätet +enzymer är dåligt trimmat. Minns inte exakta siffran men vi diskuterade det här med gänget som gjorde laktattester på Umeå idrottsfysiologi och det skulle göra ett par minuter på milen bara man fick upp det i nivå som matchade resten av ens system.
Tänkte kort uppdatera att jag valde att kapa intervallerna och senaste veckorna kört 3 längre pass, ibland med en eller två snabba kilometer mitt i.

Tycker fortfarande att pulsen är relativt hög jämfört med vad jag upplever att många bekanta har på Strava. Men kan ju vara att min maxpuls (195-200) är hög för min ålder (38), eller att jag är dåligt tränad... Senaste passen har varit 13-16 km med 5:10-5:35 snitttempo och snittpuls 153-163 BPM. Testade även 5 km terräng där jag tryckte på mer (21:10) men där snittade jag givetvis högre (170 BPM i snitt med topp på 186). Börjar nu fundera på om jag ändå borde lägga mig på två distanspass och ett intervallpass (typ 4*4) i veckan.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 10:56   #23793
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Intervaller och jaga PB är tanken, föredrar lite mera dämpning på vardagsnötandet.

Mest vill jag ha skor som känns lätta och som driver på lite. Fötterna känns tunga ibland.
Och så är det väl det vanliga "villhöver något nytt för motivation"
Villhöver så mycket som typ sauconys nya studssko? Ska tydligen passa oss vanliga löpare bättre än miles säger en del..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:35   #23794
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Villhöver så mycket som typ sauconys nya studssko? Ska tydligen passa oss vanliga löpare bättre än miles säger en del..
Och vad för sko är det? "sauconys nya studssko" ger inget vettigt på google
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:36   #23795
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Intervaller och jaga PB är tanken, föredrar lite mera dämpning på vardagsnötandet.

Mest vill jag ha skor som känns lätta och som driver på lite. Fötterna känns tunga ibland.
Och så är det väl det vanliga "villhöver något nytt för motivation"
Asics meta racer. Lätta snabba
NB fuelcell TC. Lite tyngre , mer dämpade men funkar bra att springa snabbt i.
Asics Novablast. Tunga men märks inte när man springer pga en sjukt ”studsig” dämpning. En favorit för de flesta pass.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:36   #23796
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Ska väl tilläggas att de enda tillverkarna jag har lite koll på är asics & nike, har även vaga aningar om hoka och nb. Men alltså, så många tillverkare och så många modeller. Och så många recentioner och youtubevideos som höjjer nästan allt till skyarna och således inte ger nästan något
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 11:51   #23797
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Intervaller och jaga PB är tanken, föredrar lite mera dämpning på vardagsnötandet.

Mest vill jag ha skor som känns lätta och som driver på lite. Fötterna känns tunga ibland.
Och så är det väl det vanliga "villhöver något nytt för motivation"
Kolla upp vad dina nuvarande skor (som du tycker har lite mer dämpning) väger, och så försöker du hitta ett par som är liknande fast väger mindre. Dvs liknande med avseende på tå-häl drop och pronationskilar och sådant som gör att just den skon passar din fot. Rimligt är kanske att samma tillverkare har en liknande modell fast "snabbare". Så skulle iaf jag ha gjort, alternativt bara gått till affären och tittat efter skor med lite tunnare sula och provat mig fram tills jag hittat nåt som var skönt på min fot.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 12:24   #23798
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Tänkte kort uppdatera att jag valde att kapa intervallerna och senaste veckorna kört 3 längre pass, ibland med en eller två snabba kilometer mitt i.

Tycker fortfarande att pulsen är relativt hög jämfört med vad jag upplever att många bekanta har på Strava. Men kan ju vara att min maxpuls (195-200) är hög för min ålder (38), eller att jag är dåligt tränad... Senaste passen har varit 13-16 km med 5:10-5:35 snitttempo och snittpuls 153-163 BPM. Testade även 5 km terräng där jag tryckte på mer (21:10) men där snittade jag givetvis högre (170 BPM i snitt med topp på 186). Börjar nu fundera på om jag ändå borde lägga mig på två distanspass och ett intervallpass (typ 4*4) i veckan.
Spontant ser siffrorna lite för höga ut. Du vill komma än lägre i puls. Gärna ett snitt under 140 i puls. Borde räcka med ett pass i veckan så långsamt. Annars är risken att du blir mentalt stressad av det.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 12:28   #23799
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Och vad för sko är det? "sauconys nya studssko" ger inget vettigt på google
Den nya serien heter väl endorphin tror jag.
Speed med kolfiber, shift utan men med allt annat lulllull.
Precis som alla nya skor fula som stryk.

Jag föredrar att ha skor från olika tillverkare, olika stöd osv ger olika belastning på foten.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 12:59   #23800
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Testar här också: jag har nageltrång. Nageln är dessutom deformerad(den går liksom upp som i en bula i mitten) med vissa blåa inslag, känslan är dock tyvärr att den är rätt långt ifrån att ramla av. Deformationen omöjliggör för mig att trä in tandtråd under nageln för att tvinga den att växa rätt. Jag ska till Apoteket och be om råd strax men det jag har försökt göra är att klippa ett litet V i mitten av nageln för att ta bort lite av trycket från sidorna. Detta funkade dock dåligt. Har någon klippt ett V och fått bort trycket? Hur stort var V:et i så fall och var placerade ni det?

Andra tips vid nageltrång? Tänkte köpa nagelsax, pincett och epsomsalt för att ha lite verktyg att jobba med. Ev. bomull men jag är högst osäker på om jag går in något under nageln.

Om jag vill klippa bort den, hur går jag tillväga då?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 13:37   #23801
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Testar här också: jag har nageltrång. Nageln är dessutom deformerad(den går liksom upp som i en bula i mitten) med vissa blåa inslag, känslan är dock tyvärr att den är rätt långt ifrån att ramla av. Deformationen omöjliggör för mig att trä in tandtråd under nageln för att tvinga den att växa rätt. Jag ska till Apoteket och be om råd strax men det jag har försökt göra är att klippa ett litet V i mitten av nageln för att ta bort lite av trycket från sidorna. Detta funkade dock dåligt. Har någon klippt ett V och fått bort trycket? Hur stort var V:et i så fall och var placerade ni det?

Andra tips vid nageltrång? Tänkte köpa nagelsax, pincett och epsomsalt för att ha lite verktyg att jobba med. Ev. bomull men jag är högst osäker på om jag går in något under nageln.

Om jag vill klippa bort den, hur går jag tillväga då?
Googla königs operation
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1395
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 14:43   #23802
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Testar här också: jag har nageltrång. Nageln är dessutom deformerad(den går liksom upp som i en bula i mitten) med vissa blåa inslag, känslan är dock tyvärr att den är rätt långt ifrån att ramla av. Deformationen omöjliggör för mig att trä in tandtråd under nageln för att tvinga den att växa rätt. Jag ska till Apoteket och be om råd strax men det jag har försökt göra är att klippa ett litet V i mitten av nageln för att ta bort lite av trycket från sidorna. Detta funkade dock dåligt. Har någon klippt ett V och fått bort trycket? Hur stort var V:et i så fall och var placerade ni det?

Andra tips vid nageltrång? Tänkte köpa nagelsax, pincett och epsomsalt för att ha lite verktyg att jobba med. Ev. bomull men jag är högst osäker på om jag går in något under nageln.

Om jag vill klippa bort den, hur går jag tillväga då?
Jag har svårt att visualisera hur du menar att den ser ut. Men om du menar att nageln är extra tjock så kan du ju slipa ner den så den blir tunnare. Det kan du göra i vilket fall. Förhoppningsvis blir ju nageln då inte lika styv och stark, och kanske trycker den inte lika mycket.

Själv har jag en nagel som alltid växer skitkonstigt och får som en "vall" mitt på, och liksom växer på tjockleken snarare än längden. Jag brukar använda nagelklipparen och klippa sönder denna "vall", vilket gör nageln mer lätthanterlig.

Angående att få bort blånaglar som inte riktigt är nära att ramla av så brukar jag knipsa så långt det går, dvs så långt in att det börjar nästan göra ont att knipsa och att det kanske tom blöder lite. För mig brukar detta funka om man är tillräckligt envis och upprepar detta varje dag. Även sitta och pilla på lösa nagelstumpar inne vid nagelbanden till dess de lossnar (ibland kan man ta tag i dessa med tång och föriktigt slita loss dem)..
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 14:47   #23803
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg

Det där med Fenol hade jag aldrig hört talas om. Men det verkar ju ganska smidigt om man kan mörda nageln mha detta. Då borde den ju lossna snababre.

Varför hade de stasat tån med gummibandet för? Var det för att det inte skulle blöda hela tiden och späda ut fenolen kanske?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 14:50   #23804
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Marshall Ulrich lessnade på sina blånaglar och lät operera bort naglarna helt och hållet. Fatta vilken lättnad!

svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 14:55   #23805
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Fick tid på vårdcentral på tisdag så förhoppningsvis löser proffs detta utan att jag ska gå igenom varenda huskur i Sverige Har släppt tanken på att göra alltför drastiska saker på egen hand.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)