Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-06, 20:31   #1
Zappen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 9
Ungefär hur mycket mer aktiv behöver jag bli för att bränna 1000 kalorier extra?

Är en man på 26 år, 173 cm och 62 kg som den senaste veckan har försökt lista ut mitt kaloribehov. Efter en vecka har jag ungefär snittat 1900-2000 kalorier per dag och vikten har legat ganska stabilt så uppskattningsvis ligger mitt nuvarande kaloribehov däromkring för att hålla vikten.

När det kommer till träningen så joggar jag med vilopauser fem dagar i veckan där det blir cirka 5-6 km per pass och lite lättare kroppsövningar samt att jag brukar gå en promenad på 5-6 km samma dag. Dagarna jag inte joggar blir det en promenad på antingen 5-6 km eller 10 km. Bortsett från att gå och handla och hushållssysslorna så blir det inte så mycket mer rörelse så jag sitter ner mycket av dagarna.

Om jag skulle vilja höja mitt kaloribehov från 2000 till 3000-3500, hur mycket mer hade jag då behövt jogga och promenera för att komma upp till den nivån?
Zappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 20:39   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Flera timmar om dagen. Träning är ett ineffektivt sätt att förbruka energi. Varför vill du höja kcal så mycket? Om det är 1000kcal över ditt behov kommer du bara bli fet. Höj lite i taget och testa dig fram istället.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 20:45   #3
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Man brukar säga 1 kcal/kg/km löpning, så med andra ord 1000 kcal/65 kg=15 km löpning.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 20:58   #4
Zappen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Flera timmar om dagen. Träning är ett ineffektivt sätt att förbruka energi. Varför vill du höja kcal så mycket? Om det är 1000kcal över ditt behov kommer du bara bli fet. Höj lite i taget och testa dig fram istället.
Jag har länge velat se hur jag ser ut i ansiktet när jag är riktigt smal men har börjat tappa motivationen till det men jag har tänkt på det så länge och jag kommer aldrig att kunna släppa det innan jag har blivit så smal och för att gå ner i vikt sett till mitt kaloribehov så kan jag knappt äta någonting alls. Jag har också mycket fritid så därför, om orken finns, så hade jag velat försöka öka mitt kaloribehov så mycket som möjligt för att göra bantningen lite roligare.
Zappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 22:17   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Jag har länge velat se hur jag ser ut i ansiktet när jag är riktigt smal men har börjat tappa motivationen till det men jag har tänkt på det så länge och jag kommer aldrig att kunna släppa det innan jag har blivit så smal och för att gå ner i vikt sett till mitt kaloribehov så kan jag knappt äta någonting alls. Jag har också mycket fritid så därför, om orken finns, så hade jag velat försöka öka mitt kaloribehov så mycket som möjligt för att göra bantningen lite roligare.
Jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du skulle äta 1000kcal extra och "motionera bort det". Om du bara vill fortsätta gå ned i vikt behöver du inte öka din förbrukning med 1000kcal. Börja med några hundra kcal. Har dock svårt att tänka mig att du har mycket ansiktsfett på 62kg @ 173cm.

Det du borde göra för att förbättra din kroppskomposition är styrketräna. Riktig styrketräning med vikter.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 22:23   #6
Zappen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du skulle äta 1000kcal extra och "motionera bort det". Om du bara vill fortsätta gå ned i vikt behöver du inte öka din förbrukning med 1000kcal. Börja med några hundra kcal. Har dock svårt att tänka mig att du har mycket ansiktsfett på 62kg @ 173cm.

Det du borde göra för att förbättra din kroppskomposition är styrketräna. Riktig styrketräning med vikter.
Jo, det var det som var tanken, att jag ska motionera för 1000 kalorier extra och sedan äta upp det. Har en ganska liten benstomme vilket gör att jag väger ganska lite men jag ligger på kanske omkring 13-14 procent i kroppsfett vilket gör att jag har en bit kvar till mitt mål.

Däremot så suktar jag efter att bara få äta vanlig husmanskost men med mitt kaloribehov är det omöjligt och det är därför jag känner att jag skulle vilja öka mitt kaloribehov. Att börja styrketräna är tanken när jag är klar med bantningen för jag behöver verkligen mer muskler men samtidigt så känner jag mig mer motiverad av att kunna äta mer mat än att bygga muskler och om jag har förstått det rätt så är styrketräning ganska ineffektivt för att bränna kalorier.
Zappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 23:07   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Jo, det var det som var tanken, att jag ska motionera för 1000 kalorier extra och sedan äta upp det. Har en ganska liten benstomme vilket gör att jag väger ganska lite men jag ligger på kanske omkring 13-14 procent i kroppsfett vilket gör att jag har en bit kvar till mitt mål.
Det är fullt möjligt att göra så. Risken är att du kanske blir lite sliten om du inte är van. Sen kanske konditionsträningen ökar aptiten mer än vad de extra 1000 kcal du kan äta tillåter.
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Att börja styrketräna är tanken när jag är klar med bantningen för jag behöver verkligen mer muskler men samtidigt så känner jag mig mer motiverad av att kunna äta mer mat än att bygga muskler och om jag har förstått det rätt så är styrketräning ganska ineffektivt för att bränna kalorier.
Detta är tyvärr ett vanligt misstag. Styrketräning är den absolut viktigaste formen av träning under en viktnedgång. Inte för att det förbrukar kcal, utan genom att bevara muskelmassa. Och argumentet "jag har ändå inga muskler" håller inte. Det har man, och de minskar vid en viktnedgång utan styrketräning. Kroppskompositionen blir definitivt bättre om styrketräning är med i bilden.

Viktnedgång med styrketräning = förlust av fett.
Viktnedgång utan styrketräning = förlust av muskler och fett.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 22:07   #8
Zappen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det är fullt möjligt att göra så. Risken är att du kanske blir lite sliten om du inte är van. Sen kanske konditionsträningen ökar aptiten mer än vad de extra 1000 kcal du kan äta tillåter.


Detta är tyvärr ett vanligt misstag. Styrketräning är den absolut viktigaste formen av träning under en viktnedgång. Inte för att det förbrukar kcal, utan genom att bevara muskelmassa. Och argumentet "jag har ändå inga muskler" håller inte. Det har man, och de minskar vid en viktnedgång utan styrketräning. Kroppskompositionen blir definitivt bättre om styrketräning är med i bilden.

Viktnedgång med styrketräning = förlust av fett.
Viktnedgång utan styrketräning = förlust av muskler och fett.
Hur stor påverkan på förbränningen har muskelmassan? Som sagt så vill jag till en början bli smal men det som känns mest motiverande med träningen just nu är att kunna äta mer. Om vi säger att jag hade lyckats lägga på mig 10-15 kilo i muskler (hade troligtvis tagit en väldigt lång tid), hade det då varit ett bättre alternativ än att väga 60 kg och satsa på löpning om jag vill förbruka så mycket kalorier som möjligt?
Zappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 14:08   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Zappen Visa inlägg
Hur stor påverkan på förbränningen har muskelmassan? Som sagt så vill jag till en början bli smal men det som känns mest motiverande med träningen just nu är att kunna äta mer. Om vi säger att jag hade lyckats lägga på mig 10-15 kilo i muskler (hade troligtvis tagit en väldigt lång tid), hade det då varit ett bättre alternativ än att väga 60 kg och satsa på löpning om jag vill förbruka så mycket kalorier som möjligt?
Inte så stor som många vill tro. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=176144

En muskulös kropp förbrukar mer energi, men inte främst på grund energiskillnaden mellan muskler vs fett, utan helt enkelt för att man väger mer.

Fördelen med styrketräning är att man får en bättre kroppskomposition. Mer muskler i förhållande till fett på samma vikt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)