Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-19, 06:19   #46
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Som jag skrivit innan har jag ju inte kollat på dig, så det är svårt att säga om fysion är på rätt spår eller ej. Jag har dock lite svårt att tro att man skulle kunna säga att det är ett specifikt ligament, då det är rätt svårt att testa det specifikt och ligament är generellt inget som blir förkortade (åtminstone inte utan trauma och ärrbildning) utan ligament börjar oftast bråka för att de blir uttöjda och inte längre ger den stabiliteten de ska vid utsträckt läge.

Det låter mer som något annat, men det spelar ju egentligen ingen roll om behandlingen hjälper oavsett arbetshypotes.
Agree with you on that one!
Dock känns det lurigt, detta kanske hjälper på lång sikt (eller nu med) men f.f.a. känns det som det som verkligen har hjälpt är att jag tagit bort tung styrketräning, OL, handstand, löpning, hopprep, volter etc.. ur träningen. Inget som triggar smärtan längre

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har haft liknande problem, dessa har dock försvunnit efter ett par dagar på något inflammations-sänkande då jag har fått ryggskott. Såg att jag skrivit några år tillbaka i tråden att jag fått ryggskott, detta försvann efter kort tid. Jag har alltid lite små-ont längst ned, känner av det mest om jag spänner ländryggen och känner efter. Brukar förvärras främst utav bänkpress med lätt brygga.

Farsan har ischias, och jag får något ischias-liknande varje gång jag inte tränar på 2 veckor. Försvinner kort efter att jag börjar träna igen.
Var ditt bäcken roterat?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 08:40   #47
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update efter ett besök hos sjukgymnastiken på vårdcentralen här i Vansbro:

Hon tyckte inte jag är alls mycket sned. Alla är vi lite sneda.
Efter screening så inga problem med muskulatur/stramhet/nerv i kläm etc.

Hon tror jag har svårt att aktivera transversus abdominis och ev. multifidus också. När jag lyfter tungt tar rectus abd. samt erectorerna över och då får jag ont i ryggen.

Hon trodde absolut inte det var sacrotuberous ligament eller någon annan struktur i höften som det är fel på. Högst osannolikt sa hon.

Jag gjorde lite övningar där jag fick prova aktivera transversus (liggande på rygg) och arbeta med benen i olika rörelsen, även med benen på en pilatesboll = jobbigt. Sen fick jag både ligga på mage över en bänk (med fötterna i golvet) samt på rygg med benen i 90 grader, och då försöka tilta pelvis med syfte att långsamt rulla kota för kota för att aktivera multifidus.

Detta ska jag arbeta vidare på innan varje träningspass för att verkligen försöka få en bättre bålkontroll.

Jag som trodde jag var stark i bålen MEN det spelar ingen roll hur många toes2bars du kan göra om du inte kan aktivera rätt muskler. Då kommer man troligen få ont i ryggen vid tunga lyft.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-20, 09:15   #48
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Update efter ett besök hos sjukgymnastiken på vårdcentralen här i Vansbro:

Hon tyckte inte jag är alls mycket sned. Alla är vi lite sneda.
Efter screening så inga problem med muskulatur/stramhet/nerv i kläm etc.

Hon tror jag har svårt att aktivera transversus abdominis och ev. multifidus också. När jag lyfter tungt tar rectus abd. samt erectorerna över och då får jag ont i ryggen.

Hon trodde absolut inte det var sacrotuberous ligament eller någon annan struktur i höften som det är fel på. Högst osannolikt sa hon.

Jag gjorde lite övningar där jag fick prova aktivera transversus (liggande på rygg) och arbeta med benen i olika rörelsen, även med benen på en pilatesboll = jobbigt. Sen fick jag både ligga på mage över en bänk (med fötterna i golvet) samt på rygg med benen i 90 grader, och då försöka tilta pelvis med syfte att långsamt rulla kota för kota för att aktivera multifidus.

Detta ska jag arbeta vidare på innan varje träningspass för att verkligen försöka få en bättre bålkontroll.

Jag som trodde jag var stark i bålen MEN det spelar ingen roll hur många toes2bars du kan göra om du inte kan aktivera rätt muskler. Då kommer man troligen få ont i ryggen vid tunga lyft.
Det här låter mycket mer rimligt än den tidigare bedömningen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 06:24   #49
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det här låter mycket mer rimligt än den tidigare bedömningen.
Agree!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-25, 15:15   #50
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update efter företagshälsovården (Adleva) här i Vansbro:

Hon tyckte inte heller det verkade vara något farligt eller illa.
Lite sne i bäckenet men förövrigt bra muskulatur samt rörlighet.

Hon var helt klart inne på att stärka den inre bålmuskulaturen. Jag berättade om övningarna för transversus samt multifidus och hon tyckte det lät smart.

Hon sade också att stå på alla fyra och sträcka ut ben + arm och hålla core spänd var bra, att köra skjuta katt (upp och ned) var bra, samt att jag skulle fortsätta med att ligga på sidan och knäcka höften och då dra armen snett uppåt för att stretcha ut både höft lats etc.

Summa summarum: Fortsätta arbeta som fan med att stärka transversus/multifidus etc, samt fortsätta arbeta med rörligheten kring höft (och ja hela kroppen med).

Börjar kännas som att jag varit lite hypokondriker med ryggen, men vadfan.. Bättre det och att det inte är så illa (som det hade kunnat vara med diskar etc).
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2020-08-25 klockan 15:16.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 13:50   #51
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update

Jag har helt klart konstaterat att det är min höftböjare som hela tiden varit problemet - enda sedan ryggskott nummer 1.

Om jag ligger ned enligt bilden
kommer jag knappt ned för min höft skjuter lixom upp i taket.

Utför jag övningen med ett ben (vänster) kan jag ligga med ländryggen helt platt i marken, men gör jag samma med höger ben så lättar ländryggen och jag kröker hela mig..

Detta känns fullt rimligt m.t.p. att alla rörelser som utlöst ryggskott/kännts skumma har varit hyperextension i höftområdet, t.ex. butterfly pullups etc.

Jag arbetar nu varje dag på att stretcha fanskapet och det blir bättre.

Har kolo fler opti stretch-övningar för tajt psoas?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 21:01   #52
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update:

Blev ganska bra efter förra sommaren och ryggen var med eller mindre smärtfri fram till någon gång i mars/april då jag gjorde en 540 (freestyle-skidåkning) ocj landade djupt ned i landningen baklänges och då böjde jag framåt - då högg det till på vänster sida igen och pang det där äckliga igen.
Hade svårt att böja mig framåt med vänster ben utsträckt (tänk sittande 1bens-spark = omöjlig) och var sjukt stel på morgonen samt ont in mot magen nästan på vänster sida (höftböjare?)..
Var hos en naprapat som knäckte och masserade lite ocj tyckte jag skulle träna mer gluteus medius/aktivera den innan träning som löpning/styrka.
--> hade ont ganska länge efter detta men sen gick det till slut över..
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 21:04   #53
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update 2:
Efter i våras har ryggen varit relativt bra då jag inte har tränat så mycket hård styrka pga utbrändhet m.m..

Började klättra i Östersund och fyfan vilken bra core-kontakt jag fått av det. Har verkligen hjälpt vidare bra!

Nyligen fick jag sådana där dumma känningar att jag var på väg att få ryggskott igen. Vad gör jag då? Tränar ben och stretchar efteråt..
Nu har jag haft sjukt ont itvå veckor och den där gnagande äckliga känslan som jag hade i våras är tillbaka..
Hmmm...

Tror helt klart fortfarande att höftböjarna är struliga.. även om jag är mycket mer rörlig och starkare så känns det som dem kan orsaka kaos (brukar som sagt känna djupt i naken ibland vid ryggskott).
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-04, 15:03   #54
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Update 3:
Det tog nästan hela december innan jag var helt återställd i ryggen.

Det är bra att köra mycket gluteus-aktivering, djup core-aktivering, samt höftböjare i prehab-syfte.

I söndags trillade jag ned för en liten klippavsats (freeskiing) och vred till foten ordentligt. Fick hoppa på 1 ben 1.5 dag innan jag fick kryckor. Jag hade lite små känningar i ryggen redan i lördags/söndags när jag åkte skidor (sådär att jag skulle prehabat och inte gjort något ansträngade för ryggen). Så att hoppa på ett ben fuckade ryggen totalt.

Hade så ont att jag grät en skvätt mitt i natten, svårt att gå på toa och sitta = omöjligt.

Varit hos naprapat idag och fått lite fler övningar.

Känner mig positiv iallafall. Vet vad jag behöver göra = samt göra det med kontinutet VARJE vecka. ALDRIG hoppa över.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-29, 13:56   #55
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Bra tråd här och känns som jag har liknande problem som ni andra.

Jag kan inte längre arbeta fysiskt med någonting under en period mer än 20min innan jag känner hur min rygg blir helt stel och börjar ömma i ländryggen.

Jag har nu vissa helger hjälpt till att utföra helgjobb där jag gjort lite olika uppgifter som att bära lite låder, kläder, böcker etc vid en insamling och ryggen börjar krampa direkt.

När passet väl är över så hugger det till så illa att jag inte längre kan stå upp vilket gör att jag måste sätta mig ner i backen för att kunna resa mig igen, jag faller ihop! Dagarna efteråt har jag sjukt ont i ländryggen. Känns som att ligger som ett band längst ner i ryggen, strålar ibland i benen. Jag faller ihop ibland, ibland inte.

Igår hade jag liknade jobb då jag hjälpte en kompis att sopa och göra rent i rabatter, stod mest och sopade och skyfflade och samma problem. Börjar smärta i ryggen följt av att jag senare på kvällen när jag är avslappnad får så ont att jag inte kan stå upp, har svårt att sova för det gör ont i ryggen och då även benen. Känns lite som att någon stått och slått på mig så det är helt ömnt och stelt och att jag saknar kraft i musklerna för att stå upp.

Har också gått till allmänläkare som säger jag måste stretcha. Jag är dålig på det måste jag erkänna, men efter att ha läst tråden här så kanske det är vad jag behöver bara? Stretcha så blir det bättre?

Jag tränar 2-3 gånger i veckan, kör ryggresningar och situps på boll lite. Kör lite plankan, skjuta katt-övningen etc.

Funderar om en kiropraktor kan göra något i mitt fall? Säkert skitsvårt för ngn här att säga, men chansar.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)