Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-13, 22:04   #16
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 970
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Så man skulle kunna säga att du gjorde en elitsatsning under lång tid som inte ledde någonstans. Det du skriver låter faktiskt riktigt tragiskt, och sjukt tråkigt livsstil alltså.
Det är ju sjukt många som håller på så, kör seriösa böj/bänk/mark scheman och hela tiden pressar sig till det yttersta men aldrig tävlar eller sätter sin fot på ett flak.

Nästan alla råkar ut för någon typ av skada också förr eller senare.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 10:10   #17
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg

Hur tar ni er an ert förhållningssätt för att inte hamna i den här situationen att den hälsosamma träningen/livsstilen övergår i ortorexi ?
Jag förlitar mig på min medfödda lathet, den har hindrat mig från att bli för besatt.

Allvarligt talat så har jag inte varit i närheten av det som Mats J beskriver. Men jag har tränat så pass hårt att jag inte haft så mycket ork över till annat. Jag borde kanske ha satsat mer på att vara social, problemet är att jag inte tycker det är särskilt roligt att vara social. Så det har blivit träning och andra mindre sociala hobbies jag ägnat mig åt. Jag ångrar inget. Är det något jag borde ångra är det kanske att jag faktiskt inte tagit träningen till högre nivåer med mer tävlande osv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 11:57   #18
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag är nöjd med vägen jag tagit. Jag ska träna 3 gånger i veckan, det har varit mer eller mindre lag i 15 år. I övrigt har jag levt som vanligt. Förutom när det är diet. Då blir jag sträng. Är man inte sträng under diet blir man aldrig klar med helvetet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 15:40   #19
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Att vara talanglös hjälper också. Hade jag haft 45 cm runt armarna hade jag kanske tänkt ”nu jävlar ska jag leva för byggning fram till nästa sommar, så blir jag störst på beachen... Sen gymmet... Sen i staden... Sen i världen!” Men istället får varje spegel mig att tänka ”meh, det är ingen idé”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 15:45   #20
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Att vara talanglös hjälper också. Hade jag haft 45 cm runt armarna hade jag kanske tänkt ”nu jävlar ska jag leva för byggning fram till nästa sommar, så blir jag störst på beachen... Sen gymmet... Sen i staden... Sen i världen!” Men istället får varje spegel mig att tänka ”meh, det är ingen idé”.
Skulle du haft 45cm runt istället för vad du har nu skulle du säkert känt dig lika liten/stor ändå.

Hjärnspöken.

Jag har strax vart tillbaka och tränat i ett år nu men "i huvudet" känner jag mig fortfarande lika otränad som för ett årsedan när jag faktiskt inte tränat. Jag vet att jag ser bättre ut, men känner det inte. Typ.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 15:46   #21
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
Jag slutade hänga här o vips kom formen o jag insåg att det tar mindre tid och ansträngning ger mer för att nå resultat att än att hänga, diskutera och "träna" och "dieta" här.

Att läsa om träning, diskutera träning osv är det sämsta jag gjort och precis det som hindrat mig och det jag ångrar.

Träna, dieta, var med vänner, familj och lev ett bra socialt liv. Dumpa forum, träningstidningar, träningsböcker, sluta babbla träning...

NÄR TEORETISERANDE KRING TRÄNINGEN BLIR ALLT
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 17:06   #22
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Jag slutade hänga här o vips kom formen o jag insåg att det tar mindre tid och ansträngning ger mer för att nå resultat att än att hänga, diskutera och "träna" och "dieta" här.



Att läsa om träning, diskutera träning osv är det sämsta jag gjort och precis det som hindrat mig och det jag ångrar.



Träna, dieta, var med vänner, familj och lev ett bra socialt liv. Dumpa forum, träningstidningar, träningsböcker, sluta babbla träning...



NÄR TEORETISERANDE KRING TRÄNINGEN BLIR ALLT
Alt. så hänger man inte så mycket på forum att det påverkar din träning till en negativ grad. Tycker forum är perfekt för att plocka upp små tips här och där tillsammans med podcasts från vettiga människor och YouTube etc. Till slut har man en relativt bra teoretisk grund. Men att läsa in sig så mycket på teorin att träningen blir lidande verkar många göra, det är galenskap. Träd och skog osv.

Klarar man inte av balansen mellan att ta åt sig vettig kunskap och att nörda ner sig i varje detalj kanske man bör hålla sig borta helt och hållet från "nörderi".

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 17:18   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Jag slutade hänga här o vips kom formen o jag insåg att det tar mindre tid och ansträngning ger mer för att nå resultat att än att hänga, diskutera och "träna" och "dieta" här.

Att läsa om träning, diskutera träning osv är det sämsta jag gjort och precis det som hindrat mig och det jag ångrar.

Träna, dieta, var med vänner, familj och lev ett bra socialt liv. Dumpa forum, träningstidningar, träningsböcker, sluta babbla träning...

NÄR TEORETISERANDE KRING TRÄNINGEN BLIR ALLT
Intressant. Gäller samma sak i något annat område i ditt liv?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 17:42   #24
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Jag lägger en stor del av min vardag på träning och saker runt det, är trots det en sopa ska tilläggas. Grejen är den att jag kan träna 5 dagar i veckan, väga min mat, köra cardio osv utan att träningen nödvändigtvis "blir allt". I min vardag förlorar jag ingenting på att göra det iom att träningen för mig är typ som avkoppling, det är inget jag känner mig tvingad att göra. Blir jag bjuden på fest skippar jag helt enkelt att leva träningsliv den dagen (och oftast även dagen efter), ska vi ut i skogen med familjen äter jag det vi tar med utan att maniskt ha med mig proteinpulver, är det kalas äter jag tårta, äter middag med familjen oavsett om det är lax med potatis eller pannkakor (tillochmed på diet så länge det går). Visst kanske jag ibland prioriterar bort saker jag tycker är tråkigt men det gör jag inte för att träningen är allt utan för att jag tycker aktiviteten är tråkigt.

Det här räknas säkert som att träningen är allt för en person vars träning består av att promenera 30 minuter i veckan men inte för mig.

Förr la jag mindre tid på själva träningen och kosten men desto mer tid på att surfa runt och hitta det optimala programmet som magiskt skulle ge mig 20 kg muskler på ett år. Skulle jag hamna i Mats J's mindset skulle jag må så dåligt över det så jag skulle nog inte klara av att befinna mig i det särskilt länge.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2020-07-14 klockan 17:44.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 18:47   #25
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
Tränar du utan syfte eller mål så tycker jag att det är bortkastad tid och pengar..
Träna för det du vill ska förbättras .. t ex bättre hälsa.. Då behöver du inte se ut som Morgan Aste .. Jobbar du på en advokatbyrå behöver du inte va lika stark som Brian Shaw. Är du polis kanske du behöver va snabb på 100 meter, och lära dig jiu-jitsu eller ngt .. så du inte måste skjuta ner folk för dom håller i en ovass kökskniv..
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 23:39   #26
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Jag slutade hänga här o vips kom formen o jag insåg att det tar mindre tid och ansträngning ger mer för att nå resultat att än att hänga, diskutera och "träna" och "dieta" här.

Att läsa om träning, diskutera träning osv är det sämsta jag gjort och precis det som hindrat mig och det jag ångrar.

Träna, dieta, var med vänner, familj och lev ett bra socialt liv. Dumpa forum, träningstidningar, träningsböcker, sluta babbla träning...

NÄR TEORETISERANDE KRING TRÄNINGEN BLIR ALLT
Hmm, om jag tolkar detta inlägg rätt så menar du att du har någon slags intuition för vad som funkar men du har lyssnat för mycket på vad andra har att säga? Så kan det vara, men jag tror inte du ska underskatta vad du snappat upp ändå.

Jag tycker att det är kul att lära mig mer om träning och jag har lärt mig väldigt mycket genom att hänga här.
Problemet för mig har snarare varit att jag inte har applicerat kunskapen på mig själv. Det har mest blivit att jag tränat som jag tycker det är kul att träna ändå. Och än mer problematiskt är väl att jag ätit som jag tycker det är kul att äta!
Med det sagt så har jag ju ändå fått ett bra hum om vad som borde funka inom träning och vad som borde vara bra att äta genom att lyssna på och läsa vad andra har att säga om saken. Hade jag bara gått på vad jag själv tror, eller trodde för 20-25 år sen hade jag antagligen inte kommit särskilt långt.

Jag har sagt det många gånger, det måste vara kul att träna för att det ska vara hållbart i längden... Och att göra något kul är aldrig bortkastad tid. Ägnar man sig åt saker man tycker är kul så spelar det ingen roll om man är ”fanatisk” eller går till överdrift och det ”tar över ens liv”.
Om man tvingar sig till en aktivitet och gör det på ett sätt som är ”rätt” trots att man inte tycker att det är kul, för att man förväntar sig ett visst resultat i slutändan så är det bortkastad tid, speciellt om det där resultatet aldrig kommer (möjligtvis för att man inte faktiskt har någon riktig passion för det man gör).
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 00:47   #27
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Jag blir nöjd för lätt och har ingen vidare tävlingsinstinkt det är nog en brist eftersom det inte tar mig särskilt långt. Lite drygt hallvägs kanske. Blir heller ytterst sällan uttråkad, inte ens i ett väntrum. Men å andra sidan är jag ju nöjd iaf så... Eller är det inte missnöjd jag är? Lite av ett moment 22 där, men jag tror summan av saker att vara nöjd över hade varit större om jag haft lite egenskaper som gav mig lite mer "go".

Ang att hänga här och där och lära mig teoretisk träning är utan tvekan det bästa jag gjort för min träning och fysik. Det är ju pga den grunden jag vet vad som är viktigt och inte och som gör att jag kan träna och äta vad jag vill utan oro och faktiskt ta medvetna beslut. Inte nödvändigtvis det bästa beslutet, men inte heller naiva eller idiotiska beslut heller. Jag behöver inte gråta och banka huvudet i väggen för armarna inte växer eller magrutorna inte är krispiga som nyplockad sallad, för jag vet vad som krävs och vad jag kan förvänta mig, och i vissa fall är det inte värt ansträngningen.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 06:24   #28
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
För mig så var det att jag läste och lyssnade på pidcasts om träning varje dag i säkert 2 timmar. Funderade på träni gsupplägg, kemikalier, mat osv. Nu så har jag ej orkat helt enkelt. Ekonomiskt var det inte försvarsbart. Det tog slut förra sommaren då jag gav allt. Det positiva var att man hade driv och energi. Ett mål.
Jag tycker ej jag får resultaten jag vill genom att ge allt så går på 85% nu så får det bli vad det blir
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 09:48   #29
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Robban Coleman, sa det bra.

När jag tävlade i min sport så hade jag inget annat liv utanför träning och utförandet annat än att studera om kost och träning och sjunka ner timmar i någon studie som handlade om något sätt som jag potentiellt skulle kunna få 0,000000001% förbättrade träningsresultat.

Visst, det kan finnas en poäng i att göra ifall man tävlar och vill se till att man gjort allt för att bli så bra som möjligt men det är ju rätt värdelöst ifall man vill ha ett liv i övrigt och inte riskera att tappa inom andra områden som man vill vara duktig i.

Att läsa om diverse studier osv. kan ju vara kul men i slutändan kommer det ju göra varken bu eller bä för ens resultat. Det viktiga är att se till att träningen och hälsa blir en vana och har progression, sen är det liksom ganska skit samma ifall man spenderar massa tid på att hitta sätt att tweaka övningar för att göra de lite mer effektiva genom att titta på YouTube eller diskutera med andra. Det handlar ju oftast om minimala skillnader.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 10:07   #30
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 216
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
Robban Coleman, sa det bra.

När jag tävlade i min sport så hade jag inget annat liv utanför träning och utförandet annat än att studera om kost och träning och sjunka ner timmar i någon studie som handlade om något sätt som jag potentiellt skulle kunna få 0,000000001% förbättrade träningsresultat.

Visst, det kan finnas en poäng i att göra ifall man tävlar och vill se till att man gjort allt för att bli så bra som möjligt men det är ju rätt värdelöst ifall man vill ha ett liv i övrigt och inte riskera att tappa inom andra områden som man vill vara duktig i.

Att läsa om diverse studier osv. kan ju vara kul men i slutändan kommer det ju göra varken bu eller bä för ens resultat. Det viktiga är att se till att träningen och hälsa blir en vana och har progression, sen är det liksom ganska skit samma ifall man spenderar massa tid på att hitta sätt att tweaka övningar för att göra de lite mer effektiva genom att titta på YouTube eller diskutera med andra. Det handlar ju oftast om minimala skillnader.
Nu tror jag att Robban går på ketoner och är euforisk och snackar i nattmössan. Klart att han har lärt sig träna genom hur tex. Oldenmark tränade på gymmet som var en av Robbans tidiga hjältar i hemma i Norrtälje.

Studier handlar inte om något praktiskt i träningsvärlden utan är till största delen en del i utbildningen för blivande fysiologer etcetera. De arbetar med en hypotes och allt säkerställs statistiskt. Det ger ett väldigt trångsynt resultat. I bland spekulerar de på forum etcetera kring det och i de fallen kan det komma fram delar som kan ha en påverkan på resultaten.

Andras erfarenheter är en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med sin satsning. Tränare som tar in egen och andras erfarenheter är guld värda för de som tränar och vill bli bättre. Artiklar skrivna av andra idrottsmän är värdefulla dokument.

Men att sitta på sin kammare och tro att det går att hitta gralen och lyckas med sin träning, eller det man har företagit sig, är oftast helt misslyckat. I vissa fall med stor ärvd begåvning kan det gå vägen om kammarmönstret bryts i tid.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-15 klockan 10:10.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)