Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-09, 20:16   #181
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det står ju här och var att chiafrön bör blötläggas. Eller kan man äta dem som de är? Loppfrön strör jag över mina chokladbollar, men vettefan om det fungerar att göra med chiafrön? (läste att de suger upp så pass mycket vätska att man kan få magknip om man ej blötlägger dem först)
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-16, 11:25   #182
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Ätit 20g loppfrön fördelat på 3 intag i 1.5 veckor nu, resultat:

- Ingen förstoppning längre
- Mindre gaser
- Mindre smärtor
- För stora volymer (3 rejäla lass per dag), av denna anledning sänker jag nog till 10g och hoppas att effekterna ovan kvarstår
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 09:00   #183
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Någon liknande forskning på fänkålsfrön? Hittade enbart artiklar relaterade till inflammation och dylikt men ej specifikt kopplat till tarmen.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 14:59   #184
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Stämmer det att stora volymer avföring är bra för tarmhälsan? Varför i så fall? Och finns det en gräns där tarmhälsan försämras?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 06:29   #185
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Stämmer det att stora volymer avföring är bra för tarmhälsan? Varför i så fall? Och finns det en gräns där tarmhälsan försämras?
Stora mängder fiber (som kan skapa större mängder excrēmentum) är tydligen rätt bra för tarm och den allmänna hälsan.
Några anledningar kan finnas i den här texten: https://nutritionfacts.org/topics/fiber/

Var gränsen skulle jag gissa på att den kan vara runt 60-250 gram, som kanske beror på hur snabbt du ökar fiberintaget och om det är mest lösliga eller icke lösliga fibrer du ökar med. En ökning med 5 gram fibrer per vecka har jag sett rekommendationer på. Jag har själv levt perioder på ca 100g per dag.

Här är några exempel på fiberintag:

https://nutritionfacts.org/video/pal...silized-feces/

Om du bajsar ut maten du äter under mycket kortare tid än 24 timmar och/eller har diarré/explosioner har du nog tillfälligt överdrivit fiberintaget. Som kanske inte är så bra för näringsupptaget. Sen är det vanliga symtomen på för mycket fibrer som uppblåsthet, gaser inte till ens fördel. För de med tarmsjukdomar kan vissa fibrer försämra tarmhälsan, men annars känner jag inte till något hos friska personer.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp

Senast redigerad av JacobHeitmann den 2018-06-24 klockan 06:36.
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 22:09   #186
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Kan inte ett för högt fiberintag sänka testo-nivåerna i blodet/kroppen? Har för mig att det har varit uppe på brädan förut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 07:17   #187
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Stora mängder fiber (som kan skapa större mängder excrēmentum) är tydligen rätt bra för tarm och den allmänna hälsan.
Några anledningar kan finnas i den här texten: https://nutritionfacts.org/topics/fiber/

Var gränsen skulle jag gissa på att den kan vara runt 60-250 gram, som kanske beror på hur snabbt du ökar fiberintaget och om det är mest lösliga eller icke lösliga fibrer du ökar med. En ökning med 5 gram fibrer per vecka har jag sett rekommendationer på. Jag har själv levt perioder på ca 100g per dag.

Här är några exempel på fiberintag:

https://nutritionfacts.org/video/pal...silized-feces/

Om du bajsar ut maten du äter under mycket kortare tid än 24 timmar och/eller har diarré/explosioner har du nog tillfälligt överdrivit fiberintaget. Som kanske inte är så bra för näringsupptaget. Sen är det vanliga symtomen på för mycket fibrer som uppblåsthet, gaser inte till ens fördel. För de med tarmsjukdomar kan vissa fibrer försämra tarmhälsan, men annars känner jag inte till något hos friska personer.
Har du några siffror in mind på närginsupptag och toalettbesök? Min mage skjuter gärna ut grönsaker av det grövre slaget (broccoli, blomkål etc.) morgonen efter kvällen de äts. Mycket av grönsakerna kommer ut halvt som halvt icke nedbrutna. Jag har haft tankar på att det borde rimligtvis medföra att de tar med sig även annan näring för vad som åts tillsammans med grönsakerna? Skulle gärna slippa detta då jag älskar grönsaker av det slaget samt att magen mår bättre, likaså mitt allmäna välmående men har ingen lust att gå miste om näring då det sista jag vill är att gå ner i vikt, eller gå måste om viktiga mikronturienter och energi.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 10:22   #188
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Har du några siffror in mind på närginsupptag och toalettbesök? Min mage skjuter gärna ut grönsaker av det grövre slaget (broccoli, blomkål etc.) morgonen efter kvällen de äts. Mycket av grönsakerna kommer ut halvt som halvt icke nedbrutna. Jag har haft tankar på att det borde rimligtvis medföra att de tar med sig även annan näring för vad som åts tillsammans med grönsakerna? Skulle gärna slippa detta då jag älskar grönsaker av det slaget samt att magen mår bättre, likaså mitt allmäna välmående men har ingen lust att gå miste om näring då det sista jag vill är att gå ner i vikt, eller gå måste om viktiga mikronturienter och energi.
Det skulle stå 12-24 timmar, jag vill inte skapa en epidemi av BOS (Bowel Obsessive Disorder)1,2 Om du käkar maten kl 18 och sen bajsar ut det 06 så har det gått 12 timmar. Det är lite snabbt i min mening om du äter kött, men inte konstigt om du äter mycket vegetabilier, även om 13-36 timmar är vanligt hos båda grupperna för män. Är det för att män rör på sig mer?


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=6258626[uid]

Om du ser hela broccolibitar har du inte tuggat det tillräckligt (testa 30-60 tuggor per sked). Eftersom din tarm är 795.5+/-129 cm 3 lång finns det en chans att du tar upp det mesta skulle jag gissa mig på.

Har du inte några blödningar, slem eller ständigt lös/vattnig avföring behöver du inte BOS:a.



Angående sexhormoner och fibrer kan tillräckliga mängder fibrer föra ut ett överskott av östrogen, där de som äter mer fibrer har dubbelt till trippelt så mycket östrogen i sin avföring 4 (som är extra bra för att minska risken för bröstcancer hos kvinnor). Och att man pratar om ration mellan testo:östro som något "viktigt", men det får jag titta på närmare sen.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-27, 13:32   #189
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Fem dagar på ljusa frön. Ingen förstoppning alls, vilket jag normalt sett oftast har. Detta trots längre tid mellan toabesök (bara två hittills). Har kört 1-2 matskedar i shaken före läggdags. Och gott blir det också. Kaseinet får en lätt smak av pekannöt vilket är riktigt najs.
Två månader och har fortfarande inte varit förstoppad. Helt fantastiskt! Gasbildningen har minskat enormt och det luktar framför allt mycket mindre än tidigare. Den där ruttna svavellukten har försvunnit. Har ökat till 4-5 matskedar före läggdags och upplever ännu bättre effekt på den dosen. Skiter med samma frekvens annars, nån gång om dagen.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-27, 14:14   #190
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Stämmer det att stora volymer avföring är bra för tarmhälsan? Varför i så fall? Och finns det en gräns där tarmhälsan försämras?
Det märker du väl på hur magen och tarmtömningen fungerar. Personligen får jag hemoröjder om jag äter för mycket fibrer. Primära poängen med fibrer är ju att de är prebiotiska. Man kan ju käka probiotika istället om man inte gillar fibrer.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-27, 15:19   #191
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Två månader och har fortfarande inte varit förstoppad. Helt fantastiskt! Gasbildningen har minskat enormt och det luktar framför allt mycket mindre än tidigare. Den där ruttna svavellukten har försvunnit. Har ökat till 4-5 matskedar före läggdags och upplever ännu bättre effekt på den dosen. Skiter med samma frekvens annars, nån gång om dagen.
4-5? Får du i dig lite eller mycket fibrer i övrigt?
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-27, 15:44   #192
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
"Upp till 30 gram dagligen är inte kopplat till några negativa bieffekter."

5 matskedar loppfrön = 60 g

Men om det funkar så.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-27, 18:40   #193
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Till slut kanske man skuttar runt i bajsande glädjeyra som King Grubs avatar.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:30   #194
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Stora mängder fiber (som kan skapa större mängder excrēmentum) är tydligen rätt bra för tarm och den allmänna hälsan.
Några anledningar kan finnas i den här texten: https://nutritionfacts.org/topics/fiber/
Så det är egentligen bara en onödig bieffekt att >15g loppfrön/dag fördubblar volymen i tarmarna?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 18:46   #195
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
4-5? Får du i dig lite eller mycket fibrer i övrigt?
Mycket tror jag. Käkar mest havregryn och sportbröd (fiberbröd). Har dock inte märkt av nåt negativt jag kunnat koppla till högt fiberintag.

Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
"Upp till 30 gram dagligen är inte kopplat till några negativa bieffekter."

5 matskedar loppfrön = 60 g

Men om det funkar så.
Och vilka negativa bieffekter kan man få om man äter mer än 30 gram dagligen?
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)