Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-14, 15:51   #20881
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Stor skattehöjning för nya bilar reggade efter 1 juli 2018



https://teknikensvarld.se/sa-dyr-bli...katten-601714/

"Tuffast blir det för törstiga modeller, till exempel suvar med automatlåda och fyrhjulsdrift. Nya bilmodeller, typgodkända efter 1 september 2017, har det extra motigt. Nya bilmodeller körs sedan september 2017 i den tuffare WLTP-körcykeln när de EU-typgodkänns. För att de ska kunna jämföras rättvist med andra nya bilar som är körda i den gamla NEDC-körcykeln räknas förbrukningen om enligt en formel. Men förbrukningen blir trots det 5-8 procent högre än när bilen körs direkt i NEDC-körcykeln.
Nya Opel Insignia Country Tourer visar hur det kan slå. Fyrcylindriga Country Tourer diesel med automatlåda är körd i WLTP-körcykeln eftersom den är en ny modell. Koldioxidutsläppet är 188 gram omräknad till NEDC-cykeln.
Det betyder att Insignia Country Tourer kostar 11 978 kronor per år i skatt i tre år. Från och med fjärde året kostar den 5 786 kronor i skatt. Något som förmodligen kommer att få kunderna att tänka till en extra gång."


https://www.dieselskatt.se/nya-bilsk...ngens-forslag/

" Exempel Passat Sportscombi TDI 4motion DSG
Passat Variant med 190hk och DSG automat har 135g CO2/km, skatt ca 2300kr.
Från 95 > 135 = 40 à 77kr = 3080kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*135).
360kr (grundavgift) + 3080kr + 250kr + 1738kr = 5429kr/år (3 första åren)."
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 17:38   #20882
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Det betyder att Insignia Country Tourer kostar 11 978 kronor per år i skatt i tre år.
12 papp i skatt för att köra en Opel, vilken dröm
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 17:45   #20883
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
12 papp i skatt för att köra en Opel, vilken dröm
Särskilt om man inte vet om det. Dom kanske blir lättsålda när dom är inne på fjärde året

Ironiskt när gamla dieslar var dyrare förr sen blev de billiga för att bli dyrare igen.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 15:59   #20884
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Det här med att soppan är riktigt dyr nu. Förr drog ju bilarna mycket mer. Jag tycker man räknade på att bilen drog en liter milen.

Nu kan en nyare stor bil dra runt 0.6
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 18:29   #20885
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
Har börjat sukta efter en Alfa Romeo, typ en Guilia eller liknande. Dock är man ju livrädd för märket som kanske har det sämsta ryktet man kan dras med. Vad säger ni?
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 21:40   #20886
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Det här med att soppan är riktigt dyr nu. Förr drog ju bilarna mycket mer. Jag tycker man räknade på att bilen drog en liter milen.

Nu kan en nyare stor bil dra runt 0.6
Visst har bilarna blivit snålare, men mycket är ju körcykel-optimering också.

En stor skillnad mot tex 80-talet är att de moderna dieslarna är både starka och bekväma. Det gick att åka snålt med diesel då också men det var ju inte så kul liksom med en bil som både lät och gick som en traktor.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 06:14   #20887
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Denna suktar jag efter:

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 19:21   #20888
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Min golf 6:a från 2009 sitter det sportchassi, sänkt, stora fälgar och lågprofil på. Det var så när jag köpte den. En slump alltså.

Fy fan när det är tjälskador och skit . Enda gången jag tycker det är bra är när det är fin asfalt, mindre väg och kurvigt.

Jag kan förstå om man har det på en sportigare bil men min är en 1.4 tsi. Trimmad till 160 hästar enligt bilförsäljaren
Fick otroligt nog användning för sportchassit idag när jag blev tvungen att parera på motorvägen. Bra väghållning var det



Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Visst har bilarna blivit snålare, men mycket är ju körcykel-optimering också.

En stor skillnad mot tex 80-talet är att de moderna dieslarna är både starka och bekväma. Det gick att åka snålt med diesel då också men det var ju inte så kul liksom med en bil som både lät och gick som en traktor.
Sant. Finns mycket fina dieslar nu. Frågan är hur dom kommer klara sig mot elbilarna. Det ska tom börja köras rallycross med elbilar nu

http://www.mestmotor.se/automotorspo...odjer-ideerna/
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:43   #20889
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Grejjen är att det finns inte ens avtal med elbilar hos företagen, så nya lagen ger inget mer än bestraffning till de som har tjänstebil och inte kan rå för vilka som upphandlar vad.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-16, 23:44   #20890
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Om 5-10 år hade det varit en god idé kanske, men just nu är det bara fjantfiskeri.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 00:44   #20891
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Lite nostalgi!

Hur många minns denna bil? Jag drömde om den när jag växte upp. Tycker fortfarande att den är en av de coolaste bilar som gjorts.

Vector W8 - 19 totalt byggda.




Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 07:25   #20892
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Nostalgi, sure. Men den är horribelt ful. Som en amerikansk hamburger-version på fin italiensk charkuteribricka (Lambo)
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 07:27   #20893
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Klart att man minns Vector!
Jag hade en plansch i mitt pojkrum.
Så många myter kring denna bil. Jag minns att tidningen Bilsport faktiskt provkörde en W8 (eller möjligen W2).
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 08:26   #20894
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Nostalgi, sure. Men den är horribelt ful. Som en amerikansk hamburger-version på fin italiensk charkuteribricka (Lambo)
Nu är jag född 73 saker och ting såg...annorlunda ut framemot 90 talet och detta såg oerhört coolt ut då

Jag tycker ju fortfarande denna bil är oerhört cool:



Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Klart att man minns Vector!
Jag hade en plansch i mitt pojkrum.
Så många myter kring denna bil. Jag minns att tidningen Bilsport faktiskt provkörde en W8 (eller möjligen W2).
Läste den, tror det var W8an faktiskt men jag kan ha fel. Det var en Vector W8 som de använde i filmen Rising Sun (1993) med model nummer 003.

Bilen var ju välbyggd och före sin tid. Från Wiki:

Citat:
...production of the W8 ended in 1993 after a hostile takeover by the primary shareholder, Megatech. Wiegert sued Megatech and won back the design copyrights, equipment, and remaining unsold cars.
Citat:
The car was based around a Rodeck aluminum resleevable 365 cu in (6.0 L) racing engine featuring TRW forged pistons, Carrillo stainless-steel connecting rods, stainless-steel valves, roller rocker arms, a forged crank, a dry-sump oiling system with three separate filters and braided stainless-steel hoses, with anodized red and blue fittings along with a Bosch multi-point fuel injection. The transmission was a highly modified Turbo-Hydramatic 425 General Motors three-speed automatic that had been used in front wheel drive Oldsmobile Toronados dating back some two decades earlier. The engine had intercooled Garrett twin-turbochargers, and produced an advertised 625 bhp (466 kW) at 5,700 rpm and 649 lb⋅ft (880 N⋅m) of torque at 4,900 rpm on 8 psi of boost pressure. Boost pressure levels were driver adjustable between 8 and 14 psi and during dyno testing at the factory, the engine put out 1,200 bhp (895 kW) at 14 psi of boost pressure. The W8 utilized special Michelin XGT Plus tires (255/45ZR-16s front, 315/40ZR-16s rear) bespoke to the car with wide wheels in a design made to the owner's specifications. The W8's suspension utilized double A-arms up front and De Dion tube suspension at the rear, located by four trailing arms that stretched all the way forward to the firewall. Koni adjustable shocks, with concentric springs, were used all around. Brakes were 13-inch vented discs with Alcon aluminum 4-piston calipers at the front and rear.
Citat:
Vector claimed the W8 could reach a projected top speed of 242 mph (389 km/h), with acceleration from 0–60 mph (0–97 km/h) achievable in a time of 3.9 seconds.[5] During testing at the Bonneville Salt Flats, the W2 prototype attained a maximum speed of 242 mph (389 km/h) with a Donovan aluminum block engine that was less powerful than a production W8's engine,[6] as reported by Top Wheels magazine. This top speed was attained while still using a high downforce rear wing. Later aerodynamic testing further honed efficiency, bringing the car's drag coefficient ( {\displaystyle \scriptstyle C_{\mathrm {d} }\,} \scriptstyle C_{{\mathrm d}}\,) down to just 0.32 prior to DOT crash testing in Ann Arbor, Michigan. The W8's design included subtle changes to the body during the production run, so that the initial car off the line looked slightly different from the last. Changes included the elimination of some gills, a lower front fascia and air splitter, and adjustments of the rear wing, mirror intakes, and front grill. After the top speed testing, production Vector W8s were no longer fitted with a removable glass roof due to buffeting that occurred at extreme speeds.

Road & Track magazine published tests of the W8 in its March 1991 and August 1992 issues, and praised nearly every aspect of the car's performance. In their tests, the W8 recorded a 0–60 mph acceleration time of 4.2 seconds. Despite not conducting a top speed test, they provided an estimated 218 mph (351 km/h) top speed based on the redline RPM of the W8's top gear in its 3-speed automatic transmission. The review concluded with: "Hats off to Gerald Wiegert and his team of dedicated engineers, and to all others with the fortitude and determination to have their dreams see the light of day."[4]
Visst är det en mytomspunnen bil. Om du frågar mig som var även före sin tid i många avseenden. Något vi nu aldrig kan verkligen veta.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 09:53   #20895
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
I pojkrummet satt en plansch på Ferrari F40 och en på Lamborghini Countach. En var min och en brorsans. Grymt coola var dom!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)