Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-17, 07:52   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Ja det saknar relevans. Vad skönt att kunna hitta på egna idéer hur fel man än seglat tidigare så finns det folk som lyssnar.
Tycker att uttryck om att det saknar relevans innebär på en gång att det finns ett behov att opponera sig på vad de skriver och motivera vad som saknar relevans och på vilka sakliga grunder som opponeringen bygger på.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-17, 08:10   #17
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att uttryck om att det saknar relevans innebär på en gång att det finns ett behov att opponera sig på vad de skriver och motivera vad som saknar relevans och på vilka sakliga grunder som opponeringen bygger på.
Tycker Layne Norton gjorde det rätt bra. Finns en video (på hela 30 min) uppe på hans YT.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-17, 08:54   #18
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Tycker Layne Norton gjorde det rätt bra. Finns en video (på hela 30 min) uppe på hans YT.
Citat:
Citat: When we eat highly processed carbohydrates, the body increases insulin secretion and suppresses glucagon secretion. This, in turn, signals fat cells to store more calories, leaving fewer calories available to fuel muscles and other metabolically active tissues. The brain perceives that the body isn't getting enough energy, which, in turn, leads to feelings of hunger. In addition, metabolism may slow down in the body's attempt to conserve fuel. Thus, we tend to remain hungry, even as we continue to gain excess fat.
Nu tror jag att vi alla vet att om inte personen i fråga äter mer än kaloribalans så kommer inte viktökningen ske eftersom det är ett givande och tagande från energireserverna över tid (Vilket Layne Norton har skrivit artiklar IF). Därför krävs det även i den här modellen att individen ligger på kaloriplus.

Gick genom lite tidigare artiklar i ämnet på PUB med och det är säkert väldigt individuellt hur det sker samtidigt det är ett ämne som är mycket svårt att få till bra studier om. Men jag tror att det ligger mycket i citatet men Ludvig extrapolerar tyvärr en del i artikeln.

Men han är kliniker och träffar andra grupper än vad Layne, eller Dr AAS som han kallar sig andra sammanhang, gör i sin vardag.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-09-17 klockan 08:56.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-17, 09:09   #19
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Ja det saknar relevans. Vad skönt att kunna hitta på egna idéer hur fel man än seglat tidigare så finns det folk som lyssnar.
Vad tror du själv är orsaken till dagens överätning?

Jag är från 60-talet och vi hade ingen brist på mat utan åt oss proppmätta hela tiden. Sedan dess har genomsnittsvikten enligt länken ökat med 20%.

För mig har det självklart hög relevans att forska i orsakerna till detta!
Övervikt är ett stort problem både för individer och för samhället så det är inget man kan skygglappa bort…
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-17, 11:32   #20
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu tror jag att vi alla vet att om inte personen i fråga äter mer än kaloribalans så kommer inte viktökningen ske eftersom det är ett givande och tagande från energireserverna över tid (Vilket Layne Norton har skrivit artiklar IF). Därför krävs det även i den här modellen att individen ligger på kaloriplus.
Fast krävs det, enligt den modellen, verkligen det?
Syftar den inte till att bevisa att viktökning i huvudsak och till viss del uteslutande på kolhydrater och inte kalorierna?
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-17, 12:20   #21
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Fast krävs det, enligt den modellen, verkligen det?
Syftar den inte till att bevisa att viktökning i huvudsak och till viss del uteslutande på kolhydrater och inte kalorierna?
Den påvisar att insulinpåslaget och undertrycket glukagonutsöndring ger en förändring av metabolismen vilket leder till större inlagring i fettcellerna.

Det här har det forskats runt under många år och nu kommer de med hypotes som troligen kan vara en av orsakerna av den utveckling i överviktiga vi har haft sedan 70-talet i och med glukossirap processade kolhydratet/mat etcetera. Men vi vi måste även ta hänsyn till att aktivitetsfaktorn har minskat kraftigt i och med utvecklingen av datorer, robotiserad industri/jordbruksnäring etcetera, matproduktionen och tillgängligheten på skräpmat. I stället för att vara aktiv 40 timmar i veckan så har utvecklingen gått mot inaktivitet 24/7. Då kan du tänka det som har varit högoktanigt bränsle tidigare dvs kolhydrater i och med att aktiviteten har minskat kraftigt kommer i obalans. Kroppen har fyllda glykogenförråd som gör att metaboliseringen måste ske i form av värmeutveckling och inlagring.

Som jag skrev tidigare så är den skriven så sätt att den blir väldigt extrapolerad vilket gör det är lätt att tycka att han är oseriös.

Men tror ändå på att han har hittat något som har tagit tid att hitta.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-09-17 klockan 12:22.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-20, 20:46   #22
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Inte borde väl den här tråden dö så fort?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-21, 05:05   #23
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Det är klart att tillgängligheten av snabba kolhydrater har bidragit till fetma hos befolkningen. Vi har sedan 80-talet blivit hjärntvättade att merparten av våra måltider ska vara kolhydrater, samt att äta så fettsnålt som möjligt.
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-21, 12:42   #24
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Inte borde väl den här tråden dö så fort?
Grub citerar Lyle, andra stora namn förkastar det hela. Författaren är en känd LCHFare som är med i högen med andra hittepåare som vrider och vänder på saker för att passa deras världsbild.

Rätt logiskt att den självdör även om din bias vill att Ludwig ska ha rätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-21, 17:34   #25
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Författaren är en känd LCHFare som är med i högen med andra hittepåare som vrider och vänder på saker för att passa deras världsbild.
Ja detta gäller inte människor som inte tror på LCHF
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-21, 18:39   #26
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Grub citerar Lyle, andra stora namn förkastar det hela. Författaren är en känd LCHFare som är med i högen med andra hittepåare som vrider och vänder på saker för att passa deras världsbild.

Rätt logiskt att den självdör även om din bias vill att Ludwig ska ha rätt.
Stora författare är de verkligen det eller strider de för sin inkomst?

Lyle McDonald - A Guide to Flexible Dieting
Lyle McDonald - The Ketogenic Diet
Lyle McDonald - Bromocriptine
Lyle McDonald - The Ultimate Diet 2.0
Lyle McDonald - The Rapid Fat Loss Handbook
Lyle McDonald -The Bodyopus Experience
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-21, 20:53   #27
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Grub citerar Lyle, andra stora namn förkastar det hela. Författaren är en känd LCHFare som är med i högen med andra hittepåare som vrider och vänder på saker för att passa deras världsbild.

Rätt logiskt att den självdör även om din bias vill att Ludwig ska ha rätt.
Ah, tror du missförstod, jag var ute efter något som tillför något…

Ställde fråga till dig längre upp, såg du?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-21, 21:31   #28
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ah, tror du missförstod, jag var ute efter något som tillför något…

Ställde fråga till dig längre upp, såg du?
Jag håller mig från att tro på saker. Du verkar inte tro att det forskas kring orsaker kring fetma…
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 08:29   #29
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Jag håller mig från att tro på saker. Du verkar inte tro att det forskas kring orsaker kring fetma…
Jodå, kan dock inte förstå varför du inte tycker att det behövs mer forskning med olika infallsvinklar då fetman sprider sig alltmer i världen?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-22, 08:57   #30
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jodå, kan dock inte förstå varför du inte tycker att det behövs mer forskning med olika infallsvinklar då fetman sprider sig alltmer i världen?
Det har jag aldrig påstått.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)