Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-13, 21:13   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Grisar är bäst!
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 21:40   #17
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
https://www.facebook.com/svtkortfilm...3515772688780/
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 08:22   #18
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Grisar känns som att äta hundar, dvs fel. Sen är det många delar som inte ens är goda.

Och om det bara handlade om opti-het skulle väl lever vara mer populärt för övrigt.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 09:13   #19
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Tips är att ni kan köpa 3 linderökultingar, låta slaktaren få 1 av dom för jobbet, sälj en av dom och ät en själv så har ni gratis mat^^
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 09:16   #20
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag inbillar mig, kanske helt felaktigt, att djurhållningen på fläsk är sämre än nöt. Så mycket billigare är det inte heller än nöt om det ska vara svenskt kött. Inte billigare alls. Dessutom äter grisar vad som helst. T ex. Cancerknölar och andra utväxter på sina fränder. Eller bajs från golvet. Sådant äcklar mig.

Därmed inte sagt att en fläskfilé på grillen inte är top notch.
Ja det var ju en svensk veterinär som gjorde många besök hos slakterier och uppmärksammade i media om den brutala hanteringen av grisar som dödas av mkt ångestframkallande koldioxid, där de skrikandes klättrar på varandra för att försöka få luft som inte finns. Som dessförinnan ofta blivit slagna/misshandlade av personalen i väntan på slakt. Hon mindes speciellt en incident då hon avslutade sitt besök hos ett slakteri men gick tillbaka dit för hon hade glömt något. Hon såg då en ur personalen som stod och slog på grisarna med en påk bara för att.

Hon såg också många grisar med brutna ben, cancertumörer, sår som inte får någon behandling osv. Hon skrev i flera tidningsartiklar om att alla bör undvika äta just grisar. För djurvälfärd existerar inte i praktiken även om vi i Sverige ofta slår oss för bröstet för att vi är bäst i världen på just djurvälfärd. Grisarna får behålla sin knorr, ja, men vad gör det när resten av hanteringen är så illa.

Inte för att kycklingar och kossor kanske behandlas så mkt bättre men just avlivningen nog är mer plågsam för grisar än övriga djur.

Senast redigerad av Uncle Joe den 2021-09-14 klockan 09:20.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 09:25   #21
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Köp frigående lokalt!

Finns Reko-ringar med direktförsäljning överallt i Sverige.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 09:32   #22
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 09:40   #23
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
https://hushallningssallskapet.se/fo...sta-reko-ring/
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:04   #24
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ja det var ju en svensk veterinär som gjorde många besök hos slakterier och uppmärksammade i media om den brutala hanteringen av grisar som dödas av mkt ångestframkallande koldioxid, där de skrikandes klättrar på varandra för att försöka få luft som inte finns. Som dessförinnan ofta blivit slagna/misshandlade av personalen i väntan på slakt. Hon mindes speciellt en incident då hon avslutade sitt besök hos ett slakteri men gick tillbaka dit för hon hade glömt något. Hon såg då en ur personalen som stod och slog på grisarna med en påk bara för att.

Hon såg också många grisar med brutna ben, cancertumörer, sår som inte får någon behandling osv. Hon skrev i flera tidningsartiklar om att alla bör undvika äta just grisar. För djurvälfärd existerar inte i praktiken även om vi i Sverige ofta slår oss för bröstet för att vi är bäst i världen på just djurvälfärd. Grisarna får behålla sin knorr, ja, men vad gör det när resten av hanteringen är så illa.

Inte för att kycklingar och kossor kanske behandlas så mkt bättre men just avlivningen nog är mer plågsam för grisar än övriga djur.
Att äta kött eller använda djurprodukter är lidande och död i olika omfattning. Svensk djurhållning är bland de bästa i världen men det förändrar inte faktumet att trots det är det mycket lidande, korta liv och död. Det är oetiskt, det går inte att komma runt i min mening.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:15   #25
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Att äta kött eller använda djurprodukter är lidande och död i olika omfattning. Svensk djurhållning är bland de bästa i världen men det förändrar inte faktumet att trots det är det mycket lidande, korta liv och död. Det är oetiskt, det går inte att komma runt i min mening.
Jag tror tyvärr inte att svensk djurhållning är så bra som man kan tro. Vi är världsbäst på pappret, utan tvekan. Exemplet jag skrev ovan gällde ju bara grisar. Värphöns, mjölkkor, köttkor osv lever ändå en rätt miserabel vardag största delen av deras rätt korta liv och allt detta trots föreskrifter och lagar eller snarare pg a de lagar som finns idag kring djurskydd.

Jag äter kött inkl gris så det var inga moraliska pekpinnar i mitt inlägg om det nu uppfattades så.
Däremot kan man ju som konsument försöka välja det bästa ur miljö och djuraspekt, t ex närproducerat.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:47   #26
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Grisar är bäst!
Ja, det tycker du. Speciellt till rätt pris

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=28365
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Just hemkommen från en shoppingrunda!

Där spankulerade jag i grodan ro och passerade just charkdisken, när jag såg ett plakat, på vilket texten "SVENSK FLÄSKFILÉ 89 :- / KG" var skriven med stora, ljusröda bokstäver. En plötslig längtan efter heltstekt fläskfilé, klyftpotatis och svampsås till middag överväldigade mig, och jag närmade mig de hägrande godbitarna.

Döm om min förvåning när jag såg att de saftiga filéerna kostade blott runt tio kronor stycket. En närmare undersökning visade, att samtliga förpackningar i disken var felmärkta, med decimaltecknet på kilopriset satt på 8,900 kronor istället för 89,00 kronor.

"För bövelen!" utbrast jag, till charkpersonalens förvåning. Innan de hann ana oråd fyllde jag kundvagnen till bristningsgränsen och gav mig av till kassan med 26 kilo gris. Sommarpersonalen i kassan märkte inte ett dyft, och nu sitter jag här med frysen fylld av 25 kilo gris, blott 240 kronor fattigare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:50   #27
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag tror tyvärr inte att svensk djurhållning är så bra som man kan tro. Vi är världsbäst på pappret, utan tvekan. Exemplet jag skrev ovan gällde ju bara grisar. Värphöns, mjölkkor, köttkor osv lever ändå en rätt miserabel vardag största delen av deras rätt korta liv och allt detta trots föreskrifter och lagar eller snarare pg a de lagar som finns idag kring djurskydd.

Jag äter kött inkl gris så det var inga moraliska pekpinnar i mitt inlägg om det nu uppfattades så.
Däremot kan man ju som konsument försöka välja det bästa ur miljö och djuraspekt, t ex närproducerat.
Jag håller med.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:52   #28
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag tror tyvärr inte att svensk djurhållning är så bra som man kan tro. Vi är världsbäst på pappret, utan tvekan. Exemplet jag skrev ovan gällde ju bara grisar. Värphöns, mjölkkor, köttkor osv lever ändå en rätt miserabel vardag största delen av deras rätt korta liv och allt detta trots föreskrifter och lagar eller snarare pg a de lagar som finns idag kring djurskydd.

Jag äter kött inkl gris så det var inga moraliska pekpinnar i mitt inlägg om det nu uppfattades så.
Däremot kan man ju som konsument försöka välja det bästa ur miljö och djuraspekt, t ex närproducerat.
Man köper inte svenskt för djurhållningen man köper svenskt för att vi använder lite antibiotika.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:58   #29
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 062
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Man köper inte svenskt för djurhållningen man köper svenskt för att vi använder lite antibiotika.
Det är också den enda politiskt korrekta nationalismen förutom att heja på damfotbollen.

Kärringar kan vara riktigt noga med att det kött de köper är svenskt ner till minsta atom.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 11:10   #30
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Synd om abrahamiska följare de har exkluderat massor av bra mat, för deras "gud" skull, endel djur på listan är väl inte speciellt aptitliga dock.

kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)