Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-20, 01:21   #16
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Favoritprogrammen blir kasnke mest lättsamt skräp fast också favorit filosoferna. Folk är ändå arvmässigt och kulturellt bevandrade, det märker man när man byter kulturer, svenskar diggar vissa filosofer t ex, många amerikanska, engelska, andra har helt andra driv, förebilder och målsättningar.
Alla kan säkas fram men det kräver en hel del jobb och det är ganska geografiskt och språkmässigt så att man får allt i browsern som man borde få där man är

Senast redigerad av Hemi den 2018-09-20 klockan 01:24.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 03:43   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av saigon Visa inlägg
Men vad exakt och konkret är det ni är oroliga över? Tror inte att det sitter en ond snubbe högst upp i ett torn och kollar vilken affär jag handlar på eller vad jag handlar. Gör han det så får väl han roa sig med det då.

Frågeställningen är seriös, vad kan konsekvenserna bli för mig personligen?

Jag själv är inte det minsta orolig, eller en gnutta kan jag erkänna då jag alltid tackar nej till frågor man får på nya telefoner osv om man vill sända info om det blir något fel, och plats-historik och allt som finns.

Men i övrigt är det inget jag tänker på. Telefonen är ett sånt bra vardagsverktyg idag att det inte finns en chans i världen att jag skulle vilja/kunna vara utan den.
Skulle du svara sanningsenligt på hundratals frågor av mer eller mindre privat natur ifall du visste att resultaten skulle lagras i en databas i hundra år och vem som helst skulle kunna hitta den informationen om dig? Alla arbetsgivare, alla myndigheter, alla som du försöker göra nån typ av affär med skulle kunna få veta allt detta om dig...

Problemet är inte att de som samlar informationen får reda på någon viss hemlighet. Problemet är att de får reda på en massa små detaljer (genom surfvanor och liknande). När all denna data kombineras så får de till slut en väldigt tydlig bild av dig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 04:48   #18
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Vet inte men jag tycker att det verkar som om samma människor som vill tulla på den svenska ofentlighetsprincipen också är samma som har problem med anonymitet på nätet...
Om det är så att vi alla nu följer vad nätet gör eftersom det följer oss, vi är en del av det, så till den grad att vi skippar mobiler så är ju en kommande svenskpress rubrik snart "AI Hotet", redan på gång. Det behöver inte vara så intelligent, bara att vi är en del av det, vi, eller de har gett bort oss och vi försöker frigöra oss.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 05:38   #19
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skulle du svara sanningsenligt på hundratals frågor av mer eller mindre privat natur ifall du visste att resultaten skulle lagras i en databas i hundra år och vem som helst skulle kunna hitta den informationen om dig? Alla arbetsgivare, alla myndigheter, alla som du försöker göra nån typ av affär med skulle kunna få veta allt detta om dig...

Problemet är inte att de som samlar informationen får reda på någon viss hemlighet. Problemet är att de får reda på en massa små detaljer (genom surfvanor och liknande). När all denna data kombineras så får de till slut en väldigt tydlig bild av dig.
Har folk generellt så många skelett i garderoben att de är oroliga?
Jag kan inte komma på några saker som andra skulle kunna få reda på om mig som skulle vara något problem.
Men det är klart, jag är varken pedofil, vitmaktare, terrorist eller något annat extremt som jag känner att jag måste dölja för "big brother" eller mina medmänniskor.
Det kanske är så enkelt att genom att jag är rätt tråkig och att jag inte har så mycket märkliga saker för mig, så får jag svårt att sätta mig in i hur det är att behöva dölja massa saker.
Därför kan jag inte känna mig orolig för att någon skulle få "en väldigt tydlig bild av mig".

Om informationen nu skulle vara så lättillgänglig, att alla kan få tag i information om alla, så borde det råda någon slags status quo.
Om jag ska göra affärer med någon som kan få veta allt om mig så kan jag också få veta allt om honom/henne.

Fram tills jag blir motbevisad så kommer jag inte stressa över det här och gå och må dåligt över det. Och om jag blir motbevisad så kommer troligen alla råka lika illa ut, och då har jag i alla fall sluppit må dåligt på vägen dit.
Händer det inte, så har folk mått dåligt i onödan.

Jag är rätt nöjd med att jag är ostressad, trivs med verkligheten (nåja... det mesta av den.) och mår bra.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2018-09-20 klockan 05:41.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 07:31   #20
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Det är möjligen det potentiella maktmissbruket med all insamlad information som många stör sig på.

Anta att du bråkar med någon snubbe på krogen och så visar det sig att denna jobbar åt det svenska rättsväsendet sittandes på all insamlad info om dig. Då kan denna person gräva fram det bedrövligaste om det som ingen arbetsgivare vill veta (t.ex. din porrsmak & inlägg på flashback) för att ge igen.

Utpressning och liknande är nästa steg i denna kedja. Inte för att jag tror att varenda person som arbetar åt rättsväsendet är maktgalna även om det finns en gnutta sanning i det:

"Maktgalna typer söker sig till positioner som domare, handläggare, politiker och andra yrken där deras "åsikter" har direkt påverkan på andra människors framtida liv." - jag.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 08:21   #21
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det är möjligen det potentiella maktmissbruket med all insamlad information som många stör sig på.
Det här.
Problemet jag haft med det hela är att så stor del trott att t.ex. google varit jultomten som bara gett folket gratistjänster av ren godhet. Folks blåögdhet är vad som är skrämmande.

Google har bränt sitt förtroende för all framtid för mig. Räckte med denna blunder: https://www.theguardian.com/technolo...g-private-data
Dokumentären jag såg på svt om rättstvisterna kring google books gjorde ju inte heller att jag sov bättre om nätterna.

Har själv en android och nej tar inga åtgärder för att försöka vara privat. Har inget att dölja.

Loppet är i det stora hela nog redan kört att försöka förhindra nåt. Enda viktiga jag anser är att folk inser att det finns ett potentiellt problem och kan vara vaksamma därefter. Som exempel åsiktspåverkan inför val.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 08:46   #22
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Sen ett svar som tydligen är mera offtopic men ändå som svar på det jag trodde tråden skulle handla om. Så då att koppla från inte pga integritetsfrågan utan pga all onödig tid man bränner vid skärmen.

Där känner jag att jag har ett behov. Som nån nämnde tidigare är ju smarttelefon ett underbart verktyg. Bara en sån sak som att kunna söka upp en butik, dess address och öppenhållningstider medan man redan är på väg och handla. Men för min del har telefon lämnat som ett abstinensobjekt. Ibland kan det vara ett skönt tidsfördriv, men på senaste tiden har jag ungefär varje överlopps minut kollat uppdateringar på diverse sidor som t.ex. kolozzeum, svarat på jobbmail alla tider på dygnet osv. Det är väl inte telefon i sig som orsakat den här stressen utan en är mera ett verktyg jag tar till när jag känner mig stressad.

Så för den delens skull har jag nog ett behov av att koppla ifrån och igen börja använda telefon när det finns behov. Har funderat på att skaffa en dumlur för det här som jag kan ta med när jag bara behöver vara nåbar på nåt sätt.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 08:58   #23
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
En sak jag alltid har gjort med "trackphones" ( ) är att se till att bara köpa billiga sådana, typ för max 3 lax per fån. Då blir det inte lika mkt press på att använda den hela tiden för att känna att man har fått "valuta för pengarna".

Sen så har jag inte så mkt aktivitet på sociala medier som tur var så det drar ned fånanvändandet oxå, som tur var. Har dessutom kontantkort vilket oxå hjälper en att inte slösurfa bara för att "få valuta för abonnemanget".
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:06   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skulle du svara sanningsenligt på hundratals frågor av mer eller mindre privat natur ifall du visste att resultaten skulle lagras i en databas i hundra år och vem som helst skulle kunna hitta den informationen om dig? Alla arbetsgivare, alla myndigheter, alla som du försöker göra nån typ av affär med skulle kunna få veta allt detta om dig...

Problemet är inte att de som samlar informationen får reda på någon viss hemlighet. Problemet är att de får reda på en massa små detaljer (genom surfvanor och liknande). När all denna data kombineras så får de till slut en väldigt tydlig bild av dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Har folk generellt så många skelett i garderoben att de är oroliga?
Jag kan inte komma på några saker som andra skulle kunna få reda på om mig som skulle vara något problem.
Men det är klart, jag är varken pedofil, vitmaktare, terrorist eller något annat extremt som jag känner att jag måste dölja för "big brother" eller mina medmänniskor.
Det kanske är så enkelt att genom att jag är rätt tråkig och att jag inte har så mycket märkliga saker för mig, så får jag svårt att sätta mig in i hur det är att behöva dölja massa saker.
Därför kan jag inte känna mig orolig för att någon skulle få "en väldigt tydlig bild av mig".

Om informationen nu skulle vara så lättillgänglig, att alla kan få tag i information om alla, så borde det råda någon slags status quo.
Om jag ska göra affärer med någon som kan få veta allt om mig så kan jag också få veta allt om honom/henne.

Fram tills jag blir motbevisad så kommer jag inte stressa över det här och gå och må dåligt över det. Och om jag blir motbevisad så kommer troligen alla råka lika illa ut, och då har jag i alla fall sluppit må dåligt på vägen dit.
Händer det inte, så har folk mått dåligt i onödan.

Jag är rätt nöjd med att jag är ostressad, trivs med verkligheten (nåja... det mesta av den.) och mår bra.
Jag gillar helt enkelt inte om det tex skulle ringa en telfonförsäljare som vet precis allt om min privatekonomi, sjukdomshistorik och allt om mina sociala relationer etc. Varför skulle jag vilja att folk jag aldrig träffat ska veta lika mycket om mig som mina närmaste anhöriga?

Vill jag dela med mig av uppgifter om mina preferenser till nåt företag så vill jag veta exakt vad jag delar ut för uppgifter och jag vill veta vilka jag delar ut uppgifterna till.

Det har som sagt inget öht att göra med några skelett i garderoben.

Att du har svårt att se problemet säger mer om din förmåga än om att det inte skulle finnas nåt problem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:13   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
"Har du något att dölja?" som svar när någon uttrycker oro eller tveksamheter inför att företag eller vilken random privatperson som helst kan kan ta reda på ens privata vanor måste ligga rätt högt upp i dumhetsligan. Det är inte direkt långsökt att den kunskapen skulle kunna utnyttjas på allehanda sätt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 09:58   #26
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
"Har du något att dölja?" som svar när någon uttrycker oro eller tveksamheter inför att företag eller vilken random privatperson som helst kan kan ta reda på ens privata vanor måste ligga rätt högt upp i dumhetsligan. Det är inte direkt långsökt att den kunskapen skulle kunna utnyttjas på allehanda sätt.
Fast kan en random person hitta sådan information? Även om google och facebook har stenkoll så känns det väldigt osannolikt att mer än några få personer har tillgång till min identitet och vad jag har gjort på internet.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:08   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag har din ip-adress och din e-post. Jag är säker på att jag skulle kunna använda dom uppgifterna till att åtminstone irritera dig och antagligen följa dina spår på Internet med dom, om jag verkligen försökte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:40   #28
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Fast kan en random person hitta sådan information? Även om google och facebook har stenkoll så känns det väldigt osannolikt att mer än några få personer har tillgång till min identitet och vad jag har gjort på internet.
Går säkert att förändra ditt beteendemönster med lite kartläggning.

Har du sett några zombie-barn på stan på sistone?
De som sitter och stirrar i telefonen mest hela tiden?
Tog bara något år att flerdubbla deras konsumtion med rätt kartläggning.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:42   #29
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har din ip-adress och din e-post. Jag är säker på att jag skulle kunna använda dom uppgifterna till att åtminstone irritera dig och antagligen följa dina spår på Internet med dom, om jag verkligen försökte.
Jo, men dessa problem har ju funnits i evigheter och det finns lätta lösningar på det om man är riktigt paranoid. Det jag skulle tycka var obehagligt var om du fick tillgång till alla mina sökningar eller vad jag kollar på för porr osv

Citat:
Går säkert att förändra ditt beteendemönster med lite kartläggning.

Har du sett några zombie-barn på stan på sistone?
De som sitter och stirrar i telefonen mest hela tiden?
Tog bara något år att flerdubbla deras konsumtion med rätt kartläggning.
Men är det en fråga om kartläggning eller är det helt enkelt att folk bryr sig orimligt mycket om vad andra personer håller på med och att visa andra vad man själv gör för att få bekräftelse?

Senast redigerad av mulliy den 2018-09-20 klockan 10:46.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:42   #30
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Går säkert att förändra ditt beteendemönster med lite kartläggning.

Har du sett några zombie-barn på stan på sistone?
De som sitter och stirrar i telefonen mest hela tiden?
Tog bara något år att flerdubbla deras konsumtion med rätt kartläggning.
Vad för slags konsumtion har flerdubblats på bara något år hos dessa zombie-barn på stan? Användningen av zombiephones? Mikrotransaktioner med föräldrarnas pengar? Btw jag håller med om att folk blir som zombies av dessa phones.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)