Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-18, 21:34   #1
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Någon som "kopplat ur" och slutat använda smartphones?

Det började med att jag tänkte köpa en ny mobil. Man läser på lite och jag kände att privacy börjar bli en viktigare faktor. Det visar sig då att alla Androidtelefoner (Samsungs flaggskepp o.s.v.) tydligen går bort eftersom Google har satt i system att massinsamla information om alla användare på en nivå som inte liknar någonting. Google tjänar sina pengar på att veta allt om alla. Apple är vad jag förstår bättre eftersom Apple inte är ett reklambolag, men även här finns problem. Microsoft är samma sak med undantaget att deras telefoner är skit. Alla stora techbolag är mer eller mindre i informationsinsamlings-branschen.

Så vad gör man. Vad har vi kvar för den som tycker att åtminstone en basnivå av integritet vore trevligt? Ubuntu touch? Eller ska man helt enkelt skrota idén som smartphone och återgå till en dum telefon som klarar av att ringa?

Har någon här gått i samma tankegångar och hur har ni löst problemet? Och är det inte konstigt att ingen aktör riktigt verkar ha tagit det här på allvar. Jag skulle kunna tänka mig att betala ganska mycket för en telefon som är relativt enkel men säker. Ett litet basutbud appar och det mest basala fast man själv har kontroll över sitt digitala liv. Är det inte märkligt att vi har hamnat i en värld där allas personuppgifter och personliga data systematiskt exploateras av de som säljer våra prylar till oss?

Senast redigerad av yia den 2018-09-18 klockan 21:39.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 22:35   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har nyligen gjort tvärtom "kopplat upp".

Den enda funktionen jag känner att jag inte skulle kunna bli av med just nu är kalendern för skolan, vilket är anledningen till att jag skaffade en smartphone också.

Annars får man skriva ut schemat på papper varje dag och ta med sig och hoppas att schemat inte ändras under dagen och/eller ta rygg på någon klasskompis mellan lektionerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 22:44   #3
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Har inte haft telofon varken land line eller mobil på över 10 år nu. Fixar det jag behöver på datorn som jag använder rätt mycket pga skador som hindrar allt för långa utgångar men far omkring en hel del men utan upkoppling. Funkar men folk undrar. Livet är lite mer socialt så, somliga har behov av riktiga kontakter och sociat liv och man hittar dem hela tiden.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:21   #4
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Ni som kopplat ned,lämnar ni även eventuellt betalkort hemma? Där har ni en rejäl övervakningsapparat..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:33   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
I for one welcome our new overlords.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:36   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag gör det inte pga övervakning, då skulle jag inte använda datorn eller surfa omkring här heller, skiter i sånt i stort.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 18:50   #7
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag gör det inte pga övervakning, då skulle jag inte använda datorn eller surfa omkring här heller, skiter i sånt i stort.
Dock blir problemet med eventuell övervakning mycket mindre om man nöjer sig med datorn hemma och tänker till lite när man surfar

För att komma med något av värde till den här tråden så har jag funderat över att återgå till enkel mobiltelefon utan surfmöjlighet men en mycket god anledning till att jag inte gjort det ännu är att smartfånen nära nog är ett krav för att lösa transport hem från arbetet dom dagar kollektivtrafiken här i hufvudstaden ballar ur fullständigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:04   #8
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
De stora sakerna med övervakning kommer man inte undan i alla fall. I dag har så många pejl på vad man gör ändå, och kan och kommer att fråga efter det. Hyresvärdar, bank, krinofogden information som bör försvinna efter en tid och en gång i tiden för sådär 30 år sedan också faktiskt gjorde det. I dag kan vem som helst som vill ta reda på det mesta och gör ofta så. Om man inte har mobil så är man kanske "fri" för stunden Småsaker. SÅ länge man inte vigt sitt liv som spion eller nåt eller med någon slags skyddad dummy identitet så är väl förlusten av en mobiltelefom och kort mest en social grej.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:07   #9
sabenada
Registered User
 
sabenadas avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 6
Jag försöker minska min exponering mot Google och Facebook. Än så länge har jag inte kommit så långt på vägen, men jag har börjat använda en protonmail-address istället för gmail och tagit bort Facebook-appen samt messenger från telefonen. Ibland stänger jag av telefonen helt eller låter bli att sätta på den, som nu när jag är utomlands. Använder VPN då och då också.
sabenada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:19   #10
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag har egentligen bara tagit bort sociala medier, har tagit bort allt vad spel och dylikt på mobilen. Det som är kvar är spotify och ljudböcker. Har kvar messenger och whats app men de enda aktiva chattarna där är familjechattarna.

Dragit ner på surf i telefonen, skippar att läsa på tidningar eller liknande.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:32   #11
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av sabenada Visa inlägg
Jag försöker minska min exponering mot Google och Facebook. Än så länge har jag inte kommit så långt på vägen, men jag har börjat använda en protonmail-address istället för gmail och tagit bort Facebook-appen samt messenger från telefonen. Ibland stänger jag av telefonen helt eller låter bli att sätta på den, som nu när jag är utomlands. Använder VPN då och då också.
Tips från coachen,den moderna mobiltelefonen är inte nödvändigtvis avstängd på riktigt bara för att du stänger av den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:33   #12
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Tips från coachen,den moderna mobiltelefonen är inte nödvändigtvis avstängd på riktigt bara för att du stänger av den.
Min är då avstängd då jag stänger av den. Den lyser t.ex inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:58   #13
sabenada
Registered User
 
sabenadas avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Tips från coachen,den moderna mobiltelefonen är inte nödvändigtvis avstängd på riktigt bara för att du stänger av den.
Den är tillräckligt avstängd. Tror inte någon säkerhetstjänst försöker avlyssna mig, det handlar mer om att hindra apparna på den från att polla servrarna och därigenom sända geografisk information.
sabenada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 00:31   #14
saigon
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Södra Sverige
Inlägg: 85
Men vad exakt och konkret är det ni är oroliga över? Tror inte att det sitter en ond snubbe högst upp i ett torn och kollar vilken affär jag handlar på eller vad jag handlar. Gör han det så får väl han roa sig med det då.

Frågeställningen är seriös, vad kan konsekvenserna bli för mig personligen?

Jag själv är inte det minsta orolig, eller en gnutta kan jag erkänna då jag alltid tackar nej till frågor man får på nya telefoner osv om man vill sända info om det blir något fel, och plats-historik och allt som finns.

Men i övrigt är det inget jag tänker på. Telefonen är ett sånt bra vardagsverktyg idag att det inte finns en chans i världen att jag skulle vilja/kunna vara utan den.
saigon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 01:15   #15
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Hade jag ett jobb som kr'vde det eller så tråkigt på arbetsplatsen så skulle jag skaffa en.

Det har alltid varit så att media på något sätt styr oss men jag ser inte att Google etc skulle göra det mer. Man kan ju söka som man vill och hitta det man vill, är man mer kräsen får man vär resa i person dit man vill och den informationen man vill ha men värre var det ju förut i så fall.
Fast jag tycker att det Sverige gick på och var känt för, bred kunskap var bättre förut överlag, det var inte att land man "bombade med underhållning" så de håller käften och sitter ned. Värre nu i så fall, det började kanske med "Tutti frutti" och nu är det mycket mer skräp samt att man kan välja sitt favoritprogram dygnat runt, välj och vraka.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)