Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-09, 06:25   #31
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
På tal om Mike I. I hans yt-guider med Juggernaut pratar han om supersets mellan övningar för metabol stress. Då säger han att det är bra att superseta en isolation med en compound movement just för att det bygger upp så mycket slaggprodukter osv osv. Men varför just i den ordningen? Föruttröttningen lär ju öka på EMG i de andra musklerna när du kommer till compund moven då du tröttat ut huvudmuskeln rätt bra vid isolationen? Då kanske de tar över istället för muskeln du vill ska jobba?
Jag hade nog gjort tvärtom Vad tror ni?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 07:27   #32
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
På tal om Mike I. I hans yt-guider med Juggernaut pratar han om supersets mellan övningar för metabol stress. Då säger han att det är bra att superseta en isolation med en compound movement just för att det bygger upp så mycket slaggprodukter osv osv. Men varför just i den ordningen? Föruttröttningen lär ju öka på EMG i de andra musklerna när du kommer till compund moven då du tröttat ut huvudmuskeln rätt bra vid isolationen? Då kanske de tar över istället för muskeln du vill ska jobba?
Jag hade nog gjort tvärtom Vad tror ni?
Fast i huvudsak är det brist på syre och den ökade mängden av mjölksyra/lactic acid som gör att muskeln gärna växer för att anpassa sig till arbetet dvs för att kunna hantera energiomsättningen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 12:30   #33
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Har för mig att Grub postade en studie förra året(?) om föruttröttning medelst superset och isolationsövningar först. Kan minnas fel,,,,
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 20:52   #34
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Har för mig att Grub postade en studie förra året(?) om föruttröttning medelst superset och isolationsövningar först. Kan minnas fel,,,,
Hittar du den?

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fast i huvudsak är det brist på syre och den ökade mängden av mjölksyra/lactic acid som gör att muskeln gärna växer för att anpassa sig till arbetet dvs för att kunna hantera energiomsättningen.
Okej, så att först stressa muskeln med laktat för att sedan få den att försöka lyfta en tung sak (mekanisk anspänning). Tror jag förstår nu!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 21:38   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lyle McDonald skrev för en kvart sedan om Israetel, "it's all moron level shit spouted by a drugged up dipshit who gets every aspect of everything wrong".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 21:40   #36
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
rofl.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 22:00   #37
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Hittar du den?

Det kan vara denna han menar.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226614
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 22:02   #38
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Den var det, tack
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 22:28   #39
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Rätt kul att se skillnaden på tränings-metoder/trender över åren ändå. Som det ser ut just nu så verkar det inte krävas "så himla mycket" (grovt generaliserat) för att faktiskt stimulera tillräcklig tillväxt, till skillnad från några år sedan då man gärna var inne i baddibilding 1.0 "no pain no gain"-träning där man skulle totalt slakta musklerna.

Så klart överbelastning måste ske för tillväxt, men inte alls på samma sätt.

Vet inte om jag diggar det. Skönt att inte behöva köra slut på sig och samtidigt veta att "less is more", men det känns även som att vi ständigt söker efter MMR (minsta möjliga rörelse), bokstavligt talat. Not sure if lazy or sciency*
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 22:32   #40
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag har hållit med på volym-veckoupptrappning som Mike Israetel förespråkar i kanske ett år nu.
- Kan inte säga jag växt bättre av det än hålla volymen på en konstant nivå!

Alltså detta tänket:



Men jag gillar att träna enligt de principerna. Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.
När man sedan kört underhållsvolym ett tag skiftar man. Förhoppningsvis har volymkänsligheten blivit väldigt bra för de/den muskelgrupp(er) som gått på underhållsvolym, därav snabba/bra ökningar!

Är också roligt att experimentera hur volymtålig man är, för olika muskelgrupper. Själv klarar jag hantera upp mot 50 veckoset bröst lol. (Förutsatt axelvolymen är rimlig.)
Hur vet man när man når MRV? Tappar reps / blir depleted?

Skulle vilja bli mer insatt i denna träningsmetodik, men tycker att det är mycket information / verkar komplicerat. Krånglar jag till något tro?

Om jag t.ex. i min 4-dagars split vill ha mer krut för rygg/armar/axlar. Ska jag först hitta MRV för dem och sedan jobba på en "prioritering" för dem?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2018-08-09 klockan 22:33.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 22:41   #41
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Rätt kul att se skillnaden på tränings-metoder/trender över åren ändå. Som det ser ut just nu så verkar det inte krävas "så himla mycket" (grovt generaliserat) för att faktiskt stimulera tillräcklig tillväxt, till skillnad från några år sedan då man gärna var inne i baddibilding 1.0 "no pain no gain"-träning där man skulle totalt slakta musklerna.

Så klart överbelastning måste ske för tillväxt, men inte alls på samma sätt.

Vet inte om jag diggar det. Skönt att inte behöva köra slut på sig och samtidigt veta att "less is more", men det känns även som att vi ständigt söker efter MMR (minsta möjliga rörelse), bokstavligt talat. Not sure if lazy or sciency*
Ska du bli något måste du ju dock kötta på rätt bra, men bara för att generellt bygga muskler krävs det ju kanske inte så mycket som man tidigare trott; nej.

Men det är ju som jag alltid har sagt också, antingen så kör du 100% och vet att du inte hade kunnat bli bättre eller också kör du 80% och för alltid kommer undra om du hade kunnat bli mer.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 06:42   #42
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
men det känns även som att vi ständigt söker efter MMR (minsta möjliga rörelse), bokstavligt talat. Not sure if lazy or sciency*
Jag skulle säga att vi söker efter det optimala sättet att träna, det som gör att vi äntligen kommer att få brutala ökningar. Det som är "inne" har under de 30 år jag tränat varierat I omgångar - hög volym, låg volym, styrkeinriktat, hög frekvens etc. och oavsett har jag inte sett någon skillnad på gymmen. En liten klick blir riktigt bra, några får Inga resultat alls nästan och de flesta hamnar där I mitten någonstans och det handlar väldigt lite om hur de tränar, är absolut inte de som blir bäst som tränar mest.

Senast redigerad av Mats J den 2018-08-10 klockan 06:43.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 07:43   #43
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Don H Visa inlägg
Den var det, tack
Tackar! Hade dock vart intressant att se en studie som studerar just det fenomen Mike beskrev, att t.ex. hur axelns stimuli ser ut efter en isolation följt av en compound. Ganska självklart imo att brösten får mer EMG när triceps är slut. Förmodligen kommer det vara likadant i axelns fall men hur skulle det då se ut på fronten med MPS-stimulerande mekanismer om detta jämfördes med samma träningsmängd fast inte superset alternativt tvärtom (så som jag skulle gjort, en tung följt av en isolation)?
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 12:36   #44
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Hur vet man när man når MRV? Tappar reps / blir depleted?

Skulle vilja bli mer insatt i denna träningsmetodik, men tycker att det är mycket information / verkar komplicerat. Krånglar jag till något tro?

Om jag t.ex. i min 4-dagars split vill ha mer krut för rygg/armar/axlar. Ska jag först hitta MRV för dem och sedan jobba på en "prioritering" för dem?
Israetel säger att det är när man tappar mycket i reps och (inte eller) känner sig trött i muskeln mellan två veckor tex

Vecka 3
110kg*12, 11, 10, 10, 9, 7

Vecka 4
112,5kg*11, 6, 4, 3, 2, 2

Kanske lite extremt exempel.

För prioritering brukar han rekommendera att prioritera två muskelgrupper åt gången och gör det minst 3 mesos och hålla andra muskelgrupper kring MEV/MV. När man prioriterar kan man även (kanske) gå över ens "vanliga" MRV eftersom allt annat ligger på sparlåga.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-05, 12:49   #45
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Det går på just under en timme iaf nu i början. Jag kör varannan dag, enligt detta just nu:

Ben 3 set (+2 set hamstrings) + 6 set Bröst + 3 set triceps
Ben 3 set (+2 set hamstrings) + 6 set Rygg + 3 set biceps

Om 4-5 veckor borde det se ut såhär:

Ben 6 set (+4 set hamstrings) + 4 set Bröst + 2 set triceps
Ben 6 set (+4 set hamstrings) + 4 set Rygg + 2 set biceps

Sen deload och tillbaka till en vanlig över/undersplit några veckor. Sen benprioritering igen.
Hur går det för dig med detta upplägg, gjort några framsteg med benen?
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)