Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-02, 09:41   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Simple advice to get really, really big

Summering av Mike Israetels senaste snack på Revive Stronger.



TLDL: Fokusera på volymökningar. Om du inte tränar helt retarderat, så kommer inga programändringar/optimeringar medföra nåt revolutionerande.

Jag vet inte hur mycket Mike skiljer på träning för naturals och för nån som han själv, som använder "Special sports supplements".
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 09:50   #2
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Ja det är väl vad alla studier pekar på också. Att periodisera sin styrketräning i syfte att bli muskulärt större är fullkomligt idiotiskt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 10:07   #3
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ja det är väl vad alla studier pekar på också. Att periodisera sin styrketräning i syfte att bli muskulärt större är fullkomligt idiotiskt.
Hur menar du då?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 11:03   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Yes, jag tror också på att volymen bör öka. Sen kan man såklart öka volymen på många sätt; fler reps, fler set, öka belastningen, träna oftare. Det lättaste, utan att slita för mycket, tror jag är att öka antalet set över veckorna.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 11:19   #5
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Jag tror det handlar om gener över allt annat, har du rätt gener för att bygga muskler så kan du ju göra i princip vad fan som helst och det kommer fungera.

Jag köper att volym bygger massa, men det som många missar är ju strongman och hur mycket muskler de faktiskt har utan att för den delen köra speciellt mycket byggarövningar.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 11:49   #6
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Hur menar du då?
Det är ju inte ovanligt att folk tex kör högreps i perioder och lågreps i perioder i tron att det ska gynna deras muskeltillväxt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 12:14   #7
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Jag tror det handlar om gener över allt annat, har du rätt gener för att bygga muskler så kan du ju göra i princip vad fan som helst och det kommer fungera.

Jag köper att volym bygger massa, men det som många missar är ju strongman och hur mycket muskler de faktiskt har utan att för den delen köra speciellt mycket byggarövningar.
Helt enig, tränar du bara på under xxx år så spelar det inte så stor roll hur du tränar. Jag känner två tvillingar, den ena har kört byggarträning i 15 år och den andra har satsat på strongman i lika många år. Byggarbrodern har kört 5 split, högvolym, reps från 2-20. Strongmanbrodern har kört grenträning, mark, böj 3 ggr veckan. Skillnaderna är jäkligt små på hur de ser ut, byggarn har mer symmetrisk kropp men strongmanbrodern är klart större. De har väldigt bra gener för massa och styrka.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 12:16   #8
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är ju inte ovanligt att folk tex kör högreps i perioder och lågreps i perioder i tron att det ska gynna deras muskeltillväxt.
Kanske mer handlar om återhämtning för det lär slita om man ständigt kör lågreps.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 12:28   #9
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Kanske mer handlar om återhämtning för det lär slita om man ständigt kör lågreps.
Det kanske stämmer i vissa fall men även där är det ju frågan om idioti. Finns ingen anledning att träna gristungt bara för att man kör lågreps. Lågreps ökar styrkan bättre än högreps även vid blygsam belastning.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 10:45   #10
drkrupp
Registered User
 
drkrupps avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 445
Israetel tycker man ska lägga in en period tyngre lågvolymträning (3-5 reps) nån månad här och där för att öka känsligheten för högvolymsträning när man kört det för länge.
__________________
Med reservation för eventuella tyckfel.
drkrupp.se - min journal
drkrupp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 12:56   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Vad som inte beaktas är att det handlar om vilket genuttryck som personen responderar mot. Det är även lätt att missförstå volymresonemanget i filmen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 13:06   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad som inte beaktas är att det handlar om vilket genuttryck som personen responderar mot.
Precis - många tränar ungefär tvärtom mot hur dom borde träna. Inte därför att sättet dom tränar på är fel...men det är fel för dom. Ändå fortsätter man nöta på samma spår år efter år. "Det fungerar ju för andra".
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 13:28   #13
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Jag har hållit med på volym-veckoupptrappning som Mike Israetel förespråkar i kanske ett år nu.
- Kan inte säga jag växt bättre av det än hålla volymen på en konstant nivå!

Alltså detta tänket:



Men jag gillar att träna enligt de principerna. Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.
När man sedan kört underhållsvolym ett tag skiftar man. Förhoppningsvis har volymkänsligheten blivit väldigt bra för de/den muskelgrupp(er) som gått på underhållsvolym, därav snabba/bra ökningar!

Är också roligt att experimentera hur volymtålig man är, för olika muskelgrupper. Själv klarar jag hantera upp mot 50 veckoset bröst lol. (Förutsatt axelvolymen är rimlig.)
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 13:57   #14
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Såg en studie för några år sen här på brädan att Ondulerande periodisering var bäst. Inte helt omöjligt att det var Anders the peak som postade.


"Ondulerande "periodisering"

"Ondulerande" betyder ungefär "böljande" eller "vågformig", vilket indikerar att man inte ligger still på en viss intensitet eller träningsvolym utan att detta hela tiden varierar enligt ett eller annat definierat mönster.
Grundtanken bakom detta är att man vill åstadkomma variation i träningen eftersom tränings-svaret, adaptationen, med tiden sjunker om man hela tiden utsätts för samma stimuli.

http://www.arnwulf.se/fys/fys215_periodisering.html
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 15:41   #15
drkrupp
Registered User
 
drkrupps avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Prioriterar en/flera muskelgrupper (jobbar mig upp till MRV för dem) medan de oviktigare går på underhållsvolym.
Är också roligt att experimentera hur volymtålig man är, för olika muskelgrupper. Själv klarar jag hantera upp mot 50 veckoset bröst lol. (Förutsatt axelvolymen är rimlig.)
Jag har inte provat högre volym än nu i sommar (2 pass/v av 9 set böj, 8-12 reps @RPE9, plus 1 dropset benspark på slutet) och har inte varit i närheten av nån MRV.
Samma upplägg för bänk och rodd.
__________________
Med reservation för eventuella tyckfel.
drkrupp.se - min journal
drkrupp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)