Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-05, 10:15   #16
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
900kg skall den tåla. kan det stämma? Jag betvivlar faktiskt det. Det är ju lätt att hävda, den här stången tål 900kg, för man vet att den med allra största sannolikhet aldrig kommer belastas med mer än kanske 250kg, och skulle den gå sönder när den belastas med mer kan man säkert skylla ifrån sig rätt lätt och hävda slitage eller något.
Att en stång håller för 900 kg är inget konstigt, Eleikos för 1500 kg. Slitage är däremot en faktor och den kommer inte hålla för 900 upprepat alltför många gånger. Om just denna håller för 900 kan jag däremot inte svara på men det känns rimligt. Priset är billigt men inte löjligt billigt så att den tål mindre än Eleikos men mer än en slumpmässigt utvalt Kinastång är fullt rimligt.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 10:24   #17
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
900kg skall den tåla. kan det stämma? Jag betvivlar faktiskt det. Det är ju lätt att hävda, den här stången tål 900kg, för man vet att den med allra största sannolikhet aldrig kommer belastas med mer än kanske 250kg, och skulle den gå sönder när den belastas med mer kan man säkert skylla ifrån sig rätt lätt och hävda slitage eller något.
Den kan mycket väl vara testad till 900kg, järn/stålstänger tål djävligt mycket belastning, även om de inte är tillverkade för lyftning. Dock kan det tom vara så att de pressat gränsen för stången och den krökte sig eller gick av vid 950kg, då kan man hävda att den tål 900kg. Och som du säger, den kommer aldrig bli utsatt för såna vikter.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 13:19   #18
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Om stången släpps på en bänk eller släpps från axelhöjd och landar lite snett så är det ju bra med högre tålighet annars så lär det bli böjd stång.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 19:54   #19
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av leee Visa inlägg
Om stången släpps på en bänk eller släpps från axelhöjd och landar lite snett så är det ju bra med högre tålighet annars så lär det bli böjd stång.
"Släpper" man en lastad stång på en bänk så ska man nog fundera vad man sysslar med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 20:27   #20
henok
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Lånar tråden lite då ni verkar vara hejare på hållfasthetslära: Jag har inget gymkort just nu, men en ca 6-kilos skolstång + en massvis med tillhörande viktskivor i garaget. Hur mycket tål en sådan? Vågar man lasta på runt 100 kg? Jag är för snål för att köpa ordentliga saker just nu.
henok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 20:38   #21
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av henok Visa inlägg
Lånar tråden lite då ni verkar vara hejare på hållfasthetslära: Jag har inget gymkort just nu, men en ca 6-kilos skolstång + en massvis med tillhörande viktskivor i garaget. Hur mycket tål en sådan? Vågar man lasta på runt 100 kg? Jag är för snål för att köpa ordentliga saker just nu.
I min ungdom så hade jag en 150cm stång som jag svetsade på lite för att kunna lasta på 100kg. Det gick bra, böjde sig dock lite. Finns säkert olika kvalitéer även på sådana stänger. Längre stänger får dessutom mer hävarm att bryta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 05:06   #22
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av henok Visa inlägg
Lånar tråden lite då ni verkar vara hejare på hållfasthetslära: Jag har inget gymkort just nu, men en ca 6-kilos skolstång + en massvis med tillhörande viktskivor i garaget. Hur mycket tål en sådan? Vågar man lasta på runt 100 kg? Jag är för snål för att köpa ordentliga saker just nu.
Jag har böjt ca 80-90kg med en sådan.
Dessutom marklyft med den fastspänt i ett traktordäck, som jag fyllde med
betongklumpar och tegelstenar. Räknade att jag var uppe i ca 200kg då.
Men, då var det fastspänt på 4ställen, närmare mitten av stången.
Den kröktes, men bara en aning.
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 05:15   #23
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 13:54   #24
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
"Släpper" man en lastad stång på en bänk så ska man nog fundera vad man sysslar med.
Har sett hur skivstänger på gym blivit böjda,kraftigt böjda pga detta men varför man gör så kan man undra.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-04, 12:37   #25
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Någon som hållit i denna stång?
Känns den kvalitativ?
Hur bra grepp är det i lettringen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 13:04   #26
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Blev att jag köpte stången för styrkelyft från gymkompaniet.se som Anders länkade till.
Första intrycket är bra. Lättringen är helt okej, men jag hade inte haft något emot lite vassare. Annars känns stången väldigt, väldigt prisvärd och kvalitativ än så länge! Gillar att den har 29 mm diameter. Den är betydligt bättre än de två stänger jag tidigare haft till mitt källargym.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 23:28   #27
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Blev att jag köpte stången för styrkelyft från gymkompaniet.se som Anders länkade till.
Första intrycket är bra. Lättringen är helt okej, men jag hade inte haft något emot lite vassare. Annars känns stången väldigt, väldigt prisvärd och kvalitativ än så länge! Gillar att den har 29 mm diameter. Den är betydligt bättre än de två stänger jag tidigare haft till mitt källargym.
Kul att du är nöjd. Vad har du haft för stänger tidigare?
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-12, 20:20   #28
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Kul att du är nöjd. Vad har du haft för stänger tidigare?
Hemma har jag haft noname stänger.
Bland annat denna: https://traningsprodukter.se/produkt...svart-special/
Var betydligt sämre kvalité på den. Är inte ens i närheten.

Men annars provat många olika stänger på andra gym. Från Eliko ner till usla stänger från troligtvis Kina.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 17:09   #29
HerrLarsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hemma har jag haft noname stänger.
Bland annat denna: https://traningsprodukter.se/produkt...svart-special/
Var betydligt sämre kvalité på den. Är inte ens i närheten.

Men annars provat många olika stänger på andra gym. Från Eliko ner till usla stänger från troligtvis Kina.
Är du fortfarande nöjd med stången? ska beställa hem något som kommer användas för styrkelyft i garaget.
HerrLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 19:10   #30
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLarsson Visa inlägg
Är du fortfarande nöjd med stången? ska beställa hem något som kommer användas för styrkelyft i garaget.
Något år senare svarar jag

Ja, jag är nöjd.

Nu vrider och flyttar jag inte stången i onödan på klykorna. Men denna bild visar ändå nötningen på klykorna jämfört med stången.
Bild från idag.

(Ska tillägga att jag har använt en annan stång på dessa klykor en kort period. Nuvarande stång står dock för merparten av nötningen på klykorna)

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2020-03-31 klockan 19:15.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)