Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-09, 21:39   #6376
Hjulet
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 178
Vet inte om någon missat Mendez, men skaplig vändning. Lite filande på överstöten så...

Se från 5:38.

Hjulet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 21:44   #6377
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Farligt i -85kg nu. Många i toppen. Fast Roustami hade ju en jobbig benskada som hämmade hans stötar.

*Edit* Ser så lustigt ut på Mendez andra stöt. Han har ju låst ut armarna, men sen viker de sig bara.

Senast redigerad av Rahf den 2017-12-09 klockan 21:49.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 00:40   #6378
Hjulet
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Farligt i -85kg nu. Många i toppen. Fast Roustami hade ju en jobbig benskada som hämmade hans stötar.

*Edit* Ser så lustigt ut på Mendez andra stöt. Han har ju låst ut armarna, men sen viker de sig bara.
Mm, om Rostami kommer tillbaka till sin gamla form och när Tian Tao får var med och tävla igen så blir det ett riktigt getingbo.
Hjulet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 23:19   #6379
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
ATB verkar faktiskt lära ut till sina lyftare att verkligen titta upp vilket leder till att dem inte trycker igenom huvudet vid överstötarna och får en svag utlåsning. Obegripligt för mig. Vad tycker ni?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 23:59   #6380
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Många mjuka armbågar och axlar, samt synligt dålig position i överstöten för vissa. Det ska väl dock tilläggas att detta är folk som förmodligen är rätt tidiga i karriären, och jobbar på tunga vikter.

Senast redigerad av Rahf den 2018-01-06 klockan 00:01.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 00:17   #6381
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Många mjuka armbågar och axlar, samt synligt dålig position i överstöten för vissa. Det ska väl dock tilläggas att detta är folk som förmodligen är rätt tidiga i karriären, och jobbar på tunga vikter.
Jo. Absolut, men tänker just att det verkar ju onekligen som han lär ut den "stilen". Just eftersom att "nybörjarna" såväl som lite mer "erfarna nybörjare" (typ stefan) alla gör likadant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 00:49   #6382
oscarovegren
Registered User
 
oscarovegrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Enköping
Inlägg: 1 146
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
ATB verkar faktiskt lära ut till sina lyftare att verkligen titta upp vilket leder till att dem inte trycker igenom huvudet vid överstötarna och får en svag utlåsning. Obegripligt för mig. Vad tycker ni?
Helt rätt! Det har nog med att göra att han själv lyfte på det sättet och han lyckades ju ta 225 kg i stöt. För mig är det också obegripligt om detta utförande förespråkas.
__________________
oscarovegren på instagram
Oscar Ovegrens träningsjournal
Född 92, 178 cm lång och styrketränat sedan 2014
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 02:05   #6383
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av oscarovegren Visa inlägg
Helt rätt! Det har nog med att göra att han själv lyfte på det sättet och han lyckades ju ta 225 kg i stöt. För mig är det också obegripligt om detta utförande förespråkas.
Jag får intrycket av att Anders inte var en särskilt teknisk lyftare (nåja, relativt andra på den nivån) utan snarare ett urstarkt muskelberg. Och då klarar han ju uppenbarligen att parera för teknikmissar (jag tycker dock det ser ut som att han trycker igenom huvudet lite genom stången i 225 kg stöten), men hans adepter besitter kanske inte den råstyrkan på samma sätt? Och det är ju nog en fördel att vara teknikstark snarare än muskelstark när man ska vara coach.. Men jag vet inte.

Eftersom alla (utom typ 1 i klippet) gör så, så känns det som att det inte bara är en nybörjarmiss, utan något man blir korrigerad av coachen att göra, även om största nybörjarmisstaget i tex strikt press är att inte pressa igenom huvudet.

Nåja.
Jag har enorm respekt för Anders med all tid och engagemang han lägger ner och gör för sporten, men varför han lär ut överstötarna på det där viset så begriper jag bara inte :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 10:36   #6384
Primitiv
Registered User
 
Primitivs avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 492
Det är en medveten teknik han lär ut. En kille som figurerar i Fyshusets videor bodde i Göteborg under sin utbildning och tränade hos oss under ett par år. Hans överstötar såg bättre ut hos oss än vad de gör nu...inte för att vi har magisk teknik i överstöt, utan snarare att den teknik Bergström lär ut verkligen inte är bra.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 17:48   #6385
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Seriöst, hur fan ska man tänka för att få stången att gå rakt upp i en frivändning? Försöker verkligen tänka att den ska UPP och inte FRAM men ändå ser det ut som en jävla jojjo från sidan. Jag tänker axlarna fram, armarna aningen avslappnade, latsen spända, armbågarna utåt. Men varje gång jag tar kontakten med låren knuffar jag fram stången alldeles för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 17:55   #6386
Danomax
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Umeå
Inlägg: 604
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Seriöst, hur fan ska man tänka för att få stången att gå rakt upp i en frivändning? Försöker verkligen tänka att den ska UPP och inte FRAM men ändå ser det ut som en jävla jojjo från sidan. Jag tänker axlarna fram, armarna aningen avslappnade, latsen spända, armbågarna utåt. Men varje gång jag tar kontakten med låren knuffar jag fram stången alldeles för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gå med i en klubb, det är jättesvårt att lära sig själv.
Danomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 18:00   #6387
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Seriöst, hur fan ska man tänka för att få stången att gå rakt upp i en frivändning? Försöker verkligen tänka att den ska UPP och inte FRAM men ändå ser det ut som en jävla jojjo från sidan. Jag tänker axlarna fram, armarna aningen avslappnade, latsen spända, armbågarna utåt. Men varje gång jag tar kontakten med låren knuffar jag fram stången alldeles för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av Danomax Visa inlägg
Gå med i en klubb, det är jättesvårt att lära sig själv.
Japp, en klubb kan åtminstone fixa grundläggande teknik som man kan bygga vidare på.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 18:20   #6388
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Seriöst, hur fan ska man tänka för att få stången att gå rakt upp i en frivändning? Försöker verkligen tänka att den ska UPP och inte FRAM men ändå ser det ut som en jävla jojjo från sidan. Jag tänker axlarna fram, armarna aningen avslappnade, latsen spända, armbågarna utåt. Men varje gång jag tar kontakten med låren knuffar jag fram stången alldeles för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Japp, låt nån kolla och peta på dig så du gör rätt :P In i en järn-dojo.

Det som har hjälpt mig (med reservation för att det är lite olika tekniker att köra vändning med sitt och inte, jag kan inte köra med sitt) är att att tänka att jag ska runt stången snarare än att stången ska runt mig. För att vara lite sådär luddigt otydlig som man gärna är på forum..

Finns också en programvara som heter Kinovea. Du spelar in dig när du kör vändningen från sidan (helst ska du stå perfekt i sidprofil relativt kameran), stoppar in filmen i Kinovea, "fäster" en ankarpunkt på skivstången, kör programmet och så får du se en "dragbana".

Bilden nedan är tagen från google. Jag brydde mig aldrig om att kolla på hur lång tid varje moment tog, men dragbanan är najs att ha.


Så kan du testa olika "extrema" teknikändringar i din vändning och se om det gör någon skillnad och vad. Sen väljer du det som gav bäst resultat och försöker göra ändringen lite mer subtil så att det passar in i lyftet.

Edit: Sen så är det ju omöjligt att få en perfekt rakt linje.

Kolla här tex hur ett "proffs" ser ut.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-01-07 klockan 18:24.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 18:28   #6389
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Ska testa att tänka att jag ska runt stången istället för tvärtom, tack! Jag vet förstås att jag borde gå till en klubb men det blir aldrig av :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-07, 21:00   #6390
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Ska testa att tänka att jag ska runt stången istället för tvärtom, tack! Jag vet förstås att jag borde gå till en klubb men det blir aldrig av :P


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Handlar mycket om vart man lägger tyngden på foten också! Tänk hellre att du lägger mer tyngd bak än fram, kan hjälpa.

Måla upp en linje precis framför tårna när du kör ryck/vändning, hoppar du fram/över/på linjen så har du för mycket vikt på främre foten. Hellre bak än fram. Hjälpte mig iallafall!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)