Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-21, 10:24   #1606
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Hej, damen där hemma vill ha en Walk in closet. Så har målat väggar och bytt golv nu där inne.

Rummet ser ut såhär:


Målet är att få till något sådant här:





Min fråga är hur jag bäst löser detta? Kan man på IKEA fixa sådant här? Jag gillar ju att allt går från golv till tak såhär på bilderna. Vill liksom inte få till det halvdant med fula garderober som står lite snett och olika höjd.

Vad tror ni det kostar att kanske be en snickare fixa detta och köpa material? För antar att garderobssystem på IKEA kanske skulle landa på 30-40k? Kanske man kan fixa snyggare med lite skivor och en duktig snickare som fixar?

Jag själv är helt värdelös på sådant här. Så tar tacksamt emot tips. Fönstret kan ramas in, tycker det ser snyggare ut som bilderna där utan fönster. Så kan man göra lite snyggt med Philips Hue-lampor där inne sen.

Senast redigerad av Akerhage den 2018-09-21 klockan 10:32.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 11:15   #1607
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara allt för dyrt. Samtidigt om du inte har tummen helt fel borde du kunna lösa detta, dock förutsätter det att du kan snickra, måla och vad det innebär.

Handlar om att mäta allt, sätt upp det, sedan sätta in t.ex. garderobspinnar mm från ikea eller bauhaus.

Det svåra är dock inte att få upp sakerna, det svåra är att få det se riktigt bra ut.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 11:17   #1608
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
https://www.youtube.com/watch?v=ENzPTVkHxNM
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 11:56   #1609
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tack snubben, att göra detta själv kommer jag varken orka eller våga göra. Men någon snickare hade ju löst detta utan problem.

Vad tror du ungefär det skulle kosta med ALLT inkluderat?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 18:48   #1610
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Ska snickaren bara montera Ikea möblerna med lite lampor? Eller platsbygga?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 07:50   #1611
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Ska snickaren bara montera Ikea möblerna med lite lampor? Eller platsbygga?
Känns som det är snyggare att platsbygga? Är det bara IKEA-möbler som skall skruvas upp kan jag ju göra det. Men då får jag ju inte till det med att det går från golv till tak som det gör på bilderna.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 11:02   #1612
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Borde gå att få till golv till tak känslan ganska enkelt. Bara sätta nån list eller liknande.

Däremot har du ett fönster i rummet, det blir inte bra att bygga in det bakom garderober. Dessutom har du en radiator under fönstret som du behöver kunna komma åt utan att riva dina garderober.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 11:24   #1613
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vill man hålla kostnaden nere så kör man IKEA-inredning och köper hem rummet från t.ex. Polen. Antingen genom bud eller om man åker ner och lastar själv. Jag ska hämta hem min garageinredning från Polen inom kort. Halva priset mot för i Sverige och då med transport inräknat (färja + drivmedel).

Sedan om man inte vill göra det själv, så ber man en snickare montera och klä in inredningen. Efter att all inredning är på plats så sätter man socklar vid golvet (ikea-standard) och platsbygger täckskivor för att täcka glipor mot tak, vägg etc.

I min skjutdörrsgarderob i hallen har jag köpt IKEA-garderob för att ha utdragbara backar i, sedan monterat separata hyllplan och platsbyggt dessa mellan garderob och vägg t.ex. för skor. Samma med hatthylla, klädstång. En kombo av IKEA-inredning och platsbygge alltså. IKEA-möblerna är svårslagna om man ska ha utdragbara backar osv. Ett alternativ är att köpa t.ex. ELFA-inredning, men deras priser är lite overkill på vissa skenor mm.

Klart snyggaste om man gör ett sådant projekt är att ordna med belysning också av något slag. Både effektbelysning och punktbelysning. T.ex. effektbelysning som tänds när dörren öppnas (om den ska vara stängd) och kanske punktbelysning mot skåp/lådor samt spegelbelysning som belyser kropp/ansikte utan att blända (punktbelysning ovanfrån).

Jag hade ritat upp rummet i Sketchup eller IKEA's room planner och lekt lite med inredning först och främst för att få en idé om hur det kan se ut. Fönstret som fg talare skrev bör man ta hänsyn till, likaså placering av speglar vilket brukar vara ett krav. Fundera på eldragning och vad som krävs. Det blir lättare att få en kostnadsuppfattning om du vet mer vad exakt du vill göra.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 11:28   #1614
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fundera också på vad för sorts kläder som ska förvaras och hur den ska förvaras. Som sagt, det är inte jättesvårt att montera två garderober med 1,5 meters avstånd och mellan dem montera hatthylla, stav för klädgalgar under hyllan och kanske 1-2 hyllor nertill för skor, men däremot kan det vara klokt att räkna lite på hur många skjortor, blusar osv som ska in och många meter klädhängarplats man vill ha kontra utdragbara lådor etc. Vill man ha tshirts upphängda på galge, eller vill man ha dem i trådbackar eller vikta på hyllplan etc.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 12:51   #1615
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Vill man hålla kostnaden nere så kör man IKEA-inredning och köper hem rummet från t.ex. Polen. Antingen genom bud eller om man åker ner och lastar själv. Jag ska hämta hem min garageinredning från Polen inom kort. Halva priset mot för i Sverige och då med transport inräknat (färja + drivmedel).
Kan du beskriva lite mer vad du gjort här? Köpt på polska ikea-hemsidan?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 13:42   #1616
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Känns som det är snyggare att platsbygga? Är det bara IKEA-möbler som skall skruvas upp kan jag ju göra det. Men då får jag ju inte till det med att det går från golv till tak som det gör på bilderna.
Som skuggan skrev så är Ikea en bra grund. Mina garderober är likt hans en blandning av Ikea, hemmabygge och dyrare prylar. Men mina skjutdörrar kostade mer än hela garderoben (Inkl belysningen och täckskivorna. )

Jag har bara sett två riktiga platsbyggda garderober irl, och jag hade inte känt att det var värt kostnaden.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:02   #1617
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Kan du beskriva lite mer vad du gjort här? Köpt på polska ikea-hemsidan?
Ritar upp allt hemma, drar ut en sammanställning av artikelnummer, sedan kollar jag på polska IKEA-siten och kollar lagerstatus i Gdynia/Gdansk samt noterar priset. Jämför sedan mot priset i Sverige (jag skriver in allt i ett excelblad så går det snabbt att se en totalkalkyl, så lägger jag in kostnad för färjebiljett+drivmedel också). En del saker kan vara ungefär samma pris, men än så länge har det typ varit halva priset på all "bulk", dvs stommar, lådor etc.

Sedan kör jag ner till Karlskrona en torsdag kväll, tar nattfärja över, käkar frukost på IKEA (restaurangen öppnar innan varuhuset), springer till kundservice och ber att få en plocklista på allt jag ritat ihop. Resten är precis som i Sverige med varuutlämning mm. Lastar bilen och tar eftermiddagsfärja eller nattfärja tillbaka. Har tipsat flera vänner och bekanta om det som varit helnöjda och gjort fina besparingar på det. Frantic här på forumet köpte precis som mig sitt kök där nere.

Intill varuhuset är det flera butiker där man bland annat kan köpa byggvaror, verktyg mm till bra pris. Jag kollade kakel och klinker bland annat som var löjligt billigt där.

Tycker man det låter krångligt att köra ner själv, så kan man boka ett polskt bud (finns gott om firmor), så kör de och lastar på IKEA och kör hem det till Sverige. Jag personligen vågade det inte dock, av rädsla för att stå med en arg polack vid dörren som lastat fel sorts färg eller något annat. Om inget ändrats så gäller det polska kvittot för återköp här i Sverige (det var så då jag handlade, men det kan ha ändrats nu, så värt att dubbelkolla).

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Som skuggan skrev så är Ikea en bra grund. Mina garderober är likt hans en blandning av Ikea, hemmabygge och dyrare prylar. Men mina skjutdörrar kostade mer än hela garderoben (Inkl belysningen och täckskivorna. )

Jag har bara sett två riktiga platsbyggda garderober irl, och jag hade inte känt att det var värt kostnaden.
Nu valde jag vita skjutdörrar och de som jag köpte var faktiskt inte så tokiga (skånska byggvaror) prismässigt. Med speglar var det dyrare dock, men dessa var rätt ok. Inte så massiva, så ingen lyxkänsla, men det var skönt att slippa bygga helt egna skjutdörrar som jag var inne på först.
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-09-22 klockan 15:03.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:04   #1618
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tack så mycket för era tips, får ta mig en sväng med tanten och kika IKEA.
Det med polska priser låter intressant med.

Det låter så enkelt att "bara sätta någon list etc" men jag är oduglig, kan knappt spika en spik i väggen utan att det blir snett. Har kanske någon bekant som skulle kunna hjälpa mig mot lite cash.

Dom på IKEA kanske kan tipsa också hur man praktiskt kan göra för att få till det.

Får fundera angående det ni sade med fönster och element också. Kanske dumt att bygga in det såklart. En öppen lösning vid fönstret är nog en bra idé då.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:46   #1619
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack så mycket för era tips, får ta mig en sväng med tanten och kika IKEA.
Det med polska priser låter intressant med.

Det låter så enkelt att "bara sätta någon list etc" men jag är oduglig, kan knappt spika en spik i väggen utan att det blir snett. Har kanske någon bekant som skulle kunna hjälpa mig mot lite cash.

Dom på IKEA kanske kan tipsa också hur man praktiskt kan göra för att få till det.

Får fundera angående det ni sade med fönster och element också. Kanske dumt att bygga in det såklart. En öppen lösning vid fönstret är nog en bra idé då.
Ja, absolut inte bygga för fönster och radiator skulle jag säga. Fundera dock insyn osv om nu frugan vill kunna stå med full patte på belysningen och prova underkläder mitt i rummet.

Det går ju att sätta förvaring vid sidan fönstret om man vill, men det ser ut som att ni har någon liten garderob eller dörr längst in till vänster också. Annars kan man göra lite låga skohyllor eller annat där, eller ställa en snygg spegel i ett hörn där mm. Återigen, dra in rummet i IKEA's Room Planner. Mät allt och lägg in exakt med dörröppning och fönster mm. Sedan dra in lite garderober och se hur det ser ut i 3D.

Om du tänker dig att du sätter upp en hög garderob i ett hörn, sedan låter det vara luft mellan och sätter upp nästa garderob 1-1,5 meter bort. Då har du två stommar som du kan ha lådor/backar i. Mellan dessa kan sedan en snickare montera hyllplan + klädstång, alternativt om du ber en vän hjälpa dig. Hyllplan köper man färdigmålade på vilken bygghandel som helst och så kan man skruva vitmålade stödklossar (eller bara skruva dit lite vinkeljärn) på garderoberna och tjoffa in hyllplanen på osv. Stänger finns färdiga att köpa som man drar ut och spänner fast mellan, alternativt så skruvar man dem i väggen bakom). Det är ett fruktansvärt enkelt sätt att snabbt bygga smart förvaring. Ju mer lådor man vill ha desto dyrare dock. Vill frugan ha lådor som dras ut med tingelingljud och som visar alla kronjuveler snyggt och prydligt så räkna med högre kostnad.

Beroende på takhöjd och höjd på garderoberna, så kan det gå att rentav sätta IKEAs egen kökssockel upptill. Så gjorde jag i mitt kök. Satte fast sockel upptill och drog sedan på taklist. Detta är typ "snickarmomentet", så om du planerar allt annat, så är det lätt som en plätt för en snickare att sala/sockla ut ovanpå alla garderober mot tak och antingen dra på taklist som ansluter till gamla taklisten eller bara mjukfoga mot taket, lite beroende på höjd.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:49   #1620
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Betänk belysning återigen, för det kan vara lite meck att få till. Den första bilden du postade har de LED-stripes på varje hyllplan och ska man få till det själv snyggt så blir det ett jäääkla pill med smålister och kabeldragning. Den andra bilder har spotlights i taket, centrerad belysning, men har också vad som ser ut som LED-kanaler, typ som lysrör i kanten på garderobsdelarna.

Snikvarianten är att köpa en rejäl spotskena och hänga i taket, där man har gott om spottar att kunna rikta in mot varje garderobsdel osv. Vill man ha spottar som hänger ut från garderoberna upptill, så måste detta betänkas innan man socklar/salar ut ovanpå.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)