Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-22, 14:24   #841
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Regnhatt med breda brätten skyddar mycket om man har jacka eller är bar. Är det varmt är det det enda jag använder och tar av mig kläder i stället. Är de av hårt krafitgt tyg fungerar de bra mot sol. De ska ha en rem förstås under hakan så de inte blåser av. I Sverige kan jag tänka mig att fiskebutiker säljer bra grejer.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 14:31   #842
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ok de skall inte vara av så hårt tyg att de inte böjs, de skal böjas men kraftigt tyg. Arbetar man utomhus hela dagen t ex är regnhattar nästan ett måste. Finns sådana som räcker lite längre i nacken. Om man inte gillar huvor, men de skyddar sämre i ansiktet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:22   #843
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
En sydväst kanske kan vara något
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:57   #844
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Om man vill ha det helt tätt så är sydväst bra. SJälv vill jag ha mer skydd runt om för både sol och regn och tar aldrig av mig den. Vissa har en bit tyg som kan fästas med knappar som går ned i nacken, de är avsett för sol men tar en en regn. Finns väl heltäta versioner också,
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 16:17   #845
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Har en Haglöfs solhatt,vet inte om den är någon jättehöjdare om det regnar och är kallt men varma dagar är den riktigt trevlig även när det regnar.

https://www.lannasport.se/sv/article...s-solar-iv-hat
Går även bra att dra jackans luva över solhatten när det börjar regna eftersom den är såpass mjuk och följsam.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 17:06   #846
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag älskar att dra åt mig huvan bara och skärma in allt. Är det snöstorm så åker skidglasögonen på och är det för kallt så åker balaklavan på.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 18:01   #847
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Köpte vandringskängor i dag. Nu är jag (nåja) fullfjädrad!

https://alfa.no/orre-a-p-s-gtx-m
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 20:53   #848
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Har buschcraftat 2 dagar! Superkul! Gick in i skog bakom Åreskutan (fröå) med bara yxa, kniv, sovsäck, tändstål, mat och kläderna på kroppen (tog med lite torr björknäver hemifrån också, fusk) och inom 8 timmar hade vi en supermysig koja byggd i botten av en tät gran, en ordentlig eldstad med en fet palissad som värmespegel och varm mat i magen. Efter pannkakor till lunch idag rev vi ner allt. Mkt gött, detta ska nog få bli en hobby.

(Hade markägarens tillstånd ofc!)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 20:59   #849
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Har buschcraftat 2 dagar! Superkul! Gick in i skog bakom Åreskutan (fröå) med bara yxa, kniv, sovsäck, tändstål, mat och kläderna på kroppen (tog med lite torr björknäver hemifrån också, fusk) och inom 8 timmar hade vi en supermysig koja byggd i botten av en tät gran, en ordentlig eldstad med en fet palissad som värmespegel och varm mat i magen. Efter pannkakor till lunch idag rev vi ner allt. Mkt gött, detta ska nog få bli en hobby.

(Hade markägarens tillstånd ofc!)
Vad var det svåraste med utflykten?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 21:27   #850
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Vad var det svåraste med utflykten?
Det jävligaste var att gräva upp granrötter och bearbeta dom för att få repsnöre att binda ihop ramverket till kojan och värmeväggen med samt kånka granris till väggar, tak och bädd. Händerna är helt mörbultade idag.

Men det som var mest dramatiskt och svårt var att hålla igång en eld. Mkt regn så vi vågade inte satsa vår frukost på att vi skulle lyckas få igång en ny. Fick samla enorma mängder ved och torka runt brasan, turades sedan om att sitta eldvakt.

(Att lyckas steka pannkakor på en stenhäll var också en konst, men sista pannkakan blev riktigt bra)
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 09:31   #851
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Det jävligaste var att gräva upp granrötter och bearbeta dom för att få repsnöre att binda ihop ramverket till kojan och värmeväggen med samt kånka granris till väggar, tak och bädd. Händerna är helt mörbultade idag.

Men det som var mest dramatiskt och svårt var att hålla igång en eld. Mkt regn så vi vågade inte satsa vår frukost på att vi skulle lyckas få igång en ny. Fick samla enorma mängder ved och torka runt brasan, turades sedan om att sitta eldvakt.

(Att lyckas steka pannkakor på en stenhäll var också en konst, men sista pannkakan blev riktigt bra)
I kuperad terräng är det bara att hitta en gran som växer uppe på en stenkulle, ta bort mossan på kullens kanter och skörda rötter som växer ner längst stenkanten.
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 10:26   #852
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Efter 5 veckors terräng så har jag nog lyckats att helt bota min vilja till friluftsliv.
Så ni som känner att ni inte har tid/råd kan det vara ett tips ��

Mer seriöst. Fick precis en Gregory baltoro på 75l som ska vara för enklare vandring och berg.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 18:17   #853
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Efter 5 veckors terräng så har jag nog lyckats att helt bota min vilja till friluftsliv.
Så ni som känner att ni inte har tid/råd kan det vara ett tips ��

Mer seriöst. Fick precis en Gregory baltoro på 75l som ska vara för enklare vandring och berg.
Perfekt då är jag helt klar med vad jag skall söka som nästa jobb eftersom att jag inte har råd att vara ute i terränglådan som civilist


Aha,trevligt med en väska av medelstorlek
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 18:24   #854
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Baltoron testade jag innan förra Everestförsöket. Inte en säck som jag trivdes med, men Gregory gör normalt sett bra prylar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-27, 20:33   #855
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Köpte mig precis en Brede-jacka från Klättermusen. 3500kr! Helt ny! Galet
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)