Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-21, 17:28   #61
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Apropå insamlad information. Kina håller på att bygga ett övervakningssystem som mäter social kredit. Om du är en mönstermedborgare; äter dina grönsaker, inte dricker alkohol, är positiv till regimen, väljer rätt familj och vänner osv. ökar din sociala kredit. Det gör i sin tur att du kan åka räkmacka i livet. Har du däremot låg kredit kan du inte göra ett skit.
http://mobile.abc.net.au/news/2018-0...78?pfmredir=sm

Noteta även att Kina får hjälp av olika teknikföretag att utveckla detta system.

Europa skulle i sin tur lätt kunna utvecklas åt Kinas håll. Vissa system skulle dessutom vara rent folkhemsmysiga. Tänk tex ett system som håller koll på vad du äter. Lever du nyttigt får du skattelättnader och lever du onyttigt blir det straffskatt. Mysigt va? Tänk så effektivt det skulle vara mot fetmaepidemin, och den breda massan skulle säkert vara för det.

Och just därför bör man vara försiktig med vilken information man ger ut och hur den hanteras.
Vi har väl i princip börjat få sånt i Sverige också, men inte lika systematiskt.
ICA har ju tex sin må-bra app där den hämtar in information om ditt rörelsemönster och indirekt mha rabatten man får därifrån, dina matvanor.

Å ena sidan kan man ju tycka att det är bra att bli premierad för en "aktiv livsstil" och i form av billigare matkonto, å andra sidan är det ju (dock frivilligt) ganska integritetskränkande i någon mening.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 21:07   #62
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vi har väl i princip börjat få sånt i Sverige också, men inte lika systematiskt.
ICA har ju tex sin må-bra app där den hämtar in information om ditt rörelsemönster och indirekt mha rabatten man får därifrån, dina matvanor.

Å ena sidan kan man ju tycka att det är bra att bli premierad för en "aktiv livsstil" och i form av billigare matkonto, å andra sidan är det ju (dock frivilligt) ganska integritetskränkande i någon mening.
Ja, det är väl inget problem att ICA har en app där du belönas för ett nyttigt leverne. Det är ändå frivilligt. Och visst är det väl bra med kapitalistiska intressen som ser till vårat bästa. Jag tycker faktiskt det är helt rimligt även om jag för egen del inte tycker om den typen av appar.

Problemet är dock inte ICA gör det. Problemet är att gränsen för det rimliga till synes ligger så nära det orimliga. Om ICA kan ha en hälsoapp varför kan inte staten ha det? Är det inte bra om vi alla lever lite nyttigare och dessutom belönas för det? Och vem, om inte staten, värnar om det allmänas bästa?

Skulle du göra en omröstning här är jag övertygad om att över hälften skulle rösta för en sockerskatt. Är det då så långt ifrån att rösta för ett system där hälsosamma vanor premieras och ohälsosamma straffas? Varför inte ha ett system där varje kvarburg belönas och varje chipspåse straffas? Det är ju ändå folkhälsan vi talar om och ingen vill väl betala grannens sjukvårdskostnader?

Om vi sen spinner vidare på det resonemanget, är det verkligen så dumt att ha ett system såsom Kina håller på att införa?

Det finns ett enormt problem här. Saknas det tydliga principiella gränsdragningar kan samhället enkelt utvecklas helt åt helvete. Tyvärr finns det ytterst få som har vettiga principer idag, så det är precis åt det hållet samhället faktiskt är på väg.

Fast jag har förstås inget att dölja. Varför skulle jag bry mig om kassen öl jag köpte tidigare idag registrerades? Jag har ju faktiskt aldrig mördat någon eller surfat barnporr.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 05:34   #63
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Apropå insamlad information. Kina håller på att bygga ett övervakningssystem som mäter social kredit. Om du är en mönstermedborgare; äter dina grönsaker, inte dricker alkohol, är positiv till regimen, väljer rätt familj och vänner osv. ökar din sociala kredit. Det gör i sin tur att du kan åka räkmacka i livet. Har du däremot låg kredit kan du inte göra ett skit.
http://mobile.abc.net.au/news/2018-0...78?pfmredir=sm

Noteta även att Kina får hjälp av olika teknikföretag att utveckla detta system.

Europa skulle i sin tur lätt kunna utvecklas åt Kinas håll. Vissa system skulle dessutom vara rent folkhemsmysiga. Tänk tex ett system som håller koll på vad du äter. Lever du nyttigt får du skattelättnader och lever du onyttigt blir det straffskatt. Mysigt va? Tänk så effektivt det skulle vara mot fetmaepidemin, och den breda massan skulle säkert vara för det.

Och just därför bör man vara försiktig med vilken information man ger ut och hur den hanteras.
Jag tycker väl ett sådant system låter vettigt.
Inte olikt det vi har idag fast i mindre skala, med lagar och regler. Sköter du dig så ska man ju få fördelar. Missköter man sig blir det konsekvenser. Helt rätt i min mening.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 07:46   #64
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Jag tycker väl ett sådant system låter vettigt.
Inte olikt det vi har idag fast i mindre skala, med lagar och regler. Sköter du dig så ska man ju få fördelar. Missköter man sig blir det konsekvenser. Helt rätt i min mening.
Om du hamnar i en situation där du blir uthängd, dömd i social media av ett drev för något du inte gjort. Eller om någon bara ser till att jävlas med dig? Fortfarande lika positiv?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 09:01   #65
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
E-g-e-t a-n-s-va-r. EGET ANSVAR,att ta ansvar för sig själv är det konceptet så förbannat svårt?om du inte klarar av att ta ansvar för dit eget leverne så kommer du inte klara av det om någon annan skall tvinga dig till det heller och på kuppen sabbar det för alla andra runtomkring som är kapabla till att sköta sig själva.
Väx upp och pröva en annan tankebana även om er största idol må vara Greider så finns det fler vägar i livet.


Åter tillbaka till ämnet,stäng av så många spårande funktioner det går och nyttja kontanta betalningsmedel så långt det är möjligt,för en bättre framtid inte bara för er själva utan även era efterkommande,det handlar inte bara om egen bekvämlighet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 09:22   #66
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Efter att ha läst 1984 blir man en smula paranoid faktiskt. Särskilt tanken om det statliga "nyspråket" med bratänk och krimtänk .
Men tvåminuters hatet lät ju iofs lite mysigt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 15:40   #67
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Om du hamnar i en situation där du blir uthängd, dömd i social media av ett drev för något du inte gjort. Eller om någon bara ser till att jävlas med dig? Fortfarande lika positiv?
Låt oss inte glömma att han har fel religion. Det skulle bli husarest för Sparven.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)