Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-19, 12:31   #16
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Får passa på att tacka för bra tips föresten, från samtliga. Hade tänkt att tråden skulle vara en allmän tråd om jakt och inte bara handla om mina frågor, även om jag har 99 kvar och kommer att fråga så länge folk svarar Om någon annan vill ställa andra frågor i tråden eller prata jakt, är det självklart fritt fram.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:40   #17
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
När blev jakt med pilbåge förbjudet? Verkar vara väldigt populärt i USA. När jag tittar på klipp så måste jag säga att jag lockas av det primitiva av att ha så lite hjälpmedel som möjligt, men samtidigt är det stor risk för djurplågeri om man träffar fel.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 13:22   #18
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
När blev jakt med pilbåge förbjudet? Verkar vara väldigt populärt i USA. När jag tittar på klipp så måste jag säga att jag lockas av det primitiva av att ha så lite hjälpmedel som möjligt, men samtidigt är det stor risk för djurplågeri om man träffar fel.
Kan förstå att många vill jaga med båge och jag tror de som är engagerade skulle sköta det riktigt bra! Dock tycker jag det skulle vara vansinne att tillåta bågjakt då det inte är lika effektivt som ett kulvapen, och definitivt svårare att lära sig även om många Rambos skulle försöka!


Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Får passa på att tacka för bra tips föresten, från samtliga. Hade tänkt att tråden skulle vara en allmän tråd om jakt och inte bara handla om mina frågor, även om jag har 99 kvar och kommer att fråga så länge folk svarar Om någon annan vill ställa andra frågor i tråden eller prata jakt, är det självklart fritt fram.
Fråga på bara, kul med en jakttråd på brädan!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 13:35   #19
Simon
>>---(knee)--->
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Luleå
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ja, självklart ska man inte skjuta om man känner sig det minsta osäker, men något kan ju hända som gör att skottet inte blir 100% trots det. Men det låter som att nyttjande av eftersökshund mer är undantag än regel då.
Ofta kan det bara handla om att spåra djuret 50-100m in i skogen trots en klockren lungträff. Ett rådjur kan vara förvånansvärt svårt att hitta om man inte ser var det lägger sig. Med det sagt så har mina två älgar jag skjutit inte gått mer än 5m men har hört om vildsvin som gått 200m och legat i bakhåll för att gå till anfall en halvtimme efter skott trots klockren lungträff. Så vid vildsvinsjakt är det väl speciellt viktigt att ha en erfaren _vildsvinshund_, skulle inte vilja utsätta en sällskapshund som bara är tränad i viltspår för en aggressiv vildsvinsgalt.
Simon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 19:24   #20
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Skaffa inte en hund för jakt om du inte är helt med på vad det innebär. Har sett för många som skaffar någon spännande ras som slutar i tråkigheter. Sjukt bull att se.

Själv hoppas jag att äntligen kunna införskaffa mig en tikka t3x, då jag nu flyttar till ett hem där ett vapenskåp får plats. Sedan ska det skjutas gris.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 14:16   #21
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Skaffa inte en hund för jakt om du inte är helt med på vad det innebär. Har sett för många som skaffar någon spännande ras som slutar i tråkigheter. Sjukt bull att se.

Själv hoppas jag att äntligen kunna införskaffa mig en tikka t3x, då jag nu flyttar till ett hem där ett vapenskåp får plats. Sedan ska det skjutas gris.
Vad är det som lockar så med tikkan? Verkar ju vara fler i tråden som är sugna på den?
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 14:54   #22
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn Visa inlägg
Vad är det som lockar så med tikkan? Verkar ju vara fler i tråden som är sugna på den?
För mig är det inte så att det är något speciellt eller unikt med tikka. Jag utgår från flertal jaktkamrater som har haft div. andra modeller av tikkan som har följt med väldigt väldigt länge och hållt sig väldigt bra. Samt för mig som inte är ute och jagar 24/7 utan är mer av en hobbyjägare så får jag något, tror jag, som håller, är stabilt och behöver inte fixas med för ett överkomligt pris.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 15:13   #23
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
För mig är det inte så att det är något speciellt eller unikt med tikka. Jag utgår från flertal jaktkamrater som har haft div. andra modeller av tikkan som har följt med väldigt väldigt länge och hållt sig väldigt bra. Samt för mig som inte är ute och jagar 24/7 utan är mer av en hobbyjägare så får jag något, tror jag, som håller, är stabilt och behöver inte fixas med för ett överkomligt pris.
Bra argument för val av bössa! Googlade lite, fins den bara i308a 30-06 och 6,5?
Vad hade du tänkt för kaliber?
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 15:34   #24
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Om man skaffar en vapenlicens så får man ha vapenskåp hemma? Eller hur funkar det?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 15:38   #25
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Om man skaffar en vapenlicens så får man ha vapenskåp hemma? Eller hur funkar det?
Tvärs om! Du måste ha vapenskåp för att få licens!
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 20:22   #26
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Sådär!

Har hämtat vapenskåp; ett svart SP88E från scandinavian safety. 152 kg stål med elekroniskt kodlås, ligger i bilen och ska bäras uppför trappor vid tillfälle:



Skickade även in licensansökan idag för...

Tikka T3x CTR, 51cm pipa, .308win:


...samt Stalon W145 ljuddämpare:


Vad tror ni? Jag tror att det blir bra

Nu är det bara att luta sig tillbaka och se fram emot 6-8 veckors handläggningstid för licenserna. Massor av tid att ångra sig och shoppa loss på kringutrustning, jaktkläder, hörselskydd, jaktradio, mm.

Nästa stora inköp blir förmodligen kikare till vapnet. Har ni något tips?
Det som jag mest kollat på är Zeiss Conquest DL 3-12x50 Belyst,
och att möjligen komplettera med något slags reflexsikte för kortare avstånd.

Sen ska jag kika lite på ett hagelgevär, tänker att jag måste åka till butiker och klämma lite för att hitta någon som passar mig. Är lite längre och har längre hals än andra tydligen vilket jag märkte när jag sköt hagel senast, fick inte till bra anläggning alls, kolven hamnar nästan över axeln för att siktet ska lägga sig rätt. Vill inte lägga jättemycket pengar på ett hagelgevär dock, men det verkar inte finnas överflöd med någorlunda kvalitet runt 10.000 kr. Tips?
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 07:15   #27
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Pris på vapenskåp? Är på jakt efter något själv men något mindre, då jag endast kommer ha en kula och ett hagel, kåpor, ammunition i skåpet typ..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 08:41   #28
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
http://www.scandinaviansafe.se/

7995:- för ett svart, 6995:- för ett vitt. Med elektroniskt kodlås, nyckel är någon tusenlapp billigare (elkodlås verkar rekommenderas över nyckel av de allra flesta). Det ingår en stor A4-brandbox på knappt 13 kg samt en liten automatisk fristående ledlampa som tänds med någon slags sensor. Dom har någon kampanj just nu (men det kanske dom har "jämt").

Det är bra åtgång på de skåpen, jag ringde scandinavian safe för tre dagar sen, de hade slut på lagret men skulle få in en lastbilsleverans dagen efter, så jag paxade ett skåp. Dagen efter det (igår) när jag hämtade det så sa dom att av 14 skåp var det bara ett kvar som inte var paxat. De får leveranser var 10-14 dag tror jag dom sa.

Tipset jag hört från olika håll är att köpa ett större skåp från början. Att det fylls på snabbt med gevär och utrustning så man snabbt växer ut ett mindre skåp. Men det är klart, är du absolut säker att ditt behov inte kommer att öka (och ingen annan familjemedlem eller så kommer att dela) så är det väl dumt att köpa större.

Sen väger det 152 kg, vilket precis klarar gränsen för när det inte behöver bultas fast eller kompletteras med extravikter, vilket är skönt. Jag har inte släpat på det än, men jag tror att det går rätt smidigt trots vikten, det går att häkta av dörren, och då försvinner ca 1/3 av vikten säger dom. 100 kg på två man för skåp utan dörr går nog att bära uppför trappor.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2018-09-22 klockan 08:47.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 12:54   #29
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
http://www.scandinaviansafe.se/

7995:- för ett svart, 6995:- för ett vitt. Med elektroniskt kodlås, nyckel är någon tusenlapp billigare (elkodlås verkar rekommenderas över nyckel av de allra flesta). Det ingår en stor A4-brandbox på knappt 13 kg samt en liten automatisk fristående ledlampa som tänds med någon slags sensor. Dom har någon kampanj just nu (men det kanske dom har "jämt").

Det är bra åtgång på de skåpen, jag ringde scandinavian safe för tre dagar sen, de hade slut på lagret men skulle få in en lastbilsleverans dagen efter, så jag paxade ett skåp. Dagen efter det (igår) när jag hämtade det så sa dom att av 14 skåp var det bara ett kvar som inte var paxat. De får leveranser var 10-14 dag tror jag dom sa.

Tipset jag hört från olika håll är att köpa ett större skåp från början. Att det fylls på snabbt med gevär och utrustning så man snabbt växer ut ett mindre skåp. Men det är klart, är du absolut säker att ditt behov inte kommer att öka (och ingen annan familjemedlem eller så kommer att dela) så är det väl dumt att köpa större.

Sen väger det 152 kg, vilket precis klarar gränsen för när det inte behöver bultas fast eller kompletteras med extravikter, vilket är skönt. Jag har inte släpat på det än, men jag tror att det går rätt smidigt trots vikten, det går att häkta av dörren, och då försvinner ca 1/3 av vikten säger dom. 100 kg på två man för skåp utan dörr går nog att bära uppför trappor.
Jag har den turen att nu jagat i några år, men aldrig haft något eget vapen då jag bott i HR, tre våningar upp, mitt på södermalm. Vill tro att jag har fått pejl på mitt behov men vem vet, om något år så kanske man sitter där med ett fullt skåp och undrandes varför man inte köpte större
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-05, 09:33   #30
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Liten uppdatering

Har skickat in licens för Mossberg 590 A1...



...samt Ruger 10/22 STD



Var även och inhandlade en Zeiss Conquest v6, 2-12x50:



Riktigt trevlig ställbar rödpunkt i Zeissen, blöder inte ut vid starkare nivåer som jag sett hos andra kikare, och jag gillar funktionen att den stängs av automatiskt när man tiltar kikaren så att man inte måste tänka på att stänga av den när man är ute för att spara batterier. Min gissning är att 2-12 zoomomfång täcker in de flesta jaktsituationer. Väldigt klart och fint glas, ända ut i kanterna.

En bild genom kikaren vid 12x zoom och max styrka på rödpunkt (klicka för förstoring):



Nu ska jag kika vidare på ett par bra hörselskydd med bluetooth (3M verkar populära), jaktradio, och ett jaktställ. Funderar på att köpa ett par skyddsbyxor med kevlarliknade inlägg och förmodligen använda som standardbyxor vid jakt. Dyra (runt 4000 kr), men inte kul med arga vildsvinsbetar mot artär i lår. Ska ju förmodligen köpa en hund senare och ha med bl.a. i eftersök också.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)