Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-26, 12:44   #1
Zvalman
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 2
Få tillbaks träningsenergi och fysik med ett fysiskt krävande arbete?

Hej alla!

Det är så att jag har ett väldigt fysiskt krävande arbete som bit för bit har käkat upp all min energi för träningen. Under de två senaste åren har jag varit överlycklig om jag haft ork till ett pass i veckan. Jag vill så gärna hitta tillbaks till träningen och få tillbaks den muskelmassa jag tappat, men inser att jag inte kan träna lika hårda pass och efter samma schema som förr.

Det är mest ben och axlar jag har tappat, så det är där jag vill lägga mest fokus till en början. Jag har ingen ork att ta mig till gymmet för tillfället, så jag har byggt ett eget gym i källaren med bänk, stångställning, dragmaskin, hantlar, skivstänger och fria vikter.

Tänkte jag skulle försöka få in 2 pass i veckan för ben och likaså axlarna och sedan efter en tid smyga in andra muskelgrupper. Problemet är att jag brukar säcka ihop efter 20-30 minuter då jag är helt slut efter arbetsdagen, så tanken är att jag ska köra varje pass direkt jag kommer hem så att jag inte hinner däcka i sängen istället.

Jag efterlyser därför tips på hur jag kan lägga upp just benträningen som mest effektiv på 30 min 2 ggr vecka. Vill gärna fokusera på att få tillbaks lite gammal massa på kort tid.

Kanske jag kan nöta enbart tunga benböj i pass 1 och sedan utfall, raka mark och marklyft i pass 2?

Axlar tänkte jag köra militärpress/hantelpressar pass 1 och sedan stående hantellyft, framåtlutade hantellyft och shrugs i pass 2.

Ska jag köra varje pass tungt under en period eller pass 1 tungt och pass 2 lätt? Vill som sagt gärna lägga fokus på att få tillbaks massa på kort tid.

Tack på förhand!
Zvalman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 14:43   #2
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Du har inte möjlighet att köra innan arbetet?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 15:55   #3
Zvalman
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Du har inte möjlighet att köra innan arbetet?
Nej, det passar bättre direkt efter jobbet.
Zvalman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 17:32   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Snackade med ett cykelbud som också tränade till ironman.
Han sa att han "löste" det genom att svulla kolhydrater, prioritera sömn stenhårt och bara acceptera att han skulle vara nedtränad i typ jämt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 19:06   #5
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Jag blir helt orkeslös om jag inte tränar 4-5 dagar i veckan med mitt fysiska jobb. Tränar lördag & söndag då jag är fräschare. Hård med sömn & käk rutiner.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 19:16   #6
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Zvalman Visa inlägg
Nej, det passar bättre direkt efter jobbet.
På vilket sätt passar det bättre om du däckar när du kommer hem och inte tränar alls?

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 09:19   #7
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Bit ihop och härda ut, efter 2-3 veckor är nya vanan inne.
Jag har arbetat långa perioder bortrest som rallare 07-19 med en del övertidstimmar så 12-17 timmar långa pass, körde ändå 3 dagar/v SS utan undantag. Tagit många PR efter långa arbetspass.

Plaska kallt vatten i ansiktet, ät lite kolhydrater och drick en skvätt koffein sista stunden på jobbet eller på väg till gymmet. Tricket är att träna direkt efter arbetet, sätt dig inte ner i soffan "en stund" innan, håll igång momentet från arbetet. Efter några set och lite bra musik så är man igång som vanligt.

Eller för att göra en lång historia kort: lös det bara, åk och träna. Kroppen vänjer sig och det gör du med.

ps: undvik fail, 1rm's och extremt volymtunga pass. Ät hälsosamt, prioritera sömnen och ge fan i att deffa. (så slipper du bli utbränd)
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 11:24   #8
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Ursäkta, läste inte topic ordentligt.

Hög frekvens på halvtunga böj (60-80%) och utfall i linjär progression typ 3x5-5x5 för att börja flytta lite vikter tror jag är en bra start. Så gör jag själv 3 dagar i veckan efter 1 år off.

Sjukt viktigt att inte sätta sig ner "en stund" efter jobbet, håll igång momentum. Kallt vatten, skrik-metal, rocky-montage, kaffe & kalorier whatever it takes för att komma igång med första setet. Kom ihåg att ha full fokus och diskriminera inte uppvärmingsvikterna, sjukt lätt att skada sig när man "bara värmer upp" och är lite halvmosig. Tror kolhydrater är din kompis före och under passet.

Få bara in rutinen, börja lätt! Kör hårt!

Senast redigerad av Gluffgluff den 2018-08-27 klockan 11:27.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)