Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-27, 08:47   #1
lilltösen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 2
Lightbulb Kalrorier/Viktnedgång

Jag är en rookie när det kommer till träning. Men nu ska det bli ändring på det.

Kan någon vänlig själ lära mig om kalorier i förhållande till viktnedgång? Är tanken att man skall förbränna allt man stoppar i sig genom att motionera?
lilltösen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 08:59   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Totalt kaloriintag (allt du äter och dricker som ger energi) minus total kaloriförbrukning. Kalorier in minus kalorier ut. Den uträkningen måste sluta på minus för att man skall gå ner. Det måste inte vara ett dygn som man räknar på, utan det är bara en bekväm mätperiod. Räknar du på en vecka och ligger på underskott på 500 kcal per dygn 5 dagar per vecka och ett lika stort överskott på 2 går du ner i alla fall sett över veckan.

I "kalorier ut" ingår alla energikrävande aktivteter + kroppens grundförbränning. Organen kräver energi för att fungera och det kostar mer än 1000 kcal per dygn bara att ligga i sängen i 24 timmar. Allt du gör kostar energi, från att diska till att sitta på en stol till att kratta löv till att träna. Ju intensivare aktivitet, desto mer ökar kaloriförbrukningen under tiden aktiviteten pågår.

Motion och träning är inget måste för att gå ner i vikt, utan ett sätt att öka "kalorier ut", varken mer eller mindre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 09:16   #3
lilltösen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Inlägg: 2
Lightbulb

Tack för ditt svar!
En följdfråga, om jag via träning gör av med ca 300 kal per dag och äter hyfsat normalt, är det tillräckligt för att rulla igång en viktnedgång?

Att räkna varenda kalori som jag stoppar i mig känns alldeles för tidskrävande och överkurs för mig.


Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Totalt kaloriintag (allt du äter och dricker som ger energi) minus total kaloriförbrukning. Kalorier in minus kalorier ut. Den uträkningen måste sluta på minus för att man skall gå ner. Det måste inte vara ett dygn som man räknar på, utan det är bara en bekväm mätperiod. Räknar du på en vecka och ligger på underskott på 500 kcal per dygn 5 dagar per vecka och ett lika stort överskott på 2 går du ner i alla fall sett över veckan.

I "kalorier ut" ingår alla energikrävande aktivteter + kroppens grundförbränning. Organen kräver energi för att fungera och det kostar mer än 1000 kcal per dygn bara att ligga i sängen i 24 timmar. Allt du gör kostar energi, från att diska till att sitta på en stol till att kratta löv till att träna. Ju intensivare aktivitet, desto mer ökar kaloriförbrukningen under tiden aktiviteten pågår.

Motion och träning är inget måste för att gå ner i vikt, utan ett sätt att öka "kalorier ut", varken mer eller mindre.
lilltösen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 09:19   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om du för närvarande är viktstabil, det vill säga varken går upp eller ned i vikt, kommer du att långsamt börja gå ner i vikt om du ökar din aktivitetsnivå med motsvarande 300 kcal, förutsatt att allt annat fortsätter vara likadant.

Det är inte alltid som allt fortsätter vara likadant. Tränar man mer blir spontanaktiviteten av dygnet ofta lägre och man kompenserar lätt genom att äta lite mer, om man inte räknar.

Generellt är det mycket mer ineffektivt att gå ner i vikt genom att träna X kcal mer än att äta X kcal mindre.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)