Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-23, 07:36   #1
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Få hjälp med träning upplägg i uppsala (Bra PT el dylikt)

Hej!

Jag började träna med vikter och klassiska övningar i våras då jag upptäckte att jag höll på att gå sönder av ett enstaka aikido pass.

Nuläge.
46 år, 172 cm o en vikt kring 84. (För att få ned midjemåttet lämpligt så handlar det om ca 8-10kg) ligger på kaloriunderskott 4-5 dagar i veckan.

Till hösten vill jag ta upp min gamla karate träning med två pass i veckan samtidigt som jag fortsätter med styrketräning (det är helt enkelt roligt, något annat än diskogymmandet i 20-års åldern)

Så, för att hitta ett upplägg som gör att jag inte går sönder och kan fungera på jobbet, hur gör man, vart vänder jag mig?

Har nyligen kört ett 4-dagars program men är trött mest hela tiden och förstår inte hur jag ska kunna få in två budopass ovanpå det. Har en tendens att vilja lite för mycket ibland.

Tacksam för vägledning

Hälsningar C

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 09:56   #2
Pjotor
Vill bli starkare
 
Pjotors avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 779
(Jag är själv snart 46 år, bor i Uppsala och har tidigare också tränat aikido, judo, jujutsu och en termin iaido.)

Om du tränar en av de fysiskt mer krävande stilarna (kyokushin och möjligen ashihara) och är 46 år får du välja kompletterande träning med omsorg. Enkla helkroppspass med basövningar räcker väldigt långt. Knäböj, axelpress, halvlätt bänkpress om ni gör mycket armhävningar, latsdrag och frivändningar. Avråder från marklyft eftersom det kan bli slitsamt i kombination med karateträning.

Svårt att rekommendera en PT eftersom en minoritet av dem har erfarenhet av parallell styrketräning och kampsportsträning. Om du är intresserad så tränar jag på Actic på Centralbadet – jag kan ge dig en länk till provträning så kan vi ta ett gemensamt lunchgympass. Jag själv kör ett helkroppsupplägg som fungerar fint för mig. Skicka PM om du är intresserad.
__________________
Fruktsalladsträning

Citat:
Ursprungligen postat av fiskebulle Visa inlägg
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.

Senast redigerad av Pjotor den 2018-08-24 klockan 10:03.
Pjotor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 10:11   #3
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
3 split varannan dag rullande eller fasta dagar.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 19:28   #4
crilloan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2018
Ort: Uppsala
Inlägg: 70
Tack för återkoppling!

Jo, den handfull pass jag tog mig iväg på i vintras fick mig att tänka både en och två gånger på vilken återhämtningsförmåga jag kan räkna med numera.

Det får nog bli att gå ned till 2-3 pass styrka och sluta träna så nära fail på basövningar.

jag skickar pm senare, det vore trevligt med ett lunchpass, ska bara överleva "Crunchmode" de kommande veckorna på jobbet.

C
crilloan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)