Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-01, 21:22   #16
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Den här killen är väldigt duktig!
https://happyride.se/2017/01/23/gar-...r-som-ar-bast/

De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar. Den populära tröskelträningen som intensitetsmässigt kvalar in strax under FTP enligt de äldre definitionerna har haft stort genomslag som modell för cyklister men brukar i forskningen få gestalta det sämre alternativet bland intervaller tillsammans med låg- eller medelintensiva korta pass. Det som seglat upp på senare år är en gammal beprövad metod som nu kallas för polariserad modell. Detta innebär att träningen byggs upp kring hög volym och lägre intensitet samt korta väldigt högintensiva intervaller.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 22:49   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Den här killen är väldigt duktig!
https://happyride.se/2017/01/23/gar-...r-som-ar-bast/

De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar. Den populära tröskelträningen som intensitetsmässigt kvalar in strax under FTP enligt de äldre definitionerna har haft stort genomslag som modell för cyklister men brukar i forskningen få gestalta det sämre alternativet bland intervaller tillsammans med låg- eller medelintensiva korta pass. Det som seglat upp på senare år är en gammal beprövad metod som nu kallas för polariserad modell. Detta innebär att träningen byggs upp kring hög volym och lägre intensitet samt korta väldigt högintensiva intervaller.
Hurpass högintensiva menar han att dessa intervaller ska vara? Är det nåt liknande de där Billat 30/30 som man håller VO2max-tempo i eller menar han ännu snabbare?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 23:09   #18
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hurpass högintensiva menar han att dessa intervaller ska vara? Är det nåt liknande de där Billat 30/30 som man håller VO2max-tempo i eller menar han ännu snabbare?
Han nämnde 40/20 som ett exempel i artikeln (sa inte hur många dock). Men jag trog inte det är så jättenoga, bara man får upp intensiteten riktigt högt. Jag brukade (när jag tränade cykel lite halvseriöst) hitta på egna protokoll, tex 30/30 x 5. Sen vila 5 minuter och sen 30/30 x 5 igen. Kanske 4 eller 5 ggr. Jag fick upp pulsen högre på dessa jämfört med "vanliga" 4- eller 5-minuters intervaller. 1 minutets-spurter är också najs tycker jag. Jag brukade köra två minuters vila mellan (60/120). Eller 30/60 körde jag också en del.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 23:24   #19
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Han nämnde 40/20 som ett exempel i artikeln (sa inte hur många dock). Men jag trog inte det är så jättenoga, bara man får upp intensiteten riktigt högt. Jag brukade (när jag tränade cykel lite halvseriöst) hitta på egna protokoll, tex 30/30 x 5. Sen vila 5 minuter och sen 30/30 x 5 igen. Kanske 4 eller 5 ggr. Jag fick upp pulsen högre på dessa jämfört med "vanliga" 4- eller 5-minuters intervaller. 1 minutets-spurter är också najs tycker jag. Jag brukade köra två minuters vila mellan (60/120). Eller 30/60 körde jag också en del.
Det låter som lite högre intensitet än de intervaller Billat rekomenderat. Det är då typ 20x30/30 i vVO2max. Detta tempo i löpning motsvarar ungefär maxtempo för 10min löpning i ett konstant tempo. Kanske når man sitt VO2max vid ett annat tempo i cykling, och kan hålla farten längre (eller kortare) tid?

Tror att dessa intervaller även går att göra ända upp mot 3min/3min, fast inte såpass långa som 4min/4min eftersom man då antingen blir tvungen att hålla ett tempo lägre än vVO2max (och missa poängen helt) eller trötta ut sig alldeles förjävligt ifall man vill få tillräckligt många minuter i detta höga tempo.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 23:43   #20
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
60/120 har jag för mig att jag körde ca 125% VO2-max Kanske sänkte lite på slutet för att orka ca 10 st. 30/60 går att köra ännu högre.

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-08-01 klockan 23:45.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-01, 23:52   #21
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Tabata är ju en gammal goding också!
20/10 i 4 minuter, sen klart! :-)
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 19:07   #22
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Den här killen är väldigt duktig!
https://happyride.se/2017/01/23/gar-...r-som-ar-bast/

De populära 4×4-intervallerna, även på senare tid kallat norska intervaller, som kom i ropet för tio år sedan verkade lovande när de introducerades men har i efterhand visats ge för lite tid på hög intensitet samtidigt som regimen har andra uppenbara nackdelar. Den populära tröskelträningen som intensitetsmässigt kvalar in strax under FTP enligt de äldre definitionerna har haft stort genomslag som modell för cyklister men brukar i forskningen få gestalta det sämre alternativet bland intervaller tillsammans med låg- eller medelintensiva korta pass. Det som seglat upp på senare år är en gammal beprövad metod som nu kallas för polariserad modell. Detta innebär att träningen byggs upp kring hög volym och lägre intensitet samt korta väldigt högintensiva intervaller.

Om det nu är så effektivt med kortare intervaller än det "beprövade", så är det märkligt att han varken ger referenser eller exempel från konditionseliten. Att hänvisa till Matssons artikel om nödvändig distansträning ger inget stöd för det han skriver. Kondtionseliten använder absolut kortare, nästan uteslutande anaeroba spurter, men detta är inte grundbulten i att bli bättre. Intervallerna är en del i ett välbalanserat polariserat upplägg med dessutom 1-2 pass som är kring 90% av maxpuls i intervaller om 4-10 min. Nästan oavsett konditionsidrott, tränar eliten likadant. Ingen använder mestadels väldigt korta intervaller.


http://www.sportsci.org/2009/ss.htm

Dessutom syftar inte polariserat till att intervallerna är väldigt korta och höginsteniva. Intervallerna är väldigt intensiva, men behöver absolut inte vara korta. Ett polariserat upplägg är en viss fördelning mellan volym och intensitet och ett intresse för fördelningen däremellan sett över en tidsperiod. Det handlar inte om intervallängden per se.

Senast redigerad av Sheikah den 2018-08-02 klockan 19:09.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 22:18   #23
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det låter som lite högre intensitet än de intervaller Billat rekomenderat. Det är då typ 20x30/30 i vVO2max. Detta tempo i löpning motsvarar ungefär maxtempo för 10min löpning i ett konstant tempo. Kanske når man sitt VO2max vid ett annat tempo i cykling, och kan hålla farten längre (eller kortare) tid?
På cykel motsvarar VO2-max typiskt 5min-max. Men det varierar lite. Vid en 5 minuters-maxning utnyttjar man ju även den anaeroba reserven och själv hade jag en relativt hög anaerob kapacitet vilket gjorde att mitt 5min-max blev en lite för hög uppskattning av mitt VO2-max.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-02, 22:30   #24
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Detta är från 2009, vi får vänta några år tror jag för att få tillförlitlig info om hur dagens topp-elit tränar. Jag har inga fler källor just nu men baserat på det jag har läst och snappat upp så ser jag i alla fall inom cykling en trend mot att träna mer "super-HIT".
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 08:23   #25
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Nu har jag köpt mig en MTB. Testade att cykla en mil grusväg igår. Det är mest tungt i benen. Att få upp flåset tar en stund. Kom upp till en medelpuls på 134 men låg ganska länge runt 150.

Hur bör jag cykelträna för att komplettera löpträningen? Just nu springer jag 2-3 pass i veckan och då hamnar tempot runt 5:40-6:30 och medelpuls på kanske 160-170.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 08:39   #26
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Hur bör jag cykelträna för att komplettera löpträningen? Just nu springer jag 2-3 pass i veckan och då hamnar tempot runt 5:40-6:30 och medelpuls på kanske 160-170.
Vad vill du bli bra på? Springa fort? Elller vill du bara allmänt komma i bättre form?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 08:53   #27
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Prioriterar du löpning hade jag lagt det mesta av cyklingen i zon2. Du kan cykla väldigt mycket utan att det påverkar löpträningen negativt, så länge du inte trycker på som en galning. Så jag hade nog satsat på att bygga aerob bas med många timmar lågintensiv cykling.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 09:06   #28
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
För att hålla mig till ursprungsfunderingen... Jag har endast 5 km till jobbet. Cyklar varje dag, året runt, oavsett väder. Har bestämt mig för att inte se det som "träning" utan mer som rekreation och mental vila. Det tar bara 10-20 minuter (beroende på årstid, snömängd mm) varje väg, men det är oerhört skönt. Tränar ändå 8-12 gånger i veckan, utan cykelpendlingen.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 09:17   #29
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Vad vill du bli bra på? Springa fort? Elller vill du bara allmänt komma i bättre form?
Prioriterar löpningen. Hoppas på att kunna komma under 50 på milen till nästa höst.

Ger det träning att ligga i zon 2 som Kusash förespråkar? Det är ju väldigt lätt och troligtvis där jag hamnar om jag cykelpendlar.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)