Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-17, 13:50   #1
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Fet på en dag?

Är en tjej som börjar bli "smygfet" för att jag jobbat och ätit oregelbundet en tid. Så nu är det dags för deff!
Det händer dock att jag får ett ryck och frossar loss på främst kolhydrater. Bröd är en fälla som jag ofta hamnar i. Dagen efter känner jag mig fet och uppsvälld.
Kan man verkligen gå upp för att man vid enstaka tillfällen "frossar loss" på kolhydrater (ej socker) ? Tänker att det borde vara balansen sett lite meröver tid som räknas. Eller ?
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 13:54   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
100 % vattenvikt, som försvinner på ett par dygn, inget kroppsfett. Enstaka överätningar av kolhydrat bildar inget kroppsfett alls.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 15:36   #3
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
100 % vattenvikt, som försvinner på ett par dygn, inget kroppsfett. Enstaka överätningar av kolhydrat bildar inget kroppsfett alls.
Hur är det med enstaka överätningar av protein? Ibland när jag är riktigt hungrig på kvällen smäller jag i mig nästan ett kilo kvarg. Det binder inte vätska på samma sätt, men är det "värre" än kolhydrater?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 16:08   #4
SHH
Jag försöker inte ens
 
SHHs avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Småland
Inlägg: 990
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur är det med enstaka överätningar av protein? Ibland när jag är riktigt hungrig på kvällen smäller jag i mig nästan ett kilo kvarg. Det binder inte vätska på samma sätt, men är det "värre" än kolhydrater?
Inte värre.

Citat:
Om du äter en massa protein och din kropp inte kan använda det som byggstenar så finns det bara två andra vägar för proteinet. Den ena vägen är att proteinet bryts ner och förbränns som energi och den andra vägen är att proteinet bryts ner till glukos som i sin tur sen konverteras till fett. Som du redan vet är vägen glukos -> fett något som sker väldigt sällan. Vid ett proteinöverskott är det inte bara den vägen som behöver aktiveras utan proteinet ska också konverteras till glukos först. Alla aminosyror kan inte heller konverteras till glukos. Resultatet blir helt enkelt att du i princip inte kommer lägga på dig mer fett av att äta mer protein.
SHH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 16:34   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 19:56   #6
koffein_beroende
Forever Alone
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 664
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart.
Hur länge bör man vänta innan man kan överäta kolhydrater igen utan fettinlagring efter att överätit kolhydrater i säg 2 dagar? Förutsätter det även att man har någorlunda tömda glykogendepåer?
koffein_beroende är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 14:03   #7
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat kan man överäta ett par dagar utan fettinlagring. Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning. Överätning av fett bildar kroppsfett omedelbart.
Detta finner jag väldigt intressant. Säg att man vanligtvis pa kaloribalans äter (hittepa-siffror):

100g kolhydrat
100g protein
100g fett

Du säger att man kan överäta protein utan fettbildning, dvs om jag lägger till 250g protein = 1000 kcal om dagen, sa skapas ingen mer fettbildning? Men tar inte kroppen de ursprungliga 100g kolhydrat och fett med i ekvationen? Dvs om jag plötsligt äter kaloribalans bara genom protein, borde inte kolyhdraten och fettet som redan var i min kaloribalans-kost att (delvis) börja användas till fettinlagring?

En relaterad fraga da ocksa, betyder detta att man, genom att äta optimala mängder kolyhdrat och fett samt ett ständigt överskott pa protein, kan ligga i konstant bulk utan att riskera att lägga pa sig nagot fett överhuvudtaget? (Edit: läste nu i studien du länkade till att personerna som at 800kcal mer fran protein heller inte la pa sig nagon mer muskelmassa, vilket ju var synd fran detta perspektivet)
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz

Senast redigerad av eternallord den 2017-12-18 klockan 14:09.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-17, 20:14   #8
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Man kan säkerligen "överäta" kolhydrat under begränsad tid om man överäter lugnt och tråkigt. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3165600

Får väl äta 5kg lösgodis ett par dagar och sedan stämma dig. ;-P En vanlig svensson kan säkert äta så mycket rena kolhydrater hen kan och bli så mätt att det inte går överstyr med kalorierna ändå. Folk som hänger på träningsforum kan nog ta det till det extrema utan större problem..
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 08:55   #9
ventilation
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 100
Hur lite kolhydrater/fett måste man äta för att kunna överäta protein utan fettinlagring?

Och samma angående kolhydrater kontra fett, hur väljer kroppen att det är just kolhydraterna och inte fettet som man överätit??
ventilation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 09:14   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 09:21   #11
ventilation
Registered User
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.
Men med denna förklaringsmodell och "Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning" låter det ju som att man kan addera hur mycket kalorier man vill till sin kost utan att lagra fett, så länge de kommer från protein?
ventilation är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 22:11   #12
Rolv
Registered User
 
Rolvs avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 223
Citat:
Ursprungligen postat av ventilation Visa inlägg
Men med denna förklaringsmodell och "Protein kan man överäta hela tiden utan fettbildning" låter det ju som att man kan addera hur mycket kalorier man vill till sin kost utan att lagra fett, så länge de kommer från protein?


Det jag inte får ihop är hur kroppen kan bestämma vilka kalorier, från vilket näringsämne som ”räknas” till överätningen och vilka som räknas till det dagliga behovet.
Rolv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 22:26   #13
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Det jag inte får ihop är hur kroppen kan bestämma vilka kalorier, från vilket näringsämne som ”räknas” till överätningen och vilka som räknas till det dagliga behovet.
Du gör av med 2500 kcal.
Du äter dina 2500 kcal.

Du lägger till ett överskott av valfri makronutrient och står ditt kast.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 22:45   #14
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Det jag inte får ihop är hur kroppen kan bestämma vilka kalorier, från vilket näringsämne som ”räknas” till överätningen och vilka som räknas till det dagliga behovet.
Gissar på att den inte kan det. Men om du ligger på överskott totalt och samtidigt har t ex väldigt mycket protein i kosten så har du ett "överskott på protein".
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 14:38   #15
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
När man säger att man "överäter xxx" menar man att man utgår från kaloribalans och lägger till kalorier från det ena eller det andra näringsämnet. Att överäta kolhydrat innebär alltså att man lägger till kolhydratenergi till sin normala kost. Då bildas inget kroppsfett om det handlar om ett par dagar. Att överäta fett innebär att man lägger till fett till sin kost. Då lagras allt som kroppsfett. Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där. Efter någon veckas överätning spelar det ingen roll om överskottet kommer från fett eller kolhydrat - man blir lika mycket fetare oavsett.
Det bildas säkerligen ingen kroppsfett med kolhydratsöverätning så länge man håller det på en rimlig nivå, folk som hänger på träningsforum är oftast inte "lagom". :-)

"When the glycogen stores are saturated, massive intakes of carbohydrate are disposed of by high carbohydrate-oxidation rates and substantial de novo lipid synthesis (150 g lipid/d using approximately 475 g CHO/d) without postabsorptive hyperglycemia."

I denna studien så hade man dessutom gjort en glykogentömning innan överätningen, du nämner inte ens detta utan det är bara att äta precis hur mycket man vill?

"Fortsätter man överäta kolhydrat fylls alla depåer efter ett par dagar och då börjar överskottet lagras som fett även där."

Om man vill så kan man ju äta mängden som krävs för att fylla på allt glykogen på en halv dag? Eller kanske tre timmar om man vill det. Sedan så kan man lassa på med 4kg extra lösgodis efter att man redan ätit nog för att fylla alla glykogendepåer utan att det bildas något fett om det sker inom "ett par dagar" som är magiska?

Kanske tänker du att läsaren måste ha lite sunt förnuft? Problemet är att många kan komma att tolka dina ord bokstavligen för att du är så inflytelserik.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)