Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-11, 16:31   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Den viktigaste muskeln får flest set, ser jag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 17:25   #32
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Intressant tråd med lite exempel på volymer från några personer. Kanske fler kan fylla på med sina veckovolymer per muskelgrupp? Väldigt kul att läsa tycker jag.

Såhär ser denna veckan ut för mig i "set-väg" (dropset, myoreps och liknande ingår och syns inte):
Bröst: 31 set
Rygg: 34 set
Axlar: 27 set
Ben: 35 set
Triceps: 29 set
Biceps: 40 set

Funderar på att lägga in någon koefficient för biceps och triceps i samband med press-/dragövningar för att få bättre koll på det. Någon som gjort/funderat på det?
Jag har funderat på det men det är svårt räkna. Det är fast i så mycket t.ex om man drar till fail varje set osv. Många säger ju att de kör så mycket bröst att de skippar axlarna. Det kanske funkar för endel men när man fått erfarenhet och tekniken är bra så tycker jag inte att mina biceps tar mycket stryk av ryggträningen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-11, 18:00   #33
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den viktigaste muskeln får flest set, ser jag.
Prövar en kort period inspirerad av Ehrling W's armprogram då jag tidigare tyckt att mina armar växt dåligt. Återstår att se om det funkar en längre period, men det tvivlar jag på. Blir nog några veckor med så extremt mycket volym om jag inte vill dra ned på drag-övningar, vilket jag inte tänkt göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag har funderat på det men det är svårt räkna. Det är fast i så mycket t.ex om man drar till fail varje set osv. Många säger ju att de kör så mycket bröst att de skippar axlarna. Det kanske funkar för endel men när man fått erfarenhet och tekniken är bra så tycker jag inte att mina biceps tar mycket stryk av ryggträningen.
Jo, det kanske är jobbigare än vad resultatet är värt.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 06:34   #34
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Intressant tråd med lite exempel på volymer från några personer. Kanske fler kan fylla på med sina veckovolymer per muskelgrupp? Väldigt kul att läsa tycker jag.

Såhär ser denna veckan ut för mig i "set-väg" (dropset, myoreps och liknande ingår och syns inte):
Bröst: 31 set
Rygg: 34 set
Axlar: 27 set
Ben: 35 set
Triceps: 29 set
Biceps: 40 set

Funderar på att lägga in någon koefficient för biceps och triceps i samband med press-/dragövningar för att få bättre koll på det. Någon som gjort/funderat på det?
Hur gör du för att kunna återhämta dig från den där massiva volymen? Hur många veckor i rad klarar du att hålla den?

Det där är ju i nivå med vad en roidad byggare kör.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 08:29   #35
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Hur gör du för att kunna återhämta dig från den där massiva volymen? Hur många veckor i rad klarar du att hålla den?

Det där är ju i nivå med vad en roidad byggare kör.
1. Sprider ut volymen på flera pass. Ryggvolymen är exempelvis utspridd på 5 pass, ~7 set i snitt per pass.

2. Går extremt sällan till muskulärt failure. Inte till tekniskt failure jätteofta heller.

3. Lyssnar på kroppen. En extra vilodag om jag känner mig sliten är inga problem att ta. Hellre vila en dag för mycket än tvärtom.

Just detta har jag inte kört på länge utan började nyligen träna så försöker fortfarande utforma mitt schema efter gymmets förutsättningar. Men tidigare när jag tränat har jag kört på liknande volym. Då körde jag i cirka 6 veckor innan deload vill jag minnas. Då var jag dock student och hade mycket mer tid åt att sova och låta kroppen vila. Det återstår att se hur detta funkar när man jobbar heltid osv. Volymen på armarna vet jag att jag inte kommer hålla länge exempelvis.

Exempelvis biceps-/tricepsvolymen anser jag dock missvisande då några set är en del utav triset osv. Därför skrev jag "dropset, myoreps och liknande ingår och syns inte", men det är väldigt oklart.

Framför allt gillar jag att gå till gymmet och mata på, allt körs i superset/triset och inkluderar dropset. Svetten sprutar. Det gillar jag. Det kan säkert vara så att det är kontraproduktivt och jag skulle få liknande resultat med mindre träning/färre set också. Därför är det kul att se hur andra kör. Det är väldigt oklart tycker jag vad som skall vara en bra/optimal volym + intensitet för muskeltillväxt.

Vet inte heller hur "roidade byggare" kör gentemot större natty-killar - är det stor skillnad?

Senast redigerad av PureWhey den 2019-12-12 klockan 08:38.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 11:47   #36
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
Citat:
Ursprungligen postat av fred00 Visa inlägg
Jag tränar för närvarande varje muskelgrupp en gång per vecka. Har insett att jag kanske kör lite för få set på varje muskelgrupp med detta upplägg. I dagsläget kör jag oftast 6 set. Ligger runt 10 reps/set. Är detta en vettig volym eller kan jag med fördel lägga till en övning för att öka upp till 9 set?

Har läst runt lite men blir inte riktigt klok på det. Många tränar ett stort antal set, men det framkommer inte om det är varje pass eller veckovolym. I och med att jag bara tränar varje muskelgrupp en gång i veckan så misstänker jag att en lite högre volym kan snabba på utvecklingen.
Jag får bättre resultat nu när jag tränar varje muskel 2 gånger vecka (2 helkroppspass) än när jag körde genom hela kroppen 1 gång / vecka.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 12:02   #37
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Om man lägger upp det vettigt får ju alla muskler träning flera gånger i veckan även om det på pappret ser ut som att man kör varje muskel en gång i veckan.

Tex aktiveras ju triceps i alla pressövningar och biceps i ryggövningar osv.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 12:53   #38
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
På en vecka tycker jag runt följande är lagom:

Axlar 15, pecs 15, rygg 20, biceps 10, triceps 10, framsida lår 8, baksida lår 4, vader 4, mage 4, traps 4.

Använder jag dragremmar så 4 set underarmar med.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 15:29   #39
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Om man lägger upp det vettigt får ju alla muskler träning flera gånger i veckan även om det på pappret ser ut som att man kör varje muskel en gång i veckan.

Tex aktiveras ju triceps i alla pressövningar och biceps i ryggövningar osv.
Tycker inte biceps får särskilt mycket pisk av ryggträning. Det är ju bara rycka lite i början av vilken övning det än handlar om så "hoppar" man över biceps.

Pressar tar jävligt på triceps iaf. Så är det för mig...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 15:46   #40
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Intressant tråd med lite exempel på volymer från några personer. Kanske fler kan fylla på med sina veckovolymer per muskelgrupp? Väldigt kul att läsa tycker jag.

Såhär ser denna veckan ut för mig i "set-väg" (dropset, myoreps och liknande ingår och syns inte):
Bröst: 31 set
Rygg: 34 set
Axlar: 27 set
Ben: 35 set
Triceps: 29 set
Biceps: 40 set

Funderar på att lägga in någon koefficient för biceps och triceps i samband med press-/dragövningar för att få bättre koll på det. Någon som gjort/funderat på det?
Må vara att detta är extremt men det är likväl en väckarklocka gällande varför man inte har vingspann som en albatross eller ben som trästockar De här sammanlagt 196 seten, det är separata set? Du har liksom inte räknat in lite ryggträning bland bicepsseten?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 15:53   #41
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av mats j Visa inlägg
intensitet är också en viktig parameter. Min erfarenhet är det nog bland det viktigaste. Finns många som lyckats träna sig till en bra fysik med låg frekvens, låg volym men sjukt hög intensitet.

En kompis som brukade träna ca 10-12 set biceps och triceps 2 ggr veckan hakade på och körde ett armpass med mig när jag tränade som tyngt och hårdast. Han skrattade när jag sa att jag brukade köra 5-6 set biceps och 5-6 set triceps en gång var 7-8 dag och trodde det skulle bli ett lätt struntpass. Han var helt död halvägs in i passet och kunde inte räta ut armarna pga träningsvärken flera dagar efter. Så trots hög volym och frekvens var han ovan att träna med så hög intensitet och fokus.
+1
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 16:04   #42
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Må vara att detta är extremt men det är likväl en väckarklocka gällande varför man inte har vingspann som en albatross eller ben som trästockar De här sammanlagt 196 seten, det är separata set? Du har liksom inte räknat in lite ryggträning bland bicepsseten?
Såhär ser det ut: https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Vart lite inkonsekvent med hur jag skrivit ut dropset ffa med armar så volymen är inte 100% rätt.

Men ja, det är separerade från varandra iaf.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 19:33   #43
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den viktigaste muskeln får flest set, ser jag.
Jag ser inga kegelövningar överhuvudtaget?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-25, 08:05   #44
Klistergeten
Registered User
 
Klistergetens avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Prövar en kort period inspirerad av Ehrling W's armprogram då jag tidigare tyckt att mina armar växt dåligt. Återstår att se om det funkar en längre period, men det tvivlar jag på. Blir nog några veckor med så extremt mycket volym om jag inte vill dra ned på drag-övningar, vilket jag inte tänkt göra.
Hur gick/går det?
Klistergeten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-26, 12:04   #45
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Klistergeten Visa inlägg
Hur gick/går det?
Blev för tråkigt. Jag matade dock på med tricepsextensioner varenda pass. Det blev fylligare men för kort tid för att se några 'riktiga' resultat. Skulle gå att motivera om jag verkligen vill mata armar över allt annat, men armträning är för tråkigt imo
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)