2011-06-25, 09:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Jag upplever båda. Blir mätt på 500 kcal som jag käkar på mina träningsdagar till lunch, men tar jag bara samma måltid vid något annat tillfälle är det inte alls tillräckligt.
Däremot upplever jag som Langster att den måltiden "sätter igång mig" både när det gäller tänk på mat och att vilja ha mer.
Inget överdrivet utan helt normala känslor, men ändå.
|
|
|
2011-06-25, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Nej, inte alls, tvärtom för mig faktiskt. Första måltiden är det som liksom sätter igång hungern för mig, brukar inte vara hungrig alls under fastan och inte bli nöjd innan sista måltiden är avklarad.
Ligger du på underskott eller överskott. Om du ligger på underskott, hur länge har du gjort det?
|
Underskott och gjort det i ca 2 veckor men viktminskning på 1 kg.
|
|
|
2011-06-25, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Frågor om periodisk fasta.
Lagt upp ett schema där jag fastar mellan kl 10-16/12-18, altsså 6 timmar där jag äter och 18 timmar fasta.
Jag har några frågor jag haft svårt att hitta svar på:
Fråga 1: Går det att ersätta "riktig" frukostmat till att ta en blandning av Maltodextrin och EAA/BCAA strax innan träning och sen äta en riktigt stor måltid riktig mat efter träningen ?
Anledning till fråga: Jag måste träna tidigt och ibland vaknar man lite senare än tänkt och jag skulle spara mycket tid på att snabbt bara kasta i mig en maltodextrinshake och lite EAA/BCAA istället för att laga frukost.
Fråga 2: Under fastan, går det att ta en rask promenad utan att det förstör om man fått i sig nog med energi ?
Anledning till fråga: Jag har hundar och katter och behöver ta de på promenad och skulle spara tid under dagen att istället för att behöva gå segt och en promenad tar 2 timmar att istället köra lite raskare och tra den på en timme kanske
Fråga 3: Går det att ta EAA och BCAA under fastan ?
Anledning till frågan: Jag har bara inte fått ett riktigt svar på denna fråga.
Fråga 4: stämmer dessa påståenden ?:
12-20: Perioden då kroppen är bäst lämpad att få i sig energi
20-04: Upptagandet av energin du satt i dig
04-12: Rensning av slaggprodukter och andra lagrade rester
Anledning till frågan: En övertygad vän sa detta till mig och tänkte bara dubbelkolla för intressets skull om någon har koll
Fråga 5: Går det att ta HMB under fastan eller ska det tas under ätar timmarna ?
Anledning till frågan: ovetande och hittar inga riktiga svar
Tack på förhand!
Kram / Jonte
Senast redigerad av Redhaad den 2011-06-25 klockan 15:58.
|
|
|
2011-06-25, 16:25
|
|
Räkbesserwisser
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Redhaad
Lagt upp ett schema där jag fastar mellan kl 10-16/12-18, altsså 6 timmar där jag äter och 18 timmar fasta.
Jag har några frågor jag haft svårt att hitta svar på:
Fråga 1: Går det att ersätta "riktig" frukostmat till att ta en blandning av Maltodextrin och EAA/BCAA strax innan träning och sen äta en riktigt stor måltid riktig mat efter träningen ?
Anledning till fråga: Jag måste träna tidigt och ibland vaknar man lite senare än tänkt och jag skulle spara mycket tid på att snabbt bara kasta i mig en maltodextrinshake och lite EAA/BCAA istället för att laga frukost.
Eller så tar du bara EAA/BCAA innan och efter och sen äter du det största målet efter träningen. Om det är då du ska öppna ditt ätarfönster. Om ditt ätarfönster är långt efter det säg 2-3 timmar så kan du ta en EAA dos varje timme (men då förlorar du lite av fastans positiva egenskaper (rätta mig någon om jag har fel))
Fråga 2: Under fastan, går det att ta en rask promenad utan att det förstör om man fått i sig nog med energi ?
Anledning till fråga: Jag har hundar och katter och behöver ta de på promenad och skulle spara tid under dagen att istället för att behöva gå segt och en promenad tar 2 timmar att istället köra lite raskare och tra den på en timme kanske
Du har energi från dagen innan. Du kan gå dina promenader när som helst.
Du bryter fastan (EAA/BCCA innehåller energi). Detta har besvarats minst 10 gånger tidigare. Desutom om du har ätit tillräckligt med protein dagen innan behövs inte eaa pulser. Dock är det okey med light läsk och kaffe då energin är väldigt liten.
Anledning till frågan: En övertygad vän sa detta till mig och tänkte bara dubbelkolla för intressets skull om någon har koll
Spelar ingen roll när du äter.
Fråga 5: Går det att ta HMB under fastan eller ska det tas under ätar timmarna ?
HMB innehåller väl aminosyror och energi? så antar att det gäller samma sak som för EAA/BCAA
Tack på förhand!
Kram / Jonte
|
Mina svar är fet och kursivmärkta
|
2011-06-27, 14:09
|
|
Registered User
|
Hej alla glada läsare!
Jag har kört en cut enligt PF/LG i 1½ månad nu. Innan dess körde jag "vanlig" deff med ~500kcal minus per dag och har gjort så sedan februari. Nu är jag helt såld på PF/LG då det passar mig perfekt. Vid min senaste kalipermätning hade jag lite drygt 13% BF. Tänkte nu ge mig på en recomposition med 20% överskott träningsdagar och 20% underskott på vilodagarna. Kommer träna 3 dagar i veckan.
Läste att Grandmaster säger att en recomp fungerar bäst vid 10-12% BF.
Citat "I would say 10-12% body fat is an appropriate starting point to pull this off with the greatest effiency."
Min fråga till er: Bör jag fortsätta min cut en stund, dvs minska mitt BF med 1-2% ytterligare eller är det fritt fram att börja köra recomp nu?
Jag ser verkligen fram emot +20%-dagarna
Senast redigerad av joelduva den 2011-06-27 klockan 14:13.
|
|
|
2011-06-27, 14:25
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av joelduva
Hej alla glada läsare!
Jag har kört en cut enligt PF/LG i 1½ månad nu. Innan dess körde jag "vanlig" deff med ~500kcal minus per dag och har gjort så sedan februari. Nu är jag helt såld på PF/LG då det passar mig perfekt. Vid min senaste kalipermätning hade jag lite drygt 13% BF. Tänkte nu ge mig på en recomposition med 20% överskott träningsdagar och 20% underskott på vilodagarna. Kommer träna 3 dagar i veckan.
Läste att Grandmaster säger att en recomp fungerar bäst vid 10-12% BF.
Citat "I would say 10-12% body fat is an appropriate starting point to pull this off with the greatest effiency."
Min fråga till er: Bör jag fortsätta min cut en stund, dvs minska mitt BF med 1-2% ytterligare eller är det fritt fram att börja köra recomp nu?
Jag ser verkligen fram emot +20%-dagarna 
|
Jag skulle fortsatt min cut ytterligare om jag vore dig. Ju lägre kroppsfett du har desto bättre insulinkänslighet får du. Dessutom är det alltid bra med utrymme när man ska lägga på muskler igen. Det är lätt hänt att kilona läggs på snabbare, och med mer andel fett, än beräknat. Jag har för mig att Lyle Mcdonald rekommenderar att jobba i intervallet 10-15% kroppsfett, vilket skulle betyda att du befinner dig närmare den övre gränsen.
Ett tips kan vara att du kör underhåll, dvs lägger dig på kaloribalans, i ca 2 veckor innan du påbörjar din recomposition. Det brukar vara rekommenderat för att vänja kroppen vid den nya vikten och ge hormoner en chans att stabilisera sig på den nya nivån.
|
|
|
2011-06-28, 08:42
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Svar i grönt.
Citat:
Ursprungligen postat av Redhaad
Ja det går. Om du känner att du presterar bra på det så ser jag inget fel i det, varken ur ett allmänt perspektiv eller ett PF-perspektiv. Du bryter fastan dock såklart. Personligen hade jag föredragit att ta en stor apelsin framför maltot eftersom det hos mig piggar upp bättre. Varför jag känner så vet jag inte men det kanske har att göra med att det fyller upp i magen på ett annat sätt och ger någon typ av tillfredsställelse som malto inte kan göra.
Promenader kan man alltid köra. Det förbrukar mer energi och tömmer inte dina glykogenförråd heller. Det får vara en riktigt extrem "promenad" för att jag skulle kalla det "cardio", ifall det är därför du vill undvika promenaden?
Absolut, men 10g EAA bryter fastan med 40 kcal. Är det viktigt för dig att du är 100% fastande under hela de magiska 16 timmarna? Fråga dig själv vilket du tror är viktigast. Att förmodligen ge proteinsyntesen en extra skjuts om dagen, men att då också bryta fastan med EAA som knappt har några kalorier. Eller att strunta i aminosyrorna och vara "fastande" under hela tiden.
Jag rekommenderar EAA och inte BCAA ifall du vill ta aminosyror eftersom EAA är komplett och BCAA nog passar bättre om man har fått i sig fullvärdigt protein "för ett tag sen" vilket du inte har om du fastat i säg 10-12 timmar. Kanske det funkar bättre om man tar BCAA som efter nån timme följs upp med fullvärdigt protein så att aminosyrapoolen inte får brist på de essentiella aminosyrorna pga att BCAA sett till att använda upp dessa för muskelbygge (så här tror jag att det är, någon får gärna rätta mig om jag har fel)
Öhmm. Frågan får nog förtydligas. Kroppen kan i princip alltid ta upp energi. När det är "lämpligt" kan bero på en jäkla massa faktorer. En faktor är ju t ex om du tränar och är intresserad av att få resultat, då är det ju bra att få i sig mat efter träningen t ex, oavsett vad klockan är. Är det så att din mage är mer "fit for fight" vissa tider på dygnet så kanske dessa tider är mer lämpliga. Det beror ju helt enkelt på vad man sätter upp för kriterier för "lämpligt".
Utrensning av slaggprodukter sker så fort där bildas slaggprodukter i den takten kroppen hinner med det.
HMB är antikatabolt har jag för mig. Vet faktiskt inte när det är bäst att ta men det innehåller väl kcal det också. Skulle gissa på att det teoretiskt sett är bäst att ta under fastan. Hur pass bra det är om man får i sig tillräckligt med protein/aminosyror vet jag inte.
|
|
C4L
|
|
|
2011-06-28, 08:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av McCoy
Jag skulle fortsatt min cut ytterligare om jag vore dig. Ju lägre kroppsfett du har desto bättre insulinkänslighet får du. Dessutom är det alltid bra med utrymme när man ska lägga på muskler igen. Det är lätt hänt att kilona läggs på snabbare, och med mer andel fett, än beräknat. Jag har för mig att Lyle Mcdonald rekommenderar att jobba i intervallet 10-15% kroppsfett, vilket skulle betyda att du befinner dig närmare den övre gränsen.
Ett tips kan vara att du kör underhåll, dvs lägger dig på kaloribalans, i ca 2 veckor innan du påbörjar din recomposition. Det brukar vara rekommenderat för att vänja kroppen vid den nya vikten och ge hormoner en chans att stabilisera sig på den nya nivån.
|
Tack för ditt svar McCoy,
Jag fortsätter min cut en stund till, det har gått bra hittills och jag har inget att förlora på att skala bort det sista runt magen. Nästa kalipermätning är inbokad om 2 månader, hoppas jag kan plocka 1% i månaden ca. Efter det så kan en övergångsfas helt klart vara lämplig tills dess att recompen börjar.
|
|
|
2011-06-28, 19:28
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa
Efter att ha blivit inspirerad av Mike T så gör jag ett försök med periodisk fasta. Än så länge gillar jag det men jag har i ärlighetens namn varit ganska loj och vissa dagar har födointaget faktiskt sträckt sig över 10-11hr. Just nu är jag dock ledig så det ska bli intressant att se hur min energi är när jag börjar jobba igen.
För mig som alltid har fått tvinga i mig frukost så är det i alla fall skönt att slippa den biten just nu.
|
Uppdatering...
Jag jobbar nu och jag märker inga problem med orken under fastan, visserligen är det ett stillasittande jobb men det kräver en del koncentration och jag var orolig att jag skulle bli seg och trött men icke. Jag har skärpt mig lite och håller fastetiden bättre men jag är ändå ganska flexibel, det funkar bäst så då jag jobbar skift. Under de 8 timmar jag äter så äter jag i regel 2 stora mål mat och 2-3 små. Jag har även börjat tima kolhydraterna så att jag intar dem kring träning och ligger lågt på träningsfria dagar.
Totalt har jag gått ned från 103 till 95kg men jag låg redan runt 100 när jag började med periodisk fasta. Jag går ned ganska sakta och siktar på att ligga strax under 90kg i slutet av augusti. Än så länge märker jag inte mycket minskning av styrkan, det lilla jag har tappat beror nog snarare på at jag pga jobb etc. har tränat dålig en period. Trivs skitbra med periodisk fasta, det går bra att ta sig igenom perioden utan mat och sedan får jag äta mig mätt så det känns inte riktigt som diet.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
2. Light läsk, tuggummi, en skvätt mjölk i kaffet t.ex är OK enligt Grandmaster. BCAA borde inte göra någon större skillnad heller egentligen i små mängder, men å andra sidan lär det inte göra någon positiv skillnad heller.
|
Jag intar 10g BCAA en gång under fastan, enbart för att Mike T sade sig märka en positiv trend när han började med det. Jag har inget annat att gå efter så det blir lite broscience, speciellt som Mike inte brydde sig så mycket om att räkna på det han åt under sitt test men jag resonerar som så att det skadar troligtvis inte och jag tycker att det verkar vettigt. Borge (Fagerli) verkade även han positivt inställd till BCAA, kan se om jag hittar tråden där de pratar om det.
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
2011-06-28, 20:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Upplever ni som äter mycket vid ett tillfälle att magsäcken töjts ut med tiden? Menar på att man orkar äta MYCKET mer överlag och inte blir mätt lika lätt. En av nackdelarna jag märkt av efter 1½ år, någon som känner igen sig?
|
|
|
2011-06-28, 20:34
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av ajsen
Upplever ni som äter mycket vid ett tillfälle att magsäcken töjts ut med tiden? Menar på att man orkar äta MYCKET mer överlag och inte blir mätt lika lätt. En av nackdelarna jag märkt av efter 1½ år, någon som känner igen sig?
|
Ja. Men jag vande mig av vid det ganska fort.
|
|
|
2011-06-28, 20:38
|
|
Räkbesserwisser
Reg.datum: Oct 2009
|
Yes jag upplever det ja med. Men jag tror det mer beror på mitt underskott än just storleken på målet.
|
2011-06-28, 20:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Ja. Men jag vande mig av vid det ganska fort.
|
Hur?
@daloatf: Jag ligger på kcal balans, märker absolut ingen skillnad i mättnad gentemot deffen eller bulken
|
|
|
2011-06-28, 20:56
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Jag åt normalstora portioner. Efter några dagar infann sig mättnaden.
|
|
|
2011-06-28, 20:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ajsen
|
Känner du dig även mer svullen/bloatad när du lassat in ett rejält mål?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:34.
|

|