Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-06, 13:11   #2371
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Oktober, november, december, januari, februari

5-månaders-

Deffade ner mig i oktober och halva november till 117.5 kg (~ -5 kg). Presstyrkan floppade (som väntat/vanligt). Böjen gick dock bra här; gjorde 220 x 6 (~260 kg E1RM). Påbörjade en böjtoppning men åkte på en rejäl muskelbristning(?) i högra baksida lår efter två pass (nedvägen på 220 kg rep1).
Tog ca tre månader att komma tillbaka från denna skadan. Diskotränade hårt under underkroppsskadan samtidigt som gick upp 2-2½ kg (strax under 120 kg).
Comebackade sedan böjen i januari, gick på samma toppning och lyckades få upp 262.5 kg i söndags (+10 kg pb). Kom som en chock för bästa jag hade gjort under toppningen var 230x2 @8.5 (ger typ 255 kg) men annars nästan seglyft singlar på 230-245 kg (hade även ett markpass där jag bommade 250 kg [88%1RM]).

Lyfte 100 kg striktpress bakom nacken under (eller snarare efter) diskoperioden i vintras. Den (MPB) gick jävligt bra under diskoperioden. Skulle tro av fruktansvärt mycket frenchpress (hantel, tvåhands sittande med ryggstöd). Känns som en sjukt bra assistansövning till överhuvudpressar, speciellt MPB.
Överkroppsveckovolym jag maxade där i vintras:
13 set bänkpress (med @9.5-maxning varje pass)
13 set MPB (med @9.5-maxning varje pass)
26 set drag/rodd
26 set bicepscurls
26 set frenchpress
13 set facepulls
13 set armhävningar/flyes

Splitten har varit:
Överkropp högvolym
Överkropp medelvolym
Överkropp lågvolym + underkropp
Upprepa
2-3 vilodagar per månad

Blir en full reset i träningen nu efter klar med böjtoppningen. Grundträning för underkroppen och troligtvis tyngre för överkroppen.
_____

Skador är under kontroll. Har fortfarande överansträngningen i vänsterarmen (armveck/underarm), som haft i säkert snart ett halvår nu. Blir marginellt bättre. Kan fortfarande inte göra snäva pressar med stor bottenROM.
Irriterade även något (mitt i böjtoppningen i jan-feb) i högerländryggen, i maskinrodd med slafsteknik. Smärta vid extension högerländen. Tror det är en disk som är uppretad. Förvärras inte(!) nämnvärt av böj-mark (ej extension-känsliga ett skit för mig), så har fortsatt (och fortsätter) böj-marka med skadan.
Ljumskarna har fungerat rekordbra i böjen senaste månaderna! Otroligt skönt.
Tycker jag märker av att jag blivit äldre (35 om en månad); känns som jag inte återhämtar mig lika bra längre, kroppen inte lika stryktålig, svårare att göra gains. Allt detta kan förvisso vara för jag är mer avancerad nu än tidigare (starkare och mer muskler).

Kroppsformen var väldigt bra när jag satt fast på 119-120 kg i nästan två månader där runt jul. Nu gått upp ca två kilo och tycker jag tappat formen här. Tror jag kommer tajta till mig om ligger kvar vikstabil här i någon månad eller två (recompa). Legat på 5600-5700 kcal senaste två månaderna som verkar vara svagt överskott. Aptit är värdelös just nu, kör fortfarande PF med ett mål på kvällen förutom dricker en shake runt gymmet (16-ish) på 1200 kcal. Planen är att äta på 2-2½ månader till sen deffa till jag får tillbaka aptiten.

220x6 från oktober, några pass innan jag skadade baklåret. Hade definitivt böjt 260 redan här. Gränsfall djup rep1 och rep2.

262.5x1 (+10 kg pb) från i söndags. Böjde 260 innan denna som jag fullständigt stänkte upp (ser ut som @9), dock 2-3 cm sämre djup än 262.5 (därför jag lade på 262.5, för göra en lite djupare böj). Är 2-3 cm sämre djup än 252.5 (gamla perset). Denna maxningen kändes totalt skit faktiskt. Allt kändes brutalt tungt på ryggen men allt rörde sig bra på film.

100 kg striktpress bakom nacken. Kom om en chock eftersom 95 var seg men tog ett yoloförsök på 100 och fixade. Har breddat greppet lite i denna, känns som får bättre bottentryck (och sliter betydligt mindre på armbågarna).

1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-03-06, 16:12   #2372
fr0dde
Registered User

fr0ddes avatar

Reg.datum: Jul 2009
Oerhört stronk böj!
fr0dde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-13, 13:09   #2373
1x0
Wall of text

1x0s avatar

170 kg TNG

Haft en riktigt sönderpsykad bänkpressperiod på 8½ veckor. Som gav 170 kg TNG-bänk (+5 kg PB).

Start-överkroppsvolym:
24 set bänkpress med daglig maxning (räknar ej med singlarna i setten, utan bara backoffs)
9 set flyes/armhävningar
9 set triceps (frenchpress)
9 set drag/rodd
9 set biceps

Slut-överkroppsvolym:
42 set bänkpress med daglig maxning (räknar ej med singlarna i setten, utan bara backoffs)
28 set flyes/armhävningar
0(!) set triceps (frenchpress) (fick ta bort av irriterad vänsterarmbåge, ökade flyes/armhäv istället)
14 set drag/rodd
14 set biceps

Slut-veckan är alltså 70 veckoset bröst. Då räknar jag inte med de tunga singlarna.

Hade två vilodagar dessa 8½ veckor. 54 styrketräningsföljddagar som mest.
Första fem veckorna var det cambered-pausbänk och pausbänk (vartannat pass). 8-6-4 reps som backoffs (DUP med 60% volymfall [8-repspasset högst volym och 4-repspasset lägst volym]).
Sista 3½ veckorna (när var uppe på 36 veckoset) bytte jag till enbart compbänk med 2:or på 85% som backoffs. Körde även alla dessa 2-repsbackoffs med 4-2-0-tempo, som har känts väldigt givande (tempobänk).

Kroppsviktskillnad 165 kg TNG och 170 kg TNG är +1½ kg högre kroppsvikt. Känns bra tycker jag, känns som relativt "äkta" styrkegains och inga tjockisgains liksom.

Skador under denna period: slitna handleder sista veckorna. Speciellt högra handled. Har definitivt någon överansträngning i den.
Haft en rätt stor stelhet, ömhet i högra bröst. Långt ut, nästan inne i armhålan. Släppt till 80% när blivit varm i pressulaturen så har inte oroat mig över det allt för mycket.
Vänsterarmbågen var kinkig ett tag. Tog bort alla frenchpressar så blev den bättre. Tror ändå inte tricepsträning ger min bänkpress alls mycket, för jag är så patetiskt bottensvag.

Känner mig riktigt utbränd med bänkpressen nu. Tycker allvarligt talat inte det är värt att spendera så mycket tid, att försöka öka i bänkpressen, för det lilla resultat det ger mig.
_____

Böjen och marken står still/bakåt. Skadade ländryggen (högersidan) rejält för snart 5 veckor sen i ett marklyft och den (ryggen) återhämtar/läker otroligt långsamt. Som tur är fungerar hacksquat smärtfritt, så har basically spammat den för benträning.

Ska försöka ha en lugn träningsperiod nu i någon månad eller två tänker jag. Deffa lite samtidigt.

Gammal 2025-06-12, 13:56   #2374
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg

Ska försöka ha en lugn träningsperiod nu i någon månad eller två tänker jag. Deffa lite samtidigt.
Tränat rätt lugnt nu i snart fem veckor, samtidigt som deffar. Helkroppspass mån, ons, fre och ett diskoslaktpass på söndagen. Landsvägscykling eller långpromenad på icke-lyftardagarna.

Floppat hårt i kroppsvikt; från 124-124.5 kg till 118-119 kg dessa fem veckor. Låg på ca 4000 kcal första veckorna för senaste veckorna blivit typ 3500 kcal. Noll problem med aptit/hunger. Känns som jag hade kunnat äta 2000 kcal och vara nöjd.

Kropp är på bättringsvägen! Ryggen blir bättre. Fortsatt med hacksquat och ramlyft. Lagt in raka marklyft och vanliga marklyft den senaste tiden, som ryggen verkar klara av.
Högre handleden är kinkig ännu men tycker blir lite bättre så inget jag oroar mig över.

Formbild på 118.5 kg utan pump och 15-16 timmar fastande. En refeed dagen innan och en djurisk pump så hade det sett jävligt mkt bättre ut. :p
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 494829187_24030801149907913_1268424134174306841_n.jpg (129.5 KB, 0 visningar)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:05.