Då det antyddes att företagen kunde bli av med sina tillstånd ifall man blev lurad på 50 spänn så var det på sin plats att ge exempel på hur det går till i andra delar av världen med samma typ av kreditkort. Sist jag kollade var tex Visa eller Mastercard inte svenska företag.
Man är ansluten via ett debiteringsföretag, t.ex. BABS eller CEKAB och har avtal med inlösande bank, typ Nordea, SEB, Swedbank osv.
Man är ansluten via ett debiteringsföretag, t.ex. BABS eller CEKAB och har avtal med inlösande bank, typ Nordea, SEB, Swedbank osv.
Då får man alltså smäll på fingrarna därifrån och inte från US? jag ska inte böla mer, jag är nöjd med att jag fått bra service trots att jag ibland bara har kortet med mig.
Det där var lite lamt av dig har handlat i flertal butiker som har ett gammalt system och måste kräva legg. Who would ever know? När jag själv jobbade i butik släppte jag också oftast förbi dem och lät dem köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av Daniiiel
Japp det hade jag velat.
Vi hade ett fall där 700 kronor försvann till en person som hade stulit ett kort och vi tog inte leg utan personen själv fick skriva under. Vad hände? Jo, personen som stod där fick ur egen ficka/lön betala dessa pengar i och emd att han inte hade följt de anvisningar han blivit tillsagd att göra. Det var sju timmar som han arbetat för att få ihop dem.
Jag tänker inte riskera min lön som ska gå till min knärehabilitering för att något spån inte har förmågan att ta med sig kort. De kan säga vad de vill, men mina knän är för mig tusen gånger viktigare än deras cigaretter och lösgodis. Sen när det finns skyltar i butiken som klart säger att vi kräver legitimation vid kortköp, och de ändå försöker lirka, det är ingenting annat än idiotiskt, i min egna mening.
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Jag hade uppskattat om man kollade lite genom fingrarna när det gäller småsummor. Orka vara Gestapo för 50 kr.
Jag har då aldrig varit med om att jag itne fått igenom ett småköp även utan leg. Men det kanske beror på att jag ser osedvanligt anständig ut.
Det handlade dock inte om femtio kronor, men även om det gjorde det - Varför skulle jag riskera att behöva betala ut det själv när vi klart och tydligt informerar våra kunder genom skyltarna att vi inte har det på det viset och att vi fortfarande väntar på en PIN-kodterminal som fungerar med vårt system?
Neligt mig är det rätt lätt -
Jag riskerar min lön VS Kunden tar med sig legitimation som de blivit informerade om.
Det handlade dock inte om femtio kronor, men även om det gjorde det - Varför skulle jag riskera att behöva betala ut det själv när vi klart och tydligt informerar våra kunder genom skyltarna att vi inte har det på det viset och att vi fortfarande väntar på en PIN-kodterminal som fungerar med vårt system?
Neligt mig är det rätt lätt -
Jag riskerar min lön VS Kunden tar med sig legitimation som de blivit informerade om.
Vilket låter rimligast i ett företag?
Av den anledningen som jag sa; det är ytterst få som gör bedrägerier för småpengar. Det är mao värt risken att bli blåst på några tjugor än att bli av med en kund. Policyn borde mao vara annorlunda från ledningshåll.
Av den anledningen som jag sa; det är ytterst få som gör bedrägerier för småpengar. Det är mao värt risken att bli blåst på några tjugor än att bli av med en kund. Policyn borde mao vara annorlunda från ledningshåll.
Men please.
En kund kommer in med falskt visa kort, betalar med det 2 filmer och en påse godis.
Personen i kassan kollar EJ leg och debiterar 80 kr på kortet, personen som blivit av med kortet anmäler butiken för stöld eller jidda jada, butiken blir av med 2 filmer en påse godis och rätten att få debitera betalkort.
Det är ungefär som med råa ägg. ett rått ägg av jagvetfanintehurstorsifframenjävligtstor besitter salmonella och de andra inte (rättmätiga ägare till kreditkort vs stulna dito). Ser man mellan fingrarna och skiter i att laga äggen (ta betalt utan att kräva ID) så kommer statistiken eller ironin till slut ifatt en och då står man där med skägget i brevlådan.
Det är sällan man blir hängd för nåt brott i Sverige.
För två fel gör ett rätt?
I övrigt tycker jag att både Pirre och Stoltz har förklarat sig bra.
Du vet mycket väl vad jag menar Nitro, man slår inte med storsläggan på petitesser.
Förövrigt så är jag glad för att jag slipper möta vare sig Pirre, Stoltz eller du själv i kassan. Det normala hade i vilket fall som helst varit att rekommendera närmaste uttagsautomat om man är allt för hårt hållen uppifrån vad gäller kortköpen.
Du vet mycket väl vad jag menar Nitro, man slår inte med storsläggan på petitesser.
Förövrigt så är jag glad för att jag slipper möta vare sig Pirre, Stoltz eller du själv i kassan. Det normala hade i vilket fall som helst varit att rekommendera närmaste uttagsautomat om man är allt för hårt hållen uppifrån vad gäller kortköpen.
Inte om närmsta uttagsautomat ligger 30 min därifrån och butiken stänger om 2 min
Vilken underbar tråd. Själv jobbar jag i en leksaksbutik och man blir konstant förvånad över hur lite föräldrar verkar bry sig om vad barnen håller på med,ovanlighet är inte att de lämnar barnen och går på staden. Skulle du lämna in 5-6 åring ensam i 1 timme i en butik?
Vi som jobbar har graderat barn i olika klasser, den som välter/river och har föräldrar om anser personalen i en butik ska agera dagisfröken kallas "Hellraiser".
I förlängningen är handlar allt om just det - allmänt dåligt föräldraskap och föräldrarnas bristande engagemang i sina barn. En video/godis/leksaksaffär är man normalt som förälder i för sina barns skull. Den givna påföljden när barnet inte sköter sig är förstås att man direkt går därifrån och det alltså inte blir någon film/godis/leksak, i det läget är det alltså upp till barnet att sköta sig för att få som det vill. I det mest extrema fallen verkar det som att föräldrarna själva, p.g.a. att de skämt bort sina barn och är allmänt dumma i huvudet, lyckats vända på steken, d.v.s. det är för föräldrarnas skull barnen är i leksaksaffären. Föräldrarna utsmartas av sina 3-4-år gamla barn och hamnar i underläge. Barnen lär sig detta och kan sedan utöva utpressning mot föräldrarna och den negativa spiralen är igång. Det pågår ett krig och man får och ska inte låta glinen vinna.
Egentligen är det helt rätt att be föräldrarna styra upp sina barn precis som du gjorde. Jag vet inte hur små dom var men det har hänt att jag istället valt att styra upp ungar som levt rövare och DÅ jävlar kan jag lova att föräldrarna tar notis! För det är INTE populärt att någon annan styr och ställer med deras unge. Det positiva med detta förfarande är att man får föräldrarnas uppmärksamhet och kan säga till dom att man tvingas uppfostra deras barn då de själva verkar oförmögna. Om dom inte vill riska att det händer igen så håller dom bättre koll på sina barn nästa gång. Annars gör man samma sak en gång till