Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-14, 09:57   #46
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det ÄR en bra övning för att bygga benmuskler, det man kan spekulera i är mer om det är den optimalaste övningen.
Men har en bra belastningskurva och går att variera lätt ger ganska mycket extra på köpet i form av balans, kroppskontroll, rörlighet mm.
Men det är ju en ganska krävande och jobbig övning som kräver iaf viss övning och tillvänjning för att man ska få ut allt av den.
Med benpress och benspark osv slipper man mycket av det där och kan koncentrera sig på just det man vill åt. Men det är ju som så att det man vinner i ena änden förlorar man i andra - oavsett övning och utförande.

De som tränat länge och kan knäböj och inte är särskilt intresserade av att göra så höga siffror som möjligt utan bara vill träna, kan nog skippa det.
Men den som är i början tror jag faktiskt missar ganska mycket runt själva byggandet av musklerna om man helt utesluter knäböj och andra lite mer krävande övningar.

Håller med. Inte att jag äger några timmerstockar till ben men tycker ändå att knäböj har lagt en okay muskulär grund, och skulle jag få snabbare muskelutveckling av benpress och andra maskiner ångrar jag inte en sekund att jag har och haft knäböj i mitt träningsupplägg.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:21   #47
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det ÄR en bra övning för att bygga benmuskler, det man kan spekulera i är mer om det är den optimalaste övningen.
Men har en bra belastningskurva och går att variera lätt ger ganska mycket extra på köpet i form av balans, kroppskontroll, rörlighet mm.
Men det är ju en ganska krävande och jobbig övning som kräver iaf viss övning och tillvänjning för att man ska få ut allt av den.
Med benpress och benspark osv slipper man mycket av det där och kan koncentrera sig på just det man vill åt. Men det är ju som så att det man vinner i ena änden förlorar man i andra - oavsett övning och utförande.

De som tränat länge och kan knäböj och inte är särskilt intresserade av att göra så höga siffror som möjligt utan bara vill träna, kan nog skippa det.
Men den som är i början tror jag faktiskt missar ganska mycket runt själva byggandet av musklerna om man helt utesluter knäböj och andra lite mer krävande övningar.
+3


Och angående knäböj och ryggproblem, jag är av den tron att lagom mängd korrekt utförda knäböj och marklyft är positivt för rygghälsan!
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 10:29   #48
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Ni behöver inte få det att låta som att jag är helt emot knäböj och aldrig skulle rekommendera någon att använda sig av den övningen, bara för att kunna använda det som en hävarm för att argumentera. Vi kan alla vara överens här inne utan att det ska behöva bli otrevligt.

Jag har inte kvar "det" i mig längre att hålla låda i den här typen av diskussioner. Det var roligare förr när knäböjsmaffian fortfarande var aktiv.

Jag har aldrig sagt att knäböj är dåligt och borde undvikas, bara att det finns andra (och i vissa fall bättre) alternativ.

Bara för att någonting är bättre, är inte allt annat värdelöst.

Lycka till och hoppas ni alla gör ett stort knäböjs PB ikväll.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-09-14 klockan 10:30.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 11:21   #49
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ni behöver inte få det att låta som att jag är helt emot knäböj och aldrig skulle rekommendera någon att använda sig av den övningen, bara för att kunna använda det som en hävarm för att argumentera. Vi kan alla vara överens här inne utan att det ska behöva bli otrevligt.

Jag har inte kvar "det" i mig längre att hålla låda i den här typen av diskussioner. Det var roligare förr när knäböjsmaffian fortfarande var aktiv.

Jag har aldrig sagt att knäböj är dåligt och borde undvikas, bara att det finns andra (och i vissa fall bättre) alternativ.

Bara för att någonting är bättre, är inte allt annat värdelöst.

Lycka till och hoppas ni alla gör ett stort knäböjs PB ikväll.

Men knäböj är ändå en bra övning som nästan involverar hela kroppen. Stärker ryggen bra osv. Egentligen är det lättare att skada sig i benpressar för det är lätt att lasta på för mkt vikt och tappar du fokus en kort stund kanske rumpan lyfter från sätet och då är du ju illa ute. I knäböj är det liksom "råvikter" som inte går att fuska med på samma vis så du kan inte lasta på 150kg i böj om du gjorde det i benpress.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 13:23   #50
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Men knäböj är ändå en bra övning som nästan involverar hela kroppen. Stärker ryggen bra osv. Egentligen är det lättare att skada sig i benpressar för det är lätt att lasta på för mkt vikt och tappar du fokus en kort stund kanske rumpan lyfter från sätet och då är du ju illa ute. I knäböj är det liksom "råvikter" som inte går att fuska med på samma vis så du kan inte lasta på 150kg i böj om du gjorde det i benpress.
Humbug, det går alldeles utmärkt att få en ohälsosam kompression av kotpelaren med alla möjliga ryggbesvär som följd av knäböj. Och det går lätt att ha en teknik som blir mer som ett marklyft än som en knäböj.

Just kompression av kotpelaren är även något som man normalt inte ska behöva utsätta sig för i större utsträckning till vardags. I den grad man använder benen vid lyft så är det inte som en knäböj. Enda egentliga meningen är ifall man vill träna/tävla i styrkelyft eller dyl.

Senast redigerad av nukz den 2021-09-14 klockan 13:24.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 14:25   #51
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Humbug, det går alldeles utmärkt att få en ohälsosam kompression av kotpelaren med alla möjliga ryggbesvär som följd av knäböj. Och det går lätt att ha en teknik som blir mer som ett marklyft än som en knäböj.

Just kompression av kotpelaren är även något som man normalt inte ska behöva utsätta sig för i större utsträckning till vardags. I den grad man använder benen vid lyft så är det inte som en knäböj. Enda egentliga meningen är ifall man vill träna/tävla i styrkelyft eller dyl.

Jag förutsätter givetvis att grundläggande böjteknik finns där.
Men med benpress hjälper det föga för chansen att du lassar på med mkt vikter är avsevärda och gör att skaderisken blir högre om du som sagt, lyfter på röven
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 14:51   #52
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Humbug, det går alldeles utmärkt att få en ohälsosam kompression av kotpelaren med alla möjliga ryggbesvär som följd av knäböj. Och det går lätt att ha en teknik som blir mer som ett marklyft än som en knäböj.

Just kompression av kotpelaren är även något som man normalt inte ska behöva utsätta sig för i större utsträckning till vardags. I den grad man använder benen vid lyft så är det inte som en knäböj. Enda egentliga meningen är ifall man vill träna/tävla i styrkelyft eller dyl.
Fast kompressionen/eller söndertrasande av kotpelaren kommer från dåligt utförda marklyft med dragremmar självklart ger det efterverkningar i knäböj så är det. Men vi pratar om bra utförda knäböj med god form med stabil kotpelare med rätt kurvatur så är det inte samma risk som vid marklyft med fel kurvatur i kotpelaren. I de här felaktigt utförda eller för tunga marklyftet som görs med dragremmar kan även slita ut knäna och ge kronisk skada på dem.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 15:31   #53
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Humbug, det går alldeles utmärkt att få en ohälsosam kompression av kotpelaren med alla möjliga ryggbesvär som följd av knäböj. Och det går lätt att ha en teknik som blir mer som ett marklyft än som en knäböj.

Just kompression av kotpelaren är även något som man normalt inte ska behöva utsätta sig för i större utsträckning till vardags. I den grad man använder benen vid lyft så är det inte som en knäböj. Enda egentliga meningen är ifall man vill träna/tävla i styrkelyft eller dyl.
Ryggen är inte en så fragil konstruktion. Tror man ska vara försiktigare med att springa runt och pådyvla folk om skaderisker avseende om något som är en relativt säker rekreation även med taffligt utförande.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 15:46   #54
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av IKEA Visa inlägg
Det är jag helt med på , men skulle jag tex välja tyngre så hade jag nog inte orkat mer än 12 reps och 5 set. Märkte redan nu att det är fan precis att man pallar liksom 🤯 och då vilar jag jag kanske 1 minut emellan något set.
Det är ju fullt naturligt att man får backa av lite i reps när man kör progressiv övning.
Om du nu har 12 reps som du vill sikta på så får du gilla läget att det droppar ner till ex. 8-10 reps när du höjer vikten. Sen nöter du på där ett litet tag och när du sen märker att du klarar 12 reps igen så är det definitivt läge att höja igen.

Se till att bara öka lite vikt i taget och öka lite oftare så känner du att du hela tiden gör framsteg. Smäller du på med 10-kg plattor varje gång du ökar så kommer det kännas väldigt tung just då. Våga använda de små vikterna till ökning (1.25 kg och 2.5 kg)
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 19:29   #55
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Humbug, det går alldeles utmärkt att få en ohälsosam kompression av kotpelaren med alla möjliga ryggbesvär som följd av knäböj. Och det går lätt att ha en teknik som blir mer som ett marklyft än som en knäböj.

Just kompression av kotpelaren är även något som man normalt inte ska behöva utsätta sig för i större utsträckning till vardags. I den grad man använder benen vid lyft så är det inte som en knäböj. Enda egentliga meningen är ifall man vill träna/tävla i styrkelyft eller dyl.
Klart man kan, man kan skada sig rätt allvarligt i en bicepscurl om man verkligen går full retard..
Det är ditt eget ansvar att se till att du kan utföra övningen så du inte skadar sig. Man kan ju inte säga att knäböj är dåligt för att ryggen pajar om man böjer som ett berusat mongo.

Men om man är i övrigt frisk så tål kotpelaren väldigt mycket vertikalt tryck.
Den tål vridning, böjning och belastning alldeles utmärkt - men inte alla samtidigt.
Och alltför enformigt är heller inte bra.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 20:10   #56
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Tryckte ihop mina diskar för ca 25 år sen vid knäböj .Men jag har tydligen skolios så det var nog pga det .Men lättare knäböj går alldeles utmärkt o köra och marklyft har jag bara testat maxa en gång och där kände jag inget obehag
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 00:00   #57
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Ryggen är inte en så fragil konstruktion. Tror man ska vara försiktigare med att springa runt och pådyvla folk om skaderisker avseende om något som är en relativt säker rekreation även med taffligt utförande.
Jag talar utifrån att jag har kronisk ryggsmärta och enbart klarar av att köra sumomark, det beror heller inte på dålig teknik då jag tvärtom brukade få beröm för den på atletklubben. Däremot kan det säkert finnas ett genetiskt samspel, med ryggont i släkten.

Tvärtom kanske du som lyckligt oskadad inte ska pådyvla folk om skaderisken med en egentligen meningslös övning.

Se även:

nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 00:02   #58
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Klart man kan, man kan skada sig rätt allvarligt i en bicepscurl om man verkligen går full retard..
Det är ditt eget ansvar att se till att du kan utföra övningen så du inte skadar sig. Man kan ju inte säga att knäböj är dåligt för att ryggen pajar om man böjer som ett berusat mongo.

Men om man är i övrigt frisk så tål kotpelaren väldigt mycket vertikalt tryck.
Den tål vridning, böjning och belastning alldeles utmärkt - men inte alla samtidigt.
Och alltför enformigt är heller inte bra.
Jag har aldrig haft dålig teknik, däremot har jag lyft tungt (över 200kg i böj) och det har med tiden lett till diverse diskproblem.

Skulle du säga att den överanalytiske hurril/Patrik Andersson böjde eller markade som ett berusat mongo? Han fick också lägga av pga ryggen.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 06:22   #59
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Jag talar utifrån att jag har kronisk ryggsmärta och enbart klarar av att köra sumomark, det beror heller inte på dålig teknik då jag tvärtom brukade få beröm för den på atletklubben. Däremot kan det säkert finnas ett genetiskt samspel, med ryggont i släkten.

Tvärtom kanske du som lyckligt oskadad inte ska pådyvla folk om skaderisken med en egentligen meningslös övning.

Se även:

Visst att du kan ha den anekdoten att vila på. Precis som jag har anekdoten att jag hade kroniska ryggbesvär hela livet som avhjälptes i princip helt och hållet av tunga lyft.

Att knäböj skulle vara meningslös är självfallet trams.

Att posta en Scooby-video är i princip anti-bevis.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 08:17   #60
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Visst att du kan ha den anekdoten att vila på. Precis som jag har anekdoten att jag hade kroniska ryggbesvär hela livet som avhjälptes i princip helt och hållet av tunga lyft.

Att knäböj skulle vara meningslös är självfallet trams.

Att posta en Scooby-video är i princip anti-bevis.
Som sagt, många personer (företrädesvis inom styrkelyft) med god teknik får ryggskador och behöver lägga av trots god teknik - exempelvis hurril här på Kolozzeum. Eller den extremt tekniskt kunnige Louie Simmons på Westside Barbell.

Och du kan få benträning från andra övningar. Varför skulle det vara nödvändigt att träna benen med en stång vilandes på överdelen av ryggen när du exempelvis kan göra det med en vikt hängande under dig, eller i en benpress? Bortsett från de rent biomekaniska riskerna är det även säkrare att ha vikten under sig än ovanpå sig, vilket delvis förklarar varför styrkelyft har så svårt att bli en OS-sport (med 5st pers som står runt stången och passar vid ett lyft, kontra inga alls i marklyft).

Det enda egentliga skälet är om du vill bli bättre i just knäböj eller tävlar i styrkelyft, det är inte en essentiell övning i övrigt.

Du behöver inte ens bemöda dig att kontra för alla svar kommer vara av karaktären bro science eller SL-propaganda, sanningen är att knäböj är utbytbar för att träna benmuskulaturen och då med lägre skaderisk.

Senast redigerad av nukz den 2021-09-15 klockan 08:18.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)