Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-12, 08:18   #31
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Men de där två övningarna som du visade är att ödsla bort tiden som man har på gymmet.

Varför den här typen av övningar är tidslöseri LÄNK

Lite spekulation kring studien LÄNK
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 08:52   #32
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Håller med om att knäböj är något överskattad sett till hur mycket problem den har gett mig (och andra) med ryggen. Low bar, high bar, brett, smalt - spelar ingen roll. Håller också med om att den inte nödvändigtvis ger bra utveckling av lårmusklerna.

Däremot är belt squats en helt hopplös övning att köra ifall man inte har tillgång till en dedikerad belt squat maskin, vilket ingen har. Det finns så många nackdelar med alla andra varianter av den.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 09:27   #33
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Plexus
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 09:40   #34
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
King Grub har din träningspolare ändrat sin inställning till knäböj på äldre dar?

Olden visar faktiskt övningen exemplariskt och på så sätt får man relativt lik en frontböj/knäböj ATG av den. En bra ersättningsövning. Nu har många gym rätt risiga benpressar som inte har samma inställbarhet för kroppen som de gamla benpressarna hade. Det gör att de inte är riktigt bra för ändamålet. Ofta är de konstruerade för 180 cm personer.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-09-12 klockan 09:41.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-12, 15:46   #35
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Jag har benpress nästa vända på gymmet, ska prova sådär då. Har aldrig gillat benpress just för att jag inte kommer ner ordentligt utan att rumpan lyfter och då kör jag hellre en hel knäböj än en halvbenpress.

Vad är tricket, att släppa hälarna och gå brett med benen, vid sidan av magen?

I övrigt sjukt skön gammal stockholmsdialekt. Riktiga stockholms-e, länge sen jag hörde så tydlig dialekt därifrån. "kneböj" :-)
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 10:08   #36
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Man vill väl knappast isolera kvadriceps med böj? Jag ser det som en helhetsförbättrare av kvadriceps, gluteus och adduktorer. Sedan kanske även lite effekt på bål.

Efter detta kan man slänga in benpress eller benspark för att krama ur framsidan.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 10:15   #37
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Olden visar faktiskt övningen exemplariskt och på så sätt får man relativt lik en frontböj/knäböj ATG av den. En bra ersättningsövning. Nu har många gym rätt risiga benpressar som inte har samma inställbarhet för kroppen som de gamla benpressarna hade. Det gör att de inte är riktigt bra för ändamålet. Ofta är de konstruerade för 180 cm personer.
Om moderna benpressar är lite "B" för kortare personer än 180cm är kanske hacks-squat bättre? Finns ju egentligen inga inställningsmöjligheter alls på den.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 13:44   #38
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Oldenmark säger i ett klipp för benspark att det är en bra övning att börja med ist för att lägga den i slutet på benpasset. Framlidne John Meadows recommenderade lårcurl för uppvärmning inför t ex knäböj. Tankar?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 14:10   #39
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Min erfarenhet är att knäna känns bättre om jag börjar med benspark för att värma upp knäleden, om jag sedan går vidare med knäböj.

På frågan varför folk som kör knäböj ofta har grymma ben även fast man kan ifrågasätta om det verkligen är en särskilt bra muskelbyggare.. Är väl för att folk som gillar att träna knäböj älskar att träna ben. Medan folk som inte gillar knäböj ofta också hatar allmänt att träna ben. Folk som är bra på knäböj och gillar det, blir ofta fanatiska över det. Typ kallar knäböj en religion osv.

Själv hatar jag benböj. Just nu kör jag enbart (push) benspark, stående vadpress, (pull) rumänsk marklyft och lårcurl som benträning. Borde kanske lägga till benpress för jag tycker ärligt att den bygger muskler bättre än allt annat, särskilt tunga dropsets på den så känns det ju som att Michelangelo skulpterar låren på en.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 15:10   #40
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Min erfarenhet är att knäna känns bättre om jag börjar med benspark för att värma upp knäleden, om jag sedan går vidare med knäböj.

På frågan varför folk som kör knäböj ofta har grymma ben även fast man kan ifrågasätta om det verkligen är en särskilt bra muskelbyggare.. Är väl för att folk som gillar att träna knäböj älskar att träna ben. Medan folk som inte gillar knäböj ofta också hatar allmänt att träna ben. Folk som är bra på knäböj och gillar det, blir ofta fanatiska över det. Typ kallar knäböj en religion osv.

Själv hatar jag benböj. Just nu kör jag enbart (push) benspark, stående vadpress, (pull) rumänsk marklyft och lårcurl som benträning. Borde kanske lägga till benpress för jag tycker ärligt att den bygger muskler bättre än allt annat, särskilt tunga dropsets på den så känns det ju som att Michelangelo skulpterar låren på en.

Ska nog testa det. Benspark först och pressövning sen. Annars brukar jag köra benspark i slutet men då är ju låren redan trötta och det blir svårt att få den rätta känslan med kontraktioner mm.

Tycker knäböj är en bra övning för lårens tjocklek generellt men för sculpting är nog andra övningar att föredra. Fördelen med benpress är, tycker jag, att man kan ha fötterna tätt ihop, vinkla fötterna osv och slippa hålla balansen. Föredrar liggande benpress med viktskivor än de maskiner man sitter i och som har viktmagasin. ROM blir väldigt kort på dessa sittande benpressar och känns lite märklig för mig som är kort. Kanske en bra övning för att avsluta med om man är ute efter kort ROM och hög mjölksyra-ansamling.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 16:38   #41
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Min erfarenhet är att knäna känns bättre om jag börjar med benspark för att värma upp knäleden, om jag sedan går vidare med knäböj.

På frågan varför folk som kör knäböj ofta har grymma ben även fast man kan ifrågasätta om det verkligen är en särskilt bra muskelbyggare.. Är väl för att folk som gillar att träna knäböj älskar att träna ben. Medan folk som inte gillar knäböj ofta också hatar allmänt att träna ben. Folk som är bra på knäböj och gillar det, blir ofta fanatiska över det. Typ kallar knäböj en religion osv.

Själv hatar jag benböj. Just nu kör jag enbart (push) benspark, stående vadpress, (pull) rumänsk marklyft och lårcurl som benträning. Borde kanske lägga till benpress för jag tycker ärligt att den bygger muskler bättre än allt annat, särskilt tunga dropsets på den så känns det ju som att Michelangelo skulpterar låren på en.
Det ÄR en bra övning för att bygga benmuskler, det man kan spekulera i är mer om det är den optimalaste övningen.
Men har en bra belastningskurva och går att variera lätt ger ganska mycket extra på köpet i form av balans, kroppskontroll, rörlighet mm.
Men det är ju en ganska krävande och jobbig övning som kräver iaf viss övning och tillvänjning för att man ska få ut allt av den.
Med benpress och benspark osv slipper man mycket av det där och kan koncentrera sig på just det man vill åt. Men det är ju som så att det man vinner i ena änden förlorar man i andra - oavsett övning och utförande.

De som tränat länge och kan knäböj och inte är särskilt intresserade av att göra så höga siffror som möjligt utan bara vill träna, kan nog skippa det.
Men den som är i början tror jag faktiskt missar ganska mycket runt själva byggandet av musklerna om man helt utesluter knäböj och andra lite mer krävande övningar.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 16:40   #42
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Föredrar liggande benpress med viktskivor än de maskiner man sitter i och som har viktmagasin. ROM blir väldigt kort på dessa sittande benpressar och känns lite märklig för mig som är kort. Kanske en bra övning för att avsluta med om man är ute efter kort ROM och hög mjölksyra-ansamling.
Har provat men aldrig fattat tycke för de där "benpress-maskinerna" som inte går att låsa i fullt utsträckt läge. Man måste vara akrobat för att sätta sig i den om man vill ha ordentlig ROM.(edit: kom på nu i efterhand att det kanske är jag som är korkad och att det är tänkt att man ska "ställa in" lägsta-läget varje gång man kliver i och ur maskinen?) I teori skitskönt att slippa lasta viktskivor men de är så dåligt designade helt enkelt, känns det som.

På mitt gym så har de också en sån där "hoist roc-it legpress" (https://www.youtube.com/watch?v=8vRZXSWz5gQ) som jag ser folk använda ganska ofta. Har dock aldrig provat själv. Någon som har några åsikter kring dem?
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 17:00   #43
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det ÄR en bra övning för att bygga benmuskler, det man kan spekulera i är mer om det är den optimalaste övningen.
Men har en bra belastningskurva och går att variera lätt ger ganska mycket extra på köpet i form av balans, kroppskontroll, rörlighet mm.
Men det är ju en ganska krävande och jobbig övning som kräver iaf viss övning och tillvänjning för att man ska få ut allt av den.
Med benpress och benspark osv slipper man mycket av det där och kan koncentrera sig på just det man vill åt. Men det är ju som så att det man vinner i ena änden förlorar man i andra - oavsett övning och utförande.

De som tränat länge och kan knäböj och inte är särskilt intresserade av att göra så höga siffror som möjligt utan bara vill träna, kan nog skippa det.
Men den som är i början tror jag faktiskt missar ganska mycket runt själva byggandet av musklerna om man helt utesluter knäböj och andra lite mer krävande övningar.
Rimligt ställningstagande +1
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 17:27   #44
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av wilkes Visa inlägg
Har provat men aldrig fattat tycke för de där "benpress-maskinerna" som inte går att låsa i fullt utsträckt läge. Man måste vara akrobat för att sätta sig i den om man vill ha ordentlig ROM.(edit: kom på nu i efterhand att det kanske är jag som är korkad och att det är tänkt att man ska "ställa in" lägsta-läget varje gång man kliver i och ur maskinen?) I teori skitskönt att slippa lasta viktskivor men de är så dåligt designade helt enkelt, känns det som.

På mitt gym så har de också en sån där "hoist roc-it legpress" (https://www.youtube.com/watch?v=8vRZXSWz5gQ) som jag ser folk använda ganska ofta. Har dock aldrig provat själv. Någon som har några åsikter kring dem?
Det är säkert Hoists sämsta maskin i mitt tycke. Men den är populär för PT för ge sina adepter övningar som gör att de verkar som om de är starka

Knäböj är en bättre övning om man lär sig att göra den på ett bra sätt. Vilket jag kan påstå att det går utan viktskivor under hälen eller annat.

Har justerat väldigt många knäböjare med stela leder, strama hamstring eller vad de skyller på med enkla instruktioner och förklarat med ord och visat själv samt låta personerna praktiseras det själva. Tröskeln för de flesta är att de kan inte lyfta det som de har trott att de kan göra men det går över när de ser vad en bra teknik kan göra för resultaten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-14, 07:16   #45
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Googlade runt Kolo lite om benövningar och hacksquat är enligt konsensus en rätt dålig övning då skaderisken för knäna är hög.

Så det får nog bli benpress (finns även en benpress på gymmet med en släde där kroppen förflyttar sig bakåt ist för att benen pressar framåt så att säga) och benspark. Hemma får det bli knäböj och sissy squats. Och lårcurls förstås. Tror det täcker rätt bra.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)