Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-04, 14:30   #1306
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Det svajar något kopiöst. Mellan en månadslön och tre för tillfället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 14:44   #1307
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
har ungefär 0 månadslöner i buffert, ligger fullinvesterad
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 14:56   #1308
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Vill man ha pengar så lyfter man ut det från det man investerat. Buffert som finns som extra tillgång varje månad bör inte vara mer än några tusenlappar. Sådan buffert ger utrymme för det lilla extra. Resten investerat varje månad, vill man ha ut något extra större belopp får man helt enkelt sälja av något eller ta tillfälligt lån som man fokuserar på att betala av under räntefria perioden typ istället för att investera de 2-3 månaderna.

Låt pengarna jobba för dig dygnet runt istället för att sitta på dem i onödan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 15:47   #1309
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det beror på hur mycket rörliga kostnader man har som t.ex barn, bilar, eget hus osv 20-40k är nog rätt bra
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 15:59   #1310
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Vill man ha pengar så lyfter man ut det från det man investerat. Buffert som finns som extra tillgång varje månad bör inte vara mer än några tusenlappar. Sådan buffert ger utrymme för det lilla extra. Resten investerat varje månad, vill man ha ut något extra större belopp får man helt enkelt sälja av något eller ta tillfälligt lån som man fokuserar på att betala av under räntefria perioden typ istället för att investera de 2-3 månaderna.

Låt pengarna jobba för dig dygnet runt istället för att sitta på dem i onödan.
Skulle man bli av med jobbet känns det tråkigt att behöva skatta bort massa pengar när man säljer innehav. 40-50 så klarar de flesta sig i tre månader tills a-kassan lyckats handlägga ens ärende eller att man hittat nytt jobb. I längden tjänar man förmodligen mer med sin metod, men det känns tryggare och mindre krångligt med en större buffert på något vis.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 16:07   #1311
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Skulle man bli av med jobbet känns det tråkigt att behöva skatta bort massa pengar när man säljer innehav. 40-50 så klarar de flesta sig i tre månader tills a-kassan lyckats handlägga ens ärende eller att man hittat nytt jobb. I längden tjänar man förmodligen mer med sin metod, men det känns tryggare och mindre krångligt med en större buffert på något vis.
ISK ska du ha så du inte skattar lika mycket. Nåja, klart man kan välja ha en större buffert. Men skulle hellre sälja av om jag har sådant behov eller välja använda något kort med räntefri period om 2-3 månader. Alla är vi olika.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 16:24   #1312
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Jag skulle vilja ha lite tips gällande föräldraledighet. Eller främst kanske bara höra hur andra har lagt upp det. Jag och sambon väntar vår förstfödde om ett par månader och vi är inne på att splitta ledigheten ungefär jämnt mellan oss. Vi har båda ganska lika löner vilket gör det tacksamt för hushållets ekonomi när vi räknar på det. Målet är att på något sätt maximera den lediga tiden med barnet utan att gå i någon ekonomisk fallgrop. Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det?
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 16:29   #1313
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Har över en årslön i buffert. Lite mycket kanske, men jag är försiktig av mig..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 17:12   #1314
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Inte ett öre på "bankkonto" (gissar att nollräntekonto hos storbank avses), knappt 3 mån-löner på sparkonto.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 17:45   #1315
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Jag skulle vilja ha lite tips gällande föräldraledighet. Eller främst kanske bara höra hur andra har lagt upp det. Jag och sambon väntar vår förstfödde om ett par månader och vi är inne på att splitta ledigheten ungefär jämnt mellan oss. Vi har båda ganska lika löner vilket gör det tacksamt för hushållets ekonomi när vi räknar på det. Målet är att på något sätt maximera den lediga tiden med barnet utan att gå i någon ekonomisk fallgrop. Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det?
Snåla med pengarna?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 18:00   #1316
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Jag skulle vilja ha lite tips gällande föräldraledighet. Eller främst kanske bara höra hur andra har lagt upp det. Jag och sambon väntar vår förstfödde om ett par månader och vi är inne på att splitta ledigheten ungefär jämnt mellan oss. Vi har båda ganska lika löner vilket gör det tacksamt för hushållets ekonomi när vi räknar på det. Målet är att på något sätt maximera den lediga tiden med barnet utan att gå i någon ekonomisk fallgrop. Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det?
Grattis!!!
Det finns i det stora hela inte så mycket ni kan påverka. Det belopp ni får ut per dag ni tar ersättning från försäkringskassan på bestäms perioden innan ni går på ledighet så har ni haft jobb senaste sex månaderna är ni hemma där (taket där ersättningen per dag från FK stegrar upp till 27-28 000/mån, kolla upp SGI för exakt siffra om det är intressant).

Säga vad man vill om försäkringskassan men deras planeringsverktyg är ganska bra i den bemärkelsen att det blir tydligt vad du kommer få utbetalt varje månad.
Ett tips är att laborera mycket där för det skiljer sig om du tar ut ersättning på vardag/helg/helgdag så att lägga ner lite tid där.

Jag tolkar din ”maximera lediga tiden” som att vara ledig så länge som möjligt alt. få ut så mycket pengar som möjligt och svaret på båda är ovan planeringsverktyg för att se hur många dagar i veckan ni behöver ta ut för att få hushållsekonomin att gå ihop.
Om du inte vet det är det upp till dig att välja antalet dagar du tar ut från Försäkringskassan trots att du är ledig 100% från jobbet.
Tex ersättning för två dagar trots att du är ledig fem från jobbet (plus lör+sön) om du har ett mån-fre 8-17.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2021-03-04 klockan 18:01.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 18:27   #1317
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Arbetstidsförkortning

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 23:23   #1318
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Jag skulle vilja ha lite tips gällande föräldraledighet. Eller främst kanske bara höra hur andra har lagt upp det. Jag och sambon väntar vår förstfödde om ett par månader och vi är inne på att splitta ledigheten ungefär jämnt mellan oss. Vi har båda ganska lika löner vilket gör det tacksamt för hushållets ekonomi när vi räknar på det. Målet är att på något sätt maximera den lediga tiden med barnet utan att gå i någon ekonomisk fallgrop. Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det?
Stod inför samma planering för ~5mån sedan då vår kom. Det jag faktiskt inte hade en aning om innan vi började grotta var att man i teorin kan vara ledig UTAN någon som helst föräldrarpeng - om man vill/har ekonomi för det. Vet en kollega som gjorde så att hans sambo var hemma 1 år helt utan föräldrarpeng, tror det ledde till att de var hemma totalt 2 eller 2.5 år med barnet kombinerat.
Det man måste tänka på att ni, från det datum barnet fyller 1 år, måste plocka ut minst 5 föräldrardagar för att skydda ert SGI vilket man på alla sätt och vis generellt vill om man inte är gambler djupt in i själen, vilket kan påverka planeringen av dagar.
Jag och sambon kommer göra så att hon plockar ut 3 eller 4 föräldrarpengdagar i veckan under de första 12mån, sen 5 dagar i veckan månad 13-15 beroende på jobbsituation. Jag tar sedan 3-4mån med 5 dagar i veckan för att skydda SGI. Med denna "takt" beräknade vi att vi i princip har "så många dagar sparade som vi får" i slutänden om vi framöver förlänger jul och sommarsemester med 1-3v per skalle ungefär. Då är ju x antal dagar av dessa "lägstanivådagar" som man bör ha i åtanke rent ersättningsmässigt, men tid > pengar.
Efter 180 uttagna dagar kan man blanda låg + "ordinarie dagar" vilket nog är smart för att fördela det hela lite och inte stå med endast lågdagar kvar (men att som sagt se till så inget riskerar att brinna inne).

Ett annat tips är att försöka ta extra ledigt i början när barnet kommer! Jag kombinerade 10 pappadagarna man får med semester och arbetstidsförkortning och hade lite flyt med julen osv så det passade in bra, men sån tur har man ju inte alltid. Väldigt värdefullt för såväl mig som för sambo att vara hemma och kunna assistera i början ansåg vi själva i efterhand.

Tillägg: Med den takten vi plockar ut dagar behöver vi inte snåla mer än att dra in på hämtmat och annat, så vi hade nog i ärlighetens namn kunnat dra ner på antal dagar egentligen om man hade lagt om vanor lite, men samtidigt har vi generellt alltid varit ganska duktiga på att spara in på många andra delar osv så, allt beror ju på vilken standard man är van vid och kan tänka anpassa sig till!
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”

Senast redigerad av Kimball den 2021-03-04 klockan 23:25.
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 06:05   #1319
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Bytte bolån från Swedbank till avanza. Från 1.64 till 1.04 i ränta och slippa förhandla varannat år. Mycket värt!
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-05, 06:19   #1320
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Jag skulle vilja ha lite tips gällande föräldraledighet. Eller främst kanske bara höra hur andra har lagt upp det. Jag och sambon väntar vår förstfödde om ett par månader och vi är inne på att splitta ledigheten ungefär jämnt mellan oss. Vi har båda ganska lika löner vilket gör det tacksamt för hushållets ekonomi när vi räknar på det. Målet är att på något sätt maximera den lediga tiden med barnet utan att gå i någon ekonomisk fallgrop. Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det?
Grattis!

Jag och frugan räknade på det där och för vår del blev det rätt bra med att ta 3-4 dagar i vecka om jag kommer ihåg rätt - Första året. Du vill ha dagar sen för ingen kan neka föräldraledighet.

Med första grabben drog vi till Australien en månad när han var 18 månader.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)