Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-02, 17:31   #1291
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det jag själv kommer göra är att ladda ner en app så jag får en bild av vart pengarna går även om jag har rätt bra koll för tillfället men kan nog komma överaskningar. Tidigare i mitt liv så gjorde vi och mn dåvarande så att man helt enkelt delade hyran,elen och vattnet 50/50 och köpte mat turvis. Väldigt simpelt ifall både sköter sig. Det håller jag med om att man bör spara ihop ifall man behöver nåt. Det finns ingenting jag ogillar så mycket som lån. Jag tror folk också underskattar vad dagliga rutinköp kostar. För mig t.ex nocco, semla/bulle och snus. Dessa tillsammans utgjorde en stor peng.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 19:51   #1292
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Semla är gott.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 14:39   #1293
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Den storsta skillnaden gors genom att soka sig till ett battre betalt jobb samtidigt som man skar ner pa sina utgifter, den kombinationen

Visst hjalper det lite att halla igen pa vissa saker, men om man vill flytta pa nalen sa ar det ovan som galler

Ett gemensamt mal i sikte ar halsosamt ocksa, vad vill ni uppna som partners? Kunna resa en gang om aret med hela familjen?
Kunna ha en flaskig jul med klappar utan att oroa sig?
Kunna kopa en ny bil vart 5:e ar? osv osv osv...

Sen, Laskeblask, om jag far lov, sa hoppas jag du har radfragat henne nar det kommer till uppgraderingar pa huset? Visst har du betalt for de flesta kalasen hittills, men hon kanske inte ser vardet i en ny dorr och darfor inte brytt sig sa varst mycket for att vara del av det, samtidigt som att du inte ser nat varde i de sma inredningsdetaljer som hon koper pa rakning
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 16:35   #1294
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Den storsta skillnaden gors genom att soka sig till ett battre betalt jobb samtidigt som man skar ner pa sina utgifter, den kombinationen

Visst hjalper det lite att halla igen pa vissa saker, men om man vill flytta pa nalen sa ar det ovan som galler

Ett gemensamt mal i sikte ar halsosamt ocksa, vad vill ni uppna som partners? Kunna resa en gang om aret med hela familjen?
Kunna ha en flaskig jul med klappar utan att oroa sig?
Kunna kopa en ny bil vart 5:e ar? osv osv osv...

Sen, Laskeblask, om jag far lov, sa hoppas jag du har radfragat henne nar det kommer till uppgraderingar pa huset? Visst har du betalt for de flesta kalasen hittills, men hon kanske inte ser vardet i en ny dorr och darfor inte brytt sig sa varst mycket for att vara del av det, samtidigt som att du inte ser nat varde i de sma inredningsdetaljer som hon koper pa rakning
Målet är att få en henne skuldfri till att börjas med. Sen börja bygga en buffert. Hon kanske inte ser värdet i renoveringsplanerna men jag ser det som en slags investering som höjer värdet på huset. Det hon måste förstå är att om man har 700kr på kontot en vecka innan löning så köper man inte blommor för 300kr. Jag försöker inte vara en snåljåp men hon måste förstå att ruinens brant är väldigt nära. Jag har jobbat men också haft en jävla tur som hittat ett jobb som är nära och väldigt flexibelt. I dagsläget om jag får sparken så är vi körda.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-03, 17:28   #1295
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Jag förstår inte tipset "hitta ett jobb där du tjänar mer pengar".
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 00:32   #1296
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Jag förstår inte tipset "hitta ett jobb där du tjänar mer pengar".
Tva citat fran The Unbelievable

Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie Coleman
Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie Coleman
If you always do what you've always done, you'll always get what you've always got
Forsoker dela min asikt sa konstruktivt sa mojligt utan att lata nedlatande, darfor har jag aven gjort lite research pa hur det ser ut i Sverige och hoppas ni uppskattar det

Jag har valt exemplet ur mitt eget yrkesomrade som ar hotell- och restaurang. En som befinner sig i yrkesgrupp 2 utan erfarenhet far ut en minimilon pa 22,548 SEK brutto vilket ger 17,944 SEK netto

Ett jobb som servitor/servitris anses av manga som okvalificerat yrke, det ar ett amne som kan diskuteras i flera timmar men jag ar beredd pa att halla med och inte halla med da det ar skillnad pa vara serveringspersonal pa en pub och en Michelinkrog

Klart, det ar ett fysiskt jobb som inte alla orkar utfora, men det ar helt uppnabart om man kan tanka sig lite skit under naglarna. Vart att notera ar att 17,944 SEK ar utan dricks och OB sa en "medel" serveringspersonal kan latt fa ut over 20,000 SEK om hen ar villig att svettas lite

Menar inte att LB's fruga maste ta den rutten, men ovan var bara ett exempel och min poang jag vill fa igenom ar att det finns ganska manga valmojligheter att fa ut mer an 15,000 SEK om man ar villig att ge lite av sig sjalv
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 07:12   #1297
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Chidde ger alltid bra tips och har allt som oftast rätt. I hennes fall så måste hon antingen studera för med hennes cv (15år som sekreterare) så hittar man ibga bättre betalda jobb sådär bara. Kör man till följande stad så räknade jag ut att man måste få ca 6000 mer brutto för att täcka kostnaderna och bli med vinst.
Givetvis lönar det sig att fiska lite och försöka.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 09:44   #1298
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Chidde ger alltid bra tips och har allt som oftast rätt. I hennes fall så måste hon antingen studera för med hennes cv (15år som sekreterare) så hittar man ibga bättre betalda jobb sådär bara. Kör man till följande stad så räknade jag ut att man måste få ca 6000 mer brutto för att täcka kostnaderna och bli med vinst.
Givetvis lönar det sig att fiska lite och försöka.
Yrkesutbildning > Upphandlare.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 12:05   #1299
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Hur stor buffert behöver jag?

Har funderat över detta lite fram och tillbaks...

I dagsläget har jag 235 tusen i buffert på vanliga bankkonton och inser
att det kanske är lite väl mycket?

Utöver detta har jag en ganska rejäl aktiedepå som jag ska låta vara.

Och även 175 tusen i en renoveringsfond + lite sparande till barnen.

Kommer en större utgift (ny bil, kommunalt vatten/avlopp eller liknande) så
är det antagligen bättre att låna mer och låta mina egna pengar arbeta i aktiedepån?

Hur tänker ni?
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 12:30   #1300
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Hur stor buffert behöver jag?

Har funderat över detta lite fram och tillbaks...

I dagsläget har jag 235 tusen i buffert på vanliga bankkonton och inser
att det kanske är lite väl mycket?

Utöver detta har jag en ganska rejäl aktiedepå som jag ska låta vara.

Och även 175 tusen i en renoveringsfond + lite sparande till barnen.

Kommer en större utgift (ny bil, kommunalt vatten/avlopp eller liknande) så
är det antagligen bättre att låna mer och låta mina egna pengar arbeta i aktiedepån?

Hur tänker ni?
Detta beror mycket på saker som
- Har ni inkomstförsäkringar, ex vad händer om ni förlorat jobbet?
- Renoveringsbehov och belåningsgrad på huset?

Men jag håller i grund och botten med i ditt påstående på slutet. Det är ingen idé att låta flera hundra tusen ligga och skräpa på ett bankkonto för att kunna täcka upp allting som ev kan hända.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 12:50   #1301
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Hur stor buffert behöver jag?

Har funderat över detta lite fram och tillbaks...

I dagsläget har jag 235 tusen i buffert på vanliga bankkonton och inser
att det kanske är lite väl mycket?

Utöver detta har jag en ganska rejäl aktiedepå som jag ska låta vara.

Och även 175 tusen i en renoveringsfond + lite sparande till barnen.

Kommer en större utgift (ny bil, kommunalt vatten/avlopp eller liknande) så
är det antagligen bättre att låna mer och låta mina egna pengar arbeta i aktiedepån?

Hur tänker ni?
Har ungefär samma buffert och en större aktieportfölj utöver det. Har även ett separat huskonto där jag och min sambo lägger in pengar varje månad samt matkonto där vi också lägger in en summa varje månad.

Allt beror ju på vad du har i utgifter samt humankapital. Om du skulle bli arbetslös/sjukskriven hur länge vill du eller måste du klara dig på ditt sparande. Är ni två i samma hushåll med god inkomst i olika branscher så är det ju mer osannolikt än om båda är anställda i samma företag t.ex. Eller om båda är egenföretagare och där sjukskrivning rejält kan förstöra för en.

Jag vill ha en större buffert för att kunna sova gott om natten, trots att jag vet att jag förlora ca 2 - 2500 kr per år i inflation. För mig är det en bra försäkring. Med dessa pengar kan jag även handla aktier när tillfälle ges, t.ex. vid IPO eller om marknaden dippar rejält eller kraschar som förra året med Corona. Då tog jag mycket pengar, hade över 500 k då och handlade för runt 250 000 kr under de 2 - 3 månaderna.

Jag vill klara mig ett år utan inkomst om så behövs, dock har jag tre månaders uppsägningstid och efter det får jag en viss summa från akassan. Blir jag sjuskriven klarar jag mig på de pengarna jag får därifrån. Egentligen hade jag nog inte behövt mer än 3 månader buffert, ca 35 k då men i mitt huvud hade inte detta räckt och gjort att jag inte skulle känt mig nöjd eller bra. Då är det bättre att ha mer pengar på kontot för att känna att det känns bra.

Sedan beror det så klart på om man äger sitt boende, har fritidsboende, har flera bilar, båt eller annat som kan kosta mycket. Hur många barn och vad kostar detta i månaden? Är man student och bor själv i hyresrätt så behövs väldigt lite buffert men har man det ovan kanske det krävs 100 - 150 k.

Någonstans mellan 3 månaders inkomster eller om man istället vill räkna på utgifter kan man göra det. Vet att många svarar med ca 50 k i buffert.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 12:55   #1302
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Jag har 30k i buffert. Används bara till akuta utgifter typ diskmaskinen går sönder eller bilen behöver nya däck.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 13:16   #1303
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag har 50k. Har lärt mig att man ska ha motsvarande tre månadslöner i buffert och kör hårt på det. Jag bor i lägenhet så det är ju lätt att säga, förstår att man vill ha lite mer om man bor i hus. Men ha åtminstone pengarna på ett vanligt sparkonto då, så att inflationen inte äter upp fullt lika mycket. Men jag skulle kolla på vilka lån som skulle gå att få vid akut renoveringsbehov t.ex, om inte låneräntan är högre än indexutvecklingen så tjänar du ju i längden på att ta lån.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 13:26   #1304
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Intrycket bland bekanta som förlorat sitt arbete eller blivit sjuka är att det tagit upp till tre månader innan ersättningen kickar igång. Ofta har man väl dessutom uppsägningstid och liknande så mycket längre än tre månader för den typen av buffert känns i överkant. Särskilt om man har en partner med stabilt arbete inom en annan sektor.

Sedan är det ju som andra säger att det handlar mycket om livsstil. Villa lär behöva mest, bostadsrätt kräver en del och hyreslägenhet är väl nästan riskfritt så länge man inte riskerar att bli utkastad. Har man bil så kräver det en buffert men många kedjor erbjuder idag räntefri kredit i 60 dagar och räntefri avbetalning i upp till 24 månader. Det gör att man inte behöver ha en enorm buffert liggande på kontot. Har man husdjur så kan det bli dyra omkostnader om man inte har ordentliga försäkringar.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-04, 13:36   #1305
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Buffert? Årslön.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)