Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-16, 06:51   #151
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
F´låt. Trodde det var uppenbart vad jag sökte i ditt inlägg:
https://academic.oup.com/ajcn/article/76/3/556/4677421
För det första var det inte den enda studien jag citerade ur. Du tar dig inte heller besväret att citera det som du stör dig på ur studien. Nej, det är precis som jag har skrivit hela tiden. Fytater som bl.a. finns i sädesslag berövar människan från näring. Detta tillsammans med alla andra negativa aspekter sädesslag för med sig gör dem till en suboptimal näringskälla.

Denna uppfattning om fytater är vedertagen i litteraturen och jag har nu dessutom hänvisat till en bra mängd studier som bekräftar den antinutriella effekten. Alltså lägger jag bevisbördan på dig att motbevisa detta om du vill fortsätta diskutera fytater.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-16, 18:27   #152
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 22 352
Nej. Jag är mest nyfiken på ifall fytater är ett problem.

Din länk som jag citerade i förra posten är din första som studerar effekten in vivo. Nästa steg är att upprepa och utveckla studierna för att koppla mineralbrister till intag av säd. Det är ingen nyhet att järnbrist faktiskt finns och ger besvär hos personerna med låga Hb-värde mm.

Men är det enbart beroende på intag av gröt och bröd eller finns andra, starkare, orsaker ?


Jag länkar till Livsmedelsverket:
https://www.livsmedelsverket.se/om-o...v&_t_hit.pos=1

Inte ett ord om fytater. Däremot ord om ett litet intag av kött.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 03:15   #153
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 375
Jag tycker Livsmedelsverket uttrycker sig lite märkligt, typ:

1/3 av tonårstjejerna har järnbrist, speciellt vanligt bland dem som äter lite kött.
Därför rekommenderar Livsmedelsverket mera frukt, grönt och fullkorn???

Varför inte rekommendera blodpudding som innehåller 20 mg järn per 100 gram?
Frukt innehåller 0,1 mg/100g, isbergssallad 0,4 fullkornspasta 1,5 och rågbröd fullkorn ligger på ca 2


De skriver även: Alla får i sig tillräckligt med protein, tränande äter extra protein helt i onödan.
Jag tycker man får ligga i rätt hårt för att få i sig 1,6-2 g/kg kv

Senast redigerad av Melker2 den 2020-09-17 klockan 03:18.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 06:07   #154
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 70
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag länkar till Livsmedelsverket:
https://www.livsmedelsverket.se/om-o...v&_t_hit.pos=1

Inte ett ord om fytater. Däremot ord om ett litet intag av kött.
Det är intressant att höra vad de har att säga. Men de anger ofta inte särskilt väl vad de grundar sina påståenden på och ger även många gånger dåliga kostråd. I detta fallet om järnbrist säger de ingenting om fytater men då är fytater också ett ämne som de i stort sett inte behandlar alls. De medger trots allt att fytater hämmar näringsupptaget av mineraler i "Näringsförändringar i livsmedel vid tillagning":
"Fytatinnehållet i spannmål minskar vid groddning, fermentering och surdegsjäsning, vilket innebär att mineralerna järn, zink och kalcium lättare kan tillgodogöras efter sådan beredning."

"Tillagning kan också påverka innehållet av ämnen som i sin tur påverkar upptaget av mineraler, till exempel fytat och oxalsyra."

"Fytat har kapacitet att bilda komplex med positivt laddade metalljoner som till exempel järn, kalcium, magnesium och zink. Detta gör metallerna mer otillgängliga för upptag i mag-tarmkanalen."

"Lägre fytatinnehåll kan bidra till att järn, zink och kalcium i livsmedlet blir mer tillgängligt."

"Mineralinnehållet påverkas inte, men tillgängligheten av järn, zink och kalcium kan öka eftersom fytat bryts ner."
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 07:02   #155
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 488
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
De skriver även: Alla får i sig tillräckligt med protein, tränande äter extra protein helt i onödan.
Jag tycker man får ligga i rätt hårt för att få i sig 1,6-2 g/kg kv
Nu läste jag lite hastigt, men ca 100 i snitt per grabbar och runt 73 för flickor låter väl mer än tillräckligt?
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 09:42   #156
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 473
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det är intressant att höra vad de har att säga. Men de anger ofta inte särskilt väl vad de grundar sina påståenden på och ger även många gånger dåliga kostråd. I detta fallet om järnbrist säger de ingenting om fytater men då är fytater också ett ämne som de i stort sett inte behandlar alls. De medger trots allt att fytater hämmar näringsupptaget av mineraler i "Näringsförändringar i livsmedel vid tillagning":
"Fytatinnehållet i spannmål minskar vid groddning, fermentering och surdegsjäsning, vilket innebär att mineralerna järn, zink och kalcium lättare kan tillgodogöras efter sådan beredning."

"Tillagning kan också påverka innehållet av ämnen som i sin tur påverkar upptaget av mineraler, till exempel fytat och oxalsyra."

"Fytat har kapacitet att bilda komplex med positivt laddade metalljoner som till exempel järn, kalcium, magnesium och zink. Detta gör metallerna mer otillgängliga för upptag i mag-tarmkanalen."

"Lägre fytatinnehåll kan bidra till att järn, zink och kalcium i livsmedlet blir mer tillgängligt."

"Mineralinnehållet påverkas inte, men tillgängligheten av järn, zink och kalcium kan öka eftersom fytat bryts ner."
"och ger även många gånger dåliga kostråd."
Ok, nu blev även jag nyfiken. Exempelvis
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 11:39   #157
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
"och ger även många gånger dåliga kostråd."
Ok, nu blev även jag nyfiken. Exempelvis
Jag gav ett ex gällande järnbrist precis här ovan.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 12:08   #158
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 473
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag gav ett ex gällande järnbrist precis här ovan.
Du plockar körsbär

– Vi såg att ungdomar som har föräldrar med kort utbildning får i sig mindre av flera viktiga ämnen, som D- och C- vitamin, folat, järn och jod, än barn som har föräldrar med längre utbildning, säger Anna Karin Lindroos nutritionist på Livsmedelsverket.

Resultaten är inte oväntade i och med att dessa ungdomar äter mindre frukt, grönsaker och fisk. Även om de flesta ungdomar inte har näringsbrist, kan matvanor med för lite grönt, fullkorn och fisk leda till ohälsa på sikt.

Generellt får de flesta ungdomar tillräckligt av vitaminer och mineraler, med undantag för järn. Nästan var tredje tjej i årskurs 8 och 2 på gymnasiet hade låga järndepåer, vilket tyder på järnbrist.

Det beror på att tjejer behöver nära dubbelt så mycket järn som killar, samtidigt som de ofta äter mindre kött. https://www.livsmedelsverket.se/om-o...ookieSupport=1
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.

Senast redigerad av TotteShaped4Life den 2020-09-17 klockan 12:10.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 12:11   #159
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 375
Var såg du någon rek om blodpudding som är bra mot järnbrist?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 12:25   #160
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 473
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Var såg du någon rek om blodpudding som är bra mot järnbrist?
Varför tror du att Livsmedelsverket inte specifikt rekommenderar blodpudding utan skriver mer allmänt hållet - kött?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 12:28   #161
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 473
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Varför tror du att Livsmedelsverket inte specifikt rekommenderar blodpudding utan skriver mer allmänt hållet - kött?
Jag hjälper dig lite på traven eftersom jag känner mig extra generös idag

Chark innehåller dessutom ofta mycket salt och mättat fett. Att dra ner på chark minskar därför också risken för hjärt- och kärlsjukdom. Med charkprodukter menas kött som har rökts, behandlats med nitrit eller konserverats på annat sätt. Exempel är korv, bacon, kassler, rökt skinka, salami, leverpastej och blodpudding.


https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 14:09   #162
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 375
1. Jag tänker annorlunda på proportioner än du, dvs att avhjälpa järnbrist med blodpudding betyder inte att man måste dra i sig sådana mängder att risken för cancer från nitrit blir överskuggande.
2. Risken att man får ett farligt saltöverskott i kroppen för att man äter några skivor blodpudding ser jag också som försumbar. Det är väl bara att låta bli att dricka vätskeersättning efter träningen om man av någon anledning är orolig För saltöverskott. Själv riskerar jag oftare saltbrist och får dra i mig extra när muskelkramper dyker upp.
3. Tror du fortfarande att mättat fett i sig ger hjärt- och kärlsjukdomar? Det har ju motbevisats i många studier.

Kött innehåller en 10-del av järnnivån som blodpudding gör. Jag såg inte heller en tydlig rek att öka köttintaget utan bara att järnbrist var speciellt vanlig bland de som åt mindre kött. Den allmänna rek var fortfarande frukt, grönt och fullkorn vilket jag i samband med järnbrist anser vara en dålig rekommendation!
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 15:18   #163
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 473
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
1. Jag tänker annorlunda på proportioner än du, dvs att avhjälpa järnbrist med blodpudding betyder inte att man måste dra i sig sådana mängder att risken för cancer från nitrit blir överskuggande.
2. Risken att man får ett farligt saltöverskott i kroppen för att man äter några skivor blodpudding ser jag också som försumbar. Det är väl bara att låta bli att dricka vätskeersättning efter träningen om man av någon anledning är orolig För saltöverskott. Själv riskerar jag oftare saltbrist och får dra i mig extra när muskelkramper dyker upp.
3. Tror du fortfarande att mättat fett i sig ger hjärt- och kärlsjukdomar? Det har ju motbevisats i många studier.

Kött innehåller en 10-del av järnnivån som blodpudding gör. Jag såg inte heller en tydlig rek att öka köttintaget utan bara att järnbrist var speciellt vanlig bland de som åt mindre kött. Den allmänna rek var fortfarande frukt, grönt och fullkorn vilket jag i samband med järnbrist anser vara en dålig rekommendation!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 15:54   #164
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 337
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
De skriver även: Alla får i sig tillräckligt med protein, tränande äter extra protein helt i onödan.
Jag tycker man får ligga i rätt hårt för att få i sig 1,6-2 g/kg kv
Tycker det är väldigt lätt att få i sig den mängden. På vanliga tallriksmodellen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 17:44   #165
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 281
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Jag tycker man får ligga i rätt hårt för att få i sig 1,6-2 g/kg kv
Det är ju hur lätt som helst, speciellt om du tar hjälp av vassle.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)