Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-01, 09:47   #3676
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Efter Ekots avslöjande om hur regeringen ljög om beredskapen så kan de nu även avslöja att Folkhälsomyndigheten har valt att bryta mot sina egna rutiner och mörka vad som sker under möten. Ingen dokumentation, ingen granskning.

Citat:
Men vad som händer på mötena sedan coronaviruset på allvar börjat sprida sig i Sverige går inte att se. För på mötet den 17 mars tas ett beslut som ska komma att förhindra fortsatt insyn. Beslutet innebär att Folkhälsomyndigheten inte längre lämnar ut några anteckningar från mötena.

Det betyder att anteckningar som skulle kunna ge en viktig inblick i Sveriges arbete mot viruset, samt resonemang om läget för den period när Sveriges dödstal skjuter i höjden, förblir hemliga.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7484817
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:48   #3677
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Hur gick det med ert försök att begära ut information från FHM? Kom det ett definitivt negativt besked eller drar de fortfarande ut på det?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 10:10   #3678
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Hur gick det med ert försök att begära ut information från FHM? Kom det ett definitivt negativt besked eller drar de fortfarande ut på det?
Det var väl wintersnow som försökte begära ut nån slags offentlig handling från FHM om jag minns rätt?

Ifall det är så att de av någon anledning tycker att de inte vill dela ut den informationen så lär de ju högst troligt bara dra det i långbänk. Det lär ju inte bli mycket till backlash ifall privatpersoner får vänta en halv evighet. De kan ju dessutom hävda att de är så nerlusade med viktigt arbete just nu att de helt enkelt inte hinner med. Men jag tror inte de kommer spotta ur sig en förklaring till varför om de inte verkligen får kniven mot strupen.

Att de skulle ge ett nekande besked håller jag för rätt orimligt, eftersom det ju isåfall ger svart på vitt att de inte följer lagen. Möjligen att de skulle kunna hävda att de öht inte kan klara av att skicka ut sådant, och att de bara har möjlighet att skicka till forskare och media eller nåt, och att privatpersoner får lov att vänta ett antal månader.

Men jag vet som sagt inte om det öht är så att detta är nåt de inte vill ska komma ut (vad det nu var för data hon begärde ut). Det kan ju helt enkelt vara så att det faktiskt tar en sjujävla tid för dem att få ut detta nu, eftersom de får in hundra begäran om offentliga handlingar om dagen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 10:13   #3679
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Hur gick det med ert försök att begära ut information från FHM? Kom det ett definitivt negativt besked eller drar de fortfarande ut på det?
Vet inte om Wintersnowdrift läser i tråden så jag tar mig friheten att svara. Svaret dröjde till 18/5 (frågan ställd 20/4) och bestod av en länk till deras hemsida (https://www.folkhalsomyndigheten.se/...och-prognoser/), där frågeställningen inte besvarades.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2020-06-01 klockan 10:17.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 10:15   #3680
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vet inte om Wintersnowdrift läser i tråden så jag tar mig friheten att svara. Svaret dröjde till 18/5 (frågan ställd 20/4) och bestod av en länk till deras hemsida (https://www.folkhalsomyndigheten.se/...och-prognoser/), där frågeställningen inte besvarades.
Snajdigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 12:19   #3681
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vet inte om Wintersnowdrift läser i tråden så jag tar mig friheten att svara. Svaret dröjde till 18/5 (frågan ställd 20/4) och bestod av en länk till deras hemsida (https://www.folkhalsomyndigheten.se/...och-prognoser/), där frågeställningen inte besvarades.
Klockrent
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 18:54   #3682
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Andelen Ahmed.
Skåne har 194 avlidna med en befolkning på 1.4 miljoner. Vilket såklart är mer om man jämför med t.ex. Norge men inte så mycket om man jämför med Stockholm.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 19:32   #3683
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Skåne har 194 avlidna med en befolkning på 1.4 miljoner. Vilket såklart är mer om man jämför med t.ex. Norge men inte så mycket om man jämför med Stockholm.
Vad är din poäng? Att vissa invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade är etablerat och något som man självklart måste beakta vid val och implementering av en strategi.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 19:36   #3684
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vad är din poäng? Att vissa invandrargrupper är kraftigt överrepresenterade är etablerat och något som man självklart måste beakta vid val och implementering av en strategi.
Min poäng är att jag svarade trädgårdsmöbel med att Skåne har 194 döda när de har en befolkning på 1.4 miljoner.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 20:19   #3685
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
En grupp som umgås mer med sina nära och kära och kanske inte kan svenska och inte ens bryr sig om regeringens rekomendationer? Med tanke på hur lite svenska folket bryr sig om rekomendationerna så kan jag inte tänka mig att stödet är högre i andra samhällsgrupper
Också en grupp som ofta är trångbodda, har sådär med pengar och har arbeten där man är högexponerad och inte kan jobba hemifrån (busschaufför, biträde i äldrevården, butikspersonal, spärrvakt, städerska osv.).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 20:26   #3686
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Mycket läsvärt:

https://www.dn.se/debatt/forskarna-h...slutsfattarna/
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 20:34   #3687
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Men har Norge så mycket färre invandrare procentuellt??
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 20:40   #3688
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Men har Norge så mycket färre invandrare procentuellt??
Som du själv skrev innan:

Norge runt 14%
"Ved inngangen til 2017 utgjorde innvandrerne 725 000 personer i Norge, slik SSB definerer denne gruppen (se tabell 1). Det er 13,8 prosent av folkemengden."

https://www.ssb.no/befolkning/artikl...-sammensetning

Sverige:
"I slutet av 2019 bestod ungefär 19,6 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda"

"Statistiska centralbyrån redovisar även statistik om så kallad utländsk bakgrund, vilket syftar på personer som är utrikes födda eller har två utrikesfödda föräldrar. Andelen medborgare med utländsk bakgrund är 25,5 procent av hela Sveriges befolkning. "

https://www.migrationsinfo.se/fragor...fodda-sverige/
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 04:23   #3689
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Jag fiskar inte efter något, undrade bara. Då det finns en hel del att förklara för den som inte vet hur det går till på ett typiskt institut, idag. Om man känner sig lite lost.
Jag minns inte vad jag tänkte skriva här, satt nog i en diskussion någon annanstans samtidigt. I vilket fall så när man jobbar i ett annat land så har man oftast inte fast jobb utan det är på några år eller så och man kanske inte pratar det inhemska språket heller.

Orsaken att man jobbar så är ju eftersom det labbet vill ha en. Forskare är därför ofta från andra länder och oftast de bästa. Sverige t ex är extremt internationellt. Bara för att Sverige är känt för forskning så innebär det inte att de alla är svenskar, långt i från. Samma sak lite överallt.

Har man andra lite för värden udda eller kontroversiella åsikter, om någonting på jobbet så håller man ofta tyst om det. Råder det en dispyt så håller man oftast tyst. De som för talan, säg om media är där och ställer frågor, då blir det någon från värdlandet som kommer att prata i mikrofonerna, dels pga språket men också eftersom de har fast jobb och är säkrare, de riskerar ingenting och för det mesta stödjer linjen de går på.

Ibland är de inte så bra forskare eller ens forskare själva. Nu säger jag inte att det är så iom Coronan etc utan generellt, träning etc. Vi läser ju King Grubs poster, de motsäger ju varandra i bland.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 04:31   #3690
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Om ekonomi, många, i Sverige bland annat, har klagat på att Sverige går lite sin egen väg. Det förklaras på forum med att man inte kan veta förrän efteråt hur det kommer att bli. Jag har sagt vad jag tycker om det ett par ggr men om just ekonomi så tror jag inte att det kan bli någon större skillnad till det bättre för ett land inom EU bara för att just de har en mer öppen väg. Stänger andra ned så är ju de kanalerna just stängda. Ekonomin inom EU borde bli rätt lika för alla och ingen borde kunna vinna ekonomiskt på någon speciell linje, i stort.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)