Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-31, 07:46   #23596
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Överlevde och utan skador. Löpte just runda 31/31 och har lyckats springa varje dag i maj utan vilodag. Det firar vi med lite belgoinspirerad sportdryck!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20200531-080504__01.jpg (52.6 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg IMG_20200531_082728.jpg (232.4 KB, 0 visningar)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 08:50   #23597
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Snyggt, Mental. Väl förtjänt sportdryck! Hur blir träningen i sommar?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 09:10   #23598
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Överlevde och utan skador. Löpte just runda 31/31 och har lyckats springa varje dag i maj utan vilodag. Det firar vi med lite belgoinspirerad sportdryck!
Stabilt!
Hur mycket sprang du i snitt veckorna innan detta? Jag har för mig du sprang relativt lite, men jag kan minnas fel. Hur som helst är det bra jobbat att lyckas springa varje dag.

Hade du något som kändes som potentiella skadeproblem som du blev tvungen att "träna runt", eller flöt det bara på utan problem? Tror du att du skulle kunna fortsätta med 60km per vecka framöver, eller känner du dig sliten nu och behöver ett par veckor lugnare? Blev det några snabbare pass eller blev du tvungen att bara köra i lugnt tempo?

//Nyfiken i en strut
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 10:50   #23599
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Jag joggade under en period på tror det var ca 190 dagar, varje dag minst en engelsk mil.

Jag vägde över 120 kg varje joggingrunda så det blev ingen särskilt bra utveckling om man bryr sig om tider

Det vore intressant att se hur en lättviktare svarar på en lång Running Streak. Går säkert att hitta bra exempel.

Blev du snabbare på löpning under din running streak, Mental?

För egen del märkte jag att jag kunde jogga på asfalt med vanliga skor utan dämpning, trots att jag vägde så mycket. Men jag joggade aldrig längre än 10 km vad jag minns.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 15:05   #23600
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Snyggt, Mental. Väl förtjänt sportdryck! Hur blir träningen i sommar?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag vet inte, inleder med en vilodag, jag hoppas på att bibehålla träningsvolymen men med 2-3 dagar ledigt och längre distanser.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Stabilt!
Hur mycket sprang du i snitt veckorna innan detta? Jag har för mig du sprang relativt lite, men jag kan minnas fel. Hur som helst är det bra jobbat att lyckas springa varje dag.

Hade du något som kändes som potentiella skadeproblem som du blev tvungen att "träna runt", eller flöt det bara på utan problem? Tror du att du skulle kunna fortsätta med 60km per vecka framöver, eller känner du dig sliten nu och behöver ett par veckor lugnare? Blev det några snabbare pass eller blev du tvungen att bara köra i lugnt tempo?

//Nyfiken i en strut
Jag har inte löptränat mer än ca 1 år, och sista veckorna innan körde jag ganska konstant 10km må ons fre.
Jag har fokuserat på att löpa med bra hållning, ingen variation i tempo direkt, bara försökt att inte överanstränga mig. runt 6 min per km har jag legat, något snabbare oftast. Det kändes stelt och konstigt dag 2 och 3, sedan började det bara flyta på. Jag känner mig inte ett dugg sliten fysiskt, utan mer psykiskt. Kroppen svarar bra och jag skulle klart kunna springa längre och lika ofta rent fysiskt.

Har inte haft några egentliga skadekänningar, mer än något hugg från knäna, lite över benhinnorna, en stel fotled osv, men alltid relativt snart övergående, inget som blev värre över tid utan snarare kändes av ett pass och sedan mattade av. Testade gasa på något pass och testade även öka distansen, men det gjorde att jag kände mig segare passet efter så jag slutade expermentera och återgick till planen.


Citat:
Ursprungligen postat av Wilt the Stilt Visa inlägg
Jag joggade under en period på tror det var ca 190 dagar, varje dag minst en engelsk mil.

Jag vägde över 120 kg varje joggingrunda så det blev ingen särskilt bra utveckling om man bryr sig om tider

Det vore intressant att se hur en lättviktare svarar på en lång Running Streak. Går säkert att hitta bra exempel.

Blev du snabbare på löpning under din running streak, Mental?

För egen del märkte jag att jag kunde jogga på asfalt med vanliga skor utan dämpning, trots att jag vägde så mycket. Men jag joggade aldrig längre än 10 km vad jag minns.
Jag blev inte snabbare, satsade inte på det heller, men jag kan säga att jag blev uthålligare, och jag märker mindre anfåddhet vid samma tempo mot tidigare. Och trots ett ökat matintag och mera öl så tappade jag nära 3 kg under den här perioden. Så det är nog inte allt för bra för gainzen.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-31, 20:10   #23601
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag har inte löptränat mer än ca 1 år, och sista veckorna innan körde jag ganska konstant 10km må ons fre.
Jag har fokuserat på att löpa med bra hållning, ingen variation i tempo direkt, bara försökt att inte överanstränga mig. runt 6 min per km har jag legat, något snabbare oftast. Det kändes stelt och konstigt dag 2 och 3, sedan började det bara flyta på. Jag känner mig inte ett dugg sliten fysiskt, utan mer psykiskt. Kroppen svarar bra och jag skulle klart kunna springa längre och lika ofta rent fysiskt.

Har inte haft några egentliga skadekänningar, mer än något hugg från knäna, lite över benhinnorna, en stel fotled osv, men alltid relativt snart övergående, inget som blev värre över tid utan snarare kändes av ett pass och sedan mattade av. Testade gasa på något pass och testade även öka distansen, men det gjorde att jag kände mig segare passet efter så jag slutade expermentera och återgick till planen.
Väldigt intressant. Det låter som att din upplevelse varit ungefär vad man skulle kunna förvänta sig. Kanske att jag skulle gissat att du skulle fått lite mer besvär av en så hastig ökning av träningsvolymen.

Ifall du vill träna på det sättet (med hög träningsfrekvens och volym) och vill få in lite snabbare löpning, så skulle jag tro att enklaste sättet är att slänga in en handfull fartökningar på c:a 100m mitt i vanliga lugna pass. Dvs spring i riktigt högt tempo, fast under så kort tid att det inte hinner byggas upp mjölksyra. Mellan dessa fartökningar kör du lugn löpning till dess du är fullt återhämtad (dvs fyllt upp musklerna med ATP) vilket typ tar 2min om man prommenerar, och 4-5min om man joggar. Sådana fartökningar ett par gånger i veckan gör att snabba muskelfibrer aktiveras och att man tvingas till ett lite bättre löpsteg (eftersom man måste öppna upp höften lite mer) och man får lite bättre löpekonomi. Men eftersom man kör såpass korta intervaller och har fullständig återhämtning mellan så blir det inte någon metabol påverkan, varken i form av positiva effekter eller i form av trötta ben dagen efter. Så det brukar gå rätt bra att få in detta även under perioder av mängdträning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 07:56   #23602
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Överlevde och utan skador. Löpte just runda 31/31 och har lyckats springa varje dag i maj utan vilodag. Det firar vi med lite belgoinspirerad sportdryck!
Snyggt jobbat. Vilket underlag sprang du främst på?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 08:12   #23603
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Snyggt jobbat. Vilket underlag sprang du främst på?
Asfalt, håller mig till GC-banor. Lade lite presentpengar på ett par Gel-Nimbus 21* så de är dämpade nog att det inte sliter.

Har spanat in ett 10km skogsspår här i krokarna, men det är så sjukt backigt att jag inte vet om jag pallar det psykiskt
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 08:19   #23604
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Asfalt, håller mig till GC-banor. Lade lite presentpengar på ett par Gel-Nimbus 21* så de är dämpade nog att det inte sliter.

Har spanat in ett 10km skogsspår här i krokarna, men det är så sjukt backigt att jag inte vet om jag pallar det psykiskt
Där ser man. Du har inte ömma benhinnor alls?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 08:41   #23605
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Där ser man. Du har inte ömma benhinnor alls?
Nej, eller så är jag bara lite för härdad på den fronten, genomled första tre månaderna av värnplikten med dubbel benhinneinflammation. Fick smörja framsida underben hela perioden med Orudis gel (Ketoprofen)

Vi hade en mycket engagerad och ambitiös kapten som ville genomföra en 7.5 månaders skyttesoldatutbildning på 10v, innan vi försvann vidare till befattningsutbildningar. Så det var full stridsutrustning och stridspackning från dag ett utan upptrappning, det i kombination med usla skor och massor av exercis kostade ganska många trasiga ben!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 09:34   #23606
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Har spanat in ett 10km skogsspår här i krokarna, men det är så sjukt backigt att jag inte vet om jag pallar det psykiskt
Det är helt klart värt det! Sänk tempot (korta myrsteg) i uppförsbackarna bara. Ifall backarna är överjävligt branta och tom myrsteg är såpass jobbiga att du inte kan springa, så kan du köra "serpentinsvängar" kors och tvärs över stigen. Dvs sprida ut varje höjdmeter på en lite längre sträcka. Det har jag brukat gjort då jag varit dåligt tränad och ändå velat springa de slingor som har mycket jobbiga backar.

Eller så kan du ju helt enkelt gå i uppförsbackarna. Jag har dock en aversion mot att prommenera, så jag springer hellre med myrsteg i samma lusiga tempo som jag skulle ha kunnat prommenera i.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 12:52   #23607
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är helt klart värt det! Sänk tempot (korta myrsteg) i uppförsbackarna bara. Ifall backarna är överjävligt branta och tom myrsteg är såpass jobbiga att du inte kan springa, så kan du köra "serpentinsvängar" kors och tvärs över stigen. Dvs sprida ut varje höjdmeter på en lite längre sträcka. Det har jag brukat gjort då jag varit dåligt tränad och ändå velat springa de slingor som har mycket jobbiga backar.

Eller så kan du ju helt enkelt gå i uppförsbackarna. Jag har dock en aversion mot att prommenera, så jag springer hellre med myrsteg i samma lusiga tempo som jag skulle ha kunnat prommenera i.
Det är snudd på klätterbrant, så att man kan luta sig fram och ta stöd med händerna i löpningen uppför. Men jag håller med, det känns som ett misslyckande att falla ned till gång under löppasset.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 13:30   #23608
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det är snudd på klätterbrant, så att man kan luta sig fram och ta stöd med händerna i löpningen uppför. Men jag håller med, det känns som ett misslyckande att falla ned till gång under löppasset.
Äsch då, i rejäl terräng gör alla det, även eliten Går alltså. Är det tillräckligt brant så tjänar man inget på att ens försöka springa. Det är inte ett misslyckande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 17:46   #23609
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Lite trött jag blir på att mina fötter skall gnälla med blåsor, vitskadad/sliten(?) hud. Jag har psyket, men kroppen har inte cellfördelningsförmågan tydligen...

Jag hörde från någon maratonmästarinna på YT att "Tålamod är det alla löpare behöver och något de flesta löpare saknar". Någon som håller om det påståendet?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 17:54   #23610
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Hur mycket av ens form/”fitness” kan man behålla genom att bara hålla uppe veckototalen?
Ligger just nu runt 11-12 mil i veckan, men har ingen motivation nu att köra tuffare pass.
Så standard passet ligger runt 15-18km i 4:20-4:40 tempo. Ett längre på helgen.
Kanske ligger runt 1:22-23 på halvan nu. Inte fått testat på ett tag nu. Så har egentligen rätt dålig koll.
Men vill ligga i slagläge för sub 3 på maran om det blir nåt till hösten.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)